Sälja bilen eller köra slut på den?

Permalänk

Sälja bilen eller köra slut på den?

Hej!

Vi har en Saab 9-3 kombi 180hk 2011 som gått ca 20k mil.
Då farsan är bilintresserad är han sugen på (eller kommer att) att köpa en BMW 3 Series 335d årsmodell 14-17.
Dessa verkar gå för runt 300-500k.

Då vi kör runt 3k mil per år så är frågan om det är värt att sälja/byta in Saaben nu och köpa en ny bil, eller om man bör köra slut på Saaben först (30k mil?) och sedan köpa ny bil?
Antar att Saaben är värd några tusenlappar mer nu än om 3 år med tanke på att den då lär ha rullat 30k?
Hur hade ni gjort?

//Jonathan

Ändrat Sabb 9-5 till det korrekta Saab 9-3
Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk

Det känns ju inte som att pengar är ett problem, så varför köra runt i en "sliten" saab 95 när man kan köra en BMW 2014-2017 års modell? sälj saaben medans det finns något värde.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

ni går i köptankar så hitta en bra deal och köp en bil, därefter sälj saaben så ni inte hamnar i "ingen bil" kris, hasta inte genom bilköp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Hej!

Vi har en Saab 9-5 kombi 180hk 2011 som gått ca 20k mil.
Då farsan är bilintresserad är han sugen på (eller kommer att) att köpa en BMW 3 Series 335d årsmodell 14-17.
Dessa verkar gå för runt 300-500k.

Då vi kör runt 3k mil per år så är frågan om det är värt att sälja/byta in Saaben nu och köpa en ny bil, eller om man bör köra slut på Saaben först (30k mil?) och sedan köpa ny bil?
Antar att Saaben är värd några tusenlappar mer nu än om 3 år med tanke på att den då lär ha rullat 30k?
Hur hade ni gjort?

//Jonathan

Kört slut den helt klart. Det är ju en förhållandevis ny, säker och bra/bekväm bil. Rent ekonomiskt är det det bästa alternativet.

Mvh Erik

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den har ju inte gått så långt och dessutom är den ju rätt så ny. Vet inte hur bra Saab är men min Volvo 850 höll 50 000 mil där jag bara bytade slitdelar så som bromsar, däck, batteri och lite annat smått. Kanske fortfarande lever, sålde den i våras för 5000kr.
Det är nästan alltid bäst att köra slut på bilen, både för miljön och plånboken. En ny bil är ju korkat att köpa då värdeminskningen är helt sjuk. Då är det bättre att hitta någon som rullat 1000-3000 mil istället.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Rekordmedlem

Saaben lär hålla lika länge eller längre än en BMW som ni köper nu om den sköts som den ska, + 50 000 mil bör inte vara några större problem särskilt om den inte har mer än en 180 hk motor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är att leasa en bil för motsvarande belopp, något lite fräckare och 3000 mil per år för 8 300kr kan ni verkligen klämma in. Fördelen är att ni får en ny bil vart tredje år

Permalänk
Medlem

Vill du ha ekonomiska råd eller vad är du egentligen ute efter?

De tusingar färre du får för bilen om 10000 mil har du förlorat mångdubbelt i värdeminskning på en nyare bmw.

Men jag vet ju också vilken jag hellre hade kört alla dagar i veckan

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag verkar dum men vad har din fars eventuella bilköp med saken att göra? Delar ni på bilen? Är 'vi' du och din far? Bor du fortfarande med dina föräldrar och syftar på 'vi' som i 'vår familj'?
(Jag tolkar 'vi' som dig och din respektive)

Om det nu är din far som både äger Saaben och funderar på att köpa BMWn förstår jag inte riktigt vad du/ni är ute efter eftersom ingen annan har något att säga till om. Vill ni bara ha råd och synpunkter från utomstående?

