AMD Ryzen 2000 "Pinnacle Ridge" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Jo jag vet.
Men snacket från början har ju hela tiden varit att Ryzen är så framtidssäker. Jag skulle bli ytterst förvånad av någon större mängd av Ryzen 1 uppdaterar till R2.
Nu vet vi ju inte prestandaskillnaden men bör inte röra sig om mer än 5-10% eller liknande på ''gammalt'' chipset/ mb.

Du har rätt, att man kan välja att byta moderkort och processor var och en för sig beroende på funktioner och prestanda är helt förkastligt! Det är mycket bättre när man tvingas byta båda samtidigt!

Skämt åsido, att man inte kommer vara tvungen att byta moderkort, kommer inte innebära att man inte kommer vilja byta moderkort för att t.ex. få det där sexiga miniITX-kortet som verkar vara påväg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jag behagar skoja lite.
Men inte helt utan allvar. "Brukar kallas" sägs det, men det är fel. Det finns ingen Ryzen 2. Det är förvirrande och leder bara till att man måste förklara skllnaden mellan Zen 2 och "Ryzen 2". Och varför en Ryzen 3 inte är bättre än en "Ryzen 2".
Vi har inte haft det här problemet med Core i7 eller Bulldozer, Piledriver osv, varför är det plötsligt svårt att bara säga 2000-serien eller Pinnacle Ridge. Ingen har ju någonsin haft svårt med kodnamnen eller sifferbenämningar innan. Jag ser gott om människor som förväntar sig massa förbättringar av Pinnacle Ridge eftersom det är vad som brukar medfölja en förbättring stor nog för att det ska bli en tvåa efter namnet. Som vanligt kommer folk bli besvikna och snacka skit om AMD för att de inte levererat på löften som de aldrig ens gjort.

Tyvärr försent att göra något åt, benämningen Ryzen 2 finns lite överallt ( t ex i trådtiteln...). Så Ryzen 2 betyder Ryzen 2000-serien vare sig vi vill eller inte
Det är helt enkelt en kortform av "andra generationens Ryzen".

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Tyvärr försent att göra något åt, benämningen Ryzen 2 finns lite överallt ( t ex i trådtiteln...). Så Ryzen 2 betyder Ryzen 2000-serien vare sig vi vill eller inte
Det är helt enkelt en kortform av "andra generationens Ryzen".

Ja jo, tyvärr är det väl lite så. Tror nog det går över när processorerna släppts. Då är det nog helt enkelt Ryzen 2600X eller 2700X osv. Det där med Ryzen 2 faller nog i glömska.
Mest bara att folk blivit förvirrade med Zen2 som gör att jag försökt ändra på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jag behagar skoja lite.
Men inte helt utan allvar. "Brukar kallas" sägs det, men det är fel. Det finns ingen Ryzen 2. Det är förvirrande och leder bara till att man måste förklara skllnaden mellan Zen 2 och "Ryzen 2". Och varför en Ryzen 3 inte är bättre än en "Ryzen 2".
Vi har inte haft det här problemet med Core i7 eller Bulldozer, Piledriver osv, varför är det plötsligt svårt att bara säga 2000-serien eller Pinnacle Ridge. Ingen har ju någonsin haft svårt med kodnamnen eller sifferbenämningar innan. Jag ser gott om människor som förväntar sig massa förbättringar av Pinnacle Ridge eftersom det är vad som brukar medfölja en förbättring stor nog för att det ska bli en tvåa efter namnet. Som vanligt kommer folk bli besvikna och snacka skit om AMD för att de inte levererat på löften som de aldrig ens gjort.

