Är det ventilationen som tjuter?

Permalänk
Medlem

Är det ventilationen som tjuter?

Hej det har börjat att "pipa/tjuta" i mitt sovrum som jag inte vet vart det kommer från. Sovrummet ligger bredvid badrummet så kan det vara ventilationen eller nå rör det tjuter om? Om så är fallet gå det att fixa? Trodde först att det va datorn som börjat ge ifrån sig ljud men det kvarstår när jag stänger av den.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Coil whine can fortfarande uppstå trots att datorn är avstängd - dock inte om den är utan ström.

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk
Medlem

Visst kan det vara så.
Har själv samma problem när det blir för mycket damm i utsugsdonen i kök/badrum, bara att göra rent så blir det tyst.
På modellen här hemma så brukar det räcka med att torka rent springan med hjälp av en trasa som man viker över handtaget på ett bestick som man sedan drar runt ett par varv i springan på donet. Är det riktigt skitigt så kan du behöva demontera hela donet för att göra rent, kom bara ihåg så du monterar det med samma öppning som innan för att inte påverka inställningarna.

Permalänk
Medlem

@loefet tack ska testa är ju sjukt irriterande.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Har varit med om ett ljud som höll på att göra mig sinnessjuk, ofta nattetid, ett högfrekvent vinande, omöjligt att höra vart det kom ifrån.
Visade sig vara en elementtermostat (vattenburen värme) på våningen ovan, som ställde sig i ett lite mellanläge så det började tjuta i ventilen, vred den ytterst lite så gav det sig.

Sen för ett litet tag sen så hade jag ett annat sjukt märkligt ljud som retade mig i veckor, det kom och gick.
Upptäckte till slut att bergvärmens kylkrets vibrerade lite vid drift, plastkärlet sitter på väggen och en lång skruvtving hängde lite snett mot det och fortplantade ljudet till stenväggen som spred det till husets stomme.

Att vara husägare..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

@crew seven: Håller med, brukar vara första åtgärden om man hör ett lätt tjutande när man är inne.

Permalänk
Medlem

Kan även vara ett element som tjuter, när ventilerna går sönder så kan ett tjut ljud uppstå.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | NZXT Kraken X53 | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3600MHz | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | WD Blue SN550 1TB | Gigabyte P750GM | NZXT H510 | Acer Predator X34 ||| Lenovo Legion 5 Pro IAH7H | Apple iPad Pro 12.9"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matherat:

Kan även vara ett element som tjuter, när ventilerna går sönder så kan ett tjut ljud uppstå.

Behöver ju inte betyda att ventilen är sönder, de kan ju även låta på grund av att cirkulationspumpen försöker pressa runt vattnet i systemet när alla ventiler vill vara stängda, då måste det ju ge sin någonstans och då uppkommer ofta missljud.

Permalänk
Medlem

Händer här så fort det börjar samlas damm i ventilerna.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."