Acer Nitro N50 gtx 1070 8Gb i5-8400 8Gb ram

Permalänk
Medlem

Acer Nitro N50 gtx 1070 8Gb i5-8400 8Gb ram

Vad tror ni om att köpa en Acer Nitro till min 11-åring som spelar fortnite. Vet att det brukar vara bättre bygga ihop en själv(har byggt förr...), men har inte riktigt orken och köper gärna färdigt och får garanti på hela ”paketet”.

Tyckte man fick rätt mycket för 10k, biter man sig i svansen?
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Permalänk
Medlem

Ett alternativ för 9k med 1060, byggt av datorhajar
https://sharkgaming.se/max-bite-brutality

Tanken var att köpa för ca 9k och ett 1060, men då såg jag man kunde få ett 1070 på elgiganten för 10k.
Så frågan är vad köper jag för 9-10k kr till en som spelar fortnite?

Permalänk
Medlem

Har också kollat på exakt den modellen på Elgiganten. Tycker att det verkar som en sjukt bra deal. Tror inte jag skulle klara av att plocka ihop likvärdig dator av komponenter från en eller två butiker med låg leveranstid + windows 10 för samma peng. Bra deal eller något skumt? Och Fortnite borde den klara utan problem.

Permalänk
Medlem

Fick hem den idag, grabben verkar vara nöjd iaf
Sen kanske man kan byta till tystare fläkt, har lite dålig koll vad som är normalt fläktljud.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lp75:

Fick hem den idag, grabben verkar vara nöjd iaf
Sen kanske man kan byta till tystare fläkt, har lite dålig koll vad som är normalt fläktljud.

Låter den mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Låter den mycket?

Ljudlös är den inte, tycker nog den låter en del.
Men då är jag van laptop

Sen kanske det går konfigurera så den går ner i varv, nu verkar den gå på fullt.

Permalänk
Medlem

Öppnade lådan, verkar vara cpu fläkten som låter mest, den gick mycket på full fart igår. När den väll fick lite lugn och ro så blev datorn rätt tyst.

Men om man vi ha datorn stående synligt så behöver man nog byta cpu fläkt, och ev installera någon fläkt som drar ut luft ur datorn/chassit. För jag gissar den kommer gå på fullt när man väl spelar.

Verkar dock inte längre gå beställa på nätet hos elgiganten, finns några kvar på 3 varuhus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lp75:

Öppnade lådan, verkar vara cpu fläkten som låter mest, den gick mycket på full fart igår. När den väll fick lite lugn och ro så blev datorn rätt tyst.

Men om man vi ha datorn stående synligt så behöver man nog byta cpu fläkt, och ev installera någon fläkt som drar ut luft ur datorn/chassit. För jag gissar den kommer gå på fullt när man väl spelar.

Verkar dock inte längre gå beställa på nätet hos elgiganten, finns några kvar på 3 varuhus.

Kan du ta fotografi på insidan så man får se vad det är för grafikkort osv. Tack!

Permalänk
Medlem

Enligt en kompis som köpte den, så sitter det inte ens en chassifläkt i bak på burken, vilket verkar lite snålt...
Kanske finns möjlighet att sätta in en där själv? (är det 92mm fläkthål månne?)

---

Sidospår, men för den som missade det här erbjudandet så finns det nu en HP på elgiganten för samma pris med typ samma spec:

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av o0ski:

Kan du ta fotografi på insidan så man får se vad det är för grafikkort osv. Tack!

Kan göra det nästa gång jag öppnar den

Skrivet av Roger W:

Enligt en kompis som köpte den, så sitter det inte ens en chassifläkt i bak på burken, vilket verkar lite snålt...
Kanske finns möjlighet att sätta in en där själv? (är det 92mm fläkthål månne?)

Stämmer bra, vet inte storlek men såg ut att rymmas en större fläkt. Är även ventilation i sidan, antar det är för att cpu fläkten skall kunna trycka luften den vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lp75:

Är även ventilation i sidan, antar det är för att cpu fläkten skall kunna trycka luften den vägen.

Eller snarare suga luft den vägen... De flesta cpufläktar brukar dra in luft och blåsa "ner" mot CPU:n.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om man vill uppgradera till 16gb minne, måste man köpa 2 nya stickor då? eller kan man köpa 1 och stoppa i?

Tänkte på HP datorn som fanns i lager på elgiganten nu.

Och vilken av dom är bättre HPn eller Acern? HPn verkar ju ha 2666mhz ram iaf och Acern 2 133?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muss3:

Om man vill uppgradera till 16gb minne, måste man köpa 2 nya stickor då? eller kan man köpa 1 och stoppa i?
Tänkte på HP datorn som fanns i lager på elgiganten nu.

Om du kan hitta en sticka med matchande spec som den som sitter i, så ska det gå att stoppa i den bredvid den existerande, och då förhoppningsvis få dual channel också...

Men att blanda olika märken av RAM har väl dock alltid viss strulrisk och jag gissar risken för krångel är större i en märkesburk... Men det borde funka! Se till att köp RAM:et av någon bra butik som inte bråkar vid ev retur.

*edit*
Acern går väl inte att få tag på för det priset längre, så är väl mest en akademisk fråga
Kan finnas andra parametrar än RAM:et som skiljer dem åt också förstås... Tror det är få här som har hands-on erfarenhet från båda burkarna! Visst, specifikationsmässigt är det ju väldigt lite som skiljer, och det snabbare RAM:et i HP:n borde ju betyda lite kvickare burk i teorin. I praktiken kan säkert annat i burken göra större påverkan!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Idag var datorn tyst även om man spelade, antar att problemet försvann efter jag körde in alla uppdateringar. Fläkten gick på max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Acern går väl inte att få tag på för det priset längre, så är väl mest en akademisk fråga
Kan finnas andra parametrar än RAM:et som skiljer dem åt också förstås... Tror det är få här som har hands-on erfarenhet från båda burkarna! Visst, specifikationsmässigt är det ju väldigt lite som skiljer, och det snabbare RAM:et i HP:n borde ju betyda lite kvickare burk i teorin. I praktiken kan säkert annat i burken göra större påverkan!

Verkar nu finnas i 19 butiker om man klickar på länken.
Var ett kraftigare nätaggregat i Acern till dess fördel, men är ju svårt avgöra skillnad i verkligheten. Tror den är liten. Välj den du tycker passar dig bättre i form, stil

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Om du kan hitta en sticka med matchande spec som den som sitter i, så ska det gå att stoppa i den bredvid den existerande, och då förhoppningsvis få dual channel också...

Men att blanda olika märken av RAM har väl dock alltid viss strulrisk och jag gissar risken för krångel är större i en märkesburk... Men det borde funka! Se till att köp RAM:et av någon bra butik som inte bråkar vid ev retur.

*edit*

Den finns kvar på lager här där jag bor. Men HPn verkar ha en fläkt som utblås bak på chassit också, det verkar inte Acern ha och tittar man elgigantens prestandamätningar så gör HPn lite bättre från sig i vissa spel

Permalänk
Medlem

Intressanta bilder!
Det verkar som det går en duct av något slag till grafikkortet om jag fattar rätt? Eller är det bara en plastbit där för att stabilisera kortet?

Cpu:n och resten av komponenterna får klara sig bäst de vill när det gäller värmen...
Dock ser jag att det finns en 4-pins fläkt-kontakt på moderkortet, som heter SYS-fan. (uppe bredvid CPU-fan, i övre hörnet av ramstickorna. Det borde gå att koppla en PWM-fläkt dit!

Såvitt jag kan se så kan man få in antingen 80mm eller 92mm fläkt. Jag röstar för den större av de två
(jag skulle sikta på en ganska lågvarvig då man ju inte vet hur fläktkontrollern funkar på burken)

... och jag ser inga pinnar för digital utgång, vilket väl inte var en överraskning, men bra att veta!

Skrivet av Muss3:

Den finns kvar på lager här där jag bor. Men HPn verkar ha en fläkt som utblås bak på chassit också, det verkar inte Acern ha och tittar man elgigantens prestandamätningar så gör HPn lite bättre från sig i vissa spel

Aha ok. Vettigt resonemang! Verkar som HP:n ur det perspektivet är ett snäppet vettigare köp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Intressanta bilder!
Det verkar som det går en duct av något slag till grafikkortet om jag fattar rätt? Eller är det bara en plastbit där för att stabilisera kortet?

Jo det är en plastbit som man kan fälla ut, är nog stabilisering.

Vet inte hur pålitliga dessa tester är, enligt min son så fick han bättre fps efter jag drog in alla uppdateringar. Men nog kan det vara så att HP:n kan prestera lite bättre i vissa spel. Men mycket annat kan ju också påverka.

Ljudet är inga problem längre, skall vara om man är extremt petig.
Sitter man med headset så hörs den inte alls.

Permalänk
Medlem

Vad krävs för att i framtiden sätta in ett GeForce 1080?
Läste att 400watt var för lite, räcker 500watt som sitter i Acern?

Edit: Verkar rekomenderas 500w för 1080 och 600w för 1080 ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lp75:

Vad krävs för att i framtiden sätta in ett GeForce 1080?
Läste att 400watt var för lite, räcker 500watt som sitter i Acern?

Edit: Verkar rekomenderas 500w för 1080 och 600w för 1080 ti.

Om nätagget är vettigt så bör ju i praktiken även en 400wattare överleva..
Kolla tex Sweclockers tester så ser du att deras system med strömhungrig cpu och 1080 har marginal till 400W. (och det är 400W vid väggen, så det finns lite marginaler till om man räknar bort energiförlusterna)
... detta givet att ventilationen i burken duger också förstås.
Vet inte om jag skulle vilja rekommendera det men borde gå!

Men verkar kanske som en lite onödigt liten uppgradering att gå från 1070 till 1080 i vilket fall

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är detta samma dator typ?

Och går det sätta in extra ram minnen utan att garanti eller nånting bryts?

Och skulle det bli stor skillnad från en i5 5400, och ett 1060gtx kort mot denna? i 1080p BUGP (pubg) och bf1/kommande bf5?

Hahaha, den tog slut i skrivandets stund!