Hur förhindrar konsultbolag att deras anställda tar uppdraget och drar?

Permalänk
Medlem

Hur förhindrar konsultbolag att deras anställda tar uppdraget och drar?

Hej,

Jag är civilingenjör och jobbar på ett ställe med massor av konsulter. Många av de jag jobbar med har konsultat på samma ställe i mer än fem år.

Hur gör konsultfirmorna för att förhindra att anställda tar med sig sitt uppdrag till en annan arbetsgivare (som t.ex. erbjuder högre lön). Är det praxis att man har en rad i anställningsavtalet som gör det omöjligt för den anställde att byta arbetsgivare men behålla kunden? Eller lägger man det i avtalet mellan konsultfirman och kunden?

Permalänk
Medlem

Avtalet skrivs väl mellan arbetsgivaren och klientbolaget? I avtalet framgår nog vad som ska levereras, inom vilket tidsspann och vad det ska kosta. Inget man bryter hur som helst.

I övrigt är det väl, mig veterligen, rätt vanligt att konsulter får fast anställning hos klientbolaget de varit verksamma hos?

Visa signatur

---

Permalänk
Inaktiv

Vi lever i sverige inte USA. Det får till rätt så fina titlar som VD eller liknande för att man ska kunna skaffa vettiga anställningsavtal. Jag har i mina dagar sett så mycket illojalitet så det inte är klokt.

Detta TS pratar om är ganska vanligt att man börjar hos kunden. Men det sker också att företaget har en trogen kund, en anställd jobbar väldigt mycket emot denna kund. Sedan slutar den anställda, det kan vara en konkurrent eller starta eget, ja då fortsätter den med kunden som inget hade hänt.

Lösningen uppifrån är att undvika att anställda har egen kontakt med kunder, så om personen slutar finns det en som direkt kan ta över.
*edit*
Angående regler så är det vanligt att man under anställningen ej får jobba med konkurrerande jobb hos någon annan. Men att det ska vara ett uppehåll inom man jobbar i samma område är bara något jag har sett hos VD.