Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Nu tar jag till forumet för tips också. Köpte en Xbox Series i dagarna.
Har en Asus VG279QM som jag kör PS4 Pro med 1080p/60hz/Full RGB/HDR, så klart en PC som funkar fint i 1080p/240hz/Full RGB/HDR/. Dock på Xbox Series så vill den inte aktivera varken 120hz när jag kör i FullRGB(funkar endast om jag väljer "begränsad RGB") och HDR hittar Xbox inte alls över huvudtaget medans det funkar på PS4 och PC. Kör HDMI kabeln som följde med.

Nån som har en gissning om problemet ligger hos monitor eller Xbox?

Det är inte så att du behöver slå på stöd för hdr mm per ingång på skärmen? Eller att den inte har stöd för det på alla ingångar?

Eller så kan det helt enkelt vara så att datorn och ps4 faller tillbaka på något skärmen stödjer om det inte går eller att skärmen inte svarar att den kan trots att det går och datorn/ps4 låter sig köra på medans Xboxen litar på informationen från skärmen.

Eller något helt annat..

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Jag tänkte installera ett spel från Game pass med hjälp av appen, men börjar den inte installera om konsolen är i standby. Det hände i alla fall inget, så jag startade konsolen och gick in på game pass där och startade installationen, sen fick jag en push notis på telefonen att installationen har startat.

På xbox one brukar det vara lite delay. Kanske är det så att xboxen kopplar upp sig med jämna tidsintervall för att kika efter uppdateringar (spekulerar).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av appel1:

Det är inte så att du behöver slå på stöd för hdr mm per ingång på skärmen? Eller att den inte har stöd för det på alla ingångar?

Eller så kan det helt enkelt vara så att datorn och ps4 faller tillbaka på något skärmen stödjer om det inte går eller att skärmen inte svarar att den kan trots att det går och datorn/ps4 låter sig köra på medans Xboxen litar på informationen från skärmen.

Eller något helt annat..

tack, nä det ska vara automatisk HDR igenkänning och jag har provat båda HDMI portarna.
Gissar det är nått likt den andra iden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Najk:

Du får endast hjälp av oss här om du ger oss var sitt Strix 3090. Jag har hört att ni ändå har så gott om dessa kort.

Spontan tanke om futt problem; Din skärm har väl inte stöd för HDMI 2.1? Kan det påverka?

Jäklar, de va dyr tech support

fast 1080p/120hz/HDR ska väl funka på även HDMI 2.0 ? Även PS4 Pro kör jag också på HDMI och den kör 1080p/60hz/HDR, på Xbox får jag inte upp HDR eller 120hz som kompatibelt. 120hz dyker upp som option om jag ändrar från HDMI till DVI som input och väljer RBG till Begränsad och då avaktiveras även VRR. Mysko.

Permalänk
Medlem

Läste lite kommentarer på digital foundrys dirt 5 video. Massa anklagelser om att de blivit köpta av Microsoft bara för att de tydligen är för snälla mot Xboxen. Skulle det vara fallet borde de väl inte ens lagt upp videon?
Men det ser ju inte jättebra ut för Xbox om det fortsätter såhär. Kommer inte avboka eftersom gamepass är en stor anledning till köp, och det blir ändå ett stort lyft från one s. Men lite besviken blir man ju på att den inte levererar som den borde.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Läste lite kommentarer på digital foundrys dirt 5 video. Massa anklagelser om att de blivit köpta av Microsoft bara för att de tydligen är för snälla mot Xboxen. Skulle det vara fallet borde de väl inte ens lagt upp videon?
Men det ser ju inte jättebra ut för Xbox om det fortsätter såhär. Kommer inte avboka eftersom gamepass är en stor anledning till köp, och det blir ändå ett stort lyft från one s. Men lite besviken blir man ju på att den inte levererar som den borde.

Verkar vara en bug i DIRT 5 fall https://www.reddit.com/r/XboxSeriesX/comments/jyyb2f/dirt_5_t...

Visa signatur

4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 | Samsung G8 Oled 4K

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ha lite is i magen - detta är inte ens next gen spel.
Vi har två fantastiska konsoler som är resultatet av hård konkurrens mellan Sony och MS. De saker du ser i jämförelser som Digital Foundry gör är inget du tänker på när du spelar själv.

Sen är det tyvärr så att ”Xbots” och ”Soni-fanbois” förpestar sociala medier. När Xbox presterar sämre än PS5 är de där med sina ”wat about 12 TeRAflOPs”-kommentarer från den källare de sitter i, och så är det vice versa när Xboxen presterar bättre än PS5...

Njut av spelen!

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kolla istället på Devil May Cry 5 som är ett spel som visar bättre på skillnaderna utan buggar och där tar XBOX hem matchen. Dirt 5 är ett förra generationens spel som p.g.a. en bugg inte skalar rätt på Series X.

Permalänk
Medlem

Jag är inte orolig alls, jättenöjd med min Series x.

Men hade varit intressant att höra lite mer kring teorierna att det är enklare att få spel att flyta på PS5 lite högre frekvens men färre cu, emot xbox lägre frekvens emot fler cu?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har kört XSX nu ett tag och söker lite online polare att spela med, mestadels av mina vänner kör PS och vägrar Xbox dock kände jag med gamepass att det är vägen framåt.

Lägg gärna till Babaroro om ni är sugna på att lira något tillsammans. Spelar mest Fifa, Cold war och Tetris just nu men alltid uppe för nya utmaningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

På xbox one brukar det vara lite delay. Kanske är det så att xboxen kopplar upp sig med jämna tidsintervall för att kika efter uppdateringar (spekulerar).

Kan vara så, för tror jag la in Gears 5 på det, sen tänkte inte mer på det, och flera timmar senare, så verkar det ha blivit installerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlommaNN:

Okej slarvigt av codemasters i så fall.

Skrivet av Najk:

Ha lite is i magen - detta är inte ens next gen spel.
Vi har två fantastiska konsoler som är resultatet av hård konkurrens mellan Sony och MS. De saker du ser i jämförelser som Digital Foundry gör är inget du tänker på när du spelar själv.

Sen är det tyvärr så att ”Xbots” och ”Soni-fanbois” förpestar sociala medier. När Xbox presterar sämre än PS5 är de där med sina ”wat about 12 TeRAflOPs”-kommentarer från den källare de sitter i, och så är det vice versa när Xboxen presterar bättre än PS5...

Njut av spelen!

Tyckte mest det var lustigt att de blev anklagade för att vara köpta av ms trots att xbox versionen inte framställdes på något positivt vis.
Njuta av spelen kommer jag nog göra oavsett om ps5 versionerna är bättre, förutsatt att spelen är bra.

Skrivet av legis:

Kolla istället på Devil May Cry 5 som är ett spel som visar bättre på skillnaderna utan buggar och där tar XBOX hem matchen. Dirt 5 är ett förra generationens spel som p.g.a. en bugg inte skalar rätt på Series X.

Ok inget spel som intresserar mig men bra för de som gillar den serien. Har bara kikat på valhalla och dirt5 ännu.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Tyckte mest det var lustigt att de blev anklagade för att vara köpta av ms trots att xbox versionen inte framställdes på något positivt vis.
...

Nja, de var ju ganska ursäktande för XB-versionen. Inte just det där med 120-mode för det var ju uppenbart att det var en bugg, men jag tyckte allt att XB låg under i framerate ganska mycket och i princip aldrig över och de menade att de var väldigt lika. Sen visade de väl inte hela testerna förstås, men om testerna visade annat än vad de valda delarna av testerna visade så borde de ju ha valt att visa upp det också.

Sen tror jag inte det säger direkt något om hur bra konsolerna är mot varandra. Det är ett uppenbarligen ganska dåligt optimerat spel som har hastats fram för att vara färdigt vid release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Nu tar jag till forumet för tips också. Köpte en Xbox Series i dagarna.
Har en Asus VG279QM som jag kör PS4 Pro med 1080p/60hz/Full RGB/HDR, så klart en PC som funkar fint i 1080p/240hz/Full RGB/HDR/. Dock på Xbox Series så vill den inte aktivera varken 120hz när jag kör i FullRGB(funkar endast om jag väljer "begränsad RGB") och HDR hittar Xbox inte alls över huvudtaget medans det funkar på PS4 och PC. Kör HDMI kabeln som följde med.

Nån som har en gissning om problemet ligger hos monitor eller Xbox?

Testa gå in i videokvalitet och överskanning. Och ändra till hdmi istället för Automatisk identifiering.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tosse82:

Testa gå in i videokvalitet och överskanning. Och ändra till hdmi istället för Automatisk identifiering.

tack men redan provat det utan resultat

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlommaNN:

Mycket märkligt, får hoppas på att det bara är utvecklingsverktygen som spökar för Xboxen.

