Ångerrätt hos Greattech?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMPANI:

Så jag tycker då iaf det är intressant att se vad som faktiskt sagts. Kan TS inte redovisa e-post dialogen så skulle jag klassa GT mer trovärdig och att TS försöker undanhålla information. Kan du posta konversationen @mystah ?

Kommer inte postas då den till 99.2% är till nackdel för TS.
Han kommer istället att hänvisa till vad han har uppfattat att kundtjänsten har sagt i telefon.

Att han klickat in att han har läst och förstått köpvillkoren är ju en bagatell, "kundtjänsten sa ju att de inte visste!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Om du inte tål att någon säger emot dig och presenterar annan fakta än den du redan besitter, så kanske du inte har så mycket på ett diskussionsforum att göra?

Jag har inga som helst problem med att bli motsagd, eller ens att konstatera att folk helt enkelt har olika åsikt. Men DU påstår att citatet är otydligt, vilket det inte är, och för att du har svårt att erkänna att du helt enkelt har fel, försöker du få diskussionen att gälla något du själv påstår knappt går att få tag i. Diskussionen gäller citatet, vill du hävda att deras avtals text i sin helhet är "luddig" får du ta den diskussionen med någon annan, jag är helt enkelt inte intresserad. Du har redan visat att du försöker lägga ord i annans mun, när du försöker få mitt påstående om citatet, som inte luddigt, att gälla hela texten, som jag inte överhuvudtaget läst.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag har frågat per mail om man kan byta SSDn som medföljer mot en Samsung 960 m2 vilket jag får svar på att dom kan ordna men att dom måste beställa den, inget mer än så.

Greattech kan gärna bevisa något annat gällande mail konversationen!

Och ni som tar upp "special" beställning hela tiden så måste det finnas lite bakom. Enligt konsumentverket som jag pratade med idag är en special beställning t.ex om man beställer en skylt med ens namn på och en hårddisk som finns i alla butiker utan Greattech iprincip INTE räknas som särskilt special.

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem

Meddelande från kunden:
Hej, Jag skulle vilja byta SSDn till Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe sedan undrar jag om det finns rabattkod vid första köp eller frifrakt? Om ni isåfall kan lägga in den. /Mvh Marco
Antal: 1
Artnr: GT-4
Benämning: Infinity GT-4
Pris: 20 820,00 /st
Summa: 20 820,00

Ordersumma: 20 820,00
Postnord: 295,00
: 39,00
Varav moms: 4 230,80
Totalt: 21 154,00

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mystah:

Meddelande från kunden:
Hej, Jag skulle vilja byta SSDn till Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe sedan undrar jag om det finns rabattkod vid första köp eller frifrakt? Om ni isåfall kan lägga in den. /Mvh Marco
Antal: 1
Artnr: GT-4
Benämning: Infinity GT-4
Pris: 20 820,00 /st
Summa: 20 820,00

Ordersumma: 20 820,00
Postnord: 295,00
: 39,00
Varav moms: 4 230,80
Totalt: 21 154,00

Posta hela konversationen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Dom får posta vad dom har svarat, det gör inte jag.
Förövrigt har jag nu gjort en anmälan till ARN enligt snabbt tycke av konsumenträtten i min kommun.

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mystah:

Jag har frågat per mail om man kan byta SSDn som medföljer mot en Samsung 960 m2 vilket jag får svar på att dom kan ordna men att dom måste beställa den, inget mer än så.

Greattech kan gärna bevisa något annat gällande mail konversationen!

Och ni som tar upp "special" beställning hela tiden så måste det finnas lite bakom. Enligt konsumentverket som jag pratade med idag är en special beställning t.ex om man beställer en skylt med ens namn på och en hårddisk som finns i alla butiker utan Greattech iprincip INTE räknas som särskilt special.

Om du inte har något att dölja eller vinkla till egen fördel så bör det inte va nå svårigheter att bara lägga upp e-post konversationen från din sida och inte bara kopiera in text. Fortsätter du va tyst om det så gynnar det ju bara GT. För om du kan kopiera in en e-post konversation varför kan du inte bara posta bild på allt? Så lämnas inget ute för spekulationer. Det gynnar ju bara dig själv att delge dig av relevant information för få hjälp.

När det kommer till specialbeställning så finns det inget svart på vitt vad som klassas. Har varit i kontakt med konsumentverket ett flertal gånger för att få vägledning inom vissa lagar och bland annat just denna fråga. Enligt KO så behöver du gå vidare till rättslig instans för att få ärendet prövat och det kommer va från fall till fall. Specialbeställning behöver ej vara att varan är helt unik enligt KO själva. Varken du eller KO vet vad som krävs av en ÅF för att kunna beställa hem en produkt. Till exempel så kan leverantörer eller utvalda ÅF ha ensamrätt på produkter. Bara för att du kan köpa en produkt från alla kedjor som omsätter hundratals miljoner eller miljarder. Så betyder det inte att en liten ÅF kan köpa in produkten utan problem. Kan krävas ÅF i sin tur kan behöva ta en omväg för att kunna få denna produkt. Om det är så i detta fall låter jag va osagt då det är bara ett exempel. Det jag vill poängtera är att som liten aktör så måste man kämpa för vissa saker som är självklara för konsumenternas ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMPANI:

Om du inte har något att dölja eller vinkla till egen fördel så bör det inte va nå svårigheter att bara lägga upp e-post konversationen från din sida och inte bara kopiera in text. Fortsätter du va tyst om det så gynnar det ju bara GT. För om du kan kopiera in en e-post konversation varför kan du inte bara posta bild på allt? Så lämnas inget ute för spekulationer. Det gynnar ju bara dig själv att delge dig av relevant information för få hjälp.

När det kommer till specialbeställning så finns det inget svart på vitt vad som klassas. Har varit i kontakt med konsumentverket ett flertal gånger för att få vägledning inom vissa lagar och bland annat just denna fråga. Enligt KO så behöver du gå vidare till rättslig instans för att få ärendet prövat och det kommer va från fall till fall. Specialbeställning behöver ej vara att varan är helt unik enligt KO själva. Varken du eller KO vet vad som krävs av en ÅF för att kunna beställa hem en produkt. Till exempel så kan leverantörer eller utvalda ÅF ha ensamrätt på produkter. Bara för att du kan köpa en produkt från alla kedjor som omsätter hundratals miljoner eller miljarder. Så betyder det inte att en liten ÅF kan köpa in produkten utan problem. Kan krävas ÅF i sin tur kan behöva ta en omväg för att kunna få denna produkt. Om det är så i detta fall låter jag va osagt då det är bara ett exempel. Det jag vill poängtera är att som liten aktör så måste man kämpa för vissa saker som är självklara för konsumenternas ögon.

Läs ☝️

Visa signatur

/M

Permalänk
Avstängd

@Mystah:
Är rätt säker på att om du skulle ringa Sony och få beställa en ps4 PRO med en 500gb ssd så skulle fler anse att det var en specialbeställning.

Det är många här inne som anser att en dator är ett pussel som man kan välja bitar och byta hur man vill.
Tror dock att om du går på ICA och frågar runt så kommer de flesta där anse att välja en annan hårddisk till datorn än vad som ingår, är en specialbeställning.

Vad jag vet så är inte kunskapen att modifiera en dator något som klassas som normalt förekommande. Även fast det är normalt för de flesta som läser det här.

Permalänk
Inaktiv

Kan inte företag begära skadestånd får spridande av sådant här när kunder inte läser vad som gäller mm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Kan inte företag begära skadestånd får spridande av sådant här när kunder inte läser vad som gäller mm?

Om du beställer en komplett dator med windows som du sedan avbeställer då den inte ens är byggd men får ändå ett Windows levererat som du måste betala tycker du är helt okej?

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem

@Mystah:Av ren nyfikenhet, varför beställde du från Greattech från första början? Med tanke på hur länge du har varit medlem på swec så tycker jag greattech känns som ett udda val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mystah:

Läs ☝️

Yes jag har läst det du skrivit ovan. Men du uppger ju ingen anledning till varför du inte delar med dig av underlaget. Tanken här är väl att du ska få hjälp och höra andras åsikter om din situation. Väcker ju misstankar då du gör ett påstående, men du vägrar dela med dig av underlaget. Hur ska vi veta vem som talar sanning mellan dig och GT?

