Bästa tipsen från Black Week

AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

https://www.anandtech.com/show/14286/amd-7nm-navi-gpu-and-rom...

Offering a brief update on the state of future products as part of its post-earnings conference call this afternoon, AMD has confirmed that both their upcoming Rome (Zen 2) CPU and their first Navi architecture GPU will launch in the 3rd quarter of this year.

Känns som september är mest realistiskt just nu :/

Navi har alltid varit senare i tidslinje så ingen nyhet alls.

Medans Zen 2 för konsumenter är Mid year enligt Lisa zu, via Ryzen 3000.

Epyc Rome för server och företagsmarknaden har inte jag hört deras tidslinje förens nu.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@CubaCola:
Lyssnade på amds earnings call och någon frågade om navi.
Hon sa "it has alot of new features" och "we expect it to launch in Q3."
Hon berättade även att att prismässigt så kommer den positionera sig under Radeon VII.
"In terms of raytracing, we will talk more about our navi roadmap as we get closer to the launch"
Näst sista frågan är det vid 44min.
https://edge.media-server.com/m6/p/azrzpdyv/dmediaset/audio

Permalänk
Medlem

Kompletterar ovan med att custom silicon (läs nästa playstation & xbox) kommer generera inkomst under 2020, vilket bara fastställer vad vi redan antagit och vetat.

Tyckte för övrigt att jag hörde Lisa nämna flera 7nm produktlanseringar under Q3 i en tidigare fråga, kanske navi tillsammans med thread ripper (eller andra mobil cpuer eller "chiplets konfigurationer")

Permalänk
Medlem

@CubaCola: Känns som både det förväntade lanseringsdatumet och prestandan har skjutits upp en aning. Siffrorna som läker i dagsläget ser onekligen mycket lovande ut, men det är ändå ett bra tag kvar till september.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Om mina förhoppningar ska slå in så måste de nog ligga i linje med AdoredTV's läckor, så jag hoppas på 5.1Ghz för toppmodellen, med 15% IPC-ökning för heltal. Att flyttal kommer öka mer har vi ju redan sett i AMD's egen CB-körning.

Vad som talar för att det finns betydligt mer att hämta där är ju just energiåtgången. De bör ju kunna skrämma upp frekvenserna betydligt mer för att hamna oå samma TDP som 2700X eller något högre kanske? Men det som talar emot att det blir högre än 2700X är att flera moderkortstillverkare nu bekräftat kompatibilitet med så gott som alla AM4-moderkort, och detta inkluderar ju i så fall även de med dålig VRM, så realistiskt så kan man nog anta att de cappar runt 105W TDP, så min gissning/förhoppning är att prestandan för toppmodellen blir hur mycket mer man nu kan trycka in tills man mår 105W TDP. Sen komplicerar det ju såklart saker att den de visade hade en chiplet och toppmodellen kommer ha två, så det är svårt att spekulera i var det landar. Sen talar det också emot min förhoppning att de endast visade konkreta siffror för CB och helt undvek spel. De vet ju att det alla vill se är just spelprestanda. Men det var en engineering sample de visade och jag hoppas ju att anledningen att det inte visade just spel är för att de då inte var färdiga med att optimera mikrokoden, eller något ditåt.

@Ozzed

Jag blir glad om de lyckas med 3% ipc och frekvens runt 4.5GHz och låg strömförbrukning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Ozzed

Jag blir glad om de lyckas med 3% ipc och frekvens runt 4.5GHz och låg strömförbrukning.

Det hade varit en rätt stor besvikelse för mig. Det är skillnaden mellan Zen och Zen+. 3% ipc och en extra frekvens på 200-300MHz alltså.

Jag tror att de som gissar runt 8-10% ipc antagligen ligger närmare sanningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag tror det beror lite på vad man mäter IPC i. AMD verkar ha lagt en del krut på att öka prestandan för flyttalsberäkningar. Så i program som använder en del flyttalsberäkningar tror jag vi kan komma att se upp till de omtalade 15% högre IPC och mer därtill.

Vad det gäller heltalsberäkningar verkar det däremot inte ha hänt mycket alls, så där blir jag inte alls förvånad om vi hamnar närmare @Isters gissning. Heltal är framförallt viktiga i många skrivbordsprogram (däribland spel) så här gäller det framförallt att AMD lyckas få upp frekvensen ordentligt.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Frågan är vad som gör att AMD senarelägger sina planer för 7nm CPUer.

Bra försäljning på befintliga CPUer. Väljer att vänta för att ha något motdrag om Intel kommer ut med något oväntat typ 10/20 kärnor/trådar

Tekniska problem med designen (öppna säkerhets risker i CPUn)

Tillverknings problem med 7nm

Svårt att "limma" ihop de olika enhetrna i CPUn

Mujukvarauproblem som gör att man inte får bra prestanda i CPUn

Eller kan det vara något annat?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sesese:

Frågan är vad som gör att AMD senarelägger sina planer för 7nm CPUer.

Bra försäljning på befintliga CPUer. Väljer att vänta för att ha något motdrag om Intel kommer ut med något oväntat typ 10/20 kärnor/trådar

Tekniska problem med designen (öppna säkerhets risker i CPUn)

Tillverknings problem med 7nm

Svårt att "limma" ihop de olika enhetrna i CPUn

Mujukvarauproblem som gör att man inte får bra prestanda i CPUn

Eller kan det vara något annat?

Du såg att denna "senareläggning" enbart gällde Rome och Navi? Alltså inte CPU-3000 serien.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Du såg att denna "senareläggning" enbart gällde Rome och Navi? Alltså inte CPU-3000 serien.

Vi får se om en månad. EPYC "3000" är fortfarande inte släppt till kund.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sesese:

Fast nu är du väl lite hård? Det är ju minst två månader kvar av mid year.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Det är väl ingen senareläggning? Har väl alltid sagts mid-year vilket är precis då Q3 börjar.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | Aorus Xtreme WB 3080 | Samsung 970 EVO Plus | Corsair HX1000i | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Det är väl ingen senareläggning? Har väl alltid sagts mid-year vilket är precis då Q3 börjar.

Vad alla är intresserade av Epyc Rome och Navi då.

Finns inget i artikeln som nämner Ryzen 3000 matisse för konsumenter och enbart detta som jag är intresserad av.

Navi har också hela tiden sagts komma senare i lansering mot Zen 2 för konsumenter.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

EPYC "3000" är ju Rome, som ser ut att komma Q3.
Ryzen 3000 är det senaste sagt att de kommer "mid-yead", och det är som sagt 2 månader kvar innan det är slut

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Ozzed

Det är extremt låga förväntningar i så fall. De hade knappast behövt göra en massiv krympning och en omdesign i arkitekturen för att klara det. Det du beskriver låter som något de skulle kunna fixa med en "Zen++", så om det var målet hade de inte behövt omdesigna arkitekturen alls, men det har de ju gjort.

Zen+ är samma arkitektur som Zen, men Zen2 är såpass förändrad så det i det närmaste blir en ny arkitektur. Om Ingengörerna på AMD är så dåliga att de trots en helt ny arkitektur endast lyckas pressa fram 3% IPC i spel så är det illa.

Man få tänka på att AMD måste öka IPC och frekvens kraftfullt för att ta höjd för Sunny Cov. Hur bra vore det för AMD's affärer om de kämpar och sliter med Zen2 bara för att se när Sunny Cove springer cirklar runt dem IPC-mässigt? Då är vi ju tillbaka där vi är idag, dvs Intel har ett överatag.

Nej, det som behövs är IPC och klockfrekvensförbättringar som är så kraftiga att de inte bara klarar att slå Skylake+++++ utan även kommane Sunny Cove.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

EPYC "3000" är ju Rome, som ser ut att komma Q3.
Ryzen 3000 är det senaste sagt att de kommer "mid-yead", och det är som sagt 2 månader kvar innan det är slut

7 november
AMD har nu gett en första inblick i sin kommande processorarkitektur vid namn Zen 2 som gör debut i form av Epyc ”Rome” med upp till 64 kärnor, 128 trådar, stöd för PCIe 4.0 och åtta DDR4-minneskanaler.