Men detta skrev du om redan på sida 1 Men om det är ett problem med att man skriver Ryzen 2= andra serien så bör du göra en egen tråd där de som tycker detta med namn är viktigt kan ta upp detta viktiga ämne. Då tråden skapades viste vi inte vad denna generationen skulle heta där av så satte jag namnet Ryzen 2 rätt eller fel (men enligt dig fel)

Tanken med tråden var att man inte skulle förstöra tråden AMD ZEN med info om andra generationen Ryzen

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

nya priser på Ryzen 2 serien

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Ser lovande ut om det håller ungefär en faktor 10 hit vid release 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Men detta skrev du om redan på sida 1 Men om det är ett problem med att man skriver Ryzen 2= andra serien så bör du göra en egen tråd där de som tycker detta med namn är viktigt kan ta upp detta viktiga ämne. Då tråden skapades viste vi inte vad denna generationen skulle heta där av så satte jag namnet Ryzen 2 rätt eller fel (men enligt dig fel)

Tanken med tråden var att man inte skulle förstöra tråden AMD ZEN med info om andra generationen Ryzen

Det har varit ganska självklart att de inte skulle döpa den till Ryzen 2. Om man tänker lite på hur de namngivit Ryzen-serien med olika suffix som uppger vilken klass det gäller.
Som sagt vill jag bara undvika att man förvirrar folk med felaktigheter. Förstår ärligt talat inte varför folk sätter sån heder i en sak att de hellre fortsätter ha fel än svälja sin stolthet och korrigerar ett enkelt misstag. Det är lätt att göra misstag och ingen tittar snett på en för att man backar när man gjort ett. Vad som stör mig är när folk håller fast vid dem och drar med andra hellre än korrigerar dem.

Menmen, som sagt kommer det där med "Ryzen 2" falla i glömska när processorerna släppts. Vi får väl leva med att en del förvirring angående Ryzen 2 och Zen 2 råder tills dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniven:

Ser lovande ut om det håller ungefär en faktor 10 hit vid release 🙂

Ja jag tycker det är billigt men sedan är DDR4 svindyra. Att betala mer för 32Gb DDR4 än man betalar för CPUn känns inte ok

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Första förhandstitten är här, äntligen, det ser lovande ut : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Lisa föll för trycket på internet förmodligen. Hur fan kan dom vara så jävla korkade så dom kallar Ryzen(+) 2000-serien för Ryzen 2 när Ryzen 2 kommer senare och ska vara ett mycket större steg än releasen nu? Jag vill se logiken som gick där på mötet.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det har varit ganska självklart att de inte skulle döpa den till Ryzen 2. Om man tänker lite på hur de namngivit Ryzen-serien med olika suffix som uppger vilken klass det gäller.
Som sagt vill jag bara undvika att man förvirrar folk med felaktigheter. Förstår ärligt talat inte varför folk sätter sån heder i en sak att de hellre fortsätter ha fel än svälja sin stolthet och korrigerar ett enkelt misstag. Det är lätt att göra misstag och ingen tittar snett på en för att man backar när man gjort ett. Vad som stör mig är när folk håller fast vid dem och drar med andra hellre än korrigerar dem.

Menmen, som sagt kommer det där med "Ryzen 2" falla i glömska när processorerna släppts. Vi får väl leva med att en del förvirring angående Ryzen 2 och Zen 2 råder tills dess.

OK VAD blev det för namn ???? Tycker du nu kan justera alla dina gamla inlägg där du ansåg att du hade rätt

Denna tråd skapades 7/1 med rätt namn på Ryzens andra generation

https://www.nordichardware.se/nyheter/amds-vd-lisa-su-visar-u...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

lite fler tester av 2700X (Frågan är om 4,3Ghz på alla kärnor är max man kan nå?)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

OK VAD blev det för namn ???? Tycker du nu kan justera alla dina gamla inlägg där du ansåg att du hade rätt

Denna tråd skapades 7/1 med rätt namn på Ryzens andra generation

https://www.nordichardware.se/nyheter/amds-vd-lisa-su-visar-u...

Jag har redan sagt att jag ger upp eftersom även Lisa Su använder det inofficiella uttrycket "Ryzen 2". Men den heter fortfarande inte det.
Det är inte första gången AMD själva använder uttryck myntade av media.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

lite fler tester av 2700X (Frågan är om 4,3Ghz på alla kärnor är max man kan nå?)

https://www.youtube.com/watch?v=A6IBeVTwb3E

Intressant! Men jag reagerar på en sak: Core Voltage på 1.5 V?!
Var det inte rekommenderat att ligga under 1.425 V på första generations Ryzen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Lisa föll för trycket på internet förmodligen. Hur fan kan dom vara så jävla korkade så dom kallar Ryzen(+) 2000-serien för Ryzen 2 när Ryzen 2 kommer senare och ska vara ett mycket större steg än releasen nu? Jag vill se logiken som gick där på mötet.

