SweClockers klassiska musmattor återvänder!

Teknikstund: De nya spelskärmarna – mer än endast 4K och 144 Hz

Permalänk
Bildexpert 📺

@JBE: Tack för upplysningen om Dell UP2718Q och att den har 384 zoners local dimming!

Intressant med prislappen: 21 035 kr inklusive moms vill Dell ha av mig. För 60 Hz.

Permalänk
Bildexpert 📺

Angående OLED: Dell hade sin OLED-skärm som bara verkade säljas i fåtal exemplar i USA. Och då för 3500 dollar. 4K/60 Hz.

Lägg inte för mycket hopp på att det faktiskt kommer någon stationär OLED 25-35 tum inom de närmaste åren. Och ifall det kommer, räkna med än mindre chans att den skärmen skulle prismässigt kunna konkurrera med befintliga LCD-skärmar. Den tekniken lär nog också ligga på Acer X27-nivåer i början.

För OLED står hoppet närmast till att Samsung får något som är större än 13-tum. Men hela deras problem med OLED har också varit att skala produktionen till just större storlekar med tillräcklig avkastning. Och LG verkar inte särskilt intresserad att skala ned storlekarna från TV-storlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Frågan är om det kommer, OLED lider av samma problem som plasman att du får inbränningar.
En dator är som gjord att skapa inbränningar med statiska program och OS

Återstår väl att se när, om inte annat.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@JBE: Tack för upplysningen om Dell UP2718Q och att den har 384 zoners local dimming!

Intressant med prislappen: 21 035 kr inklusive moms vill Dell ha av mig. För 60 Hz.

När tror du vi kan se skärmar som acern nere på 10-13k nivån? (dvs ~hälften av vad den kommer kosta nu) Jag har ingen koll på hur skärmars prisutveckling brukar vara.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Hehe.
Min nästa gaming dator hoppas jag levererar 60hz i 1080p. Så skärmen får ju gärna visa ngt fint då.
Men skönt att få bättre förståelse för vad som gäller och vad som är viktigt och vad som är säljfluff.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Bildexpert 📺

@celoz: Omöjligt att sia om. Skärmbranschen beter sig inte riktigt som TV-branschen där närmaste teknikjämförelse finns.

Det som motsvarar Acer X27, förutom 144 Hz-kapaciteten, kostar runt 25.000 till 35.000 kronor på modeller som varit ute i 1-2 år. Likt just Panasonic XD900 och Sony ZD9 som båda gick på 50 000+ kronor för 65-tummarna när de var nya. Någon halvering har inte riktigt kommit ännu.

Permalänk
Medlem

@Ase: Har du testat spela på nåt större än 27? Jag har 30-tummar och det är i min mening för stora att spela på då eftersom man lätt tappar överblicken. Det är klart att man kan vrida huvudet, men spel handlar oftast om snabba beslut och att ha all information inom synfältet är en stor fördel i min mening.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

När Pioneer släppte 42" plasma tv (tror det var 42") en gång i tiden så kostade en sådan tv typ 120.000:-.. bara en tidsfråga innan dessa nya spelskärmar kryper ner i pris!

Dock så brukar det alltid samtidigt landa i att någon feature är borta. Local dimming har t.ex. och är fortfarande inget som finns på billiga TV apparater. Den funktionen reserveras till endast "top of the line" modellerna i det övre prissegmentet.
Så det är fullt möjligt att några av denna skärmens "unika" funktioner endast kommer finnas på typ 15.000 kr eller mer skärmar i framtiden.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

@Ase: Har du testat spela på nåt större än 27? Jag har 30-tummar och det är i min mening för stora att spela på då eftersom man lätt tappar överblicken.

Ja har du 30 tummar så är nog inte skärmstorleken det största hindret för att just spela

Permalänk
Avstängd

Bra 4k tv och 60hz är jag nöjd med. Det var ändå intressant att titta om den. Med tanke på att lågkonjunktur är inte orealistisk i nära framtid så bör man nog tänka sig för att köpa den om man inte är avlönad som en riksdagsman.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@celoz: Omöjligt att sia om. Skärmbranschen beter sig inte riktigt som TV-branschen där närmaste teknikjämförelse finns.

