Alla fyndtips från mellandagsrean
Permalänk

Prestandadator 2019

Hej skulle vilja få lite input.
Har kollat runt här på forumet, sweclockers tester samt youtube och kommit fram till den där konfigen:

Har lite funderingar avseende minnena jag har valt, jag kommer nästan uteslutande att spela på denna datorn och då kanske det är overkill att köra 32gig där? kanske kan spara 1.000kr på att gå ner till 16gig utan prestandaförlust?

Spel jag har lirat historiskt har varit fps-spel som battlefield serien (fram till battlefield 1 då min 9år gamla dator började få problem)
Så tänkte ge Battlefield V en chans, så därav min tanke kring ett 2080ti.

Avseende processorn så har jag främst gått på att jag lirar en del Hearts of Iron IV och eftersom det spelet endast kan nyttja 1 kärna så föll valet på Intel och högsta möjliga klockfrekvens.

När det kommer till skärm så har jag inte riktigt bestämt mig ännu, det står och väger lite mellan lite olika modeller.
Jag har spanat in dessa två modeller:

https://www.komplett.se/product/1119314/gaming/gamingskarmar/...
https://www.komplett.se/product/1135779/gaming/gamingskarmar/...

Men hur är det egentligen avseende att spela på dessa upplösningar? klarar verkligen 2080ti av detta? Har sneglat på SLI 2080ti, dock så verkar det enligt flera guider på youtube inte vara någon hit. Förvisso får man upp den genomsnittliga fps med 30-50%, dock så så verkar det i vissa fall ha mindre betydelse sett på 99 percentilen och till och med sämre resultat i 99,9 percentilen.
Så funderar istället på en spelskärm i upplösningen 3440x1440 istället och kanske en "mindre" skärm runt 34tum. Men mottager gärna feedback på en skärm till det här bygget också.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Är själv ingen expert. Men sitter på ett 1070ti och lirar bf5 i 1440p med mestadels av inställningarna på high. Så vet inte riktigt hur du tänkte med 2080ti sli. Ett 2080ti bör ju var Mer än kraftfullt för bf5. Men som sagt, ingen expert.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Produkter emellan tex vilka RAM stickor o så är bra är jag inte så insatt i, men 16GB räcker gott och väl i dagens läge och RAM är en enkel uppgradering i framtiden om så behöves vilket jag betvivlar kommer vara fallet innan DDR5 är relevant. Jag får dock nämna att 1000kr är en låg kostnad här då hela bygget är 30k så kanske bara köra på ändå? Finns andra fördelar med mer RAM.

Sen så tycker jag en 9700k räcker gott och väl. Den presterar likvärdigt om inte bättre än 9900k i vissa fall. Tyvärr så behöver spel än så länge mer tid på sig att ta tillvara på så många trådar.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60D

Permalänk
Skrivet av LPG:

Produkter emellan tex vilka RAM stickor o så är bra är jag inte så insatt i, men 16GB räcker gott och väl i dagens läge och RAM är en enkel uppgradering i framtiden om så behöves vilket jag betvivlar kommer vara fallet innan DDR5 är relevant. Jag får dock nämna att 1000kr är en låg kostnad här då hela bygget är 30k så kanske bara köra på ändå? Finns andra fördelar med mer RAM.

Sen så tycker jag en 9700k räcker gott och väl. Den presterar likvärdigt om inte bättre än 9900k i vissa fall. Tyvärr så behöver spel än så länge mer tid på sig att ta tillvara på så många trådar.

Fast det är väll lika många kärnor och trådar på både 9700K och 9900K?
Jag gick mest på 9900K eftersom den låg ca 4-7% bättre i många tester med bara en tråd och eftersom jag säkert har slagit ihjäl +1500h i paradox-spel (hearts of iron I, II, III, IV, Europa Universalis III och IV) och de spelen nyttjar ju bara 1kärna så tänkte jag att det nog var lika bra att slå till på en 9900K...

Men tack för feedbacken.

Permalänk
Medlem

Skulle bytt moderkortet till detta:

För att detta moderkort har bättre vrm en Asus moderkortet som du har valt

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av mellankrigarn:

Fast det är väll lika många kärnor och trådar på både 9700K och 9900K?
Jag gick mest på 9900K eftersom den låg ca 4-7% bättre i många tester med bara en tråd och eftersom jag säkert har slagit ihjäl +1500h i paradox-spel (hearts of iron I, II, III, IV, Europa Universalis III och IV) och de spelen nyttjar ju bara 1kärna så tänkte jag att det nog var lika bra att slå till på en 9900K...

Men tack för feedbacken.

9900K - 8 kärnor/16 trådar
9700K - 8 kärnor / 8 trådar

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

@mellankrigarn:
32GB ram är mer framtidsäkert och det finns redan tester som visar att du får jämnare frametimes med 32GB vs 16GB ram.

Det är bara att söka efter nyare tester så får du fram infon.

Mvh
Billy

Visa signatur

Stationär: I7 8700k | Asus prime Z370-a | 32GB Corsair Vengeance 3200Mhz CL16 | | Corsair RM750x | Corsair H110 V2 | Samsung Evo 960 500GB | Seagate 600 Pro 480GB | RTX 2080 | Be Quiet Dark Base Pro 900

Permalänk
Medlem

Intressant, jag kikar på en snarlik men då för AI - Deep Learning så man vill gärna att den ska vara lite tystare när den står o tuggar i dagar.. och har hört att Define R6 skulle vara ett tystare alternativ?
Vet inte om ditt val är ett sånt men 2080 Ti med "bakblås" så man kan ha två bredvid varandra utan att de fläktar värme på sin "kompis".
Är det värt med snabba/dyra minnen? Såg nån prestandaökning på bara nån enstaka procent? (funderar snarare på 64 GB..)

Som student på vårt universiet (Umeå) så har vi Windows 10 Edu ( = Pro) gratis.

Sen vet jag inte om det är värt att anlita nån för byggandet eller om man kan fixa själv..hur svårt är det egentligen..? (tänker på massa drivrutiner med ev strul, kabel- och vätskedragning etc)

Permalänk
Skrivet av Dundaj:

Skulle bytt moderkortet till detta: https://komponentkoll.se/bild/KXFWg.png
För att detta moderkort har bättre vrm en Asus moderkortet som du har valt

Okay tack för tipset
Har börjat fundera på ifall man inte skall ha blåtand till modekortet, jag har ju ett par bose q35, så kanske kan välja ett moderkort så att jag bara kan parkoppla med dem direkt. Vet du om något annat bra moderkort som har blåtand och funkar till min konfig ovan?

Permalänk
Skrivet av nutte50:

Intressant, jag kikar på en snarlik men då för AI - Deep Learning så man vill gärna att den ska vara lite tystare när den står o tuggar i dagar.. och har hört att Define R6 skulle vara ett tystare alternativ?
Vet inte om ditt val är ett sånt men 2080 Ti med "bakblås" så man kan ha två bredvid varandra utan att de fläktar värme på sin "kompis".
Är det värt med snabba/dyra minnen? Såg nån prestandaökning på bara nån enstaka procent? (funderar snarare på 64 GB..)

Som student på vårt universiet (Umeå) så har vi Windows 10 Edu ( = Pro) gratis.

Sen vet jag inte om det är värt att anlita nån för byggandet eller om man kan fixa själv..hur svårt är det egentligen..? (tänker på massa drivrutiner med ev strul, kabel- och vätskedragning etc)

Har tittat lite på sådana med bakblås (när jag byggde den datorn jag sitter på nu så hade jag från början 2st 480 i SLI, de hade bakblås och lät ganska mycket... när jag har läst recensioner om sådana fläktar till 2080ti så har inte kritiken varit nådig avseende ljudvolymen...)
Men ifall det finns en kortplats mellan korten ifall man tex kör det kortet jag har valt så skall temperaturen vara okej. Man kan även sätta till en extra fläkt som hjälper till att trycka luften bakåt vid sådana grafikkort. Men tror jag sparar de pengarna och håller mig till 1kort och uppgraderar om 1-2år istället. Men tack för inputen

Permalänk
Skrivet av Soberz:

@mellankrigarn:
32GB ram är mer framtidsäkert och det finns redan tester som visar att du får jämnare frametimes med 32GB vs 16GB ram.

Det är bara att söka efter nyare tester så får du fram infon.

Mvh
Billy

Landar nog på 32gig, trots att det känns lite overkill.
Tack för inputen.

Permalänk
Medlem

Okay tack för tipset
Har börjat fundera på ifall man inte skall ha blåtand till modekortet, jag har ju ett par bose q35, så kanske kan välja ett moderkort så att jag bara kan parkoppla med dem direkt. Vet du om något annat bra moderkort som har blåtand och funkar till min konfig ovan?

Om du vill hålla ungefär samma budget https://www.inet.se/produkt/1901270/msi-z390-mpg-gaming-edge-...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

Sluta svamla om massa MSI och Gigabyte moderkortet, Asus kortet som först visades är betydligt bättre än dessa två. Kör med Z390-F, blir utmärkt

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Skrivet av Dundaj:

Tack så mycket! Det kortet såg intressant ut, blir nog ett sånt då
En följdfråga bara, vad får man ifall man skulle gå upp i prisklass? jag kommer nog inte att klocka den här datorn osv. Utan vill bara kunna lira
fps-spel, äventyrsspel och strategispel i bra grafik.

Permalänk
Skrivet av Philip320:

Sluta svamla om massa MSI och Gigabyte moderkortet, Asus kortet som först visades är betydligt bättre än dessa två. Kör med Z390-F, blir utmärkt

Vad är det som egentligen skiljer dem åt då?
Förutom att det kortet som jag först visade inte hade bluetooth?

Permalänk
Medlem

Vad är det som egentligen skiljer dem åt då?
Förutom att det kortet som jag först visade inte hade bluetooth?

Tro mig, asus har högre standard. Har provat alla tillverkare

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB