Vlan-problem Tomato Netgear X6 R8000

Permalänk
Medlem

Vlan-problem Tomato Netgear X6 R8000

Hej,

Jag köpte precis en Netgear R8000 och har provat både Advanced Tomato 3.5-140 samt den senaste FreshTomato 2019.2.

Jag har problem med att kunna tagga Vlan på denna routern. Och tänkte om det är ett generellt Netgearproblem eller om det bara verkar vara jag som har det.

På min Asusrouter AC68U som jag tänkte byta ut så fungerar det utan problem. Där kan jag köra både med bryggat vlan WAN samt en av lan-portarna. Eller så kan jag köra på NAT-lösning på vlanet och routa trafiken in på samtliga lan-portar.

Till och börja med så tänkte jag köra med bryggat vlan. Men när jag ställer in det i Netgear-routern så slutar internet att fungera som går in otaggat.
Routern bara står och renew ip-address.

Setup:

• Vlan1: 1 | 2 | 3 alla otaggade

• Vlan2: WAN otaggad

• Vlan3: 4 | WAN(t) bara wan taggad vlan 46

Enligt mina inställningar så tänkte jag köra port 4 till IPTV vlan 46 (bryggat).

Det skumma är att allt detta fungerar på min gamla router med Advanced tomato 3.5-140 utan problem men det verkar inte fungera på min Netgear.
Någon som har samma router eller haft liknande problem? Kan det vara så att jag måste gå tillbaka till en lägre version av Tomato?

Med vänlig hälsning, csoM