PUBG Corp stämmer Epic Games för upphovsrättsintrång

Permalänk
Medlem

Vilket trams, har det inget mer konkret än det där så är det ju bara patetiskt. Det finns gott om mycket värre exempel på spel som uppenbart byggt på andras idéer genom spelhistorien. Bara för att nämna några: Adventure island
Ms Pac-Man Tetris (orkar inte ens posta ett exempel)

Fortnite har inte stulit mer från PUBG än vad Splatoon har stulit från Quake.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon255588:

Det är två helt olika visuella stilar på spelen, varav Fortnite för mig är den enda intressanta och roliga. PUBG blev rätt tröttsamt väldigt fort. Hoppas Epic Games klarar sig ur det här.

Vad gäller det visuella så är Fortnite 100x mer intressant. Blir PUBG lite osäkra i brallan när det kommer kompetenta utmanare?

Vore fantastiskt om Fortnite kunde använda server-side hitreg istället för p2p.

Kul när man skjuter någon point blank, får en hitmarker men gör 0 skada.

Permalänk
Medlem

@AdoringFan: Du tror väl inte på fullaste allvar att något onlinespel kollar om du träffade mellan klienter istället för att servern gör dem beräkningarna?

Permalänk
Avstängd

Det Fortnite stulit är alla spelare från PUBG lol.

Permalänk
Medlem

Kan mobiltelefontillverkare i princip stämma varandra för att de gör en telefon så varför inte?

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Inaktiv

Det här är så jävla löjligt. Hoppas folk överger PUBG helt och bara spelar Fortnite.

Permalänk

Pinsamt av Bluehole. De borde snarare ge med sig lite och be om hjälp att uppdatera motorn.

Det är dock lika roligt varje gång jag läser att ”pubg blöder spelare till Fortnite” vilket är rent skitsnack. Det är två helt olika spel där det ena bygger på avancerade projektiler och det andra på hitscan. Det enda dessa två spelen har gemensamt är BR.

Pubg blöder lika lite spelare till Fortnite som CS-GO blöder till Lego Star Wars.

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tekoppar:

@AdoringFan: Du tror väl inte på fullaste allvar att något onlinespel kollar om du träffade mellan klienter istället för att servern gör dem beräkningarna?

Det är skapligt bekräftat sedan länge att Fortnite använder Clientside hit detection.

Och det är VÄLDIGT uppenbart när man spelar.
Det sker även för top streamers, de träffar, får hitmarker, men gör ingen skada öht.

Kolla upp Svennoss som är #1 wins & solo wins. Hade 20kd och 80% wr förra säsongen.

Glöm inte bort att Fortnite använder Hitscan för allt förutom snipers.

Och har du helt glömt bort Battlefield 3, 4? Som båda använde en blandning av client side och server side?
10 tick -> 20 tick, client -> server.

Permalänk
Medlem

@AdoringFan: Du bör dela på det grafiska och kollen om du träffade eller inte, om det varit hos klienten hade det varit hur enkelt som helst att skriva ett fusk som säger att du alltid träffar.

Permalänk
Avstängd

Gillar inte fortnite. Men den här stämningen är total bs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Gillar inget av spelen men detta är verkligen trams.

Om stämningen går igenom hoppas jag verkligen att skaparna av H1Z1 stämmer PUBG då PUBG och H1Z1 har betydligt mer gemensamt än vad PUBG och Fortnite har.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Och där avgjordes det att jag aldrig kommer att skaffa PUBG.
Att sedan Fortnite är gratis "kan" ha påverkat mitt beslut lite grand.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tekoppar:

@AdoringFan: Du bör dela på det grafiska och kollen om du träffade eller inte, om det varit hos klienten hade det varit hur enkelt som helst att skriva ett fusk som säger att du alltid träffar.

Låter som att någon verkligen tycker om Fortnite, men har inga direkta argument som bevisar motsatsen utan bara kommenterar, bara för att.

Fortnite har client side hit detection. (Precis som många andra spel idag, som trots det, inte har "hur enkla som helst fusk")
Hitscan.

Och det märks mer tydligt bland de som spelar på en hög nivå, likt Svennoss, TSM mfl.

Permalänk
Medlem

Tröttnade på Pubg då det aldrig optimerades.
Ska inte behöva köpa 7000kr klass grafikkort för att spela sådant simpelt spel.

