Permalänk
Musikälskare

Lite bilder från Japan, tog 4k+ stycken så har mycket mer att sortera och gå igenom 🍣🌸

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Provkörde min nyinköpta gummibåt tidigare i veckan och fick besök av några änder som njöt av solen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vacker utsikt från toppen av Grytetippen, Senja, Norge.

Visa signatur