Som sagt, kalla mig gärna dum men jag tycker att trådstarten är väldigt förvirrande och innehåller många frågetecken.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Skrivet av ågren:

Ursäkta om jag verkar dum men vad har din fars eventuella bilköp med saken att göra? Delar ni på bilen? Är 'vi' du och din far? Bor du fortfarande med dina föräldrar och syftar på 'vi' som i 'vår familj'?
(Jag tolkar 'vi' som dig och din respektive)

Om det nu är din far som både äger Saaben och funderar på att köpa BMWn förstår jag inte riktigt vad du/ni är ute efter eftersom ingen annan har något att säga till om. Vill ni bara ha råd och synpunkter från utomstående?

Som sagt, kalla mig gärna dum men jag tycker att trådstarten är väldigt förvirrande och innehåller många frågetecken.

"Vi" är egentligen hela familjen, då 3 av 4 kommer någon gång att köra bilen.
Allt jag var ute efter var, och som jag fått, är korta svar på om man bör köra slut Saaben eller köpa ny bil nu direkt.
Ber om ursäkt för den evt röriga frågeställningen, får skylla på söndagskvällen

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Jag hade kört slut på SAABen, den kommer inte vara slut på 30k mil, så länge ni inte har vanvårdat den ordenligt. jag hade en 9000 2.3T som var steg3+ optimerad och den hade rullat 35k mil och var fortfarande kanon i motor/låda (När jag inte börna sönder lådan vill säga) men motorn var det inga fel på. Servar man bilen så håller den

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Är frågan ifall det är värt att ha två bilar?
Om man kör 3k mil totalt och delar upp det på två bilar kostar väl saaben en tusenlapp i månaden jämfört med att köra allt med BMWn. Det sparar man kanske in i minskad värdeminskning på den nya?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Saaben klarar 30000 mil till. Ta hand om den och kör den. Bäst ekonomiskt att behålla en fungerande bil än att köpa en ny.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Då var det löst

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Skrivet av Igelkott:

Är frågan ifall det är värt att ha två bilar?
Om man kör 3k mil totalt och delar upp det på två bilar kostar väl saaben en tusenlapp i månaden jämfört med att köra allt med BMWn. Det sparar man kanske in i minskad värdeminskning på den nya?

Skrev det aldrig i första inlägget, men vi har 2 bilar, eller egentligen 3. Farsans arbetsbil, en snålvolvo som pendalr bil/ övningskörningsbil. O sen Saaben som står för alla längre resor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade haft kvar saaben tills den ger upp.
just 9-5 är riktigt skön att köra så behåll den ge den bara service så går den hur långt som helst

Själv kör jag runt med en saab 9-3 og den kommer jag köra med till att motorn/växellådan rasar. när de har hänt så kommer jag köra lite till=)

Permalänk
Medlem

@Jonathan0101:
Jag tycker svaret verkar rätt enkelt. Om du inte har börjat köra än så kommer du snart att göra det och Saaben låter som en perfekt bil att köra under sina första år som förare. Pendlarbilen kommer du inte få låna (för den behöver din far ha till jobbet) och inte 335 heller (den är för ny). Dessutom är en 335 väldigt mycket bil att hantera tills man fått ett par-tre tusen mil under högerfoten, så för din egen skull skall du nog ta det lite lugnt med den bilen innan du fått in vanan.

TL/DR: Behåll Saaben, köp BMW:n.

PS. Du kommer inte att gå miste om något genom att köra Saab. Jag körde 9-3 i 7 år och har fortfarande svårt att hitta en bil som matchar i låda och kraftöverföring. Min 320D har ingenting att komma med i jämförelse.

