Krönika: Släpp sargen och skippa skivläsaren

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Släpp sargen och skippa skivläsaren

André har inte köpt ett fysiskt spel sedan PS3-tiden och tycker att det inte finns någon poäng i att köpa skivläsaren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Men det borde bara vara en tidsfråga innan de digitala rättigheterna blir nästan lika starka som när du köper fysiska exemplar."

Det finns väl ingen orsak att tro detta skulle vara framtiden. Vad baserar du detta på?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

"Hur många fysiska spel har du egentligen till datorn?" Fast till datorn har du mycket mer alternativ på vart du vill köpa en vara än vad du har på PS5

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

"Men det borde bara vara en tidsfråga innan de digitala rättigheterna blir nästan lika starka som när du köper fysiska exemplar."

Det finns väl ingen orsak att tro detta skulle vara framtiden. Vad baserar du detta på?

Håller med. Som jag kan se finns det verkligen ingenting som talar för att det är framtiden vi går mot. Det enda är ju att det eventuellt blir tydligare att det inte är en produkt du köper utan en licens som funkar så länge som tillverkaren behagar.

Skivspelaren är givetvis verkligen inte för alla vilket försäljningen onekligen visar tydligt och klart men den fyller en funktion än idag för en skara nördar. Kan tyckas märkligt att det inte finns någon tjänst där ute som kan leverera ex. Dolby TrueHD eller DTS:X vid streaming. Det är ju knappast som om ljudet är den tunga biten vid streaming. Men det finns kanske någon logisk förklaring som jag aldrig förstått.

Permalänk
Medlem

Som jag fattat det så finns det ingen konkurrens bland de digitala marknaderna på ps5 utan det är Sonys butik som gäller, där har vi problem 1. Sedan går fysiska spel att sälja vidare vilket gör att kostnaden för spelen blir lägre, om man väljer att sälja vidare. Detta går inte med digitala spel, så sammantaget blir det dyrare 2 gånger med de digitala spelen. Har ingen ps5 men switch och har lite blandat med digitala och fysiska, jag köper det som är billigast helt enkelt. Den möjligheten kostar 1500kr extra på ps5. Genom att ta bort läsaren minskar man konkurrensen ytterligare i Sonys affär. Men som sagt rätta mig om jag har fel

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Skivläsaren skippade jag för läääääänge sedan. Sånt trams behövs inte 😅

Skivläsare är teknik för bakåtsträvare.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Har väl ca 150 spel på skiva utspritt på PS4/PS5 och mer lär det bli, så jag får bita i det sura äpplet och köpa en skivläsare. Kan mycket väl vara den sista PlayStation med skivläsare.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)

A/V Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Sony ska ha 900 spänn för flertalet spel i sin egna store...

Jag kan bara tala för mig själv personligen men i de allra flesta fall kör jag ett single player-spel en gång och säljer det sen vidare om möjligt. Köper det gärna begagnat också om jag kan.

Man fattar ju att det här är framtiden vi är på väg mot oavsett tillverkare men ju mer vi accepterar det desto fortare går det. Att förespråka det här är bara konsumentfientligt när Sony blir rikare och vanliga dödliga blir fattigare...

Permalänk
Medlem

"Du kommer inte äga någonting, och vara glad över det"

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig släppa fysisk media. Den dagen konsoller inte längre stödjer det, är dagen som jag slutar köpa konsoller.

Skiv/kortläsare är absolut kritiskt idag, där äganderätten är under konstant angrepp från företag som Ubisoft, som säger att vi måste vänja oss vid att "inte längre äga spelen".

Har till och med lagt ner en hel del pengar på att rusta upp en gammal Ivy-Bridge dator, som Win XP/Win 7 dator, och på att utöka mitt bibliotek av PC-spel på skivor, samt börjat bygga upp ett eget reservdelslager av äldre hårdvara.

You will have pry my discs and disc reader from my... cold... dead... hands!

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | ASUS ROG Thor 1000W Platinum II | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Aldrig.
Går inte en vecka utan att jag bränner minst en skiva.
Och jag försöker snappa upp så många spel jag bara kan som installeras från fysiska media och inte behöver en uppkoppling.

https://www.stopkillinggames.com/

Permalänk
Medlem

Nu är det ju så att en skivspelare inte enbart är till för spel, det är även en 4k spelare då man kan kombinera en 4k spelare (filmer) med en konsol. Så att argumentera för borttagning av sådant är ju bara extremt korkat enligt eget tycke.