Dog många gånger pga fps gick från 50 till 10 i strid.

Permalänk
Medlem

@AdoringFan: https://docs.unrealengine.com/en-US/Gameplay/Networking/Actor...

https://www.unrealengine.com/en-US/blog/getting-started-with-...

"Actors are the basic unit of synchronisation. They exist on both the client and server, but the server is said to have the Authority Role. This means, its version of the Actor is the correct one."

Men självklart har du ju helt rätt, varför skulle ett sådant stort företag som EPIC göra rätt när dem själva predikar om det gällande deras egna guider och poster. Och jag spelar varken PUBGA eller Fortnites version av PUBGA, däremot är vanliga Fortnite rätt så kul om det nu är intressant för diskussionen låter jag vara sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Om Fortnite kopierade PUBG så kopierade väl PUBG ändå H1Z1 först (inte för att H1Z1 heller var först på bollen), det är ju betydligt större skillnader mellan PUBG och Fortnite än PUBG och H1Z1.

Dock samma dev som som jobbade på H1Z1, så...

Grejen som inte nämns i artikeln är ju att Fortnite är skapat av Devs för Unreal engine (Epic games). Pubg har jobbat med dom för att ta fram features i Pubg etc etc. (Epic games har mao intern kännedom om hur pubg funkar)
Sedan går alltså Epic games och gör en kopia av Pubg's battle royale. Och nu pratar vi inte om "battle royale" som genre, utan att dom kopierar rakt av från Pubg. Lobbyn där man kutar omkring och testar vapen, Airdrop med parachute på en karta som har samma tema och till sist. En energivägg som sakta krymper i samma färg tillochmed.

Att Epic games, som licenserar unreal engine till pubg, går och gör ett identiskt spelläge är helt enkelt jävligt fult gjort! Att dom dessutom inte ens försöker vara lite unika, utan kopierar rakt av, är helt enkelt att gå över gränsen.
ok, dom har nån slags ballongbuss istället för flygplan och konstiga "fallskärmar". men förutom de skillnaderna så är det ju en kopia rakt av.
Kartan exempelvis, kunde ju har varit lite mer varierad och ha typ stup som måste byggas över, eller platåer som man måste bygga för att ta sig upp på. helt enkelt, lite mer anpassad för fortnite's unika bygg-mekanik. men dom gjorde en karta som har samma miljö som Pubg hade.
Energiväggen kunde ha sett annorlunda ut, men dom hade till och med samma färg på den.
Så att Fortnite kopierade Pubg rakt av är det ju inget snack om.

Jag tycker dom kunde ha varit lite mer smakfulla och iallafall försökt vara lite mer originella, och försökt designa en karta som utnyttjar bygg-mekaniken i fortnite. Att andra gör samma spelläge (battle royale) har jag inget emot, men när dom snabbt pumpar ut en kopia av ett spel dom själva licenserar ut spelmotor till, och har intern kännedom om, Det är helt enkelt jävligt fult gjort.

disclaimer, jag spelar inget av dom bägge spelen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tekoppar:

@AdoringFan: https://docs.unrealengine.com/en-US/Gameplay/Networking/Actor...

https://www.unrealengine.com/en-US/blog/getting-started-with-...

"Actors are the basic unit of synchronisation. They exist on both the client and server, but the server is said to have the Authority Role. This means, its version of the Actor is the correct one."

Men självklart har du ju helt rätt, varför skulle ett sådant stort företag som EPIC göra rätt när dem själva predikar om det gällande deras egna guider och poster. Och jag spelar varken PUBGA eller Fortnites version av PUBGA, däremot är vanliga Fortnite rätt så kul om det nu är intressant för diskussionen låter jag vara sagt.

>They exist on both the client and server

Så en hybrid precis som battlefield 3, och det var åt skogen dåligt.
I BF4 gjorde de om allt via CTE.

Permalänk
Medlem

Here we go again..... Är det inte påståendet att stekpannor som vapen är något PUBG var först med så är det att någon kopierat hela spelet. När ska dessa personer inse att de inte på något sätt har uppfunnit genren?

Skrivet av MiniPC:

Var har de tänkt det här ska leda?? Monopol på battle royale? Suuuure...

Eller är det bara en så kallad "pissing contest"?

Playerunkown har ju tidigare suttit och menat att han borde ha patent på genren så.. detta kommer inte som direkt någon nyhet.