Det som motsvarar Acer X27, förutom 144 Hz-kapaciteten, kostar runt 25.000 till 35.000 kronor på modeller som varit ute i 1-2 år. Likt just Panasonic XD900 och Sony ZD9 som båda gick på 50 000+ kronor för 65-tummarna när de var nya. Någon halvering har inte riktigt kommit ännu.

Tack för svar. Får fortsätta med 2560x1440 några år till helt enkelt.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Jag har en förståelse för hur många tänker kring detta med skärmstorlek, framför allt de som gillar att spela mycket singleplayerspel och kanske multiplayerspel som är ganska så casual, då hade 40" och upp varit något. Men vill man även sälja till dom som vill spela lite mer e-sportspel så är 27" nog ett maxtak för många, inkluderat mig själv som dock föredrar 24" för e-sportspel. Att spela LoL, CSGO, PUBG eller annat spel på större skulle bara vara jobbigt då du måste fokusera på ett större område. Och det är där den stora marknaden ligger då det är dessa spel som får mest uppmärksamhet och säljer bäst idag. Så länge vi inte snackar konsolspel, och där spelar ju dom flesta redan på en TV.

Hade jag tillhört den första kategorin så hade jag nog hellre kört på en 21:9-skärm, gärna 35" med 3440x1440 och 144hz istället för 40" med 3840x2160.

Håller med till max. Större skärmyta är underbart vid arbete och vissa (mer casual) spel. Men just det faktum att den har 144Hz tycker jag talar för att den ändå är riktad mot mer "tävlingsinriktade" gamers, om man kan säga så.
Visst, 144Hz bör väl egentligen vara standard för alla, men traditionellt har det varit mer seriösa gamers som satsar på det. Därav bör ytan inte vara större än 27". En avvägning skulle vara att släppa en variant på 40" med 60Hz, så priset inte stiger iväg för mycket kanske? Nu spårar jag ur lite här känner jag...

För övrigt, tack för artikeln med tillhörande video. Skärmar är ett ämne jag kan ganska lite om, begrepp som HDR och local dimming är sånt jag hört men aldrig egentligen förstått. Så tack för ett bra arbete!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Angående OLED: Dell hade sin OLED-skärm som bara verkade säljas i fåtal exemplar i USA. Och då för 3500 dollar. 4K/60 Hz.

Lägg inte för mycket hopp på att det faktiskt kommer någon stationär OLED 25-35 tum inom de närmaste åren. Och ifall det kommer, räkna med än mindre chans att den skärmen skulle prismässigt kunna konkurrera med befintliga LCD-skärmar. Den tekniken lär nog också ligga på Acer X27-nivåer i början.

För OLED står hoppet närmast till att Samsung får något som är större än 13-tum. Men hela deras problem med OLED har också varit att skala produktionen till just större storlekar med tillräcklig avkastning. Och LG verkar inte särskilt intresserad att skala ned storlekarna från TV-storlek.

Lite liten kanske men kommer en OLED från Asus med panel från JOLED(?).

ASUS PQ22UC

– 21.6″ OLED panel
– ‘4K’ UHD resolution (3840 x 2160) for a pixel density of 203.97 PPI
– 1,000,000:1 static contrast ratio
– ProArt series, average DeltaE for colour accuracy of <2
- HDR10 compatible, 99% DCI-P3 colour gamut coverage and 10-bit colour precision
- 'ProArt Calibration Technology' (i.e. can be hardware calibrated with compatible colorimeters)
- Weighs <1kg and is very slim, designed to be portable and includes a carrying bag
- Connectivity includes MicroHDMI (HDMI 2.0 'full port' compatible) and USB Type-C

https://forum.pcmonitors.info/topic/monitors-of-ces-2018/#pos....

Permalänk
Medlem
Skrivet av svolter:

Dock så brukar det alltid samtidigt landa i att någon feature är borta. Local dimming har t.ex. och är fortfarande inget som finns på billiga TV apparater. Den funktionen reserveras till endast "top of the line" modellerna i det övre prissegmentet.
Så det är fullt möjligt att några av denna skärmens "unika" funktioner endast kommer finnas på typ 15.000 kr eller mer skärmar i framtiden.

