Vad är skillnaden på cat.5 UDP, STP, SFTP Kablar?

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden på cat.5 UDP, STP, SFTP Kablar?

Vad är det för skillnad mellan cat.5 utp, stp, sftp, kablar? alla ser lika ut utseende mässigt förrutom färgen på själva kontakten.

Har satt upp ett nätverk mellan två datorer varav den ena fungerar som ftp server. Sitter nu med en sftp cat.5 kabel men jag tycker att överföringen går långsamt mellan datorerna.
känns inte som 100m?

Permalänk
Medlem

CAT 1-6 är ett mått på hur mycket en TP kabel klarar av.. (mbit)

CAT 5 klarar av 100mbit

UTP är är oskärmad.. (Unshielded.. TP)
STP är en skärmad kabel (skyddar mot störningar) (Shielded.. TP)
FTP samma som STP (Foiled.. TP)

Visa signatur

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Permalänk
Medlem

oj, glömde

SFTP är (Screened Foiled.. TP) som FTP.. fast lite bättre

Visa signatur

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Permalänk
El-nisse

TP står för Twisted Pair, dvs kablarna är partvinnade

Visa signatur

Imagine a place where every horror comes to life Where every torture is real and time stands still "tar av mössan för dina någorlunda knepiga kunskaper iaf.. ;) och det är fan inte varje dag jag gör det, känn dig utvald eller något ;) :D" - nidas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shark^

CAT 5 klarar av 100mbit

Nja, på CAT5 kablar kan man köra över 1000mbit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gaaaaaa
Nja, på CAT5 kablar kan man köra över 1000mbit.

CAT5e (enligt EIA/TIA 568 TSB36) menar du?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

Ahh, nu när ni är inne på olika kablar, har sett att min 1394-grej kommer upp som nätverksanslutning... Är det inte rätt rejäl fart på sånna? Iaf, går det att göra nätverk med sånna, mellan två datorer? Om det går, var köps sladd och vad kostar den? Har kollat på siba men vet inte riktigt vad jag letar efter, namn osv...

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slo'Bed
Ahh, nu när ni är inne på olika kablar, har sett att min 1394-grej kommer upp som nätverksanslutning... Är det inte rätt rejäl fart på sånna? Iaf, går det att göra nätverk med sånna, mellan två datorer? Om det går, var köps sladd och vad kostar den? Har kollat på siba men vet inte riktigt vad jag letar efter, namn osv...

Leta efter Firewire så kommer du hitta en hel del..

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Hedersmedlem

Vad klarar cat 6 då? Mesta nätverket hemma är draget med cat 6, av den enkla anledningen att vi fick 100m gratis :). Bångstyrig jävla kabel är det iaf.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem

CAT5e = EIA/TIA-568 TSB36. = 100MHz
CAT6 = EIA/TIA-568B2-1. = 250MHz, Dubbla bandbredden mot CAT5e

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Cat 6 är väl för 10Gigabit. Så du är då framtidssäkrad.

EDIT: Waaaay too slow.

Visa signatur

| ASUS Z87M-Plus | Intel Core i5-4670K | Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL10 LP 4x8GB | ZOTAC GeForce GTX 1080 AMP! Extreme | Corsair HX650 650W PSU | Creative SoundBlaster Z | Samsung 830 256GB SSD | Samsung 850 EVO 500GB | Wester Digital Green 1TB HDD | ASUS BC-12D1ST BD-ROM | Dell 3011WFP (2560x1600) | Win10 Home | Bahnhof 100/100 |

Permalänk
Medlem

CAT5=100mbps, 100m
CAT5e=1000Mbps upp till ~40 m
CAT6=1000+Mbps Och är bångstyrig p.g.a. att det är så att den har ett kryss som delar upp kablarna i fyra olika trummor.

Större delen av all TP nuförtiden är CAT5e UTP.
Jag skulle då inte satsa på att skaffa annat iallafall. Priset blir högre för något man inte får prestandahöjning på.

Visa signatur

"Don't you worry, i'm a gamm-M.U.C.K.:ad signalmekaniker."
AMD Athlon 64 3200+ 1024mb ram PC3200, GF6800GT 128Mb, ~800Gb (Dumma D70 som slukar HDD >.<) Hdd SB Audigy2 platinum
Atmel ATmega8515 @ 4mhz, 5v core. Har full koll på 8 LED iallafall

Permalänk
Medlem

Hmmm, vad är den fysiska skilnaden mellan CAT5 och CAT5e?
Är rätt säker på att den kabeln jag drog hemma var CAT5, och den kommer jag långt över 100mbit med...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shark^

CAT 5 klarar av 100mbit

UTP är är oskärmad.. (Unshielded.. TP)
STP är en skärmad kabel (skyddar mot störningar) (Shielded.. TP)
FTP samma som STP (Foiled.. TP)

men sen finns det olika skärmde kablar

Dom som har skärmen runt varje ledarpar och dom som har skärm runt alla ledare

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slo'Bed

Har för mig att det går i 480 MBps. Och det går att köra nätverk med det också.

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ante84
Har för mig att det går i 480 MBps. Och det går att köra nätverk med det också.

Nej, Firewire är specat i teorin till 400 mbit/s. Sen finns det Firewire 800 mbit/s. Finns på nyare datorer från Apple och som PCI-kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bijan
Nej, Firewire är specat i teorin till 400 mbit/s. Sen finns det Firewire 800 mbit/s. Finns på nyare datorer från Apple och som PCI-kort.

Hmm, då måste det vara usb 2.0 som är 480 MBps då ... eller?

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ante84
Hmm, då måste det vara usb 2.0 som är 480 MBps då?

Ja. USB 2.0 skall klara upptill 480Mbps.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CseeZ
CAT5=100mbps, 100m
CAT5e=1000Mbps upp till ~40 m
CAT6=1000+Mbps Och är bångstyrig p.g.a. att det är så att den har ett kryss som delar upp kablarna i fyra olika trummor.

Större delen av all TP nuförtiden är CAT5e UTP.
Jag skulle då inte satsa på att skaffa annat iallafall. Priset blir högre för något man inte får prestandahöjning på.

Tack för ett utförligt svar. Jag skall alltså helst ändra min kabel till en cat5e utp om jag vill se ng prestanda skillnad? Eller? Har det här med Mzh märkningen på kablarna ngn skillnad på mitt nätverk? verkar som det finns från 100Mhz - 500Mhz kablar.

Permalänk

Firewire är skadat snabbt... men i jämförselse med den snabbaste TPkabeln man kan ha, hur snabbt är det då?

Skit i det... hittade info

Visa signatur

[size="1"]...and on the 8:th day God[/size] [font="arial"][size="3"]overclocked[/size][/font].

Permalänk
Medlem

Vilken kabel ska man välja om man har BBB-fiber 10mbit, om man strävar efter minimal ping ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av negative
Vilken kabel ska man välja om man har BBB-fiber 10mbit, om man strävar efter minimal ping ?

För 10Mbit kan du köra vad som helst från telefonkabel (Cat3) och uppåt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av negative

Vilken kabel har absolut ingen betydelse för pingen, så länge du nu pratar om den du har mellan din dator och BBB-jacket.

Permalänk
Medlem

Är inte STP = Individuellt skärmade ledare?