Hemförsäkring / Elektronik som gått sönder "av sig själv" / oklart vad som hänt
Halloj! Jag vet inte om detta är rätt del av forumet om något passar bättre typ övrigt får mod gärna flytta det
Får ursäkta en lång tråd också
Jag har haft ett försäkringsärende där jag glömde ett par hörlurar på bussen, eller snarare att dom åkte ur fickan när jag reste på mig. Jag använder inte mina hörlurar jättemycket men som tur var märke jag ändå ganska snabbt att dom var borta och fick tyvärr inget napp hos SLs hittegods. Jag mailade till försäkringsbolaget och förklarade vad jag trodde hade hänt och bifogade inköpskvitto, inget konstigt med det tänkte jag. Fick svar på mitt mail dagen efter där de frågade mer specifikt vad som hade hänt och jag svarade bara ganska kort att jag tappat dom på bussen men att jag inte visste så mycket mer, jag fick utbetalning mot att jag skickade in kvitto på mina nya lurar och nöjde mig med det.
Men sen har det gnagt lite i bakhuvudet just detta gällande "händelsen" att det var så viktigt att det just hänt något. Så jag bestämde mig för att ringa till kundservice och fråga lite vad som egentligen gäller. Det svaret jag fick var att allriskförsäkringen jag har täcker eventuella olyckor/missöden/klanteri som jag nu råkat ställa till med MEN har något bara "självdött" t.ex. att man suttit och tittat på TV och den bara slocknar eller man spelar något på datorn och GPUn ballar ur och slutar fungera täcks alltså INTE av hemförsäkringen. Det gjorde mig mäktigt förvånad, jag trodde att alla mina prylar i hemmet var försäkrade mot att typer av skador, inte bara något jag orsakat själv.
Bestämde mig för att helt enkelt testa om det som kundservice sa faktiskt var fallet, så jag ringde upp försäkringsbolaget med en påhittad "skada". (Jag tänkte självklart inte gå så långt som till att kräva utbetalning för något som inte hänt)
Hursom såhär var upplägget:
Min processor har slutat fungera, det fungerade fint igår kväll. Jag har testat med en kompis processor som fungerar fint i mitt moderkort och jag har kunnat utesluta att det endast är processorn det är fel på. Jag har pratat med reparatör och de har sagt att de inte har möjlighet att laga processorer på något sätt utan den behöver i så fall bytas ut.
Jag förklarade min situation för handläggaren på skadeavdelningen och det svar jag fick var exakt det som jag hade förväntat mig.
"-Var det något speciellt du gjorde med datorn när den gick sönder?"
Jag svarade att jag spelade igår kväll och stängde sedan av datorn, när jag skulle starta den imorse så fungerade den inte. Jag har inte varit och pillat någonting eller gjort något speciellt som att flytta datorn.
"-I så fall låter det mer som ett ärende mot tillverkaren och inte ett försäkringsärende, din allrisk eller "drulle" gäller för situationer när du har råkat göra något, inte om det blivit något fel av sig själv"
Jag förklarade att garantitiden på 24 månader har gått ut och att processorn är ca 2.5 år gammal, och frågar ifall det verkligen är så att jag inte får någon ersättning om något gått sönder av sig själv genom ren otur? Men om jag istället är klantig och spiller kaffe över hela grejen så är det inga problem om dom är glada att ersätta?
"-Just precis så fungerar allriskförsäkringen" fick jag som svar.
Passade på att fråga om det även är samma sak om man inte vet vad som har hänt, t.ex. ett par hörlurar som försvunnit, de kan ha tappats, stulits, glömts bort. Men man kan inte säga vad och när. Då gäller samma princip eftersom det måste knytas till en specifik händelse och tidpunkt. Tackade för hjälpen och önskade handläggaren en trevlig dag.
Jag har den högsta premien man kan ha för just saker som nypris elektronik i några år och höga ersättningsbelopp ska ingå, pga att jag har just mycket teknik hemma. Men jag är ju varsam och så i hemmet och det som har gått sönder har vanligtvis gått sönder av tiden. Det kanske inte är värt något hela den där dyra försäkringen man betalar? Någon som har varit med om detta utlåtande i ett faktiskt ärende med försäkringsbolaget?
TL;DR
Försäkringsbolaget ersätter inte saker som gått sönder av tiden / ren otur. Det är krav på att någon faktiskt åverkan ska ha skett föremålet för att ersättning skall utbetalas.
Dubbelkollat med kundservice och ett låtsasärende som både bekräftade vad jag trodde. Någon som varit med om det?
Allt gott,
LeJoke
SSUPD Meshroom D -- MPG B650 EDGE WIFI -- AMD Ryzen 7800X3D
NH-D12L -- Corsair Vengeance PRO 32GB 6000 MHz
Palit RTX 3080 ti deshroud 2xNF-A14 IPPC3000 -- Corsair SF750
Corsair Force MP510 1920 GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2