Hej!
Jag har funderat en hel del på vad jag vill utbilda mig till på högskolan, eller ja, vilken typ av civilingenjör jag vill bli. Robotar och automation verkar riktigt häftigt samtidigt som jag absolut älskar programmering, men jag tycker inte riktigt om elektronik och ellära. Att löda är helt ok, faktist väldigt roligt, men kretskort, kablar och elektroniska komponenter är nog inget för mig. Jag vill verkligen inte sitta o beräkna spänning osv för att designa ett kretskort. Min fråga är då:
Hur mycket håller man på med- / beräknar på kretskort och elektronik om man går programmet Mekatronik & Automation (300hp) på Chalmers?
Jag har hört mycket om att det "egentligen bara är mastern som spelar roll". Stämmer detta? Och i så fall:
Vilka masterprogram- / program på grundnivå har väldigt mycket/ganska mycket- samt inget/en del av elektronik och kretskort?
Jag vill också tillägga att det inte är några problem att använda elektronik. T.ex. om man beräknar hur mycket vridmoment en el-motor ska kunna förse för att sedan skaffa en sådan och installera i sitt bygge, eller om man programmerar en enkortsdator. Så länge man endast använder elektronik och inte uppfinner/skapar elektronik är det helt ok för mig!
Tacksam för alla svar!
// Eophex
Nu pluggade jag förvisso mekatronik på KTH men jag har svårt att tro att du kommer undan det helt och hållet. Ellära är en av "hörnstenarna" som du i min mening behöver behärska hjälpligt för att komma igenom utbildningen. Sen tycker jag inte att det ska hindra dig, när jag började plugga på universitet var jag starkt övertygad om att jag inte ville hålla på med något som kom i närheten av el (lite som du med andra ord). Efter den obligatoriska elkursen (jag läste farkostteknik) med en riktigt bra lärare har jag helt svängt och valde mekatronik och har aldrig ångrat mig
EDIT:
jag ska tillägga att du ändå lär ha stora möjligheter att välja vad du gör under utbildningen. Just kretskortsdesign var aldrig något som intresserade mig nämnvärt så förutom de obligatoriska bitarna så gick det ofta att fördela arbetet i gruppen så att den/de som var mer intresserade kunde syssla med det medan jag fördjupade mig i reglertekniken.
Skickades från m.sweclockers.com
@Eophex: Jag har läst 5 år på Chalmers, 3 år Automation och Mekatronik och 2 år på Mastern Production Engineering.
Hur mycket håller man på med- / beräknar på kretskort och elektronik om man går programmet Mekatronik & Automation (300hp) på Chalmers?
Om du läser Automation och Mekatronik på Chalmers så kommer du stöta på den obligatoriska kursen Elektriska Kretsar, i denna kurs på 7,5hp kommer du att beräkna och laborera på elkretsar, inprincip exakt det du säger att du inte vill göra men det är en enstaka kurs.
Vilka masterprogram- / program på grundnivå har väldigt mycket/ganska mycket- samt inget/en del av elektronik och kretskort?
Grundnivån du ska hålla dig borta ifrån isåfall är basprogrammet Elektroteknik samt masterprogrammen Wireless, Photonics and Space Engineering, Embedded Electronic System Design, Electric Power Engineering. Men i de flesta program kommer du nog stöta på elektriska kretsar på ett eller annat sätt.
Vilket program ska jag välja?
Då du säger att robotar och automation verkar riktigt häftigt samtidigt som du absolut älskar programmering så hade jag absolut valt Automation och Mekatronik som basprogram för att sedan övergå till masterprogrammet Systems, Control and Mechatronics. Automation och Mekatronik kommer ge dig baskunskaperna över hur programmering, mekanik samt elektronik samspelar för att utgöra en mekatronisk produkt exempelvis robotar, bilar, flygplan. Systems, Control and Mechatronics kommer gå djupare in på ämnena inom programmering, signalbehandling och reglerteknik som utgör väldigt vitala delar i de mesta moderna produkter.
Allt gott.
Tack för de snabba svaren!
Ungefär så säger min lärare. Jag kanske inte tycker om det eftersom jag knappt gjort något liknande innan. Han märkte under kursen Mekatronik 1 att jag inte riktigt gillade sladdar och elektronik utan mer av programmeringen i RobotStudio och PLC men sa också att det förmodligen blir bättre när man väl gått en kurs dedikerad enbart till elektroniska kretsar. Och i allra värsta fall, om jag hatar det ännu mer, är det bara en kurs om är obligatorisk, som @Coenic skrev.
Än så länge har jag velat gå Z med mastern Systems, Control and Mechatronics, så det är skönt att höra att du också kom till den slutsatsen. Däremot är jag öppen för flera andra program dels för att jag inte vet allt om alla program, med vissa krav & begränsningar som:
Ej elektroteknik, teknisk- fysik och matematik, teknisk design, IT, eller icke-tekniska program som kemi/biologi.
Det ska helst handla om:
1. Programmering av hårdvara
2. Skapande (ej endast utveckling)
eller en blandning av allt. Att endast sitta och beräkna hållfasthetslära på en solid del är inget jag vill göra.
Sen är jag lite inne på Arkitektur & Teknik. Jag vet varken precis vad det innebär eller vad man kommer jobba med förutom att rita, beräkna och designa byggnader.
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.