Mobila betalningar - varför?

Permalänk
Medlem

Mobila betalningar - varför?

Man kan inte förlita sig på mobila betalningslösningar fullt ut, så man måste ändå alltid bära med sig ett vanligt betal- eller kreditkort. Det tar lika lång tid om inte ännu längre att använda sin telefon för att betala som med ett plastkort.

Vad är poängen? Är det jobbigt att ta upp ett plastkort ur sin plånbok man ändå måste ha med sig?

Permalänk
Moderator
Moderator

Poängen är att det finns företag som gärna plockar åt sig delar av den stora
Visa/MasterCard/Amex-kakan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Poängen är att det är en teknik som utökas med ganska hög fart, precis som debit- och kreditkorten gjorde för några årtionden sedan. Om några år så kommer du säkerligen kunna betala nästan varsomhelst med mobila lösningar, precis som vi kan betala nästan varsomhelst med kort i dagsläget.

En annan poäng är förstås det som ovanstående postare tar upp.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ:

Är det jobbigt att ta upp ett plastkort ur sin plånbok man ändå måste ha med sig?

Syftar du på mobila betallösningar såsom Swish/liknande eller bokstavligen betala med mobilabbonemang?

För jag lade en beställning på en hemsida och valde Swish, jag trodde att jag då skulle Swisha det nr men istället kom det upp en betalförfrågan och det gick skrämmande snabbt och smidigt.

Det var utan tvekan snabbare än att betala med kort.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det kan vara bra de få gånger jag har gått till affären och glömt min plånbok att använda seqr, av någon anledning glömmer jag plånboken oftare än mobilen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ:

Man kan inte förlita sig på mobila betalningslösningar fullt ut, så man måste ändå alltid bära med sig ett vanligt betal- eller kreditkort. Det tar lika lång tid om inte ännu längre att använda sin telefon för att betala som med ett plastkort.

Vad är poängen? Är det jobbigt att ta upp ett plastkort ur sin plånbok man ändå måste ha med sig?

1950 sa en del att lyssna på rock var i princip likställt med att para sig med djävulen... inte riktigt så blev det...

Mobila betalningar via t.ex. smartklockor kommer ersätta kreditkorten helt o hållet på sikt....

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AkUs:

1950 sa en del att lyssna på rock var i princip likställt med att para sig med djävulen... inte riktigt så blev det...

Mobila betalningar via t.ex. smartklockor kommer ersätta kreditkorten helt o hållet på sikt....

Hoppas jag inte, för jag vill inte betala dyrt mobilt bredband på min mobil..räcker med att jag tankar den med 50:- i månaden.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Hoppas jag inte, för jag vill inte betala dyrt mobilt bredband på min mobil..räcker med att jag tankar den med 50:- i månaden.

Ingen som säger att det måste ta datatrafik. Om du blippar din telefon / klocka mot en betallösning på en butik så kan det tekniskt
lösa med att datatrafiken går på deras system. Vad det hela handlar om är bara en förtroende fråga. De initial problemen folk hade
med att ditt batteri dog när konduktören kom och vill se din biljett är inget som allmänheten vill ha. Däremot kommer där en framtid där våra bärbara enheter har bättre batteri och förtroende av användaren. Dessutom kommer t.ex. NFC / Strömsnåla BT (PAN) att erbjuda att du kommer kunna köra funktionerna även när du inte har batteri nog att spela Pokemon GO t.ex. Vänta o se...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Surf på Halebop Go räcker ju i 6 månader, sen finns det ju wifi i många butiker. Bör räcka att du tankar för 300 kr i halvåret om du max ringer två gånger i veckan i snitt.

Permalänk
Medlem

Jag ser det som en fördel att inte ha alla mina ägg i samma korg. Att ha Mobiltbankid, bankens app, mobilbetalining (och som i Finland) körkortet i mobilen. Det är lite för mycket "känsliga" saker i en och samma pryl

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Inaktiv

Det är för mycket dritt att hålla reda på och det bör sammanfogas till en makapär, problemet med mobilen är att den kan få soppatorsk och den är ovanligt omtålig.
Men jag tror mobilen kommer ta över allt som körkort, kontokort och nycklar. Sedan kanske detta hamnar i smartklockan..Precis som ett busskort är passivt går det lägga in ett id genom en passiv nfc krets som temporärt kan ge en rättigheter och kombinera detta med vision. Det ska dock vara passivt tills påslag.

