Högt tryck väntas vid Switch 2-lanseringen – men ingen lång brist

Permalänk
Melding Plague

Högt tryck väntas vid Switch 2-lanseringen – men ingen lång brist

Nya leveranser kommer ske löpande, enligt en spelbutik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Verkar inte ha varit någon som helst brist på Switchar här om man ska gå på att det gått att boka i många butiker under flera veckor.

Medan det på den amerikanska sidan mer liknade situationen med PS5. Slut på minuter.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Undrar hur många som avbokat sin beställning i Svensk butik för att istället handla mycket billigare på tex Amazon.fr eller liknande.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Undrar hur många som avbokat sin beställning i Svensk butik för att istället handla mycket billigare på tex Amazon.fr eller liknande.

Jag kommer nog avbeställa mina hos svenska butiker för jag fick tag på en från Amazon.fr 1500kr billigare med MKT bundlen!

Permalänk
Medlem

Bättre jobbat än Nvidia. 👍

Permalänk
Medlem

jepp, tror snarare de säljer "sämre än förväntat" i norden av uppenbara anledningar, dock lär typ frankrike tex få starka siffror, synd för då lär väl bergsala få mindre frihet än de redan har och det bli än mer toppstyrt från japan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Verkar inte ha varit någon som helst brist på Switchar här om man ska gå på att det gått att boka i många butiker under flera veckor.

Medan det på den amerikanska sidan mer liknade situationen med PS5. Slut på minuter.

Beror ju på tarifferna. Varken säljare eller köpare vet vilka priser som kommer att gälla vid leverans, eller hur tariffläget kommer att ändra leveransvillkoren från olika länder.

Så de hugger snabbt just nu, men det kan ändra sig snabbt, och det är bara de allra mest intresserade som väljer att göra detta trots prisläget generellt och tariffjusterat specifikt. Den breda allmänheten verkar mer tveksamma. Hur mycket är det värt att betala för att spela ett lite snyggare MarioKart med ett relativt sett mycket litet antal spelare online? Hmm.

Nintendo har sagt att de vill ha tillräckligt bra supply vid lansering att scalping inte skall vara lönsamt och har projekterat för fler konsoler tillgängliga än vad som någonsin varit tillgängligt för en ny konsol. Lägg på backlash för priser och extra köpmotstånd i USA pga tariffer, och jag har svårt att tro att Switch 2 kommer att vara en bristvara.

Permalänk
Medlem

Såg att Inet hade både konsol och bundle öppna för förbokning nu igen.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX5070Ti
G915 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch

Permalänk
Medlem

Hoppas flertalet köper sin från utlandet.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

jepp, tror snarare de säljer "sämre än förväntat" i norden av uppenbara anledningar, dock lär typ frankrike tex få starka siffror, synd för då lär väl bergsala få mindre frihet än de redan har och det bli än mer toppstyrt från japan.

Låter ju bra, då kanske priserna blir mer normala då? Kanske var det du menade..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Bland onlinefolket kommer det att vara vanligt. Svensson kommer att vara kyligare inför inköp. Båda faktorerna minskar försäljningen i Sverige, vilket minskar den sociala faktorn, vilket i sin tur minskar…

Kortsiktig girighet kommer i det här fallet att straffa sig i flera led och på lång sikt.

Permalänk
Medlem

Högt pris på konsol och spel. Spelen är på game keys istället för vara på kortet. Batteritiden dålig och ingen OLED. Inte alla Switch spel fungerar och oklart om de presterar bättre om man inte köper Switch 2 version av dem.

Allt detta gör att jag nog väntar på en die shrink och OLED.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Har en förbokning men kommer släppa den. Blir å läsa en bok eller två i sommar istället

Permalänk
Medlem

Är folk benägna att spendera pengar öht? Jag tappade sugen för rätt länge sen nu. Allt vad gäller tech känns gammalt redan vid lansering. Dessutom överprissatt. Ingenting känns nytt, framtid och revolutionerande utan är mer en påminnelse om stagnation.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

My nintendo tyskland går det boka switch 2 om man har konto och 12 månaders switch online. Vanliga kostar 469.99€ för standard switch 2 eller bundle med mario kart för 509.99€

Permalänk
Medlem

En kollega i Tyskland har bokat två stycken och jag fick köpa en. Perfekt så vi ändå har tjänsteresa dit runt lanseringen

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Beror ju på tarifferna. Varken säljare eller köpare vet vilka priser som kommer att gälla vid leverans, eller hur tariffläget kommer att ändra leveransvillkoren från olika länder.

Så de hugger snabbt just nu, men det kan ändra sig snabbt, och det är bara de allra mest intresserade som väljer att göra detta trots prisläget generellt och tariffjusterat specifikt. Den breda allmänheten verkar mer tveksamma. Hur mycket är det värt att betala för att spela ett lite snyggare MarioKart med ett relativt sett mycket litet antal spelare online? Hmm.

Nintendo har sagt att de vill ha tillräckligt bra supply vid lansering att scalping inte skall vara lönsamt och har projekterat för fler konsoler tillgängliga än vad som någonsin varit tillgängligt för en ny konsol. Lägg på backlash för priser och extra köpmotstånd i USA pga tariffer, och jag har svårt att tro att Switch 2 kommer att vara en bristvara.

Mja, Nintendo bunkrade visst upp innan de började verka. Och hur mycket nu folk vid det här laget tror på Trumps utspel kan säkert vara lika oförutsägbart som gubben själv är. Utöver då att "tariffer" inte ens är vad han menar med uttrycket. Och det finns naturligtvis inte på kartan att vare sig de eller handelsutbyte kommer ändras med annat än att den amerikanska konsumenten gör det.

Eller vem vet.. "Make Atari Great Again!"

Skrivet av dagas:

Högt pris på konsol och spel. Spelen är på game keys istället för vara på kortet. Batteritiden dålig och ingen OLED. Inte alla Switch spel fungerar och oklart om de presterar bättre om man inte köper Switch 2 version av dem.

Är det ens klarlagt vilken nm det är än?

Vet att den är isärplockad redan. Men ännu har väll bara en uppskattning efter skjutmått och antaganden gjorts. Så att ta röntgenbilder är ännu kvar antagligen.

Ja den här grejen med spelnycklar sänkte mitt intresse till närmast noll. Det är som att de ber om nästa hackerproblem.

"Gem and Switch™

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Vore kul med en omröstning på swec om man köpt en switch 2 eller inte, tror inte så många har köpt en?

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: rtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Hade gjort de om ja visste hur man fixa det hela med frakten hem till Sverige då dom ja hittat ej ger en möjlighet o skeppa det till Sverige

Permalänk
Medlem

Jag vet inte ifall det handlar om att jag är på tok för ekonomisk, miljömedveten eller är för mycket av en PC spelare för att tycka att Switch2 är en det minstaste intressant. Jag testade att köra en 7års "generations-uträkning" varav man köper 512GB SD kort, 20st AAA-spel samt att man vill ha tillgång till online/onlinetjänster. Jag tog de senaste 7åren på Steam och gjorde medelsnittsinköp av AAA-titlar. hamnade på 20EUR men höjde det till ~30EUR med tanke på att folk kanske inte jagar reor som jag. xD Gjorde samma för mina Switch-spelinköp men applicerade 15EUR premium för Switch2-spel hamnade på 55EUR. Nu köper ju jag mer än 20 spel på 7år så avståndet ökar ju ännu mer. men ändå:

Steam Deck LCD + 512GB SD Kort + 20 spel - €1039
Steam Deck OLED + 512GB SD Kort + 20 spel €1189

Switch 2 + 512GB SD Express Kort + 20 spel + 7år Online "Bas" - €1,838.93
Switch 2 + 512GB SD Express Kort + 20 spel + 7år Online "Expansion" - €2048,93

Nintendos spel är magi, och jag kommer att köpa spelen jag VERKLIGEN vill spela, men kommer samtidigt att försöka emulera dem. Har svårt att försvara hårdvaruinköp jag inte behöver, speciellt med tanke på att det är en "dålig deal" i det långa loppet.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

ser fram emot att få min switch 2 från Tyskland nästan 2000kr billigare än här i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Det mesta du skriver stämmer inte, förutom oled och att det är högt pris i Sverige, vilket man kommer runt genom att köpa inom EU.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghuntax:

Hade gjort de om ja visste hur man fixa det hela med frakten hem till Sverige då dom ja hittat ej ger en möjlighet o skeppa det till Sverige

Amazon.de
Amazon.fr

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

jag avbokade min beställning i sverige (switch2 bundle med mario kart) , som kostar ~7500 på olika nätbutiker, och köpte min från Trader Games i Frankrike, för 5900:- inkl skatter och frakt. är nog rätt många som gjort likadant, TG/amazon etc

la till vilken version det gällde
Permalänk
Medlem

Jag drar mitt strå till stacken och hjälper till att minska bristen på Switch 2 genom att avstå att köpa eller ställa mig i kö för någon
Blir kanske ett köp om några år när nästa "nya" zelda kommer, men då blir det import från ett icke bergsalaland

Permalänk
Medlem

Undrar hur många det är som dubbel eller trippelbokat? Vet jag har 3st beställningar just nu men ska ta bort 2st när vi kommer närmre release och jag vet vilka jag tar bort om jag får ändrade leveransdatum etc.

Permalänk
Medlem

Köpte Msi Claw 8 ai+ istället:)

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Undrar hur många det är som dubbel eller trippelbokat? Vet jag har 3st beställningar just nu men ska ta bort 2st när vi kommer närmre release och jag vet vilka jag tar bort om jag får ändrade leveransdatum etc.

Japp, det lär nog gå att köpa en del över disk pga avbokningar skulle jag tro.

Jag håller mina svenska som backup om Amazon.de fallerar eller om svenska ÅF mot förmodan skulle sänka priset. Dock större chans att vinna 1500:- på triss gissar jag

Permalänk
Medlem

Beställt på amazon.fr

Fri marknad ftw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Amazon.de
Amazon.fr

Men dom vill int skicka te Sverige direkt? Får iaf upp att dom inte skickar till Sverige och det har vart tidigare också när man kikat