R9 290 - VBIOS, HawaiiBiosReader
Senast redigerat
Senast redigerat
Hej,
Skulle vilja sänka TDP och power peak på mitt R9 290 med hjälp av HawaiiBiosReader.
För att göra det antar jag att jag måste sänka frekvensen på kärna och minne, och också volten på kärna och minne.
Antar att hastigheten på kärna och minne är "GPU clock 1", "MEM Clock 1" och "MEM Clock 2" i "PowerPlay" fliken, men vart ställer jag in volten? Om man kollar på volt-tabellerna nedanför så står det "65282" i volt-kolumnen på nästan alla rader. Kan inte tänka mig att detta är ett riktigt värde för volten?
Och vad är det för skillnad på "VDDCI States" volten och "Mem Freq Table (voltage edit)"? Båda är väl volt för minnet?
Räcker det också att jag ändrar volt i PowerPlay-fliken eller måste jag ändra även i "Limit Tables"?
Sedan undrar jag också vad dessa inställningar gör, och om jag kan använda dom för att begränsa power peak på mitt kort?
- TDP Max
- Power limit
- TDC limit
Och vad händer isf när kortet når max nivån, klockar det tillfälligt ner sig automatiskt då?
Når kortet max TDP kommer det hoppa ner ett steg i DPM-tabellen, från 7 -> 6 t.ex, tills dess att TDP är under gränsen. Det kan ligga och hoppa mellan två DPM-tillstånd då. Det kan du säkert trimma in så att den ligger fint i ett state genom att hitta ett bra TDP-värde. Gissar att det enda du behöver ändra är TDP så kommer kortet lösa allt själv.
Det är inte lönt att sänka frekvensen på minnena, sparar inte många Watt men sänker prestandan.
Volt behöver du inte ändra. De värden som ligger där, 65284 t.ex, är "länkar" som är anpassade till just din kärna. Olika kort kör samma frekvens men olika spänning eftersom kvaliteten på kärnorna är unik. De värden som 6528x länkar till är garanterade att vara stabila på den frekvensen. 65284 på mitt kort ger annan spänning än 65284 på ditt kort. Du kan prova lägre (undervolta kärnan, minska med 1 t.ex). Kommer troligtvis krascha ibland, särskilt på sommaren. Bäst att inte röra dem.
TDP-spärren kommer att tvinga kortet att köra i t.ex DPM 4 eller så beroende på vilken TDP du väljer, vilket sänker frekvens och spänning.
Så ändring av ett värde löser din fråga!
Skickades från m.sweclockers.com
Når kortet max TDP kommer det hoppa ner ett steg i DPM-tabellen, från 7 -> 6 t.ex, tills dess att TDP är under gränsen. Det kan ligga och hoppa mellan två DPM-tillstånd då. Det kan du säkert trimma in så att den ligger fint i ett state genom att hitta ett bra TDP-värde. Gissar att det enda du behöver ändra är TDP så kommer kortet lösa allt själv.
Det är inte lönt att sänka frekvensen på minnena, sparar inte många Watt men sänker prestandan.
Volt behöver du inte ändra. De värden som ligger där, 65284 t.ex, är "länkar" som är anpassade till just din kärna. Olika kort kör samma frekvens men olika spänning eftersom kvaliteten på kärnorna är unik. De värden som 6528x länkar till är garanterade att vara stabila på den frekvensen. 65284 på mitt kort ger annan spänning än 65284 på ditt kort. Du kan prova lägre (undervolta kärnan, minska med 1 t.ex). Kommer troligtvis krascha ibland, särskilt på sommaren. Bäst att inte röra dem.
TDP-spärren kommer att tvinga kortet att köra i t.ex DPM 4 eller så beroende på vilken TDP du väljer, vilket sänker frekvens och spänning.
Så ändring av ett värde löser din fråga!
Ahaa, nu förstår jag varför du heter "TechGuru"
Du hjälpte ju mig även med VBE7.0.0.7b, där finns ju en "TDP Limit (%)" som jag antar ökar max tillåtna strömförbrukning från det definierade värdet för ex. ett HD 7950 på 142W med 20% till 170W. Finns det en sådan funktion även för R9 290? Dvs att den faktiska TDP begränsningen ligger x antal % över det definierade värdet på 208W? För 208W låter ganska lite för ett R9 290 som är specificerat till 275W.
Om jag sämnker "TDP Max", borde jag då inte också sänka "Power limit" då dessa båda har samma värde?
Och till sist, vet du varför det finns 3st värden för klockfrekvensen i den översta tabellen under fliken "PowerPlay" men 8st lägen för samma sak i tabellen under "GPU Freq Table"? Värdet 662 från den övre tabellen finns inte ens med i den undre...
TDP limit är hur långt man ska få lov att dra upp TDP i program som Afterburner. Dvs du kan dra reglaget upp till 172 Watt med det BIOS:et. Limit höjer inte automatiskt TDP, 142 Watt är det som gäller på den bilden såvida du inte ändrar i AB.
Det finns en fysisk begränsning i hur mycket ström VRM:en kan leverera. Tillverkaren vill inte att den gränsen överskrids med Afterburner etc, därav den limiten i BIOS. Värdet är olika per modell och kan därför inte ligga i mjukvara. Limit behövs - om TDP överskrider den fysiska begränsningen brinner nämligen VRM:en upp. Går att laga men det är svårt... Så dra inte upp TDP högre än ursprunglig TDP + ursprunglig faktor. Det finns temperaturvakt på MOSFETs som tvingar ner kortet i låg frekvens om de riskerar att gå sönder, men det är inte alltid det funkar om man pillar...
Korten brukar ha tre lägen tror jag, det är de tre du ser i första tabellen.
- idle/2D
- UVD (hårdvaruaccelererad video körs)
- 3D, full fart upp till TDP
Anledningen att det finns fler frekvenser i andra tabellen är att i 3D kan kortet ligga och hoppa mellan frekvenser för att hålla sig under TDP över tid. Kort tid kan det överskrida TDP. Skillnaden på max TDP och power limit vet jag inte, men tror att kortet får överskrida den ena en stund, men inte den andra. Gissar att max TDP är högsta, absolut gräns. Power limit är mer ett mål över tid. Osäker. De måste nog inte vara samma.
@TechGuru:
Tack för snabbt svar! Om man kollar i VBE7 så styr "TDP Limit (%)" "Power Limit", så då kanske det är så i HawaiiBiosReader att "TDP Max" är kortets faktiska TDP och "Power Limit" är den maximala värdet du kan höja till i överklockningsmjukvara? Bara en gissning.
Tomshardware har en recension där dom testat strömförbrukningen för några olika R9 290:
https://www.tomshardware.com/reviews/radeon-r9-290-and-290x,3...
Sapphire kortet dom testat (klockat 27Mhz högre än mitt kort) snittar 215W och maxar ut på 336W
Kollade "TDP Max" för Sapphire kortet och den är inställd på 220W, så det verkar ändå som att detta värde överskrids ganska kraftigt av kortet under korta perioder? "TDP Max" ligger ju snarare närmare snittförbrukningen än max förbrukningen.
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.