TVn byter färger vid rörelse

Permalänk

TVn byter färger vid rörelse

Hej, rubriken kanske är lite ”missleading” men visste inte riktigt vad den skulle heta då jag aldrig sett detta förut.

Köpte min första 4K tv för några månader sedan, en Philips 43PUS6523 då den var billig men har senare nu förstått varför ”:)”.

Iallafall, det är så att när jag rör mig i spel, tex kollar runt eller när kameran rör sig när man springer så byter marken och gräset färg till en annan nyans av färgen. Detta är väldigt störande för när man väl upptäckt det så tänker man på det hela tiden.

Det känns nästan som att TVn försöker göra någon förbättring på färgerna men misslyckas när kameran rör sig.
Har hittills bara sett detta problem i spel.

Hade inte detta problem på förra TVn och har testat med flera olika HDMI kablar så är ganska säker på att det är TVn som gör detta.

Vet ni vad detta kan va eller har ni sett något liknande?

Permalänk
Medlem

PC eller Xbox/PS som du spelar på?

Permalänk
Skrivet av Mieriola:

PC eller Xbox/PS som du spelar på?

Just nu spelar jag på PC men mitt Xbox One X har också detta problemet.

Detta är extra jobbigt när det tillexempel är snö i Forza Horizon 4 (på Xbox One X) för man ser att det är snö i träden men mär jag snurrar runt kameran blir det typ mindre snö och sen kommer det tillbaka igen när jag slutar snurra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du kollat om det går att ställa in porten xboxet är kopplat till att köra konsol/spel läge?

Har själv en Philips 55" 7 serie och där gjorde det stor skillnad när man konfigurerade portarna.

Mvh

Visa signatur

.::. Be Quiet Silent Base 800 :: Corsair RM1000i :: Asus ROG Strix B550-F Gaming :: AMD Ryzen 7 5800X :: Be Quiet Dark Rock 4 PRO :: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB 3600MHZ :: Crucial MX500 1TB :: Seagate ST8000DM004 :: RTX 2080 Super :: Sound BlasterX AE-5 :: Samsung G3 32" 165Hz .::.

Permalänk
Skrivet av Neomike:

Har du kollat om det går att ställa in porten xboxet är kopplat till att köra konsol/spel läge?

Har själv en Philips 55" 7 serie och där gjorde det stor skillnad när man konfigurerade portarna.

Mvh

Jag spelat alltid med spelläget men det finns även i alla andra lägen.

HDMI inställningarna är inställda på optimal.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att LCDn är så långsam på att byta färg på pixlarna, att de inte hänger med. Antar att det som rör sig och byter färg inte är helt enfärgat, så ingen pixel får behålla sin färg särskilt länge, utan måste slå om till en ny färg för varje frame när bilden rör sig över dem.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Noob_To_Computers: HDMI-kablar kan inte byta färg på gräsmattor, så det är lugnt där i alla fall.

På rak arm har jag tre förklaringar:

1. Spelet är konstruerat på detta sätt. Väldigt vanligt med lite olika "exponering" baserat på hur du tittar och vilka objekt som ska in i bild. Vissa saker kanske kan ändras med inställningar, likt motion blur: on/off. Fenomenet har egentligen alltid funnits där i spelet, men det är först med nya TV:n man ser det som följd av att man börjar syna bilden annorlunda med den nya TV:n

2. Du har någon form av automatisk beräkning av färger påslagen. Brukar kallas "färgförbättrare" eller liknande men kan också orsakas av interpolering samt också brusfilter. Spellägen brukar stänga av sådant eftersom detta är beräkningar vilka ger latens.

3. Panelen är rätt kass och har mycket eftersläp. Kristallerna är för tröga och kan inte/hinner inte ge rätt nyans vid snabba rörelser

Permalänk
Skrivet av ajp_anton:

Kan det vara så att LCDn är så långsam på att byta färg på pixlarna, att de inte hänger med. Antar att det som rör sig och byter färg inte är helt enfärgat, så ingen pixel får behålla sin färg särskilt länge, utan måste slå om till en ny färg för varje frame när bilden rör sig över dem.

Kan kanske va så, himlen har inte detta problemet då den i princip alltid har samma färg. Men gräset, buskar och mark är inte en färg. Det brukar inte vara exakt samma grön på en gräsmatta.

Detta kan nog va problemet, tack.

Men är detta något fel med TVn eller är den såhär vanligtvis? Skulle man kunna skicka tillbaka den för detta?

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Noob_To_Computers: HDMI-kablar kan inte byta färg på gräsmattor, så det är lugnt där i alla fall.

På rak arm har jag tre förklaringar:

1. Spelet är konstruerat på detta sätt. Väldigt vanligt med lite olika "exponering" baserat på hur du tittar och vilka objekt som ska in i bild. Vissa saker kanske kan ändras med inställningar, likt motion blur: on/off. Fenomenet har egentligen alltid funnits där i spelet, men det är först med nya TV:n man ser det som följd av att man börjar syna bilden annorlunda med den nya TV:n

2. Du har någon form av automatisk beräkning av färger påslagen. Brukar kallas "färgförbättrare" eller liknande men kan också orsakas av interpolering samt också brusfilter. Spellägen brukar stänga av sådant eftersom detta är beräkningar vilka ger latens.

3. Panelen är rätt kass och har mycket eftersläp. Kristallerna är för tröga och kan inte/hinner inte ge rätt nyans vid snabba rörelser

Tack,

Tror alternativ 3 är rätt

Men som jag skrev tidigare är detta ett problem på TVn eller ska den vara såhär?

EDIT: Testade stänga av färgförbättring som jag hade på minimum då det gav en verkligare nyans på färgerna men att stänga av detta löste inte heller problemet.
Förmodligen är det som du säger att det är LCDn som är dålig

Permalänk
Bildexpert 📺

@Noob_To_Computers: Du ska definitivt köra spelläget och inget annat. Sedan har Philips spellägen en tendens att applicera överdriven konturskärpa på bilden vilket kan inverka ytterligare för hur bilden ser ut i rörelse jämfört med stillastående.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Noob_To_Computers: Du ska definitivt köra spelläget och inget annat. Sedan har Philips spellägen en tendens att applicera överdriven konturskärpa på bilden vilket kan inverka ytterligare för hur bilden ser ut i rörelse jämfört med stillastående.

Kör alltid i spelläget och har testat att dra ner skärpan och kontrasten osv men inget verkar hjälpa. Om det finns något sätt att skicka videor här kan jag försöka visa er hur det ser ut

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Men som jag sa tidigare, tror du detta är ett problem man skulle kunna få en ny av eller pengarna tillbaka av?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Noob_To_Computers: Jag tror inte du kräva att få pengarna tillbaka eller häva ett köp av en budget-TV för att den har egenskaper som en budget-TV. Men du kan väl alltid försöka? Fast räkna heller inte att jämförbara budgetmodeller är så mycket bättre. Har de inte samma problem kan problemen ligga någon annanstans.

Permalänk

Tjenare, jag har suttit nu ett tag och kalibrerat TVn och färgerna är just nu helt okej och det byter inte lika mycket längre. Dock så vet jag att jag haft så innan och när snön kommer och man ser det i träden så kan detta komma tillbaka, har hänt i bl.a. RDR2 och FH4 men just nu testade jag med AC3 på PC.

Aja med den bilden jag har nu kan jag faktiskt stå ut ett par år eller hur lång tid det nu tar innan jag uppgraderar...

Men tack för hjälpen allihop, speciellt @Laxpudding som har hjälpt till många gånger med mina skärmar nu haha.

Kan väll kanske uppdatera er om detta återkommer när snön kommer

Permalänk

Stäng av dynamisk kontrast.

Permalänk
Skrivet av genguskhan:

Stäng av dynamisk kontrast.

Det har jag alltid kört utan och det tar bort mycket av det men det finns fortfarande där.

Men som tidigare skrev att lite sånt får man väl räkna med av en budgetmodell