Hjälp av att välja bordsmikrofon

Permalänk
Medlem

Hjälp av att välja bordsmikrofon

Hej!

Behöver hjälp att välja bordsmikron. Jag önskar en som kan stå under skärmen, problemet är dock att jag har ett mekaniskt tangentbord som låter en del. Finns det någon mick som är riktad som inte plockar upp ljud runt om?

Eller är jag helt bränd och mikrofon på stativ är den enda lösningen?

Budget ca 500.

Permalänk
Medlem

Jag har creative omni PRO den går att rikta så att om sambon står bredvid å pratar så hörs inte hon men tangentbordet kommer med ändå dock minskas ljudet av det och fläktljud. Med allt detta inställt så kommer det förstås i bekostnad på inte lika naturilg röst som när man har det avslaget. Omni oro agerar som bra stereomic ljudkort och hörlursförstärkare och den passar bra under skärmen, inte stor alls https://www.computersalg.se/i/1005360/creative-sound-blaster-...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Hej!

Behöver hjälp att välja bordsmikron. Jag önskar en som kan stå under skärmen, problemet är dock att jag har ett mekaniskt tangentbord som låter en del. Finns det någon mick som är riktad som inte plockar upp ljud runt om?

Eller är jag helt bränd och mikrofon på stativ är den enda lösningen?

Budget ca 500.

Det är nog inte det största problemet med bordsmikrofoner. Jag har en Blue Yeti och den tar inte upp speciellt mycket ljud från tangentbordet, däremot tar en upp vibrationerna när man skriver på tangentbordet utav bara fan. Overall skulle jag säga att headset är en bättre lösning.

Bordsmikrofoner är bättre och mer lämpade för podcast-stuket. Ska du ha någon som är bra på båda så tror jag det blir svårt att hitta något vettigt i den prisklassen. Tror inte det finns någon som använder en bordsmikrofon "professionellt" som inte använder stativ och puffskydd, helt enkelt därför att de är klart bättre än headset men troligtvis har svårt att avskärma ljud från tangentbord tillräckligt bra i kombination med att de plockar upp vibrationer.

För 500 spänn får man dessutom inte speciellt upphetsande grejer.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@lolrazz: Du kan alltid köpa en riktad mikrofon och ett bordsstativ att sätta den på.

Det svåra är att få en bra mic 500kr tyvärr, som trickeh2k säger är nog headset bättre.

Shure SM7B som många streamers använder idag, kostar dryga 4k. Men det är också en av de mest kända broadcast mikrofonerna.
Ska du ha den för att streama eller bara för att du har ett par hörlurar du gillar utan mikrofon?

Visa signatur

Intel i7 5820K 4.5GHz, Noctua D-15, Corsair 16GB 3000MHz, X99-Deluxe, Asus GTX 1070 Strix, Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Om du hatar dina vänner som du skall prata med i micen så är det en bra lösning.
Om inte så är Modmic eller headset din enda lösning med den lilla budgeten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Det är nog inte det största problemet med bordsmikrofoner. Jag har en Blue Yeti och den tar inte upp speciellt mycket ljud från tangentbordet, däremot tar en upp vibrationerna när man skriver på tangentbordet utav bara fan. Overall skulle jag säga att headset är en bättre lösning.

Bordsmikrofoner är bättre och mer lämpade för podcast-stuket. Ska du ha någon som är bra på båda så tror jag det blir svårt att hitta något vettigt i den prisklassen. Tror inte det finns någon som använder en bordsmikrofon "professionellt" som inte använder stativ och puffskydd, helt enkelt därför att de är klart bättre än headset men troligtvis har svårt att avskärma ljud från tangentbord tillräckligt bra i kombination med att de plockar upp vibrationer.

För 500 spänn får man dessutom inte speciellt upphetsande grejer.

Ett headset är inget jag är intresserad av då jag tänkt köpa ett par beyerdynamic 1770. Dock kan jag tänka mig köpa stativ och mikrofon där på.

Kan tänka mig gå upp till 1000 för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Om du hatar dina vänner som du skall prata med i micen så är det en bra lösning.
Om inte så är Modmic eller headset din enda lösning med den lilla budgeten.

Modmic har jag använt i flera år och avskyr. Aldrig mer.

Då utesluter jag bordsmic, tack!