Skrivet av str8forthakill:

@MiniPC:
Det går inte att neka att Fortnite raktav kopierade PUBG's UI och spelmekanik. I grunden är det identisk.

Men PUBG kopierade i så fall H1Z1 som i sin tur tog inspiration från Day Z som i sin tur tog inspiration från andra spel. Faktum är att inget i PUBG är unikt.

Skrivet av Zukitwo:

@Ahlen: Jag kanske är ute o cyklar, men det var väl Brendan Greene som gjorde arma moddet och jobbade tillsammans med H1Z1 också?

Som konsult på H1Z1. Han äger inget av det som SOE/Daybreak skapade. Faktum är att i stort sett hela hans spel bygger på ett mod som utnyttjar Arma 2 gamla UI.

Skrivet av tuomi:

Många som ogenomtänkt trashar Bluehole / PUBG Corp för detta då de måste för att hålla sitt ansvar mot aktieägarna etc. försvara de IP de anser att de har, att det dock skulle begränsas till UI och det vaga ordet spelmekanik kan en dock ställa sig frågande till.

Kan föreställa mig att utvecklarna som skall samarbeta kring motorn (hos Epic och PUBG corp.) inte riktigt vet hur de ska bete sig då det är en lite awkward situation. Om det kommer fram att ett internt memo ex. har skickats på Epic om att de inte skall ge den support de förbundit sig till iom licensieringen så skulle processen kunna ta fart.

Kassan hos Bluehole iom PUBG är enorm och detta kan inte på något vis ta från utvecklingen då det inte bara är att kasta pengar och utvecklare på de problem som finns, då kommer ni istället gnälla om ett halvår år om att det inte längre kommer några uppdateringar då koden kommer se ut som spaghetti i större utsträckning än vad den gör idag: https://en.wikipedia.org/wiki/The_Mythical_Man-Month

Här försöker man inte försvara sitt IP utan försöker basha en konkurrent och man ser hur PUBG helt tappar spelare med Fortnite ökar kraftigt. Och istället för att se vad Epic gör rätt och försöka förbättra spelet så väljer man istället att stämma Epic för helt patetiska orsaker. Nej faktum är att folk inte trashar Bluehole nog mycket i denna tråd.

Skrivet av pecesithon:

Pinsamt av Bluehole. De borde snarare ge med sig lite och be om hjälp att uppdatera motorn.

Det är dock lika roligt varje gång jag läser att ”pubg blöder spelare till Fortnite” vilket är rent skitsnack. Det är två helt olika spel där det ena bygger på avancerade projektiler och det andra på hitscan. Det enda dessa två spelen har gemensamt är BR.

Pubg blöder lika lite spelare till Fortnite som CS-GO blöder till Lego Star Wars.

Tja.. Bara att titta på alla youtubers som tidigare spelat PUBG men som nu helt spelar Fortnite? Känner ett tiotal personer som bytt PUBG mot Fortnite helt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

PUBG stämmde ju nyligen en kinesisk studio för deras två BR mobilspel också.

https://www.gamesindustry.biz/articles/2018-04-06-pubg-corp-f...

Ger ingen särskild kommentar om det, men tänkte droppa det här så kan folk läsa och tycka till själva.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

@AdoringFan: Självklart existerar dem på båda, hur skulle du annars kunna se något överhuvudtaget? När du skjuter din pistol så skickas det till servern som sköter allting viktigt, såsom att ta bort ammunition från din pistol och kolla om du träffade någon, träffade du någon så tar servern bort HP från det du träffade. Aldrig något som klienten själv gör eftersom du skulle kunna fuska hur mycket du ville och hur lätt som helst. Det klienten gör däremot är att fixa allt det grafiska eftersom detta oftast inte är viktigt nog att det behövs belasta servern med.

Därav kan vissa effekter spelas upp när du enligt dig själv träffade men enligt servern så träffade du inte eftersom servern har all information från sig själv och alla anslutna spelare. medans du enbart har information från dig och det du får från servern.

Permalänk
Medlem

Alltid roligt att läsa trådar som dessa, Sverige måste ha bland världens sämsta allmänbildning gällande upphovsrätt.

Permalänk
Medlem

De kanske kan lösa problemet via en battle royal? *ba-dum-ts*

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Skrivet av hultron:

Det är väl så här det fungerar med stämningar i USA, dvs om man inte stämmer är det fritt fram för alla andra att kopiera då man inte skyddar sitt varumärke?

Skrivet av ramdm5:

Det jag reagerar på och tycker är pinsamt är just den IP de anser inneha. Ska alla spelföretag börja stämma varandra nu?

Skrivet av gonace:

[...]inte så att de har grundat för den genre av spel de utvecklar.
[...]
Jag kanske är blind, men vart står det att stämmingen ska ha skett i USA? Vad jag kan tyda (om jag inte är helt ute och cyklar) är stämningsansökan inlämnad till Seoul Central District Court och det ligger ju i Korea inte USA

Korrekt, det är upp till rättighetsinnehavaren att skydda sitt varumärke. Avsaknad av det kan leda till att du blir av med rättigheterna helt eller att skyddsomfånget minskar. Nu är jag inte expert på Amerikansk Immaterialrätt, men IP överlag är vädligt internationell idag, se TRIPS/WIPO/Bernkonventionen.
Och jo, Brendan Greene "grundade" BR.

Skrivet av Ahlen:

Som i sin tur kommer från H1Z1 som i sin tur kommer från ett Arma mod. [...]

Skrivet av Naga:

Om Fortnite kopierade PUBG så kopierade väl PUBG ändå H1Z1 först (inte för att H1Z1 heller var först på bollen) [...]

Skrivet av Frejoh466:

Men PUBG är ju en asset flip då de köpte alla modeller på UE4 Marketplace. Så vet inte vad de har tänkt med. Samt att de var ju inte först med något koncept här.

Skrivet av Ahlen:

Jo det stämmer. Men sen är ju frågan om spelstilen får följa med honom eller om h1z1 kan säga att den är deras då det var det "första" riktiga spelet med det som gamemode.

Skrivet av MinscS2:

Om stämningen går igenom hoppas jag verkligen att skaparna av H1Z1 stämmer PUBG då PUBG och H1Z1 har betydligt mer gemensamt än vad PUBG och Fortnite har.

Skrivet av Zukitwo:

@Ahlen: Jag kanske är ute o cyklar, men det var väl Brendan Greene som gjorde arma moddet och jobbade tillsammans med H1Z1 också?

Se Zukitwos post - Brendan Greene gjorde ARMA modden. Det började dock som en mod till modden Dayz, så i ARMA2. Han licenserade senare spelläget till H1Z1. Antingen var det good-faith licensering för att visa uppskattning för honom eller så hade de gjort en juridisk bedömning att spelläget var individuellt nog. Men koncepten om fog/krympande spelplan, redzone och care packages är Brendans idéer.

Visa signatur

7900 xt -:- 5800x3D -:- 32gb 3800 cl 14 -:- 2x480+360

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Tja.. Bara att titta på alla youtubers som tidigare spelat PUBG men som nu helt spelar Fortnite? Känner ett tiotal personer som bytt PUBG mot Fortnite helt.

Amen snälla, sitter du och på allvar jämför gamers som lever på sitt spelande med vanligt folk? Det är människor som byter för att Fortnite betalar mer och så enkelt var det med det.

Det är bara att slå en blick på Shroud som får 30k extra tittar när han kör Fortnite. För han som redan är miljonär är det skit samma, men om det står mellan att knega eller att spela så får man välja.

Då föredrar dina personer ett arkadspel med hitscan före ett fpp spel med realistisk gunplay och projektilfysik. Det är dock ingenting som säger emot att spelen inte ens är jämförbara med varandra.

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecesithon:

Amen snälla, sitter du och på allvar jämför gamers som lever på sitt spelande med vanligt folk? Det är människor som byter för att Fortnite betalar mer och så enkelt var det med det.

Det är bara att slå en blick på Shroud som får 30k extra tittar när han kör Fortnite. För han som redan är miljonär är det skit samma, men om det står mellan att knega eller att spela så får man välja.

Då föredrar dina personer ett arkadspel med hitscan före ett fpp spel med realistisk gunplay och projektilfysik. Det är dock ingenting som säger emot att spelen inte ens är jämförbara med varandra.

Var har jag sagt något om mina egna preferenser? Jag menade bara att ditt argument var felaktigt. Folk väljer fornite istället för PUBG eftersom de är båda BR-spel som påminner om varandra. Du påstod raka motsatsen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Änt'e en annan med tecknad ful stil som ni borde egentligen stämma?

