PSU-fläkt plötsligt högljudd, sen tyst med spoltjut

Permalänk
Medlem

PSU-fläkt plötsligt högljudd, sen tyst med spoltjut

Hej Sweclockers,

Här har jag läst trådar i många år och löst mängder med problem. Nu känner jag mig dock fortfarande osäker och skulle behöva input direkt på mitt fall.

När jag startade datorn idag lät nätaggregatet väldigt högt, ett dammsugarliknande ljud. Nätaggregatet är ett Fractal Integra 650w (FD-PSU-IN2B-650w) inköpt 2012. Jag fick intrycket av att fläkten gick på maximal hastighet då det lät så högt.

Jag startade om datorn ett par gånger och varje gång startade datorn med denna höga ljudnivå.

Sen efter ett tag 10-15 minuter försvann ljudet plötsligt och nätaggregatet blev istället väldigt tyst. Det blåser fortfarande ut sval luft ur grillen på baksidan.

Jag startade om datorn igen och nu var den fortfarande på denna låga ljudnivå. Jag prövade att starta PUBG som brukar sätta grafikkort och processor i arbete och då lät nätaggregatets fläkt lika lågt men det tillkom ett väldigt påtagligt spoltjut.

Nu undrar jag om hur jag bör förhålla mig till detta. Kan det vara fläkten det är fel på eller är det värre än så? Kan jag fortsätta använda nätaggregatet och se hur det utvecklar sig eller bör jag byta ut det omgående? Kan det rentav vara riskabelt att fortsätta använda datorn?

Det hör till att jag blåste rent datorn med tryckluft för ca en vecka sedan. Brukar vara noga med att se till att fläktarna inte kan snurra när jag blåser på dem men kanske slarvade med PSUn. Dock uppstod problemet först nu en vecka senare och blåsa ur datorn har jag gjort många gånger förr.

Mvh,

Permalänk
Medlem

@Desd: Jag tror inte att det är fläkten det är fel på. Slitna fläktar brukar rassla, vobbla (vicka upp och ner) och snurra långsammare än vanligt. Det är nog snarare något med fläktstyrningen i nätagget som glappar eftersom fläkten varvar ner efter 10-15 minuter. Jag tror det är lugnt att fortsätta använda nätagget men inte optimalt då det kanske stängs av på grund av överhettning när du spelar om fläktstyrningen inte känner av att det börjar bli varmt och ökar hastigheten.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

@Xeraton

Tack för svaret! Jag har inte hunnit än men ska testa byta mot ett annat nätagg samt testa det felande nätagget i en annan dator. Lutar dock ändå åt att köpa nytt då det är dumt att riskers resten av kompenenterna för ett relativt gammalt och billigt nätaggregat.

Blir nog denna: https://www.webhallen.com/se/product/199771-EVGA-PowerSupply-...

Skönt med lång garanti och riktigt härligt med helmodulärt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej

En teori här är att du kan ha blåst in något skräp in i fläktens lager. Truckluft är faktiskt vanskligt att använda på icke kapslade mekaniska saker.
(fläktar, hdd etc. i en dator)

Baserar detta på att du inte skrev att du kolla om det blåste ut "massa mer" luft när den väsnades mer....
Tyvär har du nog flera andra fläktar än bara den i PSUn att kunna misstänka....anvakta och se om det kommer tillbaka eller be safe, köp ditt valda EVGA.

(skaffa en vanlig vattenslang 1 m lång, att ha och lyssna genom när datorn väsnas, det kan vara svårt att avgöra vilken sak som låter annars)
(kolla med övervaknings program om någon fläkt går snabbare eller GPU/CPU är högt belastad om det återkommer)

Permalänk
Medlem

@Dack3

Bra tips med slangen! Känner mig rätt säker dock att det gäller just psu-fläkten. Testade med att koppla från chassifläktar bland annat. Grafikkortet kör inte fläktarna i idle heller.

Borde jag prova att försiktigt blåsa mer och se om jag får ut mer damm? Eller gör jag bara än mer skada? Kollade in i nätagget underifrån och var ändå rätt dammigt innuti fortfarande. Var som sagt lite slarvig just där.

Har du något tips på hur man kan rensa datorn på damm emellanåt förutom med tryckluft? Har en mindre kompressor och har köpt till vattenavskiljare. Även burkar man köper på tex inet brukar ju funka, men det känns dyrt/onödigt att köpa nya burkar i längden.

Tack för du input

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det höga ljudet kom för övrigt tillbaka vid en annan uppstart och verkar komma och gå lite omvartannat trots att den bara står i idle.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ok

Jag har inget annat tips mot damm i datorn än att blåsa/torka bort det. Anvgänder dock alltid chassie med filter som jag kan lossa och tvätta i vatten.
Personligen skulle inte jag blåsa med tryckluft. Möjligen om det gick att få stabilt och fint riktigt lågt tryck....

Om inte fläkten som väsnas går fortare så håller nog lagret på att skära. (möjligen pga din rengörning eller pga ålder/otur).

Varför inte byta fläkten i PSUn? (förutsätter viss elvana samt möjligen lödning)

Permalänk
Medlem

@Dack3

Angående att byta fläkten så är det väl just det där med elvana. Jag brukar visserligen inte ha något emot att läsa på ordentligt och pröva mig på att fixa saker, är ett bra sätt att lära sig nya grejer. Men just nätagg är ju en grej som faktiskt kan bli farligt om man begår något misstag.

Sen har jag lite andra hemmafixprojekt igång just nu så vore skönt att bara få igång datorn och inte behöva lägga så mycket mer tid där just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan annars från personliga erfarenheter rekommendera https://www.webhallen.com/se/product/223455-Corsair-PowerSupp.... Har inte haft några problem med de och fläkten drar inte ens igång och då kör jag systemet i sign.

Mvh

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Kan annars från personliga erfarenheter rekommendera https://www.webhallen.com/se/product/223455-Corsair-PowerSupp.... Har inte haft några problem med de och fläkten drar inte ens igång och då kör jag systemet i sign.

Mvh

Tack för tipset! Har faktiskt hunnit beställa ovan nämna från EVGA men var ju fin rea även på det du länkade annars.

Skickades från m.sweclockers.com