Permalänk
Skrivet av lolrazz:

Modmic har jag använt i flera år och avskyr. Aldrig mer.

Då utesluter jag bordsmic, tack!

Varför avskyr du modmic? Är det på grund av extra sladden? I så fall finns Modmic Wireless nu. Kanske värt att kolla på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överkill:

Varför avskyr du modmic? Är det på grund av extra sladden? I så fall finns Modmic Wireless nu. Kanske värt att kolla på?

Dels för den extra sladden men främst för störningsljud ifrån själva mikrofonen. Har haft Modmic 3 och 5, samma problem med båda. "helikopter" ljud och basljud i bakgrunden när jag pratar. Spelar ingen roll hur jag kopplar in micken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Ett headset är inget jag är intresserad av då jag tänkt köpa ett par beyerdynamic 1770. Dock kan jag tänka mig köpa stativ och mikrofon där på.

Kan tänka mig gå upp till 1000 för detta.

Ja, jag tror att ett stativ blir den bästa lösningen isf. Går säkert att hitta hyggligt stativ, kanske begagnat för runt 500-lappen, så kan du investera i puffskydd så har du en bra setup sedan.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ja, jag tror att ett stativ blir den bästa lösningen isf. Går säkert att hitta hyggligt stativ, kanske begagnat för runt 500-lappen, så kan du investera i puffskydd så har du en bra setup sedan.

Snyggt, tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Dels för den extra sladden men främst för störningsljud ifrån själva mikrofonen. Har haft Modmic 3 och 5, samma problem med båda. "helikopter" ljud och basljud i bakgrunden när jag pratar. Spelar ingen roll hur jag kopplar in micken.

Ett alternativ är att du fått två defekta modmics som du borde reklamera.
Lyckas du få en Modmic att ha helikopterljud och basljud i bakgrunden så tvivlar jag att någon annan mic gör dig någon nytta heller.
Är det samma hårdvara du kopplat in dem på? Det rekommenderas att använda Modmic med usb-ljudkort. Jag köpte själv ett billigt för 100kr som funkar fint utan störningar. Dåligt isolerat moderkort kan bli hur illa som helst oavsett analog känslig mikrofon du kopplar in.

Basljud i bakgrunden känns ju som ett akustiskt problem i rummet du sitter i, inget med mikrofonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Ett alternativ är att du fått två defekta modmics som du borde reklamera.
Lyckas du få en Modmic att ha helikopterljud och basljud i bakgrunden så tvivlar jag att någon annan mic gör dig någon nytta heller.
Är det samma hårdvara du kopplat in dem på? Det rekommenderas att använda Modmic med usb-ljudkort. Jag köpte själv ett billigt för 100kr som funkar fint utan störningar. Dåligt isolerat moderkort kan bli hur illa som helst oavsett analog känslig mikrofon du kopplar in.

Basljud i bakgrunden känns ju som ett akustiskt problem i rummet du sitter i, inget med mikrofonen.

Provat i en massa olika miljöer, alltid samma basljud. Olika datorer och alltid "likande" läs olika störningsljud ifrån de båda. Inte provat externt ljudkort då jag bara har DAC/AMP för hörlurar och ingen mickingång.

Hur som känns det sjukt omständigt när alla de andra headset/mickar jag provat inte haft problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Provat i en massa olika miljöer, alltid samma basljud. Olika datorer och alltid "likande" läs olika störningsljud ifrån de båda. Inte provat externt ljudkort då jag bara har DAC/AMP för hörlurar och ingen mickingång.

Hur som känns det sjukt omständigt när alla de andra headset/mickar jag provat inte haft problem.

Det är det som är problemet, mikrofonen har så hög känslighet att det lätt blir störningar. Moderkortens ljudkort är katastrof att använda i allmänhet.
Att köra usb löser problem med störningar.
Nu är det inte aktuellt i just ditt fall då du inte gillar micen, men för andra som har störningar och billigt vill slippa.
Skulle tycka att de borde skicka med denna istället för att sälja som tillbehör. Då den är mer eller mindre ett krav till produkten.
https://antlionaudio.com/collections/accessories/products/antlion-audio-usb-sound-card
Dubbla kablar är jäkligt irriterande kan jag tycka. Som också har dac/amp och relativt ofta vill byta hörlurar.