Permalänk
Medlem

Först och främst måste vi konstatera bmw bra, 335 jätte rolig bil men inte diesel snälla nån. Om sedan din far är bil intresserad kvittar det vad vi säger han kommer köpa vad han vill. Själv skulle jag sälja saaben. Men det är inte det bästa valet ekonomiskt. Livet är för kort för att åka saab när det finns raka sexor med turbo.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Då SAAB:en redan har tappat det mesta av värdet så är det bäst, ekonomiskt, att behålla den tills den går sönder. Om ni köper BMWen så kommer den kosta er några tusenlappar i värdeminskning varje gång ni startar den dom första 3 åren.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

@Jonathan0101:

PS. Du kommer inte att gå miste om något genom att köra Saab. Jag körde 9-3 i 7 år och har fortfarande svårt att hitta en bil som matchar i låda och kraftöverföring. Min 320D har ingenting att komma med i jämförelse.

320d om det är en e9x med manuell är det inte konstigt att du tycker den är seg. Ingen bra växellåda till bilen. För seg för att köra om i 5 an men effekt omfånget är för litet för att 4an ska klara det hela vägen.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Klart att han ska byta bil! Bilar är inte en ekonomiskt fördelaktig affär i de prisklasserna.
Men vilken bil är det egentligen som han har? Det kan inte vara den bil som du skriver eftersom det bara finns ett fåtal av den varianten (troligen 18st). Äger man en sån så säljer man inte.

Permalänk
Medlem

Sälj Saaben i så fall. Kan vara "nästa bil" för någon med sämre ekonomi! Och det säger jag med en snart 20årig S80.

Jag är inte i närheten av att ha råd att byta bil. Fick köpa nya bromsok, skivor och belägg i bak till den som en meck fixade i helgen. *smått ruinerad nu*

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk

Är det den nya versionen av 9-5an i kombiutförande eller den äldre modellen? Den nyare ä värd en bra massa, tillverkades nämligen bara 27st innan Saab la ner

Permalänk
Medlem

Tycker det är kul när någon undrar om det är dags att byta ut den "gamla" bilen med årsmodell 2010+. Jag kör fortfarande min Golf från 94. #SnartVeteranare

(Jag har en nyare bil också)

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Avstängd

Låter som att ni redan nu har för många bilar. Varför behöva en bil för pendling och en speciell bil för långresor. Sälj volvon och kör saaben som både och.
Även om en bil bara står så kostar den i runda slängar 500 - 1000 kr/mån i försäkring, skatt, däck och service. Värdeminskning ligger också med i denna summa.

Att köpa en ny bil är det mest idiotiska man kan göra då den tappar i värde direkt. Man räknar med att en ny bil kostar ca 40-60 kr/mil och sen får man räkna ut om man tycker det är värt det bara för att få åka en ny bil. Kolla denna länk så ser du ungefärliga kostnader.

Jag tycker inte det är värt priset.
https://www.expressen.se/motor/kopaochsaljabil/sa-mycket-kost...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad ni får ny bil ifrån. Han skriver ju årsmodell 14-17.

Sure -17 är relativt ny men ändå beggad vilket gör att nån annan har kapat toppen på priset, 14 är väl typ 4 år gammal då årsmodellerna ofta ”ligger året före”?

Allt handlar väl om ekonomi, har man råd så har man råd? Finns det bättre saker att stoppa pengarna på så avstå? Eventuellt att man väger in och tänker på miljön men det är väl relativt få som gör det idag.

Permalänk
Medlem

Saaben är en guldbil.. behåll säger jag..!

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 11 Pro

Permalänk

Bilen är väl knappt inkörd när den gått 150-20000 mil

En bil pallar lätt 50000 om den sköts och slitdelar byts.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk

Behåll saaben själv så kan far din köpa sin nya bmw? Grymt ekonomiska o roliga bilar o köra. Har själv en 95 2.3t 00a, skulle definitivt inte kunna sälja den för mer än 10k på blocket men den är grymt rolig o köra (för priset)

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Skrivet av Thedroxer:

Är det den nya versionen av 9-5an i kombiutförande eller den äldre modellen? Den nyare ä värd en bra massa, tillverkades nämligen bara 27st innan Saab la ner

Den modellen som är mellan dessa två

Visa signatur