Tror det kanske har att göra med den lite svagare lillebrodern Series S som utvecklarna måste ta hänsyn till som kan göra att PS5-versionen kan bli lite bättre för en del multiplattformspel.

Permalänk
Medlem

En sak kopplat till detta. Sitter jag på en sämre dator så justerar jag spelets grafikinställningar utefter vad datorn klarar av.

Borde inte XSX och XSS fungera på samma sätt för utvecklarna?

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nucky:

En sak kopplat till detta. Sitter jag på en sämre dator så justerar jag spelets grafikinställningar utefter vad datorn klarar av.

Borde inte XSX och XSS fungera på samma sätt för utvecklarna?

Precis. Just Dirt såg ju rejält mycket sämre ut på XSX än PS5 i ett visst läge på inställningarna men eftersom de är rätt likvärdiga prestandamässigt och snarare med övervikt för XB så tyder det på att något inte står riktigt rätt till med det spelet. Men det har ju kommit ett helt gäng patchar till det spelet så de jobbar ju hårt med att få till det.

Permalänk

Är det någon av er som köpt/ställt sig i kö på xbox series x på webbhallen? bokade i helgen och det står nu att det är skickat samt fått koll-id? trots att det på hemsidan visar att det inte finns i lager? Är det någon mer här som det har hänt likadant för?

Permalänk
Medlem

Säkert någon som avbokat sin föreställning.

Permalänk
Medlem

Webhallen

Skrivet av sebastiannystrom:

Är det någon av er som köpt/ställt sig i kö på xbox series x på webbhallen? bokade i helgen och det står nu att det är skickat samt fått koll-id? trots att det på hemsidan visar att det inte finns i lager? Är det någon mer här som det har hänt likadant för?

jag har också fått att min är skickad från webhallen och jag bokade 19/11

Permalänk
Skrivet av DodanDS:

jag har också fått att min är skickad från webhallen och jag bokade 19/11

Mitt är bokat igår den 22/11. Kan de vara så att dom har fått in en leverans i lager utan att det syns på hemsidan eller har det blivit någon bugg?

Permalänk
Medlem

Mitt är bokat igår den 22/11. Kan de vara så att dom har fått in en leverans i lager utan att det syns på hemsidan eller har det blivit någon bugg?

Hoppas den kommer. Jag beställde några andra saker idag från webhallen tänkte först att dom hade buggat fel order. Men om det är fler än jag som dom har skickat för så kanske det är rätt

Permalänk
Skrivet av DodanDS:

Hoppas den kommer. Jag beställde några andra saker idag från webhallen tänkte först att dom hade buggat fel order. Men om det är fler än jag som dom har skickat för så kanske det är rätt

Aha okej. Jag hoppas också att den kommer men vågar inte tro det är sant förens jag ser konsolen i mina händer men känns ju jättekonstigt varför webhallen skulle välja o lägga alla bokningar som ”skickat” innan det ens finns konsoler i lager att skickas?

Permalänk
Skrivet av appel1:

Säkert någon som avbokat sin föreställning.

Kanske, men känns som att de måste vara bra många i så fall med tanke på att jag bokade så sent som igår?

Permalänk
Medlem

Kanske, men känns som att de måste vara bra många i så fall med tanke på att jag bokade så sent som igår?

Ja, kanske är troligare som andra gissat att de fått en ny leverans.

Permalänk
Skrivet av appel1:

Ja, kanske är troligare som andra gissat att de fått en ny leverans.

Återstår och se antar jag

Permalänk
Medlem

Elgiganten har ändrat till 2020-12-16 för series x nu så jag hoppas det ökar mina chanser på att få till julledigheten. (i min bekräftelse står det 12-22 men jag antar jag får tidigare ifall de kommer in tidigare?)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Elgiganten har ändrat till 2020-12-16 för series x nu så jag hoppas det ökar mina chanser på att få till julledigheten. (i min bekräftelse står det 12-22 men jag antar jag får tidigare ifall de kommer in tidigare?)

Såg det nu också! Har du bokat hos Elgiganten? Hur gör man det i så fall?

Permalänk
Medlem

Såg det nu också! Har du bokat hos Elgiganten? Hur gör man det i så fall?

Jag la min beställning i torsdags. Nu verkar det inte gå längre så du får nog hålla utkik rätt som det är går det nog beställa.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb