Permalänk

Blixten VS Fiber

Bor på landet och drar för vana ur kontakten ut väggen när det åskar. Jag drar dock inte ur nätverkskabeln ur modemet. Finns det möjlighet för blixten att vandra i fibernätet och i värsta fall förstöra något i datorn. Jag vet ju att plast inte leder ström men tänkte mest om fibern är någon speciell plast som leder ström.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Fibern är gjord av glas och leder inte ström så du behöver inte vara oroligt för den.

De flesta sakerna som går sönder vid åska är kopplade mot två olika nät där du får en spänningsdifferential mellan. Vanligtvis är ju produkter som är anslutna till el- och telenäten så som ADSL-modem (och då även resten av nätverket), trådlösa telefoner, etc. de som är mest känsliga, men finns även andra saker så som TV, vilken är anslutna till elnätet och en extern TV-antenn som kan också orsaka problem.

Ett fibersystem gör ju att allt är ju allt är enbart kopplat till elnätet i slutändan vilket gör att risken att få denna typen av skadan mer eller mindre elimineras. Dock så finns det ju inget som kan skydda mot ett direktnerslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Fibern är gjord av glas och leder inte ström så du behöver inte vara oroligt för den.

Men fiberconvertern kräver ju ström, så om blixten slår ner i elnätet finns det en risk att det drar med sig allt som är kablat till nätverket.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Fibern leder inte ström. Det finns enstaka transportmodeller med metalltråd för bättre draghållfasthet, har jag för mig, men det är nog till luftledningar eller liknande. Kabeln in till dig leder inte ström.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Men fiberconvertern kräver ju ström, så om blixten slår ner i elnätet finns det en risk att det drar med sig allt som är kablat till nätverket.

Det är sant, men får du ett direktnerslag så dödar ju det mycket mer än bara nätverket, jämfört med ett ADSL system som är långt mycket mer känsligt då det är kopplat mot både el och telenätet. Det kan ju döda nätverket på grund av åska även om du inte har något i närheten.

Det är helt enkelt en balansgång, är åskan i närheten så bryr i alla fall inte jag mig så mycket, är den dock rakt ovanför huset så rycks grejerna ut.

Permalänk
Skrivet av roosterx:

Jag drar ut elkabeln ur mediaomvandlaren samt modemet men då finna det alltså inte risk att det kan bli något överslag i fiberkabeln som kan vandra genom omvandlare/modem.

Tack för snabba svar.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Det är till och med så att jag skulle avråda från att dra ur fiberkabeln vid åskväder. Att dra ur fiberkabeln är meningslöst eftersom den inte leder ström, som sagt. Men drar du ur fiberkabeln så kan du istället få damm på och skada/repa själva fiberkontakten, något som kan dra ner prestandan på din fiber rejält. Dra alltså aldrig ur en fiberkabel annat än om du har ett specifikt behov.

Dessutom vill jag bara lägga in en aspekt: Tänk på din egen personsäkerhet! Dra aldrig ur några kontakter när åskvädret väl kommit fram till ditt hus! Finns det risk för åsknedslag *nu*, håll fingrarna borta. Om det blir åsknedslag precis när du meckar med kablarna så kommer det sluta med att åskan finner sin väg till jord genom din kropp, och det blir betydligt dyrare (eller billigare beroende på hur man räknar) än att köpa en ny router.

Koppla alltså ur elkablar om du väntar åskväder, inte när åskan väl dragit in över ditt hus.

Permalänk
Medlem

Det bästa är att låta fibern vara inkopplad och inte koppla ur den eftersom den dels kan ta skada av det och dels så kan du få smuts i fiberkontakterna med felfunktion som resultat.

Om du skall vara borta en längre tid eller väntar ett åskväder koppla bara ur strömsladden på fibermodemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Jag drar ut elkabeln ur mediaomvandlaren samt modemet men då finna det alltså inte risk att det kan bli något överslag i fiberkabeln som kan vandra genom omvandlare/modem.

Tack för snabba svar.

Det är lugnt.

Bara flytta dina kontakter och utrustning långt, man brukar rekommendera en meter från uttagen på väggarna för att klara nedslag som är lite för nära

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Apropå åska så kan jag rekommendera www.blitzortung.org
Där får man en Live översikt exakt var åskan är. Får man även appen att fungera på kan man skapa larm för ditt område som varnar om åskan är i närheten.

Permalänk

Var otydlig. Menade inte fiberkabeln utan nätverkskabeln som går mellan router och dator. För att dra ut fibern måste man öppna upp en låda och fälla ner en låsbygel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja, TP-kabeln kan du plugga ur vid åskväder, likaså strömförsörjningen.

Permalänk
Rekordmedlem

Att dra ur elen till fiberkonvertern kan man göra men att dra ur fibern är bara dumt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Att dra ur elen till fiberkonvertern kan man göra men att dra ur fibern är bara dumt.

Jo precis men det jag undrade var att om jag drar ut elen till konvertern/routern, finns det risk att det kan bli överslag i fibern så det kan uppstå skador på routern/datorn?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Knotvillage:

Jo precis men det jag undrade var att om jag drar ut elen till konvertern/routern, finns det risk att det kan bli överslag i fibern så det kan uppstå skador på routern/datorn?

Du kan betrakta fibern som en isolator som i sig inte kommer att påverka risken för åskskador åt nåt håll, i nått extremfall kan man kanske tänka sig att själva slangen den ligger i är vattenfylld och ger en ångsprängning på samma sätt som en vattenledning gör men då hade resultatet blivit det samma även om du inte haft fiber i slangen eller om det vore en vattenledning som exploderat pga ett nära blixtnedslag.
Du kan nog helt bortse från att fibern i sig ändrar på riskerna, möjligen kan man väl säga att det blir säkrare om man inte har en teleledning inkopplad eller som går runt i huset för den kabeln leder ju garanterat och kommer också garanterat att ha olika potential jämfört med vatten och el om åskan slår ner i närområdet och slår det ner i eller väldigt nära huset så är det för stora krafter för att nått ska påverka det ändå utan då blir det rejäla skador oavsett vad du gjort, vattenledningarna brukar nog ge värst skador för de spränger ofta sönder golven totalt i ett hus och sliter upp gräsmattor och vägar när de exploderar.

Jag har sett det en gång då det slog ner nära huset hos en arbetskamrat och det såg ut som man grävt upp hela trädgården och sprängt betongplattan huset stod på, alla rör i mark och hus var helt sönderslitna inom ett område på ca 30 meter från vad som troligen var nedslagsplatsen, det såg verkligen ut som nån sprängt hela nedervåningen i huset längs med vattenledningarna. det var i princip inget kvar av kåken fastän den inte hade brunnit.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.