Redan idag har jag alltid en 500 hundring med mig, med denna klarar jag mig hem om något händer.
Körkortet tycker jag är trams jag vet inte senast när jag behövde visa det för någon. Det måste ha varit vid uthämtning av ett paket och hade mobilen dött, jag då hade jag ej heller kunna läsa smset med koden så..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Redan idag har jag alltid en 500 hundring med mig, med denna klarar jag mig hem m något händer.

Som en flygande matta typ då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Det är för mycket dritt att hålla reda på och det bör sammanfogas till en makapär, problemet med mobilen är att den kan få soppatorsk och den är ovanligt omtålig.
Men jag tror mobilen kommer ta över allt som körkort, kontokort och nycklar. Sedan kanske detta hamnar i smartklockan..Precis som ett busskort är passivt går det lägga in ett id genom en passiv nfc krets som temporärt kan ge en rättigheter och kombinera detta med vision. Det ska dock vara passivt tills påslag.

Redan idag har jag alltid en 500 hundring med mig, med denna klarar jag mig hem om något händer.
Körkortet tycker jag är trams jag vet inte senast när jag behövde visa det för någon. Det måste ha varit vid uthämtning av ett paket och hade mobilen dött, jag då hade jag ej heller kunna läsa smset med koden så..

Tyvärr blir det ju bara svårare att betala med kontanter.

Varför det skulle spenderas en hel del pengar för att göra nya sedlar och mynt när de samtidigt minskar möjligheten för användningen av dem begriper jag inte.

Varje dag ser man "äldre personer" som har problem med betalningar eftersom de inte kommer ihåg koderna till sina kort.

Omställningsproblem som kommer försvinna i och med nya generationer som får lära sig från början att inte använda kontanter... antar jag.

Permalänk
Medlem

Har alltid plånboken i min jackficka. Problemet är att Göteborgsvädret kan kräva rotation mellan 3-4 jackor (den senaste veckan har jag använt vinterjacka, regnjacka och sommarjacka, om jag cyklar blir det sportjackan) och då hänger inte alltid plånboken med. Innan jag körde med Samsung pay fick jag ofta åka hem tomhänt när jag tänkt handla, men nu behöver jag inte ens tänka på var plånboken är. Samsung Pay fungerar i alla affärer jag kan få för mig att handla i, så det är inga problem med det. Bara att ge sig ut vetandes att så länge jag har mobilen med mig kan jag handla.

Dessutom är det ofta kampanjer, som att få gratis trisslotter/biobiljetter osv. bara för att använda mobilen för betalning. En av huvudanledningarna till att jag börjat med mobilbetlaningar ordentligt.

Permalänk
Skrivet av Ååå:

Om man ska stoppa ner ett kort i butikens kortläsare och knappa in en kod med butikens knappar, måste man förvissa sig om att butiken inte har något virus i utrustningen. Om man istället sköter identifiering och godkännande sin egen telefon, är det man själv som kontrollerar om det finns något virus i utrustningen. Sålunda kan man själv avgöra hur pass stor risk man vill ta utan att behöva förlita sig på butikens riskanalys. Mobila lösningar har därför potential att vara säkrare än vanliga kortbaserade lösningar eftersom den som inte tycker om att drabbas av bedrägerier kan göra mer för att skydda sig.

En annan fördel med mobila betalningar är att man kan spara pengar. Använder man platskort, är det bara att stoppa i kortet och betala, men med mobila betalningar upptäcker man att man inte kan betala för att batteriet tagit slut och därmed gör man inte av med lika mycket pengar. En ren vinst för kunden.

Permalänk
Skrivet av Mr_Lazy:

Jag ser det som en fördel att inte ha alla mina ägg i samma korg. Att ha Mobiltbankid, bankens app, mobilbetalining (och som i Finland) körkortet i mobilen. Det är lite för mycket "känsliga" saker i en och samma pryl

De "känsliga" prylarna ska du ju förvara i ditt bankfack och inte släpa runt på stan.

Permalänk

har samsung pay och det är ett svep up(då jag låser upp tele när jag tar up den ur fickan) och är det över 100kr så blir det fingeravtryck för att betala jätte smidigt och tar 4sek ist för att ta fram plånboken och in i kortläsarn och kod+tbx

sedan är det nog inte så vanligt att betala med telen då folk blir ganska förvånade ibland

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Avstängd

Tycker det är skrämmande nära 1984, Orwells bok...Ni som tycker att det är underbart, tillhör ni dom som har brallor hängande vid knävecken, så att ni per automatik tappar en plånbok?

Jag tillhör ju dom som fortfarande tar ut pengar på en bankomat, och retar kassörskor med papperspengar, ibland får dom ringa någon i affären, sist var på systembolaget, "hen" hade aldrig fått en kund som betalade med riktiga pengar....

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Medlem

Har själv inte ens sett de nya valörerna. Så ofta använder jag reda pengar. Kort och eventuellt telefonen använder jag och tycker personligen att det är bra med ett kontantlöst samhälle. Dock skall det sägas att man i och med det också riskerar att exkludera vissa människor, tänker främst på de som inte får ha ett bankkort eller dylikt och där med inte kan konsumera i kontantlösa butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Har själv inte ens sett de nya valörerna. Så ofta använder jag reda pengar. Kort och eventuellt telefonen använder jag och tycker personligen att det är bra med ett kontantlöst samhälle. Dock skall det sägas att man i och med det också riskerar att exkludera vissa människor, tänker främst på de som inte får ha ett bankkort eller dylikt och där med inte kan konsumera i kontantlösa butiker.

De kan köpa förbetalda kort, de går inte att föra in i lösningar som Apple Pay och Samsung Pay än, men det kommer det med så småningom. Dessutom kan de som inte kan hantera pengar ansöka om god man eller förvaltare. Förutom att alla numera har rätt att öppna ett betalkonto (alltså det bankerna kallar privatkonto, lönekonto, personkonto osv) med grundläggande funktioner efter att ett EU-direktiv om detta började gälla 1 juni 2017. De kan fortfarande neka, men då måste du t.ex. begått ekonomisk brottslighet med hjälp av konton på banken tidigare, eller om du ska öppna kontot för att tvätta pengar. Att inte ha något personnummer får inte utgöra något hinder längre, och numera accepterar bankerna så kallade LMA-kort som ID-handlingar. Det ska med andra ord vara väldigt få som är helt hindrade från att öppna bankkonton, vägrar en bank så bör personen kunna gå till en annan.

Permalänk
Medlem

Betala med kort var inte särskilt vanligt förr heller, och det tog tid.

Har betalat med apple watch några gånger, det är jäkligt smidigt.
Men behöver såklart bättre stöd på fler ställen och framför allt från resten av bankerna.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

De "känsliga" prylarna ska du ju förvara i ditt bankfack och inte släpa runt på stan.

Menar att telefonen är den känsliga prylen. och för övrigt så är det ingen som tillhandahåller backfack längre

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Nä, att inte kunna betala för mig bara för att mobilen laddat ur är inte något för mig. Det händer ganska sällan, men det händer ändå. Dessutom så kör jag alla mina betalningar genom ett kreditkort. Kostar mig inget extra (utnyttjar inte själva krediten förutom den kostnadsfria) och jag får förmåner när jag kör via kortet. Inget fel med en gratis kredit.

Att betala med kort är nog så smidigt om man kör med NFC (eller att "blippa" som det ibland heter). Det tar bara några sekunder. Det jag stör mig på är handlare som inte infört NFC än, bland annat Coop. Coop är dessutom så extra mycket jobbigare att man dessutom måste dra deras kundkort med magnetremsa(!) först om man inte ska betala för mycket... (jämför med Willys som kopplar medlemskapet till betalkortet, eller med Ica som var först i Sverige med NFC).