Övergången till 7 nm har tillåtit processorkretsarna att krympa markant i ren fysisk storlek. I bilden ovan syns det hur två Zen 2-kretsar tar upp samma utrymme som en enda Zen-baserad Zeppelin-krets.
AMD Epyc ”Rome” kommer att lanseras i början av nästa år 2019.

https://www.nordichardware.se/nyheter/amd-avtacker-zen-2-base...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Ska du bygga egen Server ? Epyc Rome bild

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@sesese: Frågan är då vart NordicHardware fått det ifrån, för wccftech-artikeln de länkar till som källa säger ingenting om det, och det står inget i AMDs pressrelease som wccftech i sin tur hänvisar till. Denna Anandtech-artikel från samma tid säger istället "The company plans to launch ‘Rome’ products sometimes in 2019, but it does not disclose its launch schedule just now."

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

7 november
AMD har nu gett en första inblick i sin kommande processorarkitektur vid namn Zen 2 som gör debut i form av Epyc ”Rome” med upp till 64 kärnor, 128 trådar, stöd för PCIe 4.0 och åtta DDR4-minneskanaler.

Övergången till 7 nm har tillåtit processorkretsarna att krympa markant i ren fysisk storlek. I bilden ovan syns det hur två Zen 2-kretsar tar upp samma utrymme som en enda Zen-baserad Zeppelin-krets.
AMD Epyc ”Rome” kommer att lanseras i början av nästa år 2019.

https://www.nordichardware.se/nyheter/amd-avtacker-zen-2-base...

Den där artikeln är från 2018 så självklart kan saker ändras.

Nyaste som folk reagerar på är inte ens 1 vecka gammal så känns betydligt mer aktuell.

Lisa Zu uttalande från Ces om "Mid Year" för Ryzen 3000 Matisse är nyare.

Dessutom Keynote talare på Computex blir man inte utan något riktigt stort att tillkännage.

Så jag håller mig lugn till dess.

27 Maj är snart här

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:
Skrivet av perost:

@sesese: Frågan är då vart NordicHardware fått det ifrån, för wccftech-artikeln de länkar till som källa säger ingenting om det, och det står inget i AMDs pressrelease som wccftech i sin tur hänvisar till. Denna Anandtech-artikel från samma tid säger istället "The company plans to launch ‘Rome’ products sometimes in 2019, but it does not disclose its launch schedule just now."

Skrivet av Jonas79:

Den där artikeln är från 2018 så självklart kan saker ändras.

Nyaste som folk reagerar på är inte ens 1 vecka gammal så känns betydligt mer aktuell.

Lisa Zu uttalande från Ces om "Mid Year" för Ryzen 3000 Matisse är nyare.

Dessutom Keynote talare på Computex blir man inte utan något riktigt stort att tillkännage.

Så jag håller mig lugn till dess.

27 Maj är snart här

https://www.sweclockers.com/nyhet/26553-amd-avslojar-epyc-rom...

Lanseringen av AMD Epyc "Rome" äger rum i början av år 2019. i slutet står samma sak.

Vi pratar om minst 6mån försening. Då det är "samma" beräkningsenheter till Ryzen 3000 så blir det med största sannolikhet 6mån försening även här.

Därav tror jag på lansering av Epyc Rome, 3200G och 3400G om en månad. När Ryzen CPUer med 7nm kommer det vet vi inte men med infon vi har så är det minst 6mån efter AMDs tänkta tidsplan.

Svider nog hårt i AMD lägret med att inse att de inte lyckades ha Ryzen 3000 serien klar till AMDs 50år jubileum.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Lanseringen av AMD Epyc "Rome" äger rum i början av år 2019. i slutet står samma sak.

Återigen, kan du ge något exempel på där AMD själva sagt det? På sista bilden i Sweclockers-artikeln så står det ju bara "Available 2019", och likt NordicHardware-artikeln så finns ingen källa för påståendet att Rome skulle släppas i början av året.

Här är för övrigt en artikel från TomsHardware som är en vecka äldre än Sweclockers-artikeln, där det sägs att Rome ryktas komma under Q3 2019.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om mina förhoppningar ska slå in så måste de nog ligga i linje med AdoredTV's läckor, så jag hoppas på 5.1Ghz för toppmodellen, med 15% IPC-ökning för heltal. Att flyttal kommer öka mer har vi ju redan sett i AMD's egen CB-körning.

Vad som talar för att det finns betydligt mer att hämta där är ju just energiåtgången. De bör ju kunna skrämma upp frekvenserna betydligt mer för att hamna oå samma TDP som 2700X eller något högre kanske? Men det som talar emot att det blir högre än 2700X är att flera moderkortstillverkare nu bekräftat kompatibilitet med så gott som alla AM4-moderkort, och detta inkluderar ju i så fall även de med dålig VRM, så realistiskt så kan man nog anta att de cappar runt 105W TDP, så min gissning/förhoppning är att prestandan för toppmodellen blir hur mycket mer man nu kan trycka in tills man mår 105W TDP. Sen komplicerar det ju såklart saker att den de visade hade en chiplet och toppmodellen kommer ha två, så det är svårt att spekulera i var det landar. Sen talar det också emot min förhoppning att de endast visade konkreta siffror för CB och helt undvek spel. De vet ju att det alla vill se är just spelprestanda. Men det var en engineering sample de visade och jag hoppas ju att anledningen att det inte visade just spel är för att de då inte var färdiga med att optimera mikrokoden, eller något ditåt.

Om den senaste läckan stämmer så talar den både för och emot dina förhoppningar.

För: 4.5ghz på 4 kärnor. Antagligen en av de som finns i lower tier som de har fått testa med. Higher tier har då antagligen några 100mhz högre frekvens.
För/emot: 15% bättre IPC. Det kan betyda integer eller så är det ett medelvärde av integer och float. Och vi vet att float kommer bli bättre. Konstig siffra som inte riktigt passar in om det inte syftar på integer IPC, då vi vet att float är högre.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av perost:

Återigen, kan du ge något exempel på där AMD själva sagt det? På sista bilden i Sweclockers-artikeln så står det ju bara "Available 2019", och likt NordicHardware-artikeln så finns ingen källa för påståendet att Rome skulle släppas i början av året.

Här är för övrigt en artikel från TomsHardware som är en vecka äldre än Sweclockers-artikeln, där det sägs att Rome ryktas komma under Q3 2019.

Backar man ännu längre (början av 2018) hävdar Notebookcheck att

"AMD claims in its latest financial report that the design of the Zen 2 platform has been finalized and the sampling for the Ryzen 2 desktop/mobility CPUs, as well as the EPYC Rome server cores will begin in late 2018, with worldwide availability scheduled for early 2019."

Något som i alla fall kommit från Lisa Su själv, något som rent teoretiskt fortfarande kan vara sant är hon sa på 46th Annual J.P. Morgan Global Technology. Länken AMD lagt upp till ljudfilen verkar inte längre fungera, finns en sammanfattning på Reddit. Detta är ganska exakt ett år sedan.

"Instinct and EPYC will be the first products launched on 7nm in 2019"

"she said the decision to launch EPYC before Ryzen is because Ryzen just had an update while EPYC did not and they felt it made more sense to launch EPYC first"

Ingen av dessa punkter är så här långt fel. Men första uttalandet skulle jag ändå tolka som att orginal-planen var att lansera Radeon Instinct (som finns ute) samtidigt som Epyc Rome. Den andra stämmer illa med att de flesta förväntar sig någon form av lansering av Ryzen på Computex.

BTW: ingen som regerat över hur låg prestanda det är i SiSoft Sandra för Rome om man jämför med 2x 32-kärnors Naples (lika många kärnor och trådar)?

Om Rome höll mer än 1,6 GHz i genomsnitt är ju IPC lägre än Naples i "Processor Arithmetic", vilket känns totalt orimligt. Inte för att jag har det mista förtroende för SiSoft Sandra som benchmark för något vettig, detta kanske bara är ännu ett bevis varför det är en rimligt inställning.

Blev fel länk för Naples, tittade på flea resultat för SiSoft Sandra och kändes som resultatet var lite "all over the place"
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Om den senaste läckan stämmer så talar den både för och emot dina förhoppningar.

För: 4.5ghz på 4 kärnor. Antagligen en av de som finns i lower tier som de har fått testa med. Higher tier har då antagligen några 100mhz högre frekvens.
För/emot: 15% bättre IPC. Det kan betyda integer eller så är det ett medelvärde av integer och float. Och vi vet att float kommer bli bättre. Konstig siffra som inte riktigt passar in om det inte syftar på integer IPC, då vi vet att float är högre.