Skulle du bara ge underlaget så kan vi ju tillsammans kämpa för detta ärende ska lösas på ett rättvist sätt. Men känns som att du i efterhand insett att GT varit tillräckligt tydliga via e-post för att ha rätten på sin sida. Så du väljer att undvika dela med dig av informationen och anmäler direkt till ARN och där hoppas att du ska vinna.

Du har tydliga åsikter om att GT missköter sig, men du är ju då varken bättre eller sämre än GT just nu. Då du berättar din historia men ger inget underlag att för styrka det. Jag själv (och hoppas många andra) är här för att hjälpa dig. Men för göra det så måste ju korten läggas på bordet så det går att få en helhetsbild och göra en opartisk bedömning. Slippa pajkastningen med ord mot ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Börjar ana en trend här gällande företaget i fråga utifrån vad som skrivits i denna tråd och andra. Sett till övrigt som tagits upp här och obesvarade frågor kring årsredovisningar och annat är det iaf ingen leverantör som jag skulle överväga att handla ifrån i dagsläget. Men var och en får avgöra själv och med lite bra response från GreatTech (som dom kallar sig men inte verkar heta) så kan det ändras.

Edit:
Windows 10 licensen kan ev anses som förbrukad om den är aktiverad och liknande, då det handlar om mjukvara. SSDn däremot bör omfattas av distansavtalslagen. @mystah skriver både att hen beställt delar och att hen beställt en färdig dator så det är svårt att veta vad som gäller i det aktuella fallet.

Det dyker upp en tråd varannan månad om GT och just denna sorts ärenden. Vilket i sig är ganska talande.

Skrivet av Mystah:

Det är ingen som meddelat mig att ni har "special" beställt hårddisken eller att operativsystemet är levererat. Jag gick in på min sida igår och där finns inget om licens inlaggt, tog även printscreen.

Supporten på telefon va bland dom sämre.

EDIT: När jag ringde er sa ni att jag kunde avbeställa ordern då grafikkortet var obekräftat men att jag skulle skicka mail, inget mer sas. Sen kom mailet...

Och för övrigt som nikwad skrev:
Man har alltid 14dagars ångersrätt enl distansköplagen. Så dom kan inte komma att kräva betalt för de produkterna.

Hur tusan specialbeställer man en SSD ens? Förstår inte hur GT resonerar här. Finns den i deras sortiment (vilket den borde eftersom de antagligen beställer den från eget lager) så går den att sälja vidare.

Skrivet av Valonen:

När jag tittar på deras hemsida så är det tydliga villkor. Får nog säga att Greattech har min röst i nuläget.

Man kan dock inte avtala bort vissa delar av lagen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Hur tusan specialbeställer man en SSD ens? Förstår inte hur GT resonerar här. Finns den i deras sortiment (vilket den borde eftersom de antagligen beställer den från eget lager) så går den att sälja vidare.

Vad är det du inte fattar? Den finns inte i ordinarie sortiment och de har inget eget lager att beställa saker ifrån, de beställde specifikt in den från sin leverantör som en engångsföreteelse för att tillgodose TS önskemål.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / EVGA RTX 3070 8GB FTW3 ULTRA / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q + PG258Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMPANI:

Yes jag har läst det du skrivit ovan. Men du uppger ju ingen anledning till varför du inte delar med dig av underlaget. Tanken här är väl att du ska få hjälp och höra andras åsikter om din situation. Väcker ju misstankar då du gör ett påstående, men du vägrar dela med dig av underlaget. Hur ska vi veta vem som talar sanning mellan dig och GT?

Skulle du bara ge underlaget så kan vi ju tillsammans kämpa för detta ärende ska lösas på ett rättvist sätt. Men känns som att du i efterhand insett att GT varit tillräckligt tydliga via e-post för att ha rätten på sin sida. Så du väljer att undvika dela med dig av informationen och anmäler direkt till ARN och där hoppas att du ska vinna.

Du har tydliga åsikter om att GT missköter sig, men du är ju då varken bättre eller sämre än GT just nu. Då du berättar din historia men ger inget underlag att för styrka det. Jag själv (och hoppas många andra) är här för att hjälpa dig. Men för göra det så måste ju korten läggas på bordet så det går att få en helhetsbild och göra en opartisk bedömning. Slippa pajkastningen med ord mot ord.

Har du läst? Min order är vad jag har skrivit i mail och sedan svara dom och det tänker inte jag skriva ut i ett forum utan deras tillåtelse så det får dom göra själva. Dom är ju så himla aktiva här så vad döljer dom om dom inte kan skriva det?

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem

Alla ni som kommenterar utan att läsa tråden så tycker jag inte att jag ska betala deras frakt av m2 disken men av goodwill har jag skrivit till dom att jag pröjsar den om jag slipper pröjsa ett löst Windows som jag aldrig har beställt men det verkar dom inte vilja då jag inte får svar på mailet så därför drog jag vidare det till ARN för det var precis vad konsumenträtten tyckte jag skulle göra.

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

@Mystah:Av ren nyfikenhet, varför beställde du från Greattech från första början? Med tanke på hur länge du har varit medlem på swec så tycker jag greattech känns som ett udda val.

För det var billigt (Googlade efter billiga datorer med 1080 ti och 8700k och dom kändes seriösa när man skumma igenom deras sida) och jag är såpass gammal att jag inte orkade bygga en egen längre men nu blev det så ändå och jag har inte läst i denna delen av forumet då jag aldrig blivit utsatt för något liknande.

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem

@Mystah: Du behöver inte deras tillstånd att publicera konversationen du haft med dom på e-post.
Följt denna tråd och finner det intressant att man inte kan styrka sina påståenden och anklagelser man kommer med.

Om du vill bli tagen seriöst så lägger du bara ut hela mailet, svart på vitt.
Att du väljer att inte göra det skickar signaler på att du är oseriös och inte sagt hela sanningen
vilket får GT att se bättre ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 84Smoked:

@Mystah: Du behöver inte deras tillstånd att publicera konversationen du haft med dom på e-post.
Följt denna tråd och finner det intressant att man inte kan styrka sina påståenden och anklagelser man kommer med.

Om du vill bli tagen seriöst så lägger du bara ut hela mailet, svart på vitt.
Att du väljer att inte göra det skickar signaler på att du är oseriös och inte sagt hela sanningen
vilket får GT att se bättre ut.

Jag är inte ute efter att försöka se seriös ut utan behöver råd och tror man inte på vad jag säger så skriv inte! Jag anar ungdom😴

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem

@Mystah: Det jag läst så har du inte fått vidare bra råd då dom flesta "antar" väldigt mycket och glömmer bort att det alltid
finns två sidor av myntet.

Sen anser jag att den som anklagar någon är också skyldigt att styrka sina påståenden.
I detta fall är det väldigt enkelt, lägg upp ps på konversationen och du kommer få ännu bättre råd.

Att man som konsument väljer att inte publicera delar av en konversation som den andra partner har
refererat till känns en aning suspekt och luktar fult spel från din sida.

Alltid lätt att kasta skit på andra, svårare att motivera varför.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon200632:

Frågeställning om en dispyt?
Du försöker nog hitta ordet förtal men det tillämpas absolut inte här. Inte ens i min tråd som är en fördjupad granskning av bolaget så finns ingenting man kan klassa som förtal då samtliga uppgifter är tillgängliga för allmänhetens beskådning.

Om du ansåg att detta var något som gick att driva rättsligt så bör varje prisjämförelse site samt "rating" site bedriva affärsverksamheter i enorm motvind, samt kriminellt då förstås.

Skrivet av Mystah:

Jag är inte ute efter att försöka se seriös ut utan behöver råd och tror man inte på vad jag säger så skriv inte! Jag anar ungdom😴

Jag driver just nu flertalet ARN ärenden i div. olika kategorier, bl a åt en SweC medlem. Transparens kommer man en bra bit på. Nu behöver du inte publicera det öppet i forumtråden men jag hade nog skickat det till den som bemödade sig att PM:a om det spörsmålet.

Jag hade inte haft några problem med att ställa frågan om jag kan driva ditt mål, men tyvärr har jag fått uppfattningen sedan någon sida tillbaka att du förmodligen utelämnar viktig information. Sedan om den är till fördel eller nackdel för dig lägger jag ingen tyngd på.

Varför jag skriver förmodligen är för att du skriver undvikande.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 84Smoked:

@Mystah: Det jag läst så har du inte fått vidare bra råd då dom flesta "antar" väldigt mycket och glömmer bort att det alltid

Sen anser jag att den som anklagar någon är också skyldigt att styrka sina påståenden.
I detta fall är det väldigt enkelt, lägg upp ps på konversationen och du kommer få ännu bättre råd.

Att man som konsument väljer att inte publicera delar av en konversation som den andra partner har

Han har fått kanonbra råd utifrån det han lämnat.

Permalänk

GT får min röst i detta fall. Alldeles för mycket pajkastning mot GT.

Permalänk
Medlem

GT skrev i ett av sina första svar att TS gärna fick posta alla mejl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mystah:

Har du läst? Min order är vad jag har skrivit i mail och sedan svara dom och det tänker inte jag skriva ut i ett forum utan deras tillåtelse så det får dom göra själva. Dom är ju så himla aktiva här så vad döljer dom om dom inte kan skriva det?

I sitt först svar i tråden skriver Greattech "Du får jättegärna lägga upp alla mejl här om du inte håller med mig i denna punkt."

Så nu kan du alltså lägga upp dem.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av 84Smoked:

Greattech är aktiva i tråden och får gärna försvara sig med vad dom skrivit till mig. Din åsikt om vad du tror om mig kan jag inte bry mig mindre om.

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem

Som sagt så har jag frågat efter råd och det har jag fått, nu är ärendet hos ARN och jag uppdaterat tråden med fallet än hur det går sedan.

Visa signatur

/M

Permalänk
Inaktiv

Har du skickat in filerna redan? Tänkte bara när jag ska begära ut dessa så jag kan ta del av processen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mystah:

Greattech är aktiva i tråden och får gärna försvara sig med vad dom skrivit till mig. Din åsikt om vad du tror om mig kan jag inte bry mig mindre om.

den här attityden i de senaste posterna... Kunde du inte antingen:

1. Visat det direkt i början av tråden så man slapp ta den seriöst?
eller
2. Gjort Greattech anonyma i dina anklagelser så att man lika gärna kunde "bry sig mindre" om din åsikt när man ser hur omoget du hanterar kritiken tillbaka.

Men nu när man lixom fått sig en bild av både företaget och dig tillslut så känns det fult av dig att gå såhär långt för att sedan vilja gömma dig och fly när neutrala personer (som du ville ha råd av från början) nu vill fråga mer. Jag börjar få känslan av att du faktiskt inte ens ville ha råd när du skapa denna tråden. Du ville bara sätta press på deras "goodwill" genom att go public?

behöver ju förmodligen inte säga till dig för du har ju uppenbarligen fattat det redan med tanke på dina senaste mess, men säger det uppenbara ändå

Greattech har gett dig tillåtelse att posta emails.. Du måste väl förstå att om emailsen ska postas är du privatperson medan de är företag. De kan inte bara gå ut och posta emails mellan deras företag och deras kunder i offentliga forum. Men DU kan posta vad du vill såvida det inte strider mot lag eller deras policy. Så varför postar du inte?
precis..
Man borde radera hela tråden egentligen baserat på slutet här IMO. Eller stryka ut greattechs namn tills ärendet avgjorts. Visst hade jag varit dom hade jag skött offentlig kommunikation bättre men det gör dom precis som dom vill.. Vill dom gå under baserat på dåligt kundbemötande så är det ju helt deras val. Men här verkar dom ju inte gjort något fel enligt lag så att du påstår detta i ett forum utan att vilja påvisa det, trots att du sitter på bevisen, känns oerhört oseriöst.

Visa signatur

Citera för svar!