Med det sagt så tycker jag att det är jättebra med konkurrens inom betalsfären. Jag har också råkat ut för en webbutik där man kan betala med Swish och det var jättesmidigt. Dessutom är hela duopolet Mastercard/Visa tillsammans med bankerna som tjänar alldeles för mycket pengar på att flytta siffror fram och tillbaka bra att utmana med alternativa lösningar, oavsett om det gäller mer traditionella centraliserade lösningar eller kryptovalutor.

För att jag skulle lämna plånboken hemma skulle det krävas att:

- Jag har en mobiltelefon som är omöjlig att ladda ur på två dagar. (Jag laddar varje kväll men ibland glömmer jag...),alternativ att man kan mobilbetala även när telefonen laddat ur.
- Jag kan få samma typ av räntefri kredit utan avgifter som jag får med mina kreditkort idag. Gärna om jag får lite förmåner också.
- Det är åtminstone nästan lika smidigt att betala med mobilen som med ett NFC-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Menar att telefonen är den känsliga prylen. och för övrigt så är det ingen som tillhandahåller bankfack längre

Går alltid att återkalla bankid:t o.s.v. Min bank på orten har för övrigt bankfack.

Ser inte riktigt hur telefonen skulle vara farligare än bankkort och koddosor, allt kan komma i orätta händer och magnetremsorna går fortfarande att kopiera utan att du vet om det. Så att de inte kan kopiera chippet eller NFC-funktionen (nåja har funnits kort med sårbarheter där också, men bara på specifika implementeringar) spelar fortfarande ingen roll. Ligorna har ju fortfarande möjligheter.

Permalänk
Medlem

Borde bli obligatorisk chipmärkning globalt, då kan ingen tappa sitt id, man skulle inte behöva pass, inte lika enkelt att ha fake identitet och fakepass.
Skoja om att man är minderårig när man anländer.

Permalänk
Medlem

Betalar kanske hälften av mina kör i fysiska butiker med Samsung Pay, blir mer och mer då jag oftare lämnar plånboken hemma nu. Inte lättare eller smidigare än med kort, men mobilen har jag alltid med mig.

Plus att det ofta är lite roliga bonusar, fick just två biobiljetter.

Permalänk
Medlem

@pv2b: Finns redan kreditkort som fungerar med mobila betallösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ååå:

Poängen är väl främst att se det som ett komplement. Inte alla du ska betala har en kortläsare, en sådan kostar pengar. Och kontanter har man ju aldrig på sig, jag kan nog räkna antalet gånger jag betalat med kontanter de senaste 5 åren på mina två händer... Handlar du på en marknad, är skyldig en polare eller köper kakor från flickscouterna, vad som, så är det ju bra mycket smidigare med en mobilbetalning än en att springa och leta bankomat.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Jag gör majoriteten av mina köp med SEQR (bytt namn till Glase nu), det är smidigare än kort då korten är långsamma plus måste knappa in kod vilket endast behövs på belopp över 250:- med SEQR och i ärlighetensnamn så är majoriteten av köpen under 250:-.

Sen får man ju bonus med upp till 3% (riktig cashback), plus att jag inte behöver vara orolig att bli "skimmad" på sammasätt som med ett riktigt kort då SEQR ger ut "virtuellt mastercard". Antingen toppar man upp saldo i förväg eller kör man med faktura bara som förövrigt är gratis.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Går alltid att återkalla bankid:t o.s.v. Min bank på orten har för övrigt bankfack.

Ser inte riktigt hur telefonen skulle vara farligare än bankkort och koddosor, allt kan komma i orätta händer och magnetremsorna går fortfarande att kopiera utan att du vet om det. Så att de inte kan kopiera chippet eller NFC-funktionen (nåja har funnits kort med sårbarheter där också, men bara på specifika implementeringar) spelar fortfarande ingen roll. Ligorna har ju fortfarande möjligheter.

För att du har inte ditt bankkort påklistrat på din bankdosa samt din svarta bok med alla lösenord i

Visa signatur