Få 4K video med en äldre 7.1 förstärkare som tar upp till full HD

Permalänk
Medlem

Få 4K video med en äldre 7.1 förstärkare som tar upp till full HD

Har nytt köpt mig en Harman Kardon AVR 255, tanken är att jag ska köpa en HDMI switch med två utgångar(alt en som endast delar upp till ljudet och videon till två olika utgångar) där ena kabeln går upp direkt till tvn och den andra till förstärkaren. Och därav lyckas få 4K bild med denna äldre förstärkare. Det enda som kommer vara lite problem är väl nyare atmos ljuden osv men de går väl att konvertera alt så brukar det oftast komma en annan ljudkälla med. Tanken var att få så bra ljud för så lite pengar som möjligt.

Tyvärr så fick jag ej med någon kalibreringsmikrofon och jag undrar nu hur viktig är den? Finns det någon annan som passar istället? Går det att köpa/hyra/låna runt sthlm området någonstans?

Tar gärna emot synpunkter på mitt val av förstärkare och koppling. Dessa driver som frontar ett par Dynavoice M-85 och ett par enklare Dynavoice Magic S-4 där bak som jag redan hade liggandes. Då jag bor i lägenhet låter det redan nu som att jag kan skippa bass alt installera ett basselement under soffan (har en liggandes samt förstärkare till det). Högtalarna där bak skulle jag vilja byta. Behövs en center verkligen? Jag/vi sitter redan nära och centrerat.

Jag har använt mitt Xbox One x och mestadels Plex som mediaspelare men den verkar bara klara av upskalad 4K ej riktig 4K annars buffrar den för mycket. Hört att mi box 4/4K ska fungera att spela upp 4K utan problem. Någon som kan intyga detta och använder man någon inbyggd app eller är det något från playstore i så fall vad?

Det jag vill är alltså att få så bra ljud för både film och spel som möjligt med möjlighet att kolla med 4K bild. Jag vill gärna försöka dra ner kostnaderna så mycket som det går då det kan dra iväg rejält om man köper det man vill ha inom detta område.

Visa signatur

Stationär: Intel Core i5 2500k @ 5Ghz. 8192Mb 1600Mhz. OS disk: 60GB Agility 3 550/500.
ATI Radeon 6870 @ 970Mhz/1125Mhz Bärbar: Macbook Pro Retina 15" i7 2.7Ghz 16GB 512GB SSD 2013"

Permalänk
Medlem

@ZaXoR: Kan du inte ta ljudet via optiskt till förstärkaren, det kommer spara många många grå hår skulle jag tro, det där med att lyckas via nån HDMI switsh och dela upp signalen i 4K och ljud tvivlar jag på kommer funka.

EDIT denna kanske skulle funka, dock ljudet går då till förstärkaren via optiskt kabel, alt analoga RCA men då blir det bara 2 kanaler. https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Rekordmedlem

Kör ljudet digtalt via nått annat än hdmi och koppla hdmin direkt i tvn bara för bilden, det viktigaste för ljudet är att ha ordentliga högtalare och kunna placera dem bra och resten är inte så viktigt, folk har ofta problem med att placera sakerna bra eller så använder man för små /dåliga högtalare så det låter uselt hur mycket nya finesser man än har.

Mkrofonen behöver du egentligen inte alls eftersom man får bättre resultat om man ställer in manuellt, det tar däremot lite längre tid och skulle du vilja köpa nått så köp då ett mätsystem och ta hjälp av det för att ställa in manuellt utefter mätningarna sedan du läst på och lärt dig hur det ska utföras. XTZ har enkla färdiga mätsystem https://www.xtz.se/product/room-analyzer-ii-pro som är betydligt mer användbara än det enkla som finns i hembiomaskinerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Men med optiskt som är det enda valet förutom detta så blir det väl inte i närheten av samma ljud? Jag kör dock optisk just nu eftersom jag inte bestämt hur jag ska göra och visst en maffig film med bra ljud och lite volym så låter det inte så illa. Klart bättre än de dyrare ljudsystemen jag haft men som jag har köpt nya. Både frontarna och förstärkaren var ju inte det billigaste som gick att hitta när det kom ut i alla fall. Tror man vinner en del med just högtalare att köpa några som har några år

Visa signatur

Stationär: Intel Core i5 2500k @ 5Ghz. 8192Mb 1600Mhz. OS disk: 60GB Agility 3 550/500.
ATI Radeon 6870 @ 970Mhz/1125Mhz Bärbar: Macbook Pro Retina 15" i7 2.7Ghz 16GB 512GB SSD 2013"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ZaXoR:

Men med optiskt som är det enda valet förutom detta så blir det väl inte i närheten av samma ljud? Jag kör dock optisk just nu eftersom jag inte bestämt hur jag ska göra och visst en maffig film med bra ljud och lite volym så låter det inte så illa. Klart bättre än de dyrare ljudsystemen jag haft men som jag har köpt nya. Både frontarna och förstärkaren var ju inte det billigaste som gick att hitta när det kom ut i alla fall. Tror man vinner en del med just högtalare att köpa några som har några år

Jag tror det är så att de allra flesta blir begränsade av dålig akustik, dåliga högtalare och dålig möblering så själva ljudformaten ligger långt ner å min priolista, det blir nästan löjligt när folk vill ha atmos och köper undermåliga högtalare och ställer upp på fel positioner i ett rum med dålig akustik.
Folk letar "nya logotyper" snarare än gör i ordning rummen och skaffar flera riktigt dåliga högtalare än börja med att skaffa 4 bra högtalare och ge dem förutsättningar att kunna ge ett bra resultat.
När man fått ett välfungerande 4.0 system så bygger man vidare på det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaXoR:

Optisk Toslink ger inte sämre ljud än coaxial eller hdmi.
Skillnaden är att Toslink konverterar till ljus, såsom fiber gör. Så det blir ström--> ljus--> ström istället för ström hela vägen.

Det du går miste om är vissa format men då din förstärkare är en äldre hdmi baserad maskin så har den inte stöd för de formaten iallafall då de är för nya och förstärkaren tillverkades innan dessa kom.

Så slutsatsen är att du kan köra vidare på Toslink utan att bry dig.

I slutändan ligger din ljudkvalitét i hur du byggt upp akustiken i rummet --> styrka och ljudkvaliteten ur förstärkarens slutsteg--> högtalarna.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Är ju nästan billigast att ersätta receivern här. Splitter plus nedkonverterare eller någon kombinerad enhet kan du säkert få ut ljudströmmen från och få det lira med receivern, men det kommer inte vara gratis även om det säkert är billigare än en ny receiver. Det är bara att leta och gräva i detaljerna om du vill gå den vägen, tror inte receivern stödjer HDCP 1.4 ens däremot, men sånt går att lösa.

Alternativt kan du köra med en UHD-BD-spelare som har en extra HDMI-utgång, det är ganska vanligt nu för tiden för att få det lira med fler receivers och soundbars. Det kostar snabbt lika mycket som en ny receiver däremot.

Men eftersom det handlar om budget, kör optisk ut och nöj dig med Dolby/DTS 5.1-spåret. Din X1X har väl ändå optisk ut, säkert din TV också för den delen. Nog för att det inte är någon perfekt mediaspelare, testa VLC om du inte prövat tidigare.

Permalänk
Medlem

Jag kommer göra så att jag kör med min optiska eftersom det egentligen inte är något jag är missnöjd med förutom att jag behöver ställa in hur mycket respektive högtalare ska låta.

Exempel så låter högtalarna där bak inte alls lika mycket som jag hade velat. Då jag saknar en kalibreringslikrofon så får jag testa manuellt! Om ińgen här skulle tänkas sälja en sådan?

Jag har hört flera som köpt switchar och inte är nöjda, får inte ut rätt Hz eller hdr. Nu har jag ju kanon bilden så riskabelt att mixtra med det.

Menar du att att man kör tex VLC på mediaspelaren (tex red mi box 4). Då jag inte har någon dator eller datordelar över så blir det inget bygge av en HTPC på ett bra tag. För de verkar bli lite dyrare nu när man ska lyckas med 4K.

Att betala flera tusen extra för att få en förstärkare som tar 4K känns inte värt det. Speciellt inte när jag inte är ute efter något riktigt msffigt utan bara helt ok att avnjuta spel/serier/film

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaXoR:

Menar du att att man kör tex VLC på mediaspelaren (tex red mi box 4). Då jag inte har någon dator eller datordelar över så blir det inget bygge av en HTPC på ett bra tag. För de verkar bli lite dyrare nu när man ska lyckas med 4K.

Tänkte mer på din Xbox One X, VLC för X1 ska ha förbättrats på senare tid. Microsofts inbyggda video-app ska funka hyfsat också, det är ju mest att den inte stödjer lika många format som VLC eller Kodi. Plex har väl fortfarande inte möjlighet att spela upp DTS-ljudspår, så skadar inte att testa andra appar. Kodi har ju add-ons för Plex också. Pröva med prylarna du har först.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ZaXoR:

Jag kommer göra så att jag kör med min optiska eftersom det egentligen inte är något jag är missnöjd med förutom att jag behöver ställa in hur mycket respektive högtalare ska låta.

Exempel så låter högtalarna där bak inte alls lika mycket som jag hade velat. Då jag saknar en kalibreringslikrofon så får jag testa manuellt! Om ińgen här skulle tänkas sälja en sådan?

Jag har hört flera som köpt switchar och inte är nöjda, får inte ut rätt Hz eller hdr. Nu har jag ju kanon bilden så riskabelt att mixtra med det.

Att betala flera tusen extra för att få en förstärkare som tar 4K känns inte värt det. Speciellt inte när jag inte är ute efter något riktigt msffigt utan bara helt ok att avnjuta spel/serier/film

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ganska vanligt att många vill ha mycket starkare ljud bakifrån än vad det ska vara och att justera med ljudtrycksmätare brukar göra många besvikna då de inte gillar hur lite som egentligen ska höras bakifrån i de allra flesta scener.
Det brukar i alla fall vara ganska lätt att justera nivåerna via testton och hörseln, avståndet går enkelt att mäta och det som är svårt att justera är eq men där klarar ändå inte automatiken det jättebra heller utan man får bara en grundinställning och är man seriös med eq jobb så mäter man och justerar manuellt både utifrån mätning och hörselintryck.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Vet att jag försöker förenkla det här nu och ljud är något man själv ska tycka om. Men jag vill få det så rätt som det kan gå. Finns det någon app på telefonen eller något program på datorn man kan använda och ställa in avståndet på högtalarna samt hur man bör vrida?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@ZaXoR: Är det ens relevant? Så vida du inte tänkte spendera 1000 kr plus på mikrofon behöver du knappast programvara. Ska du ställa in manuellt är allt du behöver öronen. Vill du leka kan du testa att använda din telefon som ljudmätare. Receivern har väl inbyggd testton, vill du mecka mer kan du skaffa egna. Testtoner och riktigt material är ju helt andra saker också.

Visst finns det verktyg för att bara göra rekommendationer när det gäller högtalarplacering också, men det är inte något du egentligen behöver använda dig av, du kommer förmodligen inte kunna leva med vad dessa verktyg tycker du ska placera högtalarna ändå och du kan räkna ut allt själv om du så vill.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ZaXoR:

@mrqaffe: Vet att jag försöker förenkla det här nu och ljud är något man själv ska tycka om. Men jag vill få det så rätt som det kan gå. Finns det någon app på telefonen eller något program på datorn man kan använda och ställa in avståndet på högtalarna samt hur man bör vrida?

Nej det finns inget enkelt sätt att mäta akustiskt men hur svårt är det att använda ett måttband eller tumstock för det har du väl redan eller kan skaffa, det ger ju dessutom ett korrektare värde.
Hur du ska vrida högtalarna är inget du ens behöver fundera på om du inte bygger ett seriöst lyssningsrum där du gjort i ordning akustiken och kan möblera fritt, ett vardagsrum är inte ett sånt rum.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Petterk:

Okej, jag hade ingen aning om att förstärkaren hade en testton. Jag trodde att kalibreringsmikrofonen nästan var ett måste om man inte är så insatt. Som ni märker så är jag inte så insatt i hemmabiosystem/hifi. Därför jag frågar så mycket nybörjarfrågor. Men jag uppskattar verkligen alla svaren jag får från er!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaXoR:

@Petterk:

Okej, jag hade ingen aning om att förstärkaren hade en testton. Jag trodde att kalibreringsmikrofonen nästan var ett måste om man inte är så insatt. Som ni märker så är jag inte så insatt i hemmabiosystem/hifi. Därför jag frågar så mycket nybörjarfrågor. Men jag uppskattar verkligen alla svaren jag får från er!

Pröva att ställ in den manuellt enligt manualen först Om du har några mer frågor än manualen ger svar på eller beskriver hur du gör så finns det säkert någon som kan hjälpa till här.

Permalänk
Medlem

Köp den kalibreringsmikrofon som saknas till förstärkaren bara, det gör livet lättare och kostar inte mycket om man letar lite... Brukar dyka upp på ebay och andra ställen med jämna mellanrum för ett par hundralappar.

Mikrofonen är nästan ett måste om man inte är insatt eller får exakta instruktioner, örat är inte mycket att lita på alla gånger och det är viktigt att få avstånden rätt. Men visst, om man vill spendera tid med att kräla runt för hand med 20 olika testtoner och svep kan man göra det.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av roxkz:

Köp den kalibreringsmikrofon som saknas till förstärkaren bara, det gör livet lättare och kostar inte mycket om man letar lite... Brukar dyka upp på ebay och andra ställen med jämna mellanrum för ett par hundralappar.