Float-prestandan är ju redan väldigt bra på Ryzen så det de behöver förnättra för att bli bättre i spel är ju just int. Om det inte går så hoppas jag de kan kontra det med betydligt högre klockfrekvenser. Men den "mest hoppfulla" läckan pratar ju om 5.1Ghz på en kärna så högre än så blir det nog inte i vilket fall.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

ryzen 3800

turkisk sida har listat en 3800x med 3,9GHz och turbo på 4,70GHz sanningen på detta får vi se om ca en månad.
https://www.techquila.co.in/wp-content/uploads/2019/05/image-...

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

turkisk sida har listat en 3800x med 3,9GHz och turbo på 4,70GHz sanningen på detta får vi se om ca en månad.
https://www.techquila.co.in/wp-content/uploads/2019/05/image-...

Google översätter Çekirdek sayısı till number of cores. Number of threads blir
konu sayısı.

Så? 16C/32T?

Jag är skeptisk. Ännu en platshållare som gissar lika bra/dåligt som alla andra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Google översätter Çekirdek sayısı till number of cores. Number of threads blir
konu sayısı.

Så? 16C/32T?

Jag är skeptisk. Ännu en platshållare som gissar lika bra/dåligt som alla andra...

nja, 16/32 är faktiskt "confirmed" då Biostar listade det som högsta antal cores/threads på sina nya AM4-kort

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Backar man ännu längre (början av 2018) hävdar Notebookcheck att

"AMD claims in its latest financial report that the design of the Zen 2 platform has been finalized and the sampling for the Ryzen 2 desktop/mobility CPUs, as well as the EPYC Rome server cores will begin in late 2018, with worldwide availability scheduled for early 2019."

Det är lite samma där, läser man rapporten från AMD som det hänvisas till så står ingenting om när de tänker lansera Rome. Och i Wccftech-artikeln som också länkas till står det:

"During the recent Q4 2017 earnings call, AMD confirmed that the design for their next-generation Zen 2 cores is complete and ready for sampling in late 2018. This would mean that we can see the next-generation Zen cores deployed within products in 2019."

Så vad Notebookcheck säger och vad deras källor säger är väldigt olika på den punkten. Det kan väl hända att AMD sagt något inofficiellt om det, men det verkar ju inte stå något om det i deras mer officiella uttalanden vad jag kan hitta i alla fall. Nåja, jag bryr mig egentligen inte om vad AMD sagt om Rome, jag försökte bara lära sesese lite källkritik

Skrivet av Yoshman:

Något som i alla fall kommit från Lisa Su själv, något som rent teoretiskt fortfarande kan vara sant är hon sa på 46th Annual J.P. Morgan Global Technology.

Det har väl pratats en del om juli för Matisse, vilket är början på Q3, så de skulle kunna lansera både Rome och Matisse då utan att hon skulle få fel. Men för egen del får hon gärna ha fel och lansera Matisse tidigare. Lite oroande dock att de nu spikat Q3 för Rome men inte verkar sagt något om Matisse. Men de kanske vill spara det till Computex.

Permalänk
Datavetare

@perost: Hoppas på lansering vid Computex, men tror allt mer på en "back-to-school" lansering.

Angående det Notebookcheck skrev tror jag de fick den informationen från den telefonkonferens AMD normalt håller med ett gäng analytiker. Ibland kan man hitta det samtalet utskrivet i textformat, enda stället jag hittar Q4 2017 (som var det man refererade till) är bakom en Seeking Alpha paywall.

AMD lägger upp dessa konferenser på deras hemsida (länk till webcast här), men där hittar man bara ännu en trasig länk för just detta fall. AMD borde gå igenom sina länkar, rätt många som är döda på den officiella sidan.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

klipper in texten om du missade den

Under presentationen passade AMD på att jämföra en 64-kärnig Epyc-processor mot det bästa Intel har sett till parkopplade processorer (2S) – två stycken Intel Xeon Platinum 8180 med 28 kärnor och 56 trådar vardera. I Cray Benchmark tog ett tidigt exemplar av Rome hem segern och slutförde uppgiften på 28,1 sekunder, jämfört med 30,2 sekunder för Intels dubbla uppsättning av värstingprocessorer

BILD

Lanseringen av AMD Epyc "Rome" äger rum i början av år 2019

Tvivar på 2st olika sidor fått fel info från AMD.

Visa signatur