Kallas inte denna serie för Ryzen 2 ? Medan Zen 2 är det som kommer 2019 (3000 serien)

Permalänk
Medlem
Skrivet av caida:

Intressant! Men jag reagerar på en sak: Core Voltage på 1.5 V?!
Var det inte rekommenderat att ligga under 1.425 V på första generations Ryzen?

Hmm kanske är så att personen som gör videon höjde extra mycket?
AMD rekommenderade under 1.35V?, kan ha fel men har för mig att de stog på deras sida, när man googlade , medans Gigabyte sa under 1.5V.
Kan mycket väl ha fel men har för mig det så jag låg alltid under 1.45v när jag testade överklockingen på min gamla 1700 innan jag bytte till 1800x
Han på videon verkar även köra X370 moderkort och de kan väl inte nå över 4.3Ghz då de inte har XFR2?.

Men ska bli mycket intressant att se hur de prestarar. Videon ovan får en att vilja köpa en 2700x bara för att

Permalänk
Medlem

Känns som att nya bios för "Gamla" moderkort inte kommer att släppas innan 19/4 då det med stor säkerhet kommer vara ett antal prestanda optimeringar i denna. Så efter att alla har kört sina tester med Ryzen 1 VS Ryzen 2 så kommer dessa släppas tror jag.

Sedan så kommer det med största sannolikhet inte bli någon papperslansering då det redan börja komma ut CPUer i omlopp.

Frågan är vad som finns i det stora paketet? Då det inte är någon försegling lapp på det stora paketet så tror jag på vattenkylare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@ExcZist: Min Threadripper 1950X går upp till 1,548v när den använder XFR, och den körs i stock, så det bör rimligtvis vara OK och utan risk.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@ExcZist: Min Threadripper 1950X går upp till 1,548v när den använder XFR, och den körs i stock, så det bör rimligtvis vara OK och utan risk.

Mvh

Gör den så stock så ska det nog vara så.
Men 2700x verkar ju bli riktigt vass på det man såg i videon.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sesese:

Känns som att nya bios för "Gamla" moderkort inte kommer att släppas innan 19/4 då det med stor säkerhet kommer vara ett antal prestanda optimeringar i denna. Så efter att alla har kört sina tester med Ryzen 1 VS Ryzen 2 så kommer dessa släppas tror jag.

Sedan så kommer det med största sannolikhet inte bli någon papperslansering då det redan börja komma ut CPUer i omlopp.

Frågan är vad som finns i det stora paketet? Då det inte är någon försegling lapp på det stora paketet så tror jag på vattenkylare.
http://www.forumbilder.se/H6HS9/dad76-8vqaemdn9.jpg

De skriver om vattenkylare här:
https://wccftech.com/amd-ryzen-2000-series-liquid-cooling-bun...
Det är roligt även om jag mer ser det som en marknadsföringsgrej, pratar man om kylning i denna klass så får nog AMD svårt att tävla emot andra som har gjort detsamma i över 10 år.

Nå det har kommit fler tester nu:
https://wccftech.com/amd-ryzen-7-2700x-cpu-review-overclock-b...
Min åsikt är hade denna lanserat för ett år sedan innan 8700k, så hade Intel varit fullständigt utklassat för desktops som kör lite större laster.

Nu i år så har Intel konstigt nog rejält uppdaterat nästan hela deras hela deras konsumentproduktlinje och det blir intressant. (vilket är ett konstigt sammanträffade, lite som när man får en ny regering och vissa lagar av en ren slump efteråt ändras)
2700x vs 1800K är en intressant jämförelse, men rent ekonomisk så är det väl de billigare och mobila processorerna som säljer bäst? Där Intel kan om de vill sänka priset så AMD förlorar, men det vill de nog inte ty konkurrenslagstiftningen.

Så jag ser det om ett spännande år som kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

De skriver om vattenkylare här:
https://wccftech.com/amd-ryzen-2000-series-liquid-cooling-bun...
Det är roligt även om jag mer ser det som en marknadsföringsgrej, pratar man om kylning i denna klass så får nog AMD svårt att tävla emot andra som har gjort detsamma i över 10 år.

Nå det har kommit fler tester nu:
https://wccftech.com/amd-ryzen-7-2700x-cpu-review-overclock-b...
Min åsikt är hade denna lanserat för ett år sedan innan 8700k, så hade Intel varit fullständigt utklassat för desktops som kör lite större laster.

Nu i år så har Intel konstigt nog rejält uppdaterat nästan hela deras hela deras konsumentproduktlinje och det blir intressant. (vilket är ett konstigt sammanträffade, lite som när man får en ny regering och vissa lagar av en ren slump efteråt ändras)
2700x vs 1800K är en intressant jämförelse, men rent ekonomisk så är det väl de billigare och mobila processorerna som säljer bäst? Där Intel kan om de vill sänka priset så AMD förlorar, men det vill de nog inte ty konkurrenslagstiftningen.

Så jag ser det om ett spännande år som kommer.

Intel är inte intresserad av lägre pris utan kommer att Göra som Nvidia gynna de återförsäljare som straffar AMD. Det är inte första gången det händer.
Att man idag ens funderar på att köpa Nvidia kort när de så tydligt försöker styra marknaden är för mig en gåta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Intel är inte intresserad av lägre pris utan kommer att Göra som Nvidia gynna de återförsäljare som straffar AMD. Det är inte första gången det händer.
Att man idag ens funderar på att köpa Nvidia kort när de så tydligt försöker styra marknaden är för mig en gåta.

De som gör det har en sak i skallen ... Mer fps och bäst prestanda.
Undrar dock hur detta kommer påverka priserna på Nvidias kort om korten lär bli dyrare sen ändå tack vare Monopol?
Vissa tror ju att Nvidia lär kunna sätta vilka priser de vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

De som gör det har en sak i skallen ... Mer fps och bäst prestanda.
Undrar dock hur detta kommer påverka priserna på Nvidias kort om korten lär bli dyrare sen ändå tack vare Monopol?
Vissa tror ju att Nvidia lär kunna sätta vilka priser de vill.

idag är det bara de som väljer 1080ti som inte har något val. men nästa 1180ti kommer att hamna på 10`000kr eller mer om det inte finns något alternativ längre.

Tycker det är märkligt när människor vet om problemet men ändå fortsätter att stödja företaget som utnyttjar dig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

idag är det bara de som väljer 1080ti som inte har något val. men nästa 1180ti kommer att hamna på 10`000kr eller mer om det inte finns något alternativ längre.

Tycker det är märkligt när människor vet om problemet men ändå fortsätter att stödja företaget som utnyttjar dig.

Hade vega 64 funnits i större volym hade jag köpt ett sånt eller två.
Har inget problem med lite varmare kort eller att de drar mer ström.
Men detta har ju folk pratat om i flera år.
Men många köper ju Nvidia oavsett om AMD kommer med riktigt bra kort.
För att det står Nvidia på kortet och då måste det vara super
Men det är som många säger, Köp inte Radeon/AMD det är skit köp Nvidia brukar de ju säga hehe...

Permalänk
Medlem

4,5GHz med 2700X

2700X klarar 4,5GHz

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Härlig spänning dom matat på..

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Jävel. 1.7V nästan.

Jodå, den klarar av 4.5Ghz, frågan är om det är något gemene man kommer komma upp i. 4.3Ghz känns som det nya 4Ghz.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Jävel. 1.7V nästan.

Jodå, den klarar av 4.5Ghz, frågan är om det är något gemene man kommer komma upp i. 4.3Ghz känns som det nya 4Ghz.

Ja när man ser det så inser nog alla att det inte kommer någon 2800X. Frågan är om CPUn ens är 100% stabil ens med den spänningen.

Då är frågan vad TR4 2900 kommer att få för max prestanda. Känns som att 4,4 blir max med turbo till 4,45Ghz

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Keffmode:

Jävel. 1.7V nästan.

Kör min 1600x på nästan 1.7V inga problem.
Gått flera månader 🤗

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Kör min 1600x på nästan 1.7V inga problem.
Gått flera månader 🤗

oc till ? 4,1, 4,2, eller 4,3?

Visa signatur