Betalningslösningar & Appar

Permalänk

Betalningslösningar & Appar

Hej!

Vet någon en billig lösning och hur det funkar ifall man vill att användarna till min app kan på ett säkert sätt sätta in pengar till vår databas och att vår databas sedan skickar ut pengarna tillbaks eller till andra användare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin12344:

Hej!

Vet någon en billig lösning och hur det funkar ifall man vill att användarna till min app kan på ett säkert sätt sätta in pengar till vår databas och att vår databas sedan skickar ut pengarna tillbaks eller till andra användare?

Du kan välja bland dessa 2:

Dyrt / Säkert
Billigt / Osäkert

Vi behöver lite mer bakgrundsinformation om vad appen är till för samt vilka summor/hur frekvent pengar skall slussas, samt vart pengarna kommer från och vart de skall gå. Exempelvis från betalkort eller Paypal?

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin12344:

Hej!

Så som du beskriver appen så kommer du troligtvis att behöva ha tillstånd för att hantera pengar på detta sättet. Med tillstånd så menar jag tillstånd av Finansinspektionen, vilket inte bara ges ut sådär på rak arm till vem som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800X | ASUS ROG STRIX X570-F GAMING | Corsair Vengence LPX 32GB 3200MHz | Fractal Design Meshify S2 | Fractal Design Celsius S36 | ASUS GeForce RTX 2080 Ti | Corsair Force MP600 1TB + Sandisk Ultra II SSD 480 GB + Western Digital Red 3 TB |

Permalänk

@Lodisen: Appen går ut på att man utmanar andra användare. Jag utmanar dig till exempel och då måste jag lägga en liten summa på max 30 kr och då för att du ska acceptera utmaningen måste du lägga exakt samma summa och klaras utmaningen av så får du hela vinstpotten men klarar du inte utmaningen så får jag pengarna. Man skriver in sitt kreditkort och det är via kreditkortet som pengarna går till vår data bas och sedan delas vinstpotten ut (lite osäker på betalningslösningen där). Tanken är att man kan köra max 4 utmaningar per dag alltså blir det fyra insättningar er dag på max 30 kr. Vi ska endast tjäna på reklam och inte ta någon andel av pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin12344:

@Lodisen: Appen går ut på att man utmanar andra användare. Jag utmanar dig till exempel och då måste jag lägga en liten summa på max 30 kr och då för att du ska acceptera utmaningen måste du lägga exakt samma summa och klaras utmaningen av så får du hela vinstpotten men klarar du inte utmaningen så får jag pengarna. Man skriver in sitt kreditkort och det är via kreditkortet som pengarna går till vår data bas och sedan delas vinstpotten ut (lite osäker på betalningslösningen där). Tanken är att man kan köra max 4 utmaningar per dag alltså blir det fyra insättningar er dag på max 30 kr. Vi ska endast tjäna på reklam och inte ta någon andel av pengarna.

Kör en "Pengarna betalas ut inom 2-3" dagar och gör manuella körningar i början och när ni växer så kör du/ni det automatiserat.
Användarna kan ju ha ett saldo inom er app oavsett, utan att ni betalar ut några faktiskta pengar förrän de vill ta ut dem.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk

@Zahedee: Ja jag vet , vet du ungefär vad priset kan ligga på för en sådan ansökan? (https://www.fi.se/sv/bank/sok-tillstand/avgifter/) Förstår inte riktigt vad jag ska leta efter på deras hemsida.

Permalänk

@Lodisen: Okej, tack så mycket för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin12344:

Det låter lite som en lotteri/spel. Misstänker det krävs en spellicens för att få köra sådant i Sverige.

Permalänk

@Trackmaster: Det är baserat på prestation och inte slump . Det borde ju inte räknas som lotteri då? Har en tidigare tråd om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin12344:

@Zahedee: Ja jag vet , vet du ungefär vad priset kan ligga på för en sådan ansökan? (https://www.fi.se/sv/bank/sok-tillstand/avgifter/) Förstår inte riktigt vad jag ska leta efter på deras hemsida.

Kan ju säga som så att om du inte ens vet vad du ska leta efter på deras hemsida så kommer du troligtvis inte ens att kunna få din ansökan godkänd. Hursomhelst, så letar du efter "Tillstånd att tillhandahålla betaltjänster (2 kap. 6 §)" en sådan ansökan går på 150.000kr utan juristkostnaderna som krävs för att kunna genomföra en sådan ansökan, du behöver dessutom ha lite obligatoriska roller i ett sådant bolag vilket innebär anställda.

Betalningsbranschen är ett helvete när det kommer till lagar och regler som måste följas och det är extremt svårt att få en sådan ansökan godkänd om man inte vet vad man gör, dessutom kommer FI kräva rätt mycket dokumentation från dig om hur ni kommer att följa dessa lagar och regler.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800X | ASUS ROG STRIX X570-F GAMING | Corsair Vengence LPX 32GB 3200MHz | Fractal Design Meshify S2 | Fractal Design Celsius S36 | ASUS GeForce RTX 2080 Ti | Corsair Force MP600 1TB + Sandisk Ultra II SSD 480 GB + Western Digital Red 3 TB |

Permalänk
Medlem

Varje transaktion kommer kosta. Så att betala ut lika mycket som de sätter in kommer kosta dig pengar. Använd t.ex. stripe (stripe.com) för att enkelt komma igång med kortbetalning, är också en av de billigaste lösningarna. Du kan dock inte använda refunds i den omfattning du tänker dig, då får du göra bankutbetalning istället när kunden ber om det (tänk saldo i spelet, liknande primetime).

Permalänk

@Zahedee: Då kanske det är smartast att man kör via en betallösning som till exempel paypal för att undvika dem problemen.

Permalänk
Medlem

@martin12344: Det handlar delvis om hur du hanterar pengar. Då du vill att användare ska lägga in pengar, som sedan ska betalas ut till en annan användare så räknas det som en betaltjänst mer än ett spel, vilket gör att du kommer lyda under andra regler och lagar, det kvittar egentligen vilken betalningslösning du använder för att användaren ska lägga in pengar på din app. Då det är du som kommer hantera dessa pengar så är det även du som måste ha licens för att hantera dessa pengar.

https://www.fi.se/sv/bank/sok-tillstand/betaltjanster/ kan du se vad som omfattas av Betaltjänst enligt FI. Så som du beskriver appen så omfattas du av både punkt 3 och punkt 6 och behöver således ett tillstånd för att kunna genomföra detta.

Visa signatur

Permalänk

@Zahedee: Om jag förstod det rätt så kan jag ansöka om tillstånd för att undantas tillståndsplikt då jag inte kommer omsätta höga summor pengar. Det blir ju då en lägre summa pengar än 150 000 kr om jag nu lyckas bli godkänd.

Permalänk

@Zahedee: Om jag kör på tokens istället. Att man köper dem i vår butik för en viss summa sen så använder man dem som betalning för att köra utmaningar och sen kan man välja ta ut pengar från oss för den summan av tokens man vill sälja. Då hade jag väl inte behövt krångla till det och det blir som en vanlig in-app purchase med skillnad att vi också gör utbetalningar? Då slipper jag ansökan om tillstånd till finansinspektionen.

Permalänk
Medlem

Om appen ska ligga på t.ex Google play måste köpen gå genom Google, och de kommer ta 30% av köpet. Värt att tänka på. Apple har liknande regler.

https://play.google.com/about/monetization-ads/payments/

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

@martin12344: Problemet här är egentligen inte vilket tillstånd som behövs utan penningtvättslagen. Det är därför dessa regler om t.ex. tillstånd finns. Då det handlar om en transaktion som går från en person till en annan person(med dig som mellanhand) så är penningtvättslagen applicerbar, det är här du kommer råka ut för problem, vare sig du har en spellicens eller en betaltjänsttillstånd.

Du bör läsa på detta noggrant innan du påbörjar en verksamhet som hanterar pengar på detta sättet då FI är stenhårda på detta med penningtvätt och terrorfinansiering.

EDIT: Bör påpekas är att din tjänst kan användas av personer som inte är fullt godsinnade och kan utnyttja din app för att tvätta pengar, alternativt använda den för att finansiera verksamhet som är olaglig (terror, organiserad brottslighet o.s.v.) med tanke på hur du tänkt bygga upp den.

Visa signatur

Permalänk

@Zajin: Ja det var bra att du nämnde det.

Permalänk

@Zahedee: Jag håller med dig. Men det är så pass små summor så det kommer inte bli så effektivt för dem att tvätta pengar på vår app och vi kommer ha en max gräns på hur många gånger man får spela så att man inte överskrider ett belopp på 200 kr i veckan.
Sen vet jag att vårt sätt att hantera pengarna på inte är så genomtänkt , det är det jag försöker hitta en lösning på. Men vi har till exempel Quizbet som vår app bygger mycket på och där har dem inte behövt tillstånd.

https://www.fundedbyme.com/sv/campaign/8187/betromo-ab-2/comm... (Kolla längst ner)