Följ Black Week på SweClockers

Underliga siffror 5700XT Pulse

Permalänk
Medlem

Underliga siffror 5700XT Pulse

Hej

Tycker mig få väldigt underliga siffror i MSI Afterburner med mitt nya 5700XT Pulse, När jag spelar spel så registrerar Afterburner att grafikkortet tuffar på i allt från 30Mhz till kanske 800-900Mhz, borde inte kortet gå upp på full fart när man spelar?
Har testat med Farming simulator 19 och Eurotruck simulator 2 än så länge. Väldigt underligt, är det Afterburner som rapporterar fel eller klockar den verkligen ner så otroligt mycket.
Ps har inget med värme att göra så det är inte skall ej tas med i ekvationen.

Kan ju tillägga att om jag kör Unigine Heaven så spinner den upp på maxfrekvens och håller sig där.

Kollad på Wattman och gpu frekvenserna går ju som en jojo, inget stadigt här inte, är det detta man skall förvänta sig med AMD nya grafikkort och dess mjukvara tro?

Permalänk
Medlem

Hur är era 5700XT kort då, ligger era kort på rätt klockhastighet?
Känns ju galet att kortet ligger på 500mhz till exempel när man spelar spel, om nu siffrorna stämmer.

Permalänk
Medlem

Är det verkligen ingen som har varit med om detta med sina kort?

Permalänk
Medlem

@Nightcrawler

Jag spelar ETS2 då och då och i det spelet tror jag inte att mitt kort går upp i maxfrekvens hela tiden heller, det kanske är samma med FS19. Har du testat något annat spel? Jag använder ett 1080 men mina pengar ligger på att det är knas med spelen och inte våra kort. Använder du DX11 builden i ETS2 förresten?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Har provat Deux ex Mankind devided också och samma konstiga beteende att det går väldigt lång ner i klockfrekvens. Har ju dålig koll på hur grafikkortet arbetar med frekvenser men det känns ju konstigt att den kan dippa ända ner till 20mhz ibland med det håller ändå 55-60 fps i FS19, känns ju väldigt knas i min värld att hålla 60 fps med så låga frekvenser

Permalänk
Medlem

Provade köra ETS2 i Dx11 läget och den håller stabila 60fps med v-sync på men är det verkligen möjligt om gpu håller 200-400Mhz, känns ju som fysiskt omöjligt men skall jag tro siffrorna så är det inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawler:

Provade köra ETS2 i Dx11 läget och den håller stabila 60fps med v-sync på men är det verkligen möjligt om gpu håller 200-400Mhz, känns ju som fysiskt omöjligt men skall jag tro siffrorna så är det inte det.

ETS2 är inte direkt krävande och ett 5700xt är ett bra kort. Stäng av v-sync, nu begränsar du ju kortet. När du släpper tyglarna så kanske du får se det boosta som du förväntar dig.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Tror jag skall sluta kolla på siffror och istället njuta av spelen, provade köra FS19 precis och den ligger väldigt stabilt på 60fps med högsta grafikläget med några enstaka dippar ner till rund 50fps.
Kanske skulle ta och skaffa sig en bra freesync skärm för att fila bort de små ryck som blir när man går under 60, FS19 går inte att köra utan vsync (ser helt bedrövligt ut med massa tearing annars)
Uppenbarligen fungerar grafikkort inte som processorer när det kommer till frekvenser, än så länge har inget spel jag testat maxat frekvenserna på mitt kort iallafall. inte en Deux ex Mankind devided (skall tilläggas att jag kör 1920*1200) det kanske kan förklara varför mitt 5700XT kör på tomgång.