Värdig efterträdare till Canon 60D?

Permalänk
Medlem

Värdig efterträdare till Canon 60D?

Hej, min Canon 60D har hängt med i vått och torrt långt längre än jag förväntade mig (tur att det är åt det hållet för en gångs skull). Jag känner dock nu att det kan komma på tal med ett nytt kamerahus i närmaste framtiden. Min fråga är dock: vad för olika vettiga alternativ har jag?

Ska jag köra vidare på DSLR eller är mirrorless ett alternativ?

Det jag främst vill ha är förbättrad ISO-prestanda och allmänt bättre brushantering. Jag ser helst att kameran har en vinklingsbar LCD-skärm (efter många år med 60D är det svårt att vara utan..). Video är inte av högt intresse. Jag fotar det mesta, men med en förkärlek för makrofotografering. Storleken på kameran spelar egentligen mindre roll, men mindre är alltid trevligt. En tyst kamera är definitivt ett plus!

Både begagnat och nytt är av intresse. Jag känner egentligen inget behov av att gå till fullformat, men är öppen för de flesta förslag.

Jag är redan ganska investerad i Canon EF/EF-s objektiv:
Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM
Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM
Canon EF 70-200/2,8L IS II USM
Canon EF 100/2,8L IS USM Macro
Canon SpeedLite 430EX II x2

Budget har väl en riktsumma om säg 8 000-11 000 SEK för ett nytt hus (och ev. adaptrar för objektiv). Egentligen är budget så låg som möjligt, utan att vara dumsnål och tumma allt för mycket på kvaliteten. Om det inte kommer att märkas större skillnad mot nuvarande 60D så kan jag lika gärna köra vidare på den ett tag till (och hålla tummarna att den "dör" vid rätt tillfälle).

Är Canon 80D ett vettigt alternativ? Hjälp mig att bolla lite idéer och tankar här! Jag känner mig ganska lost när när det gäller senare års modeller och mirrorless-varianter.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Hej, min Canon 60D har hängt med i vått och torrt långt längre än jag förväntade mig (tur att det är åt det hållet för en gångs skull). Jag känner dock nu att det kan komma på tal med ett nytt kamerahus i närmaste framtiden. Min fråga är dock: vad för olika vettiga alternativ har jag?

Det jag främst vill ha är förbättrad ISO-prestanda och allmänt bättre brushantering. Jag ser helst att kameran har en vinklingsbar LCD-skärm (efter många år med 60D är det svårt att vara utan..). Video är inte av högt intresse. Jag fotar det mesta, men med en förkärlek för makrofotografering. Storleken på kameran spelar egentligen mindre roll, men mindre är alltid trevligt. En tyst kamera är definitivt ett plus!

Både begagnat och nytt är av intresse. Jag känner egentligen inget behov av att gå till fullformat, men är öppen för de flesta förslag.

Budget har väl en riktsumma om säg 8 000-11 000 SEK för ett nytt hus (och ev. adaptrar för objektiv). Egentligen är budget så låg som möjligt, utan att vara dumsnål och tumma allt för mycket på kvaliteten. Om det inte kommer att märkas större skillnad mot nuvarande 60D så kan jag lika gärna köra vidare på den ett tag till (och hålla tummarna att den "dör" vid rätt tillfälle).

Är Canon 80D ett vettigt alternativ? Hjälp mig att bolla lite idéer och tankar här! Jag känner mig ganska lost när när det gäller senare års modeller och mirrorless-varianter.

Jag skulle säga att 80D är ett bra uppgraderingsalternativ, en annan modell som är värd att undersöka är 77D. Modellerna är slående lika, största skillnaden är att 77D har en nyare processor (bättre brushantering) men 80D har snabbare burst frame rate (7 bilder/s istället för 6), och även hörlursuttag som är trevligt för den som filmar samt bättre väderskydd.

Största skillnaden du kommer märka jämfört med din kamera (oavett vilken modell du väljer) är mycket bättre autofokus-system, och dessutom riktigt bra autofokus i Live View (introducerades med 70D som jag skaffade när den lanserades).

Jag hade personligen valt 77D, dels med tanke på priset men även eftersom jag värderar brushantering högre än burst frame rate.

Ta en titt på https://www.dpreview.com/articles/5322759563/buyers-guide-canon-eos-rebel-t7i-800d-vs-eos-77d-vs-eos-80d för fler detaljer.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Även om sensortekniken går framåt så är det inte med stormsteg och ska du ha någon större skillnad i ISO-brus så är det nog eg småbild/fullformat du ska titta på fast eftersom du fotar mycket makro kommer du inte att vinna så mycket på det ändå, eftersom du kommer att vara tvungen att blända ner ett steg mer för samma skärpedjup (fast du kanske fokusstackar?).
För andra typer av foto finns det ju dock vinningar med småbild men det blir en smula tufft att klara det inom budget eftersom du behöver ersätta ditt 17-55 och 10-22.

Vad gäller spegellöst så har ju Canon själv just annonserat sin första spegellösa med småbildsformat och så finns ju EOS M. De ska ju funka bra med adapter och Canons egna objektiv och nya EOS R lär nog åxå göra det. Frågan är väl vad vad du tänker att du skulle vinna på det. Eftersom du inte är så känsligt för storlek och vinsten är mininimal som bäst så landar man nog i om du själv föredrar optisk eller elektronisk sökare eller om någon spevcifik kameramodell har något som en annan inte har osv.

Rent rationellt känns ju 77D eller 80D som ganska naturliga ersättare men jag tror inte att du kommer uppleva några dramatiska skillnader i ISO-prestanda så om det främst är det du är ute efter kanske det inte är värt att uppgradera.
Kolla gärna tester och bilder för att få en egen uppfattning men min uppfattning är att det rör sig om runt ett halvt steg i skillnad.
Istället för ISO1600 kommer du att kunna köra ISO2200 eller något sånt istället med liknande resultat.

Permalänk
Medlem

Kanske är det inte aktuellt med tanke på hur många linser du har med jag bytte själv nyss upp mig från en 800d till en begagnad 6d för 6500 kr. Ångrar det inte en sekund. Den har underbar bookie och iso-prestanda.