Hur förhindrar konsultbolag att deras anställda tar uppdraget och drar?

Permalänk
Medlem

Hur förhindrar konsultbolag att deras anställda tar uppdraget och drar?

Hej,

Jag är civilingenjör och jobbar på ett ställe med massor av konsulter. Många av de jag jobbar med har konsultat på samma ställe i mer än fem år.

Hur gör konsultfirmorna för att förhindra att anställda tar med sig sitt uppdrag till en annan arbetsgivare (som t.ex. erbjuder högre lön). Är det praxis att man har en rad i anställningsavtalet som gör det omöjligt för den anställde att byta arbetsgivare men behålla kunden? Eller lägger man det i avtalet mellan konsultfirman och kunden?

Permalänk
Medlem

Avtalet skrivs väl mellan arbetsgivaren och klientbolaget? I avtalet framgår nog vad som ska levereras, inom vilket tidsspann och vad det ska kosta. Inget man bryter hur som helst.

I övrigt är det väl, mig veterligen, rätt vanligt att konsulter får fast anställning hos klientbolaget de varit verksamma hos?

Visa signatur

---

Permalänk
Inaktiv

Vi lever i sverige inte USA. Det får till rätt så fina titlar som VD eller liknande för att man ska kunna skaffa vettiga anställningsavtal. Jag har i mina dagar sett så mycket illojalitet så det inte är klokt.

Detta TS pratar om är ganska vanligt att man börjar hos kunden. Men det sker också att företaget har en trogen kund, en anställd jobbar väldigt mycket emot denna kund. Sedan slutar den anställda, det kan vara en konkurrent eller starta eget, ja då fortsätter den med kunden som inget hade hänt.

Lösningen uppifrån är att undvika att anställda har egen kontakt med kunder, så om personen slutar finns det en som direkt kan ta över.
*edit*
Angående regler så är det vanligt att man under anställningen ej får jobba med konkurrerande jobb hos någon annan. Men att det ska vara ett uppehåll inom man jobbar i samma område är bara något jag har sett hos VD.
Sedan var det på uppdrag granskning ett reportage att även de som stod i korvkiosk kunde ha såna kontrakt, vilka knappast håller i rätten.
*edit* Det var något program på svt om korvkioskvillkoren för kanske 10år sedan, i vilket fall sa de att dessa knepiga egenskrivna kontrakt ej gällde.

Permalänk
Inaktiv

I avtalet skrivs att konsulten ska vara anställd X antal veckor/månader/år eller under ett specifikt uppdrag. Skulle konsulten sluta under avsatt tid så är konsultbolaget skyldiga att hitta en ersättare.

Har aldrig hört talas om att man tar med sig ett uppdrag, vet ej vad du syftar på. Däremot vet jag mindre konsultbolag (<10 pers) som blivit uppköpta för att man var ute efter kompetensen hos 1-2 av deras anställda. Är det det du tänkte på kanske?

Permalänk
Medlem

Det är absolut vanligt att folk tar med sig uppdrag, men det beror på en massa faktorer.
Ibland så kan ju konsulten haft med sig kunden in till bolaget eller så är det väldigt personbundet vilket gör att det är lätt att ta med sig kunden.
Sen finns det vissa kunder som skriver skumma avtal (som självklart går att ta sig runt) som att man har 6 månaders karens osv och inte kan hoppa mellan konsultbolag.
H&M är ett typiskt sådant som har regler som försvårar.

Men till frågan som ställs, hur förhindrar bolag att det händer?
Man behandlar sin personal och konsulten väl, inte svårare än så.

Permalänk
Medlem

@arkel: Jag har gjort det. Bytte konsultbolag och kunden ville ändå ha mig kvar. Var inget problem alls. Dom ändrade bara om avtalet.

Underlättar om den nya också har ramavtal med kunden.

Betala bra och ge vettiga förmåner så vill folk inte byta och ta med sitt uppdrag

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@reverend benny: volvo har också 6 mån karens men det går enkelt att komma runt. Så länge du är en icke namngiven resurs på en satelite så är allt lungt. Sedan sitter man ute hos kunden endå fast man är på en ”satelit”

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon277728:

I avtalet skrivs att konsulten ska vara anställd X antal veckor/månader/år eller under ett specifikt uppdrag. Skulle konsulten sluta under avsatt tid så är konsultbolaget skyldiga att hitta en ersättare.
[...]

Har aldrig hört talas om att man tar med sig ett uppdrag, vet ej vad du syftar på.

[...]

Jo, men om konsulten slutar från konsultbolaget som har kontrakt med kunden så har konsultbolaget inte längre någon inkörd konsult. Den nya är tvunget en nybörjare i någon mån. Om konsulten som slutar istället går till en konkurrent (och förvarnar kunden) så kan konkurrenten erbjuda kunden en erfaren konsult. Konkurrenten kanske går ned i marginal (eftersom att konkurrenten vet att konsulten har ett uppdrag direkt efter anställning) och ger både konsulten högre lön och kunden lägre timpris. Konsulten har samma arbetsuppgifter som innan, det är det jag menar med "tar med sig uppdraget".

Men det går alltså inte att låsa in konsulterna med avtal? Det förklarar cirkusen på mitt jobb...

Permalänk
Medlem

@arkel: du är inte låst från arbetsgivarens sida bara från kunden men är sällan så.

Dock är det farligt att byta arbetet med att uppdraget ska följa med. Det är inget man kan garantera sin nya arbetsgivare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@arkel: har märkt samma sak. Vanligaste jag varit med om är att konsulten går från ett av dom stora bolagen till ett mindre eller t.o.m egenstartat.

Precis som någon tidigare sagt så handlar det om mindre overhead = mer marginaler = mer över för konsult och eventuellt lägre pris för kund.

Jag är oklar på varför man låter detta fortsätta och varför det inte klauseras emot. Men det kanske inte funkar så rent rättsligt i Sverige?
Det stora bolaget skulle ju även kunna svartlista kunden som ”snor” konsulter men vill förmodligen hellre fortsätta hyra ut det dom kan.

Som @arkel själv sa, branschen är lite high chaprall för tillfället...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag är oklar på varför man låter detta fortsätta och varför det inte klauseras emot. Men det kanske inte funkar så rent rättsligt i Sverige?
Det stora bolaget skulle ju även kunna svartlista kunden som ”snor” konsulter men vill förmodligen hellre fortsätta hyra ut det dom kan.

Konsultbolagen är beroende av stora kunder. De har inte ett bra förhandlingsläge. Lösningen ur konsultbolagens perspektiv borde vara att ge bättre förmåner till konsulterna... Samma som i andra branscher.

Permalänk
Medlem

Som sagt vettiga arbetsgivare har med klausuler i anställningsavtalet alt en bilaga, där står det att man inte får jobba med stridande arbete x tid efter att man slutat. Självklart blir man även ersatt för den tiden.

Har haft det på båda firmor sen jag började som projektledare inom bygg, dock var karenstiden bara 3 månader. Sen när jag har slutat så har det inte varit värre än att jag och min arbetsgivare suttit ned och diskuterat vilken/vilka kunder jag kommer ha hos nya arbetsgivaren, det har gått och lösa så att jag inte jobbat inom karenstiden med någon av mina tidigare kunder och då har jag fått börja jobba direkt.

Tror det dom är rädda för är att man jobbar mot kund för att sedan bli anställd av kunden och använda sin kunskap mot tidigare arbetsgivare. Hade detta hända mig när jag jobbade som arbetsledare för JM Entreprenad för att sedan gå och bli projektledare för det företag som jag tidigare utfört anläggningsprojekt åt. Var lite krystade möten när jag helt plötsligt satt som beställare mot min gamla chef.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Det absolut största anledningen är troligen att det finns ett professionellt förhållande mellan konsultbyrån och företaget. Båda är beroende av varandra. Om företaget börjar "locka" över konsulter till fasta postioner så finns det risk att de snabbt får problem med att hitta nya konsulter.

Dessutom om detta sker under ett kontrakt så är ju företaget bundet av att köpa en viss tjänst av konsultbyrån (om de kan leverera), kan blir lite messy. Och jag skulle även inte bli överraskad om många hade en klasul i kontraktet mellan konsultbyrå och företag exakt hur dessa situationerna ska hanteras och vad som händer om man bryter mot det.

Permalänk
Medlem

Ofta så gör bolag riktigt bra rekryteringar genom att anställa konsulter samt att konsulten ofta i förväg vet vad det är för bolag som han jobbar på, så båda tjänar ju på detta.

Visst är det trist för konsultbolaget men är det så att någon känner sig mer hemma hos en kund än hos ett konsultbolag så är det så. Mindre pengar men en tryggare tillvaro ska man inte underskatta.