Permalänk
Medlem

Är min mobil hackad?

För några dagar sen så såg jag att jag hade fått ett missat samtal från en kontakt som hette ”V”. Jag hade aldrig sett den kontakten eller ringt det numret innan.
Jag skrev till personen och frågade vem det var och han svarade ”Det var du som ringde mig så det är jag som ska ställa din fråga”. Han visade screenshots på att jag ringt honom 2 gånger tidigare ca 1h innan han ringt mig.

Jag frågade honom om jag kände honom men han hade ingen aning om vem jag var och han berättade sitt namn och känner ingen med det namnet.

Vet inte om min mobil är hackad eller om den bara är trasig. Har tappat den i ett badkar och i en toalett de senaste 2 månaderna och den är ganska gammal(det är en IPhone 6 och köpte den precis när de släpptes) men det är ändå konstigt att den ringde ett helt främmande nummer och skapade en kontakt till numret och döpte kontakten till V

(Mobilen brukar också starta om sig själv ibland när jag ska öppna den men har sökt upp det och det är tydligen normalt)

Permalänk
Medlem

Kör du officiell mjukvara i telefonen eller har du jailbreak:at den?

Mig veterligen finns det inget sätt för vanliga dödliga att hacka en icke-modifierad iOS-enhet.
Det kan vara som så att du installerat någon app som skapat kontakter och kontaktat dessa. Gå in under "Inställningar > Integritetsskydd > Kontakter" och kolla vilka appar som har tillgång till dina kontakter.

//G

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Någon typ utav "samtalsblock app" ? Har sett att några av dessa skapar en "dummy" kontakt där den lägger in nummer och att sen hela den kontakten blockas.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Utifrån vad du beskriver så låter det inte som att mobilen blivit hackad. Jag har svårt att se vad någon skulle uppnå med att göra som du beskrev att din telefon gör.

Det som är mer sannolikt är att det är en variant på "fickringning", där touchscreenen fick spel på något sätt och fick en massa spöktryckningar. Inte omöjligt efter en vattenskada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shuitup:

För några dagar sen så såg jag att jag hade fått ett missat samtal från en kontakt som hette ”V”. Jag hade aldrig sett den kontakten eller ringt det numret innan.
Jag skrev till personen och frågade vem det var och han svarade ”Det var du som ringde mig så det är jag som ska ställa din fråga”. Han visade screenshots på att jag ringt honom 2 gånger tidigare ca 1h innan han ringt mig.

Jag frågade honom om jag kände honom men han hade ingen aning om vem jag var och han berättade sitt namn och känner ingen med det namnet.

Vet inte om min mobil är hackad eller om den bara är trasig. Har tappat den i ett badkar och i en toalett de senaste 2 månaderna och den är ganska gammal(det är en IPhone 6 och köpte den precis när de släpptes) men det är ändå konstigt att den ringde ett helt främmande nummer och skapade en kontakt till numret och döpte kontakten till V

(Mobilen brukar också starta om sig själv ibland när jag ska öppna den men har sökt upp det och det är tydligen normalt)

När min mors iPhone 5S blev dålig så började den ringa upp och skriva sms samt ta bort appar och saker som fanns på telefon av sig självt så inte omöjligt att den kan vara dålig

Permalänk
Medlem

Du är inte hackad men det är dags för en ny mobil

Permalänk

Var glad att det inte var ett betal nummer, hände mig för något år sedan och 1sek kosta 200kr.
Men android och skit app

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB