Egen uppsägning och anställningstid, hur räknas det?

Permalänk
Medlem

Egen uppsägning och anställningstid, hur räknas det?

Jag har jobbat på ett företag i drygt två år nu, men första halvåret var jag anställd hos ett bemanningsföretag (som är helt fristående från det senare företaget) och uthyrd till företaget jag nu jobbar på. Jag har alltså bara varit anställd direkt av företaget i runt 1.5 år. Enligt mitt kollektivavtal har jag en månads uppsägningstid om min anställningstid är under två år, och två månader om anställningstiden är två år eller över. Vad gäller då? Är det 1.5 års anställningstid som gäller, och då en månads uppsägningstid, eller har jag två månader?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Rimligen är det 1.5 år och en månads uppsägning som gäller, men om man vill så kan man ju absolut försöka att argumentera för 2 år och två månaders uppsägningstid men jag tror inte att det skulle gå hem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem

Jag undrar alltså om vad jag har för uppsägningstid när jag säger upp mig själv, om jag ska byta jobb. Jag ska inte bli uppsagd!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag undrar alltså om vad jag har för uppsägningstid när jag säger upp mig själv, om jag ska byta jobb. Jag ska inte bli uppsagd!

Det förstod jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem

går ju att slippa uppsägningstiden också om arbetsgivaren är villig

Permalänk
Rekordmedlem

Juridiskt så är det ditt anställningsavtal som gäller och visserligen verkar du varit på samma plats men via 2 olika arbetsgivare och har du inte nått i avtalet om att du skulle få tillgodoräkna dig båda tiderna så är det datumen i ditt nu gällande avtal som gäller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Enligt kollektivavtalet är det anställningstid enligt paragraf 3 i LAS som gäller, och den tolkar jag som att man får lägga ihop anställningstid enbart om det handlar om olika arbetsgivare inom samma koncern. I mitt fall är det två helt olika. Ett större bemanningsföretag och sen ett litet företag i en smal bransch.

Mitt nuvarande anställningskontrakt (som ser väldigt generiskt ut, förmodligen copy-paste från nån arbetsgivarorganisations standardmall) säger dels "Nyanställning" och dels "Tillgodoräknad anställningstid enligt LAS bibehålles". Så det känns ju som om det är reglerna i LAS och kollektivavtalet som jag ska gå efter. Då borde det vara en månads uppsägningstid, om jag tänker rätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är inte så viktigt vilket det än är, det handlar mer om vad jag kan svara på frågan om det blir aktuellt under eller i samband med en anställningsintervju.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cyklonen:

Enligt kollektivavtalet är det anställningstid enligt paragraf 3 i LAS som gäller, och den tolkar jag som att man får lägga ihop anställningstid enbart om det handlar om olika arbetsgivare inom samma koncern. I mitt fall är det två helt olika. Ett större bemanningsföretag och sen ett litet företag i en smal bransch.

Mitt nuvarande anställningskontrakt (som ser väldigt generiskt ut, förmodligen copy-paste från nån arbetsgivarorganisations standardmall) säger dels "Nyanställning" och dels "Tillgodoräknad anställningstid enligt LAS bibehålles". Så det känns ju som om det är reglerna i LAS och kollektivavtalet som jag ska gå efter. Då borde det vara en månads uppsägningstid, om jag tänker rätt.

Tillgodoräknad arbetstid är normalt sett om du tidigare varit anställd av samma arbetsgivare så räknas den totala tiden hos samma arbetsgivare.
Du har däremot bytt arbetsgivare även och ibland avtalas det om att man ska få räkna ihop anställningstiden men i normalfallet är det inget som sker, huvudsyftet med att anlita bemanningsföretag är ju att slippa ansvar för personalen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Varför inte bara svara på frågan utan att krångla till det?
Först och främst: En månad gäller.
Månad två och uppåt är framförhandlat genom kollektivavtal och är en rättighet från arbetstagares sida - inte en skyldighet.

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll. Bemanningsföretaget räknas som ett separat arbetsgivare. Tänk dig att du byter jobb helt och hållet.

1.5 år och en månads uppsägningstid är det som gäller.