Permalänk
Medlem

ASM1061 Storage controller

Hej jag håller på att ställa in min bios för mest stabilitet i CSGO. Har märkt att när jag pillat med BCLK och Phase Controller så har jag fått mycket mer stabilitet på min mus. Har inte haft så jättelåga fps utan bara att spelet småfryser när man möter en spelare eller kastar granter. Är ju på någon millisekund men känns mycket väl för mig.

Iallafall jag har stängt av allt onödigt, men när jag ska stänga av ASM1061 Storage controller så bootar den inte. Är de så att den behövs för min SSD eller är de så att jag satt SSDn i fel port? Tänkte de var bättre o fråga här än och slita upp datorrn. Om så är fallet finns de någon Sataport som är mer given att använda?

Har nästan likadan bios som bilden nedan

https://www.overclockersclub.com/siteimages/articles/asus_max...

MVH

Permalänk
Medlem

ASM1061 ser ut att b.la. vara en SATA controller, så jo du lär behöva den, dock ska ASM1061 vara rätt kass enligt vissa.

Förövrigt kan det vara bra att skriva ned vilket moderkort du har, det bör stå i manualen vad saker finns till för!

Permalänk
Medlem

Lagring
Intel® Z77-kretsuppsättning : *4
2 x SATA 6 Gb/s port(ar), röd,
2 x SATA 3 Gb/s port(ar), svart ,
1 x eSATA 3 Gb/s port(ar), röd
1 x mini-SATA 3Gb/s port(s) , svart
Stöd för RAID 0, 1, 5, 10
Stöd för Intel® Smart Response, Intel® Rapid Start och Intel® Smart Connect *5
ASMedia® PCIe SATA-styrenhet : *6
2 x SATA 6 Gb/s port(ar), röd,

https://www.asus.com/se/Motherboards/MAXIMUS_V_GENE/specifica...

Så jag måste ha den på?

Permalänk
Medlem

"ASMedia® PCIe SATA-styrenhet : *6
2 x SATA 6 Gb/s port(ar), röd,"

Yes om du vill använda de 6Gb/s portarna som finns på moderkortet.

Permalänk
Medlem

@ripan_:
Det kan ibland svårt att se vilka SATA port som går på vilket chip (har själva 6st på mitt moderkort som alla sitter tillsammans men går på olika chip och alla har samma färg...).

I nedanstående förutsätter jag att det är en SATA SSD du har.
För att vara säker på att inte har kopplat disken till ASMedia chippet koppla disken till någon av de två svarta och du bör då kunna stänga av ASMedia chippet utan att få problem.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Kommer de spela någon roll på prestandan? Jag har en samsung 840 evo.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fick 200 mb bättre i bench så var nog ett smart val. Fattade inte att de fanns 6gb intel och 6gb asm1061