Mikrofonen är nästan ett måste om man inte är insatt eller får exakta instruktioner, örat är inte mycket att lita på alla gånger och det är viktigt att få avstånden rätt. Men visst, om man vill spendera tid med att kräla runt för hand med 20 olika testtoner och svep kan man göra det.

Man bör alltid justera manuellt om det ska bli bra för det är svårt att mäta och de mätningar som dekodrarna själva utför är inte särskilt avancerade.
Det är tyvärr många som tror att det bara är att slänga in delar i ett rum så blir det bra ljud, så är det verkligen inte och tillverkarna är inte så bra på att visa hur man får bra ljud utan vill mest sälja finesser som är mer eller mindre viktiga i stället för att förklara varför akustiken är det som till typ 90 % är det som avgör hur slutresultatet blir.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaXoR:

Vet att jag försöker förenkla det här nu och ljud är något man själv ska tycka om. Men jag vill få det så rätt som det kan gå. Finns det någon app på telefonen eller något program på datorn man kan använda och ställa in avståndet på högtalarna samt hur man bör vrida?

Det behöver inte vara så komplicerat.

- Sätt upp högtalarna så nära rekommenderade placeringar som det går i ditt rum. Vinkla dem mot lyssningspositionen.
- Mät upp avståndet mellan högtalarna och lyssningspositionen med en tumstock, och mata in det i förstärkaren.
- Kör förstärkarens testtoner och justera volymen upp/ner för de högtalare som har märkbart fel volym.

Att mäta upp och få exakt rätt decibelvärden är inte jättekritiskt eftersom det i slutändan egentligen är en personlig smaksak ändå. Ser du en film och vill ha mer volym från subwoofern eller centern t.ex. så höj helt enkelt. Men avstånden bör vara rätt inställlda för att "ljudbubblan" ska bli rätt.

Jag hade inte lagt några pengar på att jobba runt begränsningarna hos en snart 10 år gammal surroundförstärkare som inte var/är nån värstingmodell direkt. En ny med 7.1 och 4K börjar på 3490 kr. https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s377404805&o=produkt_p... Begagnat ännu billigare.

Permalänk
Medlem

@Frux:

Tack så jättemycket för ditt svar. I nu läget är det fyra högtalare. Problemet är att jag har soffan mot väggen så de bakre högtalarna kommer bara vara några centimeter längre bak än huvudet. Men jag får väl vinkla dessa.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Optisk Toslink ger inte sämre ljud än coaxial eller hdmi.
Skillnaden är att Toslink konverterar till ljus, såsom fiber gör. Så det blir ström--> ljus--> ström istället för ström hela vägen.

Det du går miste om är vissa format men då din förstärkare är en äldre hdmi baserad maskin så har den inte stöd för de formaten iallafall då de är för nya och förstärkaren tillverkades innan dessa kom.

Så slutsatsen är att du kan köra vidare på Toslink utan att bry dig.

I slutändan ligger din ljudkvalitét i hur du byggt upp akustiken i rummet --> styrka och ljudkvaliteten ur förstärkarens slutsteg--> högtalarna.

/Lifooz

Men däremot kan man inte föra över PCM annat än i stereo eller dom mer högupplösta ljudformaten som både DTS och Dolby har, där krävs hdmi. Men, det är inte alls säkert att man egentligen drar nytta av dom formaten. Dels krävs det att källan har formatet i sig, men sedan är det som @MrQaffe säger ganska långt ned på listan över åtgärder som behöver göras, efter rum, kalibrering, högtalare osv.

Skrivet av ZaXoR:

@Frux:

Tack så jättemycket för ditt svar. I nu läget är det fyra högtalare. Problemet är att jag har soffan mot väggen så de bakre högtalarna kommer bara vara några centimeter längre bak än huvudet. Men jag får väl vinkla dessa.

...Och redan här försvann alltså syftet med högre kvalitet på överföringen än vad nämnda toslink kan erbjuda.

Ett tips som kan funka ibland är att lägga högtalarna ner på rygg och låta väggen reflektera ljudet så det blir mer diffust.
En annan lösning är dipoler eller flera högtalare på samma kanal när du har nära till bakväggen.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Men däremot kan man inte föra över PCM annat än i stereo eller dom mer högupplösta ljudformaten som både DTS och Dolby har, där krävs hdmi. Men, det är inte alls säkert att man egentligen drar nytta av dom formaten. Dels krävs det att källan har formatet i sig, men sedan är det som @MrQaffe säger ganska långt ned på listan över åtgärder som behöver göras, efter rum, kalibrering, högtalare osv.

