Ny mobil, men vilken? (Samsung vs Huawei)
Hej!
Min Galaxy S6 dog häromdagen och jag måste fixa ny. Problemet är att jag har noll koll på mobiler. För tillfället står det mellan Samsung Galaxy S8/S8+, Huawei Honor 9, Mate 10 Pro och P10.
Det jag är ute efter är:
Bra batteritid
Bra med lagringutrymme, alternativt möjlighet att stoppa in minneskort.
Bra kamera är ett plus
Använder mobilen framförallt till att lyssna på musik, surfa, maila, ringa och hålla på i sociala medier.
Frågor:
1. Huaweis billigare modeller verkar vara rätt bra för det priset men samtidigt vill jag inte degradera mig. Noterade att skärmarna hade lägre upplösning än min S6a (1920x1080 mot 1440x2560). Är det något jag kommer märka stor skillnad på? Tänker att PPI kanske inte spelar så stor roll på en sån liten skärm. Känns som att det hade gjort mer skillnad på 24/27"?
2. Med tanke på att Mate 10 Pro och S8/S8+ är nästan dubbelt så dyra som de andra modellerna antar jag att de är bättre. På vilket sätt är de bättre (har jämfört specs och det verkar inte vara någon monumental skillnad) och är det högre priset värt det?
3. Hur mycket spelar det roll om det skiljer 1GB RAM och 0,1Ghz på processorerna? Jämför man det med en PC skulle ju det inte göra någon gigantisk skillnad prestandamässigt.
4. Huaweis modeller verkar rätt snarlika varandra, vad är det som skiljer dem åt? Blir bara förvirrad av att kolla på deras nästan identiska specs.
5. Det verkar som att S6 har bättre kamera än alla modeller, hur kommer det sig att den är sämre än Samsungs nyare modeller?