Vad göra innan man fyller 18 år?

Permalänk
Medlem

Vad göra innan man fyller 18 år?

Efter att ha sett liknande trådar på andra forum liknande denna, fast när man faktiskt fyllt 18 år, tänkte jag nu fråga om saker som är bra att göra innan man fyller 18, för att minska lidandet med att vara född sent på året när ens polare är ute på krogen.

Det kan vara vad som helst, som rabatter på diverse ställen eller andra "lifehacks", min stora fråga till er är ifall det finns något viktigt att passa på att göra innan man fyller år. (Det är sent i vinter jag fyller )

Saker jag redan gjort är att ställa mig i bostadskön och att börja kolla över aktier och fonder till när jag blir 18.

Tack på förhand!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2 | Corsair Vengeance RGB 32GB (2x16GB) DDR5 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | Intel 510 120GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Gå till Tandläkaren medans det är gratis. Fast det är nog upp till 20 år, eller har de höjt till 22 år nu?
Anyway. Passa på medans det är gratis iaf.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Gå till Tandläkaren medans det är gratis. Fast det är nog upp till 20 år, eller har de höjt till 22 år nu?
Anyway. Passa på medans det är gratis iaf.

Tandläkaren går jag till en gång om året. Till 24 år är det gratis

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2 | Corsair Vengeance RGB 32GB (2x16GB) DDR5 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | Intel 510 120GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14 | Windows 11 Pro

Permalänk
Moderator
Forumledare

Sköt skolan, utbildning är långt ifrån allt men det öppnar många dörrar.
Håll kroppen i trim, du kan säkert unna dig det ena och det andra nu men det förändras snabbt!
Tänk på framtiden men var spontan, det är nu du ska ta chanser. Du kan alltid skylla på att du var ung och dum senare
Utmana dig själv att lära dig något nytt om livet varje dag. Inom kort har du för många ”måsten” för att göra det

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

Tandläkaren går jag till en gång om året. Till 24 år är det gratis

Till året du fyller 24 är det i de flesta regioner, så tyvärr är det ingen fördel för någon född sent på året utan snarare negativt.
https://www.1177.se/sa-fungerar-varden/kostnader-och-ersattni...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

Efter att ha sett liknande trådar på andra forum liknande denna, fast när man faktiskt fyllt 18 år, tänkte jag nu fråga om saker som är bra att göra innan man fyller 18, för att minska lidandet med att vara född sent på året när ens polare är ute på krogen.

Det kan vara vad som helst, som rabatter på diverse ställen eller andra "lifehacks", min stora fråga till er är ifall det finns något viktigt att passa på att göra innan man fyller år. (Det är sent i vinter jag fyller )

Saker jag redan gjort är att ställa mig i bostadskön och att börja kolla över aktier och fonder till när jag blir 18.

Tack på förhand!

Bra där ställ dig i alla bostadsköer du kan tänka dig, skaffa dig ett sparande till regniga dagar, Spara undan så mycket pengar du bara kan. När jag började att spara så klippte jag sönder en 2L Cola flaska där stoppa jag alla mynt jag fick över.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Börja träna så du håller kroppen i trim. Sköt kosten och skippa rökning och krökning.
Bostadskö är en klassiker så bra att du hade det klart, men annars så börja spara pengar om du kan och håll ögonen öppna efter erbjudanden på utbildningar etc som du kan få dra nytta av innan viss ålder då det går ut.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk

Om du tänker på life-hacks, så tror jag inte att det finns så värst mycket. Är man i skolan, så kan man få studentrabatter på en del saker, men det spelar ingen roll om man är över/under 18, så länge man har ett studentbevis. Har man inget studentkort så kan man alltid få ett intyg från skolan.

Visa signatur

--------------------------