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X
Min FZ Profil

Permalänk
Testpilot

Vänta vänta lite... Är dom seriösa nu?

Påståendet om att Epic Games & Fortnite nämnt PUBG i sin marknadsföring som en negativ sak är ju inget annat än skrattretande - Fortnite gav ju en homage till PUBG för tusan!
"Yeah, we made a PvP mode for Fortnite. We love Battle Royale games like PUBG and thought Fortnite would make a great foundation for our own version." - Source

Att dom sedan använder samma spelmotor är ju naturligt. Bluehole licenserar ju Unreal Engine från EPIC, så det är väl självklart att Fortnite teamet använder deras egna in-house motor för sitt spel. Fortnite har dessutom varit i utveckling i bra många år, där första release trailern kom så tidigt som 2011(!).
Nu slaktades SinglePlayer/Co-op läget (nu kallat "Fortnite - Save the World") i förmån för deras Battle Royale del, men faktum är att spelet och motorn som använts varit under utveckling bra mycket längre än vad PUBG ens funnits på ritbordet.

Det är även redan etablerat att man inte kan patentera ett spelkoncept likt Battle Royale. Tänk er själva om "DOOM" skulle ha patent att få vara det enda spelen med en första persons kamera och skjutvapen (FPS)? Eller om "Meridian 59" skulle fått patent för MMO-konceptet (anses vara det första äkta MMO spelet)?

Det som är grädden på mosen i hela det här debaclet, det är att "Tencent Games" (en del av "Tencent Holdings Limited") har majoritet andel i EPIC Games och äger stora delar i Bluehole Studios & rättigheten till den Kinesiska releasen i sin helhet.
Jag undrar hur Tencent Games kommer reagera på att 2 studios dom har enorma investeringar i börjar slåss mot varandra

EDIT:
Snabbfakta om Tencent inom spoiler nedan ~

För dom som bryr sig äger Tencent Games även RIOT Games (League of Legends) & nyligen köpt ut resterande andelar i GGG (Grinding Gear Games - Path of Exile). Dom har även stora investeringar i Activison Blizzard, samt äger "Clash of Clans" & "Clash Royale". Tencent Games anses vara världens största Holding bolag & även spelutgivare i skrivande stund

Dold text

EDIT 2:
Tycker Jim Sterling satt huvudet på spiken med sin video gällande PUBG (video inom spoiler nedan).

Summering: Du kan inte patentera ett spelläge, och dessvärre har inte PUBG några direkt ikoniska eller egengjorda tillgångar (många är köpta från Unreal Store), medan ALLA Fortnites tillgångar så som modeller, animationer, ljudfiler o.s.v. är helt originella och gjorde specifikt för spelet - Om något har EPIC Games ironiskt mer grund att stå på med en stämning mot Bluehole (PUBG) trots att dom kom efter.

Dold text
Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

< R5 5600 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

För det lär ju vara samma personer som jobbar med juridik som spelutveckling

Det är väl så här det fungerar med stämningar i USA, dvs om man inte stämmer är det fritt fram för alla andra att kopiera då man inte skyddar sitt varumärke?

För resurserna (pengarna) de lägger på en stämning skulle de inte kunna lägga på andra håll... Resurshantering är inget som ringer en klocka?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Haha bara för att PUBG inte är såpass aktuellt längre ska det stämmas, lol

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Var har jag sagt något om mina egna preferenser? Jag menade bara att ditt argument var felaktigt. Folk väljer fornite istället för PUBG eftersom de är båda BR-spel som påminner om varandra. Du påstod raka motsatsen.

Jag menar att ditt argument är felaktigt. Det enda Fortnite och Pubg har gemensamt är ett BR läge. Jag beskriver sedan hur spelen skiljer sig åt i spelarvy, vapenhantering och fysiken som används för att hantera projektilerna.

Fortnite och Pubg påminner om varandra lika mycket som Lego Star Wars och Battlefront 2. Båda handlar om Star Wars men det är också allt.

Jag finner båda spelen väldigt roande och framför allt byggnadsaspekten men jag går ju inte in på Discord och söker andra spelare till en långsamtgående taktisk shooter och sen hoppar in i Fortnite eller tvärt om för den delen.

Visa signatur