...Och redan här försvann alltså syftet med högre kvalitet på överföringen än vad nämnda toslink kan erbjuda.

Ett tips som kan funka ibland är att lägga högtalarna ner på rygg och låta väggen reflektera ljudet så det blir mer diffust.
En annan lösning är dipoler eller flera högtalare på samma kanal när du har nära till bakväggen.

Stämmer, därför jag skrev som jag gjorde. TS förstärkare är lite äldre och även om den skulle eller har en äldre hdmi så är Toslink det bättre i just hans fall och den anläggning han har drar ingen fördel av att kanalisera ljud via hdmi exernt.

Toslink är ju en relativt gammal teknik men för att ha den ålder den har så är den fruktansvärt bra och att köra 5.1 ljud via dess format går utmärkt. Skall man ha fler kanaler behöver man däremot kolla efter något annat.😊

/Lifooz

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man bör alltid justera manuellt om det ska bli bra för det är svårt att mäta och de mätningar som dekodrarna själva utför är inte särskilt avancerade.
Det är tyvärr många som tror att det bara är att slänga in delar i ett rum så blir det bra ljud, så är det verkligen inte och tillverkarna är inte så bra på att visa hur man får bra ljud utan vill mest sälja finesser som är mer eller mindre viktiga i stället för att förklara varför akustiken är det som till typ 90 % är det som avgör hur slutresultatet blir.

Självklart bör man alltid justera 'manuellt', men det är inte svårt att mäta, och medans de mätningarna som förstärkarens inbyggda DSP gör inte är överdrivet avancerade så lyckas de ofta väldigt bra med det viktigaste såsom avstånd och fas. Visst kan du springa runt med måttband, men det känns lite B.

Det är tyvärr lika många som tror att man med sina öron, självklart finns det undantag hos begåvade individer, kan göra en korrekt inställning. Tyvärr är ljud och akustik så mycket mer komplext än att det kan summeras med enstaka testtoner. Speciellt för en lekman utan kunskaper inom området. Ett svep med förstärkarens mätmic ger ofta en bra grund att utgå från, och gör oftast ett bättre jobb än många svenssons även om vad den gör är rätt basic.

Ska du justera vettigt manuellt efter en förstärkarens egen mätning, är kalibrerad mätmikrofon och vettig mjukvara nästan ett måste för bra resultat. Att valsa runt i blindo utan att veta vad dina ändring gör är ingen höjdare. Detta då du med egna mer utförliga mätningar får möjligheten till att mäta och se resonanser, problemområden, impulssvar, rumsnoder, fasinteraktioner och andra problem. Med detta kan du ta till egna åtgärger i form av DSP-filter, akustiska åtgärder eller placering.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Stämmer, därför jag skrev som jag gjorde. TS förstärkare är lite äldre och även om den skulle eller har en äldre hdmi så är Toslink det bättre i just hans fall och den anläggning han har drar ingen fördel av att kanalisera ljud via hdmi exernt.

Toslink är ju en relativt gammal teknik men för att ha den ålder den har så är den fruktansvärt bra och att köra 5.1 ljud via dess format går utmärkt. Skall man ha fler kanaler behöver man däremot kolla efter något annat.😊

/Lifooz

Ah, missade att du skrev det nån rad ner! My bad

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Ah, missade att du skrev det nån rad ner! My bad

Gör inget, jag missade en rad i ditt svar också såg jag nu när jag läste om det.
Tror jag får köpa nya glasögon.

/Lifooz

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar att använda förstärkarens mätmikrofon om man har det men nu hade ju TS tyvärr ingen mätmikrofon och undrade om man MÅSTE ha det, om min poäng var kortfattat att nej det är inget att ligga sömnlös över. Det är viktigt att ställa in rätt avstånd så att ljudet kommer med rätt tajming från alla högtalare men det kan man ju göra manuellt.

Att missa övriga justeringar som en setup med mätmikrofon gör i EQ osv är ju egentligen inte mycket värre än att folk kör helt vanlig 2.0 på en stereoförstärkare utan att mäta upp och korrigera för responsen i rummet. Med vettig utrustning vettigt placerad så kommer en körning med mätmikrofon inte göra någon enorm skillnad, åtminstone inte i prisklasserna som är aktuellt för TS. Därav mina tips.

Sen har jag för egen del ett biorum med utrustning för uppemot 100k, akustikreglerat och kalibrerat både med flerpunktsmätning med surroundförstärkarens mätmikrofon och manuellt utifrån mätning med XTZ Room Analyzer Pro II. Kanske paradoxalt just därför som jag tar det lite mer avslappnat och inte tycker att mätning är ett måste för alla budgetar och ambitionsnivåer.