Ny mobil, men vilken? (Samsung vs Huawei)

Permalänk

Ny mobil, men vilken? (Samsung vs Huawei)

Hej!
Min Galaxy S6 dog häromdagen och jag måste fixa ny. Problemet är att jag har noll koll på mobiler. För tillfället står det mellan Samsung Galaxy S8/S8+, Huawei Honor 9, Mate 10 Pro och P10.

Det jag är ute efter är:
Bra batteritid
Bra med lagringutrymme, alternativt möjlighet att stoppa in minneskort.
Bra kamera är ett plus

Använder mobilen framförallt till att lyssna på musik, surfa, maila, ringa och hålla på i sociala medier.

Frågor:
1. Huaweis billigare modeller verkar vara rätt bra för det priset men samtidigt vill jag inte degradera mig. Noterade att skärmarna hade lägre upplösning än min S6a (1920x1080 mot 1440x2560). Är det något jag kommer märka stor skillnad på? Tänker att PPI kanske inte spelar så stor roll på en sån liten skärm. Känns som att det hade gjort mer skillnad på 24/27"?

2. Med tanke på att Mate 10 Pro och S8/S8+ är nästan dubbelt så dyra som de andra modellerna antar jag att de är bättre. På vilket sätt är de bättre (har jämfört specs och det verkar inte vara någon monumental skillnad) och är det högre priset värt det?

3. Hur mycket spelar det roll om det skiljer 1GB RAM och 0,1Ghz på processorerna? Jämför man det med en PC skulle ju det inte göra någon gigantisk skillnad prestandamässigt.

4. Huaweis modeller verkar rätt snarlika varandra, vad är det som skiljer dem åt? Blir bara förvirrad av att kolla på deras nästan identiska specs.

5. Det verkar som att S6 har bättre kamera än alla modeller, hur kommer det sig att den är sämre än Samsungs nyare modeller?

Permalänk
Medlem

@Grishnackh: Kan annars rekommendera OnePlus 5T

https://oneplus.net/se/oneplus-5t

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem

Har inte använt konkurrenterna men skriver detta på en Mate 10 pro. Den har 1080p skärm och jag märker inte av det i negativ bemärkelse.
Är ingen poweruser men uppskattar batteritiden skarpt. Mitt rekord är 6h SoT över 54h användning vilket är dubbelt mot min förra Nexus. Du kan säkert komma upp i 10h SoT under en dag om du går in för det.

Allt annat på telefonen är väl som förväntat vad gäller prestandan. Justerat lite i UIt då jag gillar stock android så den är relativt clean.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Skrivet av Mikaelmannen:

Har inte använt konkurrenterna men skriver detta på en Mate 10 pro. Den har 1080p skärm och jag märker inte av det i negativ bemärkelse.
Är ingen poweruser men uppskattar batteritiden skarpt. Mitt rekord är 6h SoT över 54h användning vilket är dubbelt mot min förra Nexus. Du kan säkert komma upp i 10h SoT under en dag om du går in för det.

Allt annat på telefonen är väl som förväntat vad gäller prestandan. Justerat lite i UIt då jag gillar stock android så den är relativt clean.

Var inne på elgiganten och klämde lite på dem idag. Det verkar som att Mate 10 Pro är en fet mobil men inte så pass fet att den är värt 4000 mer än Honor 9 eller P10. Den längre batteritiden verkar dock rätt lockande.

Permalänk
Medlem

Håller helt med. Jag hade aldrig lagt 8k på en mobil. Tror jag lagt 6500kr på smartphones totalt sen dom kom 😀

Tele2 brukar ha bra deal på Huawei då och då så där kan man göra vettiga köp.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.