Signal men svart bild PS4

Permalänk

Signal men svart bild PS4

Hej

Behöver hjälp med att ta reda på vad som är fel med mitt ps4. Igår plugga jag in den i en äldre tv apparat med HDMI. Satte på mitt ps4 och fick en bild bara att den var flimmrig. Bytte då HDMI uttaget på TVn då jag misstänkte att den var kass. Då försvann bilden helt och blev svart där de stundtals blinkade/flimmrade rött/vitt.

Googlade då lite på problemet och läste att de kunde hjälpa att koppla loss hårddisken för att sedan sätta tillbaka den. Detta hjälpte inte men de röd/vita blinkadet försvann och nu är de endast en svart bild på båda HDMI uttagen på TVn.

Testade HDMI utaggen på TVn med en laptop och då funkar de utan problem.

Åkte då till en dator butik för att testa med en vanlig bildskärm och samma problem där. Utvändigt är de inget fel på HDMI. Inget jag eller dator killen kunde se. Konsolen startar normalt då jag kan sätta i hörlurar i kontrollen och höra ljudet när man går i menyerna osv. Att starta i safe mode är samma problem. Jag får signal dock men de är endast svart bild.

Har även testat olika HDMI kablar.

Tacksam för all hjälp och tips för att försöka fixa detta.

Permalänk
Medlem

Testa att reseta upplösningen. En dator gör det automatiskt men på ps3 och ps4 får man göra det manuellt.
Detta gör du i felsäkert läge https://www.playstation.com/sv-se/get-help/help-library/syste... du kan också tästa att bygga om databasen och återställa standard inställningar med

Edit: Missade att du redan tästat det, upps
Då kanske det kan vara något på kretskortet. Öppna upp och kolla om du ser något konstig typ en kontakt som gåt av.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Har du kollat att HDMI-uttaget på konsolen ser OK ut? Om det är en launch-PS4 tillverkad i Kina (finns även exemplar tillverkade i Japan som ej drabbades av detta) så kan det vara en av de exemplar som fick saboterat HDMI-uttag.

Som jag minns det var det några fabriksarbetare som saboterade HDMI-uttagen på ett antal PS4:or som protest mot de dåliga arbetsförhållandena. Vill minnas att man brukar kunna se problemet bara genom att titta på HDMI-uttaget och jämföra det med ett annat, oskadat uttag. Vore iofs. konstigt om något sådant skulle visa sig först nu, men om sabotaget orsakade en mindre skada kan det ju i teorin ha tagit sin tid innan det gav någon effekt i praktiken.

Permalänk
Medlem

Låter 100% som ett problem med hdmi-kontakten som så många andra haft liknande problem med. Inspektera kontakten så du inte har några böjda kontaktpinnar.

Kan se ut så här

Ser kontakten bra ut så kan det fortfarande röra sig om att kontaktens lödningar har släppt invändigt.

Permalänk
Skrivet av Mega-Dark:

Testa att reseta upplösningen. En dator gör det automatiskt men på ps3 och ps4 får man göra det manuellt.
Detta gör du i felsäkert läge https://www.playstation.com/sv-se/get-help/help-library/syste... du kan också tästa att bygga om databasen och återställa standard inställningar med

Edit: Missade att du redan tästat det, upps
Då kanske det kan vara något på kretskortet. Öppna upp och kolla om du ser något konstig typ en kontakt som gåt av.

Tack för svar. Ska öppna upp och kolla lite om jag kan se något. Får svart skärm även i felsäkert läge men tror dock jag lyckades bygga om databasen ändå genom att kolla på en bild och gå rätt antal steg ner utan att se något. Detta hjälpte som sagt inte.

Skrivet av elBenko:

Låter 100% som ett problem med hdmi-kontakten som så många andra haft liknande problem med. Inspektera kontakten så du inte har några böjda kontaktpinnar.

Kan se ut så här
https://i.ytimg.com/vi/AYhE1ob-RIs/maxresdefault.jpg
https://i.imgur.com/KMNd2Jg.jpg

Ser kontakten bra ut så kan det fortfarande röra sig om att kontaktens lödningar har släppt invändigt.

Har som sagt kollat utvändigt på kontakten och kan inte se något konstigt. Som jag även skrev så testade jag konsolen i en datorbutik med en av deras skärmar. Han kollade då också på kontakten och kunde inte se något fel. Ska kolla på de med lödningarna.

Permalänk
Skrivet av s0sdaf:

Har du kollat att HDMI-uttaget på konsolen ser OK ut? Om det är en launch-PS4 tillverkad i Kina (finns även exemplar tillverkade i Japan som ej drabbades av detta) så kan det vara en av de exemplar som fick saboterat HDMI-uttag.

Som jag minns det var det några fabriksarbetare som saboterade HDMI-uttagen på ett antal PS4:or som protest mot de dåliga arbetsförhållandena. Vill minnas att man brukar kunna se problemet bara genom att titta på HDMI-uttaget och jämföra det med ett annat, oskadat uttag. Vore iofs. konstigt om något sådant skulle visa sig först nu, men om sabotaget orsakade en mindre skada kan det ju i teorin ha tagit sin tid innan det gav någon effekt i praktiken.

Utvändigt ser jag inget problem med HDMI kontakten. Var i en datoraffär där jag testade konsolen med en av deras bildskärmar där de inte heller funkade. Han kollade också på kontakten men kunde inte se något fel. Jag får som sagt en signal men bilden är helt svart.

Edit: Kan tillägga att den är tillverkad i Japan och att den har fungerat felfritt i flera år.

Permalänk

Har nu öppnat upp den. Vet inte exakt hur de ska se ut så svårt för mig att veta om det är nåt som ser konstigt ut. Skickar bild på hur de ser ut runt HDMI porten så kanske ni kan hjälpa mig.

https://imgur.com/a/dh5klU9

https://imgur.com/a/UWLPeoN

Permalänk
Medlem

Tänkte, Du har inte testat att helt byta hårddisk?

Visa signatur

Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

@xavipro11: Hur går/gick det?

Visa signatur

Permalänk

Jag fick först "Ingen signal", efter ett par omstarter av konsolen så fick TV:n signal, men visade bara en svart skärm.
Löste det genom att ha konsolen igång, dra ur elkontakten till TV:n och sen plugga in den igen. Har en Samsung Smart-TV.