Finns utöver det en RAD flera positiva fördelar med skivspelare och fysiska spel, bara för att lista två till;
1. Spela sina spel "offline" även deras tjänster eller ens eget internet ligger nere.
2. En levande begagnatmarknad som håller priserna nere på spel för en stor skara människor som inte har samma ekonomiska möjligheter som alla andra som bara kan "klicka hem sina digitala kopior".

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Här är försäljningssiffror som läckte när Insomniac blev hackade, majoriteten av SP spel säljs fortfarande mest i fysisk utgåva:

Kommer aldrig inte köpa fysiska spel, utan fysisk media finns det ingen anledning för konsoler att existera. När det blir krav på digitalt så kommer jag sluta köpa spel.

Jag har inget emot att FIFA, Call of Duty och annat GAAS skräp inte kommer som fysiska utgåvor, de har inget värde iaf.

PS5 Pro är för entusiaster, entusiaster köper majoriteten av sina spel fysiska. En konsol som har fokus på entusiaster borde ha en diskläsare då den billigare modellen av PS5 har det.

Skrivet av Mono:

Har väl ca 150 spel på skiva utspritt på PS4/PS5 och mer lär det bli, så jag får bita i det sura äpplet och köpa en skivläsare. Kan mycket väl vara den sista PlayStation med skivläsare.

Samma här, kommer bli många fler spel framöver.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig gillat skivläsare, men att ingen lyckats knäcka koden för att ge oss spel på en USB-sticka är lite av en gåta.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_JKUR:

Skivläsaren skippade jag för läääääänge sedan. Sånt trams behövs inte 😅

Skivläsare är teknik för bakåtsträvare.

”Jag känner mig säker att jag alltid kommer ha tillgång till mina köpta spel”

- Kunder till Sony, Ubisoft eller Microsoft

Nu äger jag ingen egen konsol, men jag har vid mer än ett tillfälle varit tvungen att använda crackade versioner av spel jag äger antingen för att man förstört anti-cheatet eller helt krävt nätverkstillgång för single-playerspel

Men det är ju för att jag inte köper spel från ovan nämnda där man tar bort tillgång lite när man känner för det

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

För egen del slutar jag köpa konsol när konsol blir digital only.
Skulle kanske vara för det bästa så kan jag fokusera helt på PC istället. Jag är medveten om att PC är digital only. För konsol är det fysisk media som lockar för mig dock och om den inte finns så struntar jag i konsol.
För att inte tala om att PC har många fördelar konsoler inte har.
Där en mer öppen marknad för spelförsäljning är en av dem.
Vill folk styras helt av konsoltillverkarnas villkor vid köp så är det upp till dem men det kommer definitivt kosta mer i förlängningen än att hosta upp för en skivläsare.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

"Men det borde bara vara en tidsfråga innan de digitala rättigheterna blir nästan lika starka som när du köper fysiska exemplar."

LOL
Man skrattar varje gång folk tror de äger något digitalt för sen bara bli av med det när de riktiga ägarna bestämmer sig för det

Dessa rubriker på krönikorna ibland är riktig aftonblaska lockbete, men de funkar ju så

Permalänk

Det finns licensmässiga fördelar att köpa ett spel på skiva. Denna fördel har inget med det fysiska mediumet att göra, utan enbart är ett val som tillverkarna har valt. De har valt detta av flera anledningar, som att det av tradition fungerar så och det blir för kund förvirrande med annat.

Att köpa spel digital så kostar det ofta konstigt nog mer än på skiva, det är obegripligt på alla sätt och vis, förutom det att tillverkarna inte vill priskonkurrera ner priset på skiva.

Spel på fysisk media leder till vissa köp som ändå inte skulle ske. Det leder också till reklam för konsolerna. Alltså skulle alla köpa alla spel digitalt, så skulle spelkonsoler ta upp en sådan liten del i butiken så det inte är klokt.

För oss som har råd så är digitalversionen bättre på alla sätt, jag accepterar inte något annat idag. Jag skulle aldrig få för mig att gå fram till konsolen för att byta skiva. Det tillkommer som sagt kostnader i extra ssd, ofta dyrare inköpspris av spel och man ej kan sälja spelen vidare.

Permalänk
Medlem

När det införs rättighet att sälja mina digitalt inköpta spel som jag spelat klart så kanske jag kan tänka mig att skippa skivläsaren.

Permalänk
Medlem

Så länge Sony tar så HUTlöst betalt för spelen i sin digitala butik kommer jag aldrig handla där
När spelen ett par veckor efter release i butik dippat 200spänn strutsar dom vidare med fullpris in i väggen.

En skivläsare tjänar man snabbt igen.

Gällande framtiden så kommer denna lagen slå bakut så in i bängen.

https://www.sweclockers.com/nyhet/39712-ny-lag-om-digitala-va...

Samtliga speltillverkare kommer börja sälja spelen som en licens med en begränsad giltighetstid efter detta.
dock kommer det säkert även gälla spel på skiva.

Permalänk
Medlem

Folk gillar även att sprida fake bullshit om att "disken är bara en licens, du måste fortfarande ladda ner spelet" vilket inte stämmer för den stora majoriteten av alla spel.

Sony och PlayStation har nästan 90% av alla spel minst version 1.0 på skiva, spelbart utan att ladda ner något eller krav på internet.

Microsoft och Xbox är sämre och många av deras egna spel är inte spelbara på skiva, t.ex. Starfield. Mycket pga av att Xbox kör billigare BluRay skivor som bara får plats med 50GB data. Fysiska spel som inte är spelbara på skiva borde inte få säljas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag har aldrig gillat skivläsare, men att ingen lyckats knäcka koden för att ge oss spel på en USB-sticka är lite av en gåta.

Gåta? En skiva kostar några enstaka kronor att pressa.

Switch kör redan minneskort i ett eget format och det kostar därefter.

När skivor fortfarande var vanligt för PC-spel var det ofta helt utan kopieringsskydd. Skivor eller för den delen nedladdningar har ju bara något riktigt värde om man kan använda det offline utan aktiveringsservrar eller onlinefuntioner.

Permalänk
Medlem

Ingen poäng med skivläsare? Hur ska jag då spela mina äldre spel? Hur ska jag gå köpa relativt billiga nya spel på tradera? Hur ska jag då kunna impulslåna spel på biblioteket?

Permalänk
Medlem

Enda anledningen jag köper allt på skiva är för inbytesvärdet. Köpte nyligen astrobot och har nu bytt in det och fick tillbaka 40% av inköpspriset så det är inget att fundera på för min del.
Sen tycker jag digital är dyrare överlag än vad fysisk är.
Priset för skivläsaren hade jag sparat in på 3-4 spel

Visa signatur

Former trophy hunter with over 110 platinums

Permalänk
Medlem

Gillar hur folk som förespråkar skivläsare och skivor 2024 tror att de äger något. Har ni kul med Concord som ni "äger" för att ni har det på skiva?

Visa signatur

12900K | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Ingen poäng med skivläsare? Hur ska jag då spela mina äldre spel? Hur ska jag gå köpa relativt billiga nya spel på tradera? Hur ska jag då kunna impulslåna spel på biblioteket?

Det kan du inte och det är även poängen med det. Det är inte för spelarna dessa förändringar införs. Tragiskt nog är det många som applåderar utvecklingen istället för att förkasta den.
"Ohh sämre konsumenträttigheter, tack så mycket Sony. Här har ni mer av mina pengar."

Skrivet av RekiN:

Gillar hur folk som förespråkar skivläsare och skivor 2024 tror att de äger något. Har ni kul med Concord som ni "äger" för att ni har det på skiva?

Nä, men jag har kul med de spel jag äger och den stora majoriteten av spel funkar från skiva, utan uppkoppling 🤘

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Gillar hur folk som förespråkar skivläsare och skivor 2024 tror att de äger något. Har ni kul med Concord som ni "äger" för att ni har det på skiva?

Concord är GAAS skräp. Concord på skiva idag säljer för typ 1500-2000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Gillar hur folk som förespråkar skivläsare och skivor 2024 tror att de äger något. Har ni kul med Concord som ni "äger" för att ni har det på skiva?

Och varför antar du att det bara handlar om nya spel?
Tusentals, om inte hundratusentals spel har släppts på fysiska media.
Varför begränsa din dator helt i onödan?

Permalänk
Medlem

Jag tycker tvärtom att det är totalt hjärndött att köpa spel digitalt. Det finns inga garantier att det fungerar om 5 år. Lärde mig den hårda vägen med Nintendo.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Jag samlar spel fysiskt. Det är inte alls samma känsla att ha digitala spel som kan försvinna när som helst och man vet knappt vad man har.

Om man är osäker på om man har ett spel kan man titta i bokhyllan så ser man det. Och det är en annan känsla. Väldigt många på youtube är endast ute efter fysiska spel.

Sen är det ofta dyrare på PS store än man kan hitta fysiska spel för. Och du kan inte sälja dem. Fysiska spel kan ibland öka i värde dessutom.

Jag skulle säga att möjlighet till fysiska spel är största anledningen att jag föredrar att köpa spel till konsol framför PC. Skulle det försvinna skulle jag nog helt gå över till PC.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.