Tjo, sökte själv lite råd för inte så länge sedan, och nu ber en polare om hjälp med att bygga / köpa en dator, och är lite villrådig då jag själv kan bygga den, men gärna uppgraderar i omgångar, testar och byter ut delar, och skulle lätt såga i min egen dator för att t.ex. får in ett grafikkort i en låda jag gillar, vilket inte riktigt funkar i detta fall.
Han har en budget på 12 500 kr. tror att det är ett rätt hårt tak, inte så att +X kr är omöjligt, men marginalen är låg och han vill ha den så snart som möjligt.
Skärm och tillbehör som tangentbord och mus finns, så det är bara datorn i sig som behövs.
Datorn ska främst användas till spel, det enda han nämnt specifikt är Bloodlines 2 när det kommer, och till viss del 3D design, tror det är Autocad eller dyl program.
Nu till problemet; Datorn måste vara "barnsäker". Och jag menar inte som i att det ska vara omöjligt att stoppa in ett finger i en fläkt, jag menar som i att hans två 4,5 åringar inte ska ha sönder datorn. Till min kännedom har de redan dödat en tv (med vedträn!), ett höj- och sänkbart skrivbord och jag tror även hans laptop, och säkert en del sakar jag inte ens fått höra om.
Så saker som är dåligt är allt vad LED heter (framför allt lysande knappar tydligen), luckor man kan pilla på, snabbfästen, och saker som är bra är allt som ett barn skulle tycka är trist (bästa kanske skulle vara en grått eller beige chassi från mitten av 90 talet).
Kanske är enklare att köpa en färdig dator från typ komplett eller inet, alla råd, tips och förslag på bygge uppskattas verkligen (och inte bara på datorn i sig, även övriga tips hur hur man håller barn från att paja en datorn är jätteanvändabara!)