Behövdes lite funderande, finns inget direkt hårdvarurelaterat utom en händelse.
Sommarjobbade och köpte en Zepto laptop, en fin en med 8600GT om jag minns rätt, och någon i7a. Gav för sin tid fin spelprestanda. Jag använde en Zepto axelväska till den, fylld med skolböcker och annat, väskan vägde en del. Och pga ett designfel av zepto var både krok och ögla på axelremmen och väskan gjorda av samma mjuka metall. Vingel vingel, de skar igenom varandra på inte mer än 6 månader. Vandrade igenom cafeterian och Pang sade det, tyngden från axeln försvann och väskan brakade i golvet innan man hann reagera.
Skamfullt lyfte jag väskan inför alla som satt och stirrade, gick till en datasal och startade datorn, katastrof, lysande pixlar mitt i skärmen. Kontaktade Zepto för reklamation och de accepterade gladeligen. Skickade in dator och väska.
Vecka efter vecka gick, efter en påminnelse eller tre senare återkommer Zepto med svar, "vi anser att skadan orsakades av tryck från insidan av skärmen och nekar ersättning". De skickade ut en ny väska, med plastkrok och ögla, de hade åtgärdat designfelet och erkände att väskan var defekt. Men vägrade ersätta skärmen, och "erbjöd" att byta den för 8500:-, laptopen hade kostat ca 11000:-.
Inte långt efter gick Zepto i konkurs, de öppnade senare i Afrika. Jag lärde mig att vara noga med vilken väska jag bär mina värdesaker i, och datorn sålde jag för 3000 året efter. När likvärdiga sålde begagnat för ca 8000.
Skickades från m.sweclockers.com