Hej, min Canon 60D har hängt med i vått och torrt långt längre än jag förväntade mig (tur att det är åt det hållet för en gångs skull). Jag känner dock nu att det kan komma på tal med ett nytt kamerahus i närmaste framtiden. Min fråga är dock: vad för olika vettiga alternativ har jag?
Ska jag köra vidare på DSLR eller är mirrorless ett alternativ?
Det jag främst vill ha är förbättrad ISO-prestanda och allmänt bättre brushantering. Jag ser helst att kameran har en vinklingsbar LCD-skärm (efter många år med 60D är det svårt att vara utan..). Video är inte av högt intresse. Jag fotar det mesta, men med en förkärlek för makrofotografering. Storleken på kameran spelar egentligen mindre roll, men mindre är alltid trevligt. En tyst kamera är definitivt ett plus!
Både begagnat och nytt är av intresse. Jag känner egentligen inget behov av att gå till fullformat, men är öppen för de flesta förslag.
Jag är redan ganska investerad i Canon EF/EF-s objektiv:
Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM
Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM
Canon EF 70-200/2,8L IS II USM
Canon EF 100/2,8L IS USM Macro
Canon SpeedLite 430EX II x2
Budget har väl en riktsumma om säg 8 000-11 000 SEK för ett nytt hus (och ev. adaptrar för objektiv). Egentligen är budget så låg som möjligt, utan att vara dumsnål och tumma allt för mycket på kvaliteten. Om det inte kommer att märkas större skillnad mot nuvarande 60D så kan jag lika gärna köra vidare på den ett tag till (och hålla tummarna att den "dör" vid rätt tillfälle).
Är Canon 80D ett vettigt alternativ? Hjälp mig att bolla lite idéer och tankar här! Jag känner mig ganska lost när när det gäller senare års modeller och mirrorless-varianter.