Visst sannolikheten att "features" försvinner är hög när fler aktörer försöker pressa ner priset.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Lite kul det här med local dimming. Jämför man med de bättre plasmorna tex Panasonics sista modeller 2013 så är local dimming fortfarande ett gammalt concept. De plasmorna gav svart vid svart, detta utan problem att visa kritvit färg vid en annan del av bilden samtidigt. Nästa panel att kunna få fram liknande bild är bra OLED paneler. Denna paneltyp hoppas då jag kommer utvecklas och ersätta LCD helt som känns förlegad.

Plasmor var inte helt svarta men OLED är. Dom har dock problem att visa detaljer i mörka områden så frågan är hur mycket man vinner på 100% svart i nuläget. LCD tekniken är fullt utvecklad medans OLED lider av många barnsjukdomar och Plasmor kom aldrig ur dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ja, 60Hz och det massiva inputlagget på dimming.. duger nog bara att redigera stillbilder på med hdr aktiverat.

Permalänk
Medlem

Samsung avtäckte nyss micro-led tv på 146". (påstås vara som oled utan inbränning. hurra!).
https://news.samsung.com/global/samsung-unveils-the-wall-the-...

Hoppas hoppas de skalar det nedåt och inte bara släpper en enda topp/koncept-produkt.

Och nvidia 65" (eller vilken storlek som helst) gsync tv med samma dimming koncept som de monitors som diskuterats, 120Hz 4k inbyggd shield. Från ACER, ASUS och HP.
https://www.geforce.com/whats-new/articles/bfgd-big-format-ga...
Skall bli spännande att höra vad prisskillnaden blir 65" vs 27".... kostar 65" över 25k kan man tro många hellre köper oled TV för ca samma slant.

Permalänk
Medlem

25000 kr och det utseendet? Skulle inte tro det.

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Medlem

Satan vad duktig du är Thomas Ytterberg. En kvalitetsartikel deluxe (bara några stavfel, det skiter jag i) som till och med en idiot som jag kan få mycket ut av.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem

Nvidia släpper ett monster på 65" med liknande prestanda, dock bara 120Hz men med hdr, 4k och gsync OCH stöd för 23,976Hz +ANNAT:
http://www.guru3d.com/news-story/nvidia-announces-65-120hz-di...

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

När dessa kommer i 32-36 tum och kostar max 15 000 så köper jag iaf. Antar att jag får vänta ett år till.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Yrch: Intressant med en 22-tums OLED! Inga priser ännu och en skärm konstruerad för att vara mobil. Jag chansar hej vilt på $3599 street price och en minimal tillgänglighet. Men det är en början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Yrch: Intressant med en 22-tums OLED! Inga priser ännu och en skärm konstruerad för att vara mobil. Jag chansar hej vilt på $3599 street price och en minimal tillgänglighet. Men det är en början.

Problemet om det är JDI är ju att det är pilottillverkning fortfarande, samt att de aldrig lär tillverka större paneler än så då. Är ju inte riktigt vad de ens vill kommersialisera, JDI är helt riktat mot mobila marknaden och tillverkar nog hellre 4 st 5,4-tumskärmar på lika stor del av substratet på samma lina som en 21,6-tum tar upp. Japanerna är inte mycket att sätta sitt hopp till tyvärr.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Petterk: Jag tror också att det är problemet med OLED. Volymer och tillverkning. Det är för mycket som måste till i fråga om tillverkningsprocesser och logistik om man ska kunna få ned priserna på en datorskärm till något som kan konkurrera med en LCD. Drömmen om en OLED som ersätter dagens spelskärmar kommer nog att förbli en dröm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Petterk: Jag tror också att det är problemet med OLED. Volymer och tillverkning. Det är för mycket som måste till i fråga om tillverkningsprocesser och logistik om man ska kunna få ned priserna på en datorskärm till något som kan konkurrera med en LCD. Drömmen om en OLED som ersätter dagens spelskärmar kommer nog att förbli en dröm.

LG är väl de enda som skulle kunna göra det i dagsläget. Samsung kan masstillverka små paneler, men skulle också som störst tillverka någonstans runt 20-tum med tekniken och substratstorleken de använder. LG vill nog inte och Taiwanesiska tillverkarna är inte riktigt där än med tekniken. De på fastlandet kommer nog också bara producera små paneler. Så just de där 25-35-tum du nämner, nej inte lär det hända något där på väldigt länge. Philips eller dylikt kanske gör en modell med 55-tumpanel däremot, om de kommer över någon vettig kretsuppsättning för att driva grejerna

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av JBE:

Fanns faktiskt video på dells 384 zoners dimming: https://www.youtube.com/watch?v=UiOdLbmnx8k

Alltså den där videon...

Visar väldigt tydligt varför local dimming på en datorskärm är en teknik som har en lång väg att gå innan den lär accepteras. Hoppas verkligen man får ordning på detta.

Permalänk
Medlem

Aldrig fattat det där med OLED, kan dom ens få typ 144+hz ? Är det möjligt med tekniken, samma med inputlag osv, hur fungerar det ?

Eller dom kommer aldrig kunna vara spelskärmar?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Nivity: LG:s OLED-TV klarar 120 Hz och OLED-panelen arbetar i 120 Hz. Men man når endast 1080p/120 Hz som mest i fråga om signal. Kretsuppsättningar som orkar 4K/120 Hz väntas under 2018. Dock inte troligt att det letar sig in i de 2018-modeller som lanseras nu.

Går igenom en 13-tums OLED-skärm på en bärbar här: https://www.sweclockers.com/test/24651 vilket kan ge en fingervisning om hur det skulle kunna vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Aldrig fattat det där med OLED, kan dom ens få typ 144+hz ? Är det möjligt med tekniken, samma med inputlag osv, hur fungerar det ?

Eller dom kommer aldrig kunna vara spelskärmar?

LGs OLED kan drivas i 120 Hz från en PC, men bara i 1080p p.g.a. begränsningar som kommer av HDMI 2.0. Problemet är mer att LG är de enda som tillverkar stora OLED-paneler kommersiellt, så ingen tillverkar egentligen paneler till datorskärmar, alltså typ 24-34-tum och det gäller oavsett hur snabbt du kan mata panelen. Finns inget som stoppar dig från att driva en OLED-panel med hög uppdateringsfrekvens, OLED på telefoner eller typ i VR-headset drivs också i hög uppdateringsfrekvens. De enskilda typ 30-tummodellerna som kommit med OLED har varit riktade mot professionella marknaden och kommit med bildingångar som inte kan ta emot 144 Hz i skärmens upplösning.

Det som stoppat UHD-skärmar från att rimligen köra mer än 60 Hz har varit video-gränssnitten (utgångarna på grafikkorten) och kretsuppsättningarna i skärmarna, men nu har vi grafikkort med DP1.4 och lösningar som klarar mer än 60 Hz i UHD börjar dyka upp på kretssidan. Därav produkten som artikeln tar upp. Men de som tillverkar panelerna till datorskärmarna med OLED som brukar ligga på 3500-5000 dollar har liten anledning att producera paneler lämpliga för 144 Hz och de som tillverkar datorskärmarna har liten anledning att producera nya varianter som klarar DP1.4 och högre uppdateringsfrekvenser. Spelare är inte direkt marknaden när grejerna kostar 3500 dollar alltså 35 000 kr inkl moms. Nästa våg OLED-monitorer kommer nog fokuseras mot HDR för de som skapar HDR-material. Så de lär varken pressa ner priset eller pressa upp uppdateringsfrekvensen där på några år. Möjligt ja, men inte i större volymer eller vänligt för plånboken.

Permalänk
Medlem

Kan tycka att 600 nits räcker (HDR) till en monitor som man sitter såpass nära, men jag vet inte om så är fallet eftersom jag aldrig testat det Irl. Den dagen Oled >100 tum finns för ett överkomligt pris, så man kan skippa projektorn, kommer jag vara nöjd