Gaming / 3d design dator, 12500kr "Barnsäker"

Permalänk
Medlem

Gaming / 3d design dator, 12500kr "Barnsäker"

Tjo, sökte själv lite råd för inte så länge sedan, och nu ber en polare om hjälp med att bygga / köpa en dator, och är lite villrådig då jag själv kan bygga den, men gärna uppgraderar i omgångar, testar och byter ut delar, och skulle lätt såga i min egen dator för att t.ex. får in ett grafikkort i en låda jag gillar, vilket inte riktigt funkar i detta fall.

Han har en budget på 12 500 kr. tror att det är ett rätt hårt tak, inte så att +X kr är omöjligt, men marginalen är låg och han vill ha den så snart som möjligt.
Skärm och tillbehör som tangentbord och mus finns, så det är bara datorn i sig som behövs.

Datorn ska främst användas till spel, det enda han nämnt specifikt är Bloodlines 2 när det kommer, och till viss del 3D design, tror det är Autocad eller dyl program.

Nu till problemet; Datorn måste vara "barnsäker". Och jag menar inte som i att det ska vara omöjligt att stoppa in ett finger i en fläkt, jag menar som i att hans två 4,5 åringar inte ska ha sönder datorn. Till min kännedom har de redan dödat en tv (med vedträn!), ett höj- och sänkbart skrivbord och jag tror även hans laptop, och säkert en del sakar jag inte ens fått höra om.
Så saker som är dåligt är allt vad LED heter (framför allt lysande knappar tydligen), luckor man kan pilla på, snabbfästen, och saker som är bra är allt som ett barn skulle tycka är trist (bästa kanske skulle vara en grått eller beige chassi från mitten av 90 talet).

Kanske är enklare att köpa en färdig dator från typ komplett eller inet, alla råd, tips och förslag på bygge uppskattas verkligen (och inte bara på datorn i sig, även övriga tips hur hur man håller barn från att paja en datorn är jätteanvändabara!)

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

Rent krasst finns det ingen barnsäker dator, antingen kan han hålla ungarna ifrån att dra sönder skärmen med ett vedträ... eller så finns det en risk att allt går sönder.

Tror du inte din kompis kan lösa det är nog tipset att börja leta efter ett skåp han kan låsa in dator + tillbehör, och därefter fundera på innehållet i burken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köp ett hundkoppel till ungen och en bok om uppfostran.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att ställa datorn högt uppe i ett skåp och fästa sladdarna i skåpet där uppe så att datorn inte ramlar ner om barnen drar i sladdarna? Då är datorn säker.

Skärmen kan förstås ta skada, samt mus/tangentbord. Ett alternativ kan vara att köpa en begagnad skärm för 500-1000 kr och spara en tusenlapp av budgeten ifall något pajar. Mus/tangentbord går att lägga upp på skåpet när de inte används så länge de är trådlösa = safe.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av typat:

Rent krasst finns det ingen barnsäker dator, antingen kan han hålla ungarna ifrån att dra sönder skärmen med ett vedträ... eller så finns det en risk att allt går sönder.

Tror du inte din kompis kan lösa det är nog tipset att börja leta efter ett skåp han kan låsa in dator + tillbehör, och därefter fundera på innehållet i burken.

Skrivet av kaptenperre:

Det är väl bara att ställa datorn högt uppe i ett skåp och fästa sladdarna i skåpet där uppe så att datorn inte ramlar ner om barnen drar i sladdarna? Då är datorn säker.

Skärmen kan förstås ta skada, samt mus/tangentbord. Ett alternativ kan vara att köpa en begagnad skärm för 500-1000 kr och spara en tusenlapp av budgeten ifall något pajar. Mus/tangentbord går att lägga upp på skåpet när de inte används så länge de är trådlösa = safe.

Borde nog nämnt att barnen var yngre när de pajade tv, problemet blir ju mindre ju äldre barnen blir, och barnsäker är inom citationstecken av en orsak, vet ju att det inte går att ha något helsäkert, saker går ju åt helvete när "vuxna" på 25-30 (och äldre) blir förbannade och ska avreagera sig.

Högt upp och låst låda är bra förslag, kanske ett LAN anpassat chassi så kan han låsa in det med sina tillbehör (kanske inte skärmen, men man kan inte få allt), beror nog lite vad hans fru går med på.

Skärm och tangentbord samt mus har han, så det ska inte ingå i budgeten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänkt ihop nedan, så tråkigt chassi, det går att stuffa undan även om det inte har världen bästa ventilation men det är ju det enklaste för honom att välja ett annat, kör på stockkylaren går ju att byta ut om den låter för mycket, men borde ju funka då datorn inte ska överklockas.

Det jag tycker är krångligt är GPU, kan ju lägga i ett 2060 vilket jag förstår är bättre för spel, men 5700 har mer minne vilket väl borde vara bättre för 3D design utan att halka efter för mycket i spel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Behöver Fredrik mer lagring än de 500 som du har med? Om budgeten är tight kanske en ryzen 3600 duger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludenben:

Behöver Fredrik mer lagring än de 500 som du har med? Om budgeten är tight kanske en ryzen 3600 duger?

Han har inte sagt något om hur mycket han behöver, så jag tänker att det räcker till OS och ett par spel samt lite annat. Behöver han mer går det ju att lägga till senare när de 500 är fyllda, online lösningar m.m. Jag har ett gäng 128 ssd till övers om det bara behövs lite extra eller för att ta sig över en tempbehov.

Tänker mig att datorn ska hålla i 5-6 år, med ev GPU uppgradering om kanske 3 år, känns som en rimlig avvägning.

FÖ roligt att du vet vem jag skrev om enbart på vad hans barn gjort (antar att det var så du kunde skriva namnet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

FÖ roligt att du vet vem jag skrev om enbart på vad hans barn gjort (antar att det var så du kunde skriva namnet

Vedträ incidenten och CAD behov samt att ditt namn någonstans klingade bekant gjorde mig relativt säker

sant som du säger om lagringen och jag tror att den kommer hålla acceptabelt.