Fick just körkortet återkallat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52047:

Det är väl inte så svårt att flytta huvudet lite? Ungefär lika jobbigt som att använda blinkers.

Då måste det vara väldigt jobbigt för de flesta.. knappt någon som använder blinkers idag. :-/

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

@Thunderbolt
Tror att denna texten kan ge lite vägledning: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/forlor...

Om polis var på plats vid olyckan (vilket jag antar) så är det normala att polisen tar kortet på plats, polis har då 48 timmar på sig att skicka kort och beslut till transportstyrelsen.
Transportstyrelsen utreder då om kortet ska lämnas tillbaka eller återkallas, i samband med det så hämtar transportstyrelsen in ett yttrande från dig som ingår i bedömningen.

Som det nu är så har det konstigt nog skett bakvägen utan något yttrande. Ovänn med polis eller den du koliderade med, kanske...

Så du ska självfallet kontakta transportstyrelsen, ring och spåna, ta reda på vad du kan om orsak, bakgrund, varför du inte fått yttra dig, tanke m.m. Men var samlad och trevlig hela tiden, det gör alltid personenen i andra ändan mer hjälpsam. Såvida det nu inte är ett rötägg, då får man avsluta fint och ringa upp igen med hopp om att man inte kommer till ägget Det är ju inte bara en person på transportstyrelsen...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Två månader känns ju som ett klent straff, många får ju mer även fast de inte orsakat någon olycka.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Två månader känns ju som ett klent straff, många får ju mer även fast de inte orsakat någon olycka.

Det handlar nog mer om stop-plikt och inte väjningsplikt..

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

@Thunderbolt: För all del så tycker du det. Men tänk på att den som ser det från sida kan mycket väl ta händelsen som en 'chansing'/'jag hinner nog'. Du kan alltid bestrida beslutet men skeptisk till att det blir någon ändring.

Det förstår jag att det utifrån kan se ut som det.

Jag är väl mest chockad av beslutet, polisen som utredde och skrev ut böterna till mig tycke att det inte kändes "rätt" för honom (kommer inte ihåg exakt vad han sa), men enligt lagen så var det ett rätt beslut.
Får se vad de säger på jobbet imorgon, för där ligger det största problemet med att inte ha ett körkort, har jourtjänst vilket blir omöjligt utan körkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Ganska hård bedömning om man inte fått några tidigare märkelser, tänker ändå 2 månader är överkomligt och inte hela världen, tycker 2 månader går så det suser förbi. Med tanke på vad som kan i värsta fall hända osv tycker jag det ändå är rimligt även om det känns som du hör till dem relativt försiktiga, ansvarsfulla förarna.

Bor själv i en stad som är känd för sina dåliga bilister och det har börjat gå så långt att jag inte endast försöker sköta mig så bra som möjligt utan jag även försöker se till att närliggande bilister inte gör misstag. Har fått tuta nångång i förebyggande syfte för att undvika att en bredvidliggande bil skulle kanske inte ha märkt att stanna då jag släppte en fotgängare över i korsningen (i dethär fallet var det fotgängaren som dock kanske lite nonchalant gick ut på vägen men ändå). Fokuserar automatiskt blicken på högra sidospegeln bara för säkerhetsskull då det hör till de vanligaste missarna varför folk blir påkörda). Sen försöker jag att undvika att köra om alla ggr jag ligger i blindspotsvinkeln i 2 filade stadsvägar m.m. även fast det går lite saktare för den andre bilföraren för jag litar inte på de övriga billisterna. Ser ju folk som svänger till vänster direkt från högra filen nångång i året haha. Kanske en gång i månaden nån som inte ens kollar åt vänster på ställen de har väjningsplikt osv.

Fast om man är beroende på bilen så är det ganska länge. Bor man på landet eller bara lite utanför en stad behöver man oftast bilen för att ta sig till jobbet, storhandla, hämta barnen från dagis, vårdcentralen, kompisar osv. Det kanske inte ens går att lösa med kollektivtrafiken, vad gör man då?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Känner en som blev av med körkortet efter att ha kört för fort på en 30-sträcka.. Han tog in en praktikant som körde runt honom.

Finns alltid lösningar...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

@Thunderbolt
Tror att denna texten kan ge lite vägledning: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/forlor...

Om polis var på plats vid olyckan (vilket jag antar) så är det normala att polisen tar kortet på plats, polis har då 48 timmar på sig att skicka kort och beslut till transportstyrelsen.
Transportstyrelsen utreder då om kortet ska lämnas tillbaka eller återkallas, i samband med det så hämtar transportstyrelsen in ett yttrande från dig som ingår i bedömningen.

Som det nu är så har det konstigt nog skett bakvägen utan något yttrande. Ovänn med polis eller den du koliderade med, kanske...

Så du ska självfallet kontakta transportstyrelsen, ring och spåna, ta reda på vad du kan om orsak, bakgrund, varför du inte fått yttra dig, tanke m.m. Men var samlad och trevlig hela tiden, det gör alltid personenen i andra ändan mer hjälpsam. Såvida det nu inte är ett rötägg, då får man avsluta fint och ringa upp igen med hopp om att man inte kommer till ägget Det är ju inte bara en person på transportstyrelsen...

Jag har fått skriva ett yttrande till transportstyrelsen, så det har skett på ett korrekt sätt, polisen tog inte kortet på plats men transportstyrelsen utreder det oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderbolt:

Jag har fått skriva ett yttrande till transportstyrelsen, så det har skett på ett korrekt sätt, polisen tog inte kortet på plats men transportstyrelsen utreder det oavsett.

OK!
Då hänger jag med.

Men får nog säga att det är lite surt å lite av en dubbelbestraffning, har fått för mig att det slår så olika då det kan avgöras av ordval i polisrapport med flera orsaker.

Hursom lycka till!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Då måste det vara väldigt jobbigt för de flesta.. knappt någon som använder blinkers idag. :-/

Sjuk irriterade enl mig som alltid använder blinkers.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

Att du mår dåligt är ett friskhetstecken. Du ser förmodligen ditt eget ansvar i det hela och får ångest och skuldkänslor över det. Du riskerade en människas liv med din bristande uppmärksamhet, hade du skakat av dig det som om inget hänt hade du varit något av en psykopat.

Bara att bita ihop och se till att gå starkare ur det. Jag tycker straffet låter förvånansvärt milt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fast om man är beroende på bilen så är det ganska länge. Bor man på landet eller bara lite utanför en stad behöver man oftast bilen för att ta sig till jobbet, storhandla, hämta barnen från dagis, vårdcentralen, kompisar osv. Det kanske inte ens går att lösa med kollektivtrafiken, vad gör man då?

Man ser till att inte bli av med körkortet i första läget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Jap, tur det inte går som grov förseelse. Då kunde man nästan haft vägen för sig själv
Med tanke på hur dom drar in körkort...

Skrivet av Cenorida:

Kan inte annat än hålla med, använder själv blinkers nästan nitiskt. Räkade ut för en filbytare på motorväg i förra veckan som inte funnit sin blinkers eller för den delen backspegeln Tror den f..n även led av nackspärr, frågade inte.
Det hände nu inget allvarligt då jag var beredd, men ändå.

Är inte bara irriterande, utan även farligt då man i oförstånd, lathet eller ovilja inte visar vad man har planerat i sin framfart av fordonet.

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Dumt. Det finns få saker som är så farliga som att indikera att man tänker svänga, utan att sen faktiskt göra det. Man ska använda blinkers för att signalera sidoförflyttningar, som filbyte, och ändrad färdriktning. Fast jag misstänker att det var vad du menade att du gör, och inte att du slår på en höger blink när du kör hemifrån, för att sedan blinka höger, kontinuerligt, hela vägen till din destination. Ja, jag försökte vara rolig. Misslyckat förstås.

Skrivet av JaHei:

Man ser till att inte bli av med körkortet i första läget.

Korta svaret: Sluta tramsa som en jäkla fjant. Alla gör misstag, och uppenbarligen har killen för avsikt att försöka låta bli och göra om det.

Det långa svaret:

Jag är inte helt säker här, men... Det låter som om TS har gjort sitt bästa, och misslyckats. Det låter även som om rätten, samt Transportstyrelsen ser det här som ett mänskligt misstag, eftersom framkallande av fara för annan, grov vårdslöshet i trafik, vållande av kroppsskada osv alla medför betydligt grövre straff. Så... Jag är rätt säker på att jag med handen på hjärtat kan säga att jag inte gjort några som helst misstag i trafiken... I dag. Mest för att jag inte kört en meter. För alla som har kört mer än en kvart i dag, är jag villig att påstå att alla har begått något misstag, som kunde slutat med en minst lika allvarlig olycka, om omständigheterna var annorlunda.
Så, den enda chansen att du aldrig begått några misstag i trafiken är om du aldrig varit i trafiken. Och det tänker jag inte tro på, vilket betyder att även du har gjort misstag i trafiken. Fullt naturligt. Vi kämpar alla för att minimera misstagen, och samarbeta för att ta oss fram så säkert som möjligt.

Dold text
Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Vad betyder "indraget i två månader", 2 månader låter inte så farligt länge.

Permalänk
Medlem

När det kommer till personskador så måste det enligt juridiken finnas en skyldig, även om det naturligtvis var en olycka. Du kan alltid överklaga ett indraget körkort till Transportstyrelsen, vilka i sin tur måste ta upp det med rätt instans. Bara att skriva till dem samt skicka in beslutet.

Permalänk

Varit med om samma sak för 2 år sedan, körde, missade bil från höger som körde in i mitt bakdäck med sin högra lykta. Blev polis tillkallad och hela kalaset. Hade då en månad kvar av prövotiden. Fick körkortet återkallat 3 månader efter och då var det bara plikta.
Tog det till världens ände och fick alla möjliga intyg, fick ner straffet från 3 mån till 1 mån, men med prövotiden kvar så vart det lika jävligt ändå. 7000kr, nytt körkort!

Visa signatur

4590K @ 4.4 - EVGA 980ti - ASUS Z97-A - 8GB Kingston Hyper X Fury - Samsung 950 PRO M.2 256GB - Samsung 850 EVO 128GB - 500GB Seagate HDD - EVGA Supernova G2 750w
ASUS ROG SWIFT PG278Q - Logitech Z-5500 - Logitech G930 - Filco Majestouch TKL Ninja Cherry MX Blue - Razer Manticor - QPAD 8K Optical
ASUS RT-ACC66U - ASUS PCE-AC68

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Jag tycker det låter väldigt hårt att dra in körkortet för en sådan sak. Måste ju hända alla att man missar någonting helt utan uppsåt någon gång när man är ute i trafiken. Även om det i många fall inte leder till någon olycka eller bara en nära ögat händelse.

Det är inte trafikförseelsen som är problemet. Problemet är att någon skadat sig, då kommer polis till olycksplatsen och upprättar en rapport, troligtvis ang. vårdslöshet i trafik eller liknande. Påföljden kan då bli indraget körkort.

Permalänk

Kanske skönt att slippa ta bilen ett tag själv tröttnade jag på att leta parkering och betala p-avgifter varje morgon så jag köpte en cykel för 5 år sen och har inte tagit bilen till jobbet sen dess.

Förra vintern skadade jag inre ledbandet i knäet och var tvungen att åka buss 4 månader medan benet läkte och nu tycker jag buss är ganska bekvämt och billigt, ca 11.30kr per resa med månadskort.

Så buss på vintern och cykel på sommaren, bilen använder jag bara på fritiden numera.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VadSaDu:

Har du längre än 2 mil till jobbet? Om inte så är det dags att säga hej till cykeln eller buss Bättre för dig och miljön.

Jag har cyklat till jobbet i 5år, i alla väder, cyklar 24km varje vardag, och jag har 2st kraschade knäleder.

I mina yngre dagar så samåkte jag till jobbet, kanske aktuellt om du inte kan cykla eller ta buss?

Militanta cyklister ska förvisas till Sthlm eller Gotland, dom har ingenting att göra på vägarna överhuvudtaget.

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk

Aldrig hört om talas att någon blivit av med körkortet vid en trafikolycka. Måste väll va ändå sjukt ovanligt? har själv prövotid än. Har läst om att man kan få återkallat förkort för Allt annat, men inte detta. Säker på att du inte undanhåller något TS???

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av patteSatan:

Militanta cyklister ska förvisas till Sthlm eller Gotland, dom har ingenting att göra på vägarna överhuvudtaget.

Kan inte annat än att hålla med.. Många cyklister tror bilister är allseende och tankeläsare...
Har tackat Volvo mer än en gång för den geniala City Safety. Fast egentligen är det väl cyklisterna som skulle gjort det...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pontooz:

Det har väl hänt alla att man MISSAR en bil då och då? Själv har jag missat bilar när dom har varit i synfältet precis bakom A-stolpen. Flera gånger. Som tur är har ingen kört in i mig.

Oh ja, och varje gång ifrågasätter man om man verkligen ska ha ett körkort. Nästa gång man "missar" en bil kanske man tar livet av en hel familj... tänk på det. Att sätta sig bakom ratten innebär ett tämligen stort ansvar.

Skrivet av skyw00lker:

Skicka intyg från arbetsgivaren att du behöver bil i tjänsten till transportstyrelsen så kan det lösa sig. Om du inte behöver bilen i tjänsten klarar du nog att vara kreativ nog att ta dig till jobb på annat sätt

Skrivet av TubularBoy:

Det finns ofta möjlighet till att få ner tiden för indraget körkort om ditt jobb hävdar att du måste ha bil i tjänst. Vet flera som ”bara” fått det indraget en månad istället pga detta.
Annars går ju 2 månader snabbt kan jag tycka.

Det är enligt mig helt idiotiskt att yrkesförare ska få "mildare" straff gentemot vanliga förare. Att man behöver körkort för att kunna utföra sitt arbete ska absolut INTE vara en förmildrande omständighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Det är enligt mig helt idiotiskt att yrkesförare ska få "mildare" straff gentemot vanliga förare. Att man behöver körkort för att kunna utföra sitt arbete ska absolut INTE vara en förmildrande omständighet.

Det beror nog på hur allvarlig förseelsen är. Killen jag nämnde om tidigare, fick inte förmildrat straff.. Köra för fort på 30-sträcka är ganska allvarligt, då dessa ofta är utanför skolor etc.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cenorida:

Bättre att blinka en gång för mycket.

Folk är lika dåliga på att se när man blinkar också tycker jag.

Det är på tok för lite hänsyn i trafiken idag. De flesta är oerhört stressade och måste prompt komma fram 10 sekunder tidigare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Det beror nog på hur allvarlig förseelsen är. Killen jag nämnde om tidigare, fick inte förmildrat straff.. Köra för fort på 30-sträcka är ganska allvarligt, då dessa ofta är utanför skolor etc.

Jo absolut. Jag skulle även ha skrivit att det såklart beror på "situationen". ALLA förseelser är givetvis inte alls lika allvarliga.

Som ett exempel så är det ju inte alls lika allvarligt att köra mot rött då det inte finns någon annan trafik, jämfört med att göra det när det är rusningstrafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderbolt:

I oktober förra året så var jag med om en olycka i en korsning där jag hade väjningsplikt så ja det var jag som fela, dock hade jag ståt och väntat en bra stund innan jag körde ut pga andra bilar och jag såg verkligen inte bilen jag krocka med, jag gissar att denna låg snett bakom en annan bil som skulle svänga av (egen fil för det), så jag körde ut och vi krockade. Efteråt mådde jag väldigt dåligt pga personen jag krockade fick åka till sjukhuset (tack och lov inga allvarliga skador överhuvudtaget).
Fick sedan betala böter för ej iakttagit väjningsplikt (eller vad det heter) och det har jag inga som helst problem med och tiden har nu gått och fick precis hem papper från transportstyrelsen att jag har fått körkortet indraget i två månader...

Detta känns som en dubbel bestraffning för något som var en ren olyckshändelse och jag har aldrig innan detta gjort mig skyldig för något trafikbrott inte så mycket som parkeringsböter ens. Detta kommer påverka mig väldigt negativt både rent praktiskt med jobb och liknade och känslomässigt känns det väldigt tungt.

Ser det som en rimlig påföljd, du var ju vållande till olyckan.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderbolt:

I oktober förra året så var jag med om en olycka i en korsning där jag hade väjningsplikt så ja det var jag som fela, dock hade jag ståt och väntat en bra stund innan jag körde ut pga andra bilar och jag såg verkligen inte bilen jag krocka med, jag gissar att denna låg snett bakom en annan bil som skulle svänga av (egen fil för det), så jag körde ut och vi krockade. Efteråt mådde jag väldigt dåligt pga personen jag krockade fick åka till sjukhuset (tack och lov inga allvarliga skador överhuvudtaget).
Fick sedan betala böter för ej iakttagit väjningsplikt (eller vad det heter) och det har jag inga som helst problem med och tiden har nu gått och fick precis hem papper från transportstyrelsen att jag har fått körkortet indraget i två månader...

Detta känns som en dubbel bestraffning för något som var en ren olyckshändelse och jag har aldrig innan detta gjort mig skyldig för något trafikbrott inte så mycket som parkeringsböter ens. Detta kommer påverka mig väldigt negativt både rent praktiskt med jobb och liknade och känslomässigt känns det väldigt tungt.

Jag var med om samma sak. Hade färskt körkort och orsaker en olycka. Bra precis ett år senare blev mitt körkort indraget, även fast jag skickade in intyg från arbetsgivare som Styrke att jag behövde mitt körkort. Blev av med det i 2månader.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alla gör missar, men en sak som man borde göra är att titta en extra gång.. Böja sig frammåt för att se bakom A stolpen och vri den där extra gången på huvudet, och göra en bättre eller extra bedömning på hur fort en bil närmar sig i omkörningsfältet innan man kastar sig ut för att man inte orkar slå av farthållaren till lastbilen framför.

Det brukar vara ganska uppenbart efteråt på vad som är en olyckshändelse och vad som är rent slarv. En olycka går att förlåta, men slarv har jag inget till övers.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Föredetting

Om du nu faktiskt ska överklaga: se till att verkligen ta ansvar för det du gjorde på ett annat sätt än du gör i ditt inlägg. "Jag såg verkligen inte bilen jag krockade med" är inte en ursäkt för något annat än att dra in ditt körkort längre, då det verkligen pekar på oaktsamhet.

Istället: fixa utlåtande från arbetsgivare på att du behöver körkort i tjänsten, bifoga detta, och påpeka att du är medveten om att du gjort fel och att du sedan incidenten varit betydligt vaksammare i trafiken.

Fick nämligen själv lappen indragen i sex månader en gång, överklagade med intyg från arbetsgivare och tänkte "det här blir nog bra, två-tre månader eller någonting i slutändan". Fick hem ett brev från Länsstyrelsen som meddelade att mitt brev inte var ångerfullt och ansvarstagande nog, men trots det fick jag en månads rabatt, alltså fem månaders indraget körkort. Hur de kunde säga "din överklagan var inte tillräckligt bra" och ändå minska straffet förstod jag inte då och inte nu tio år senare, men det är myndigheter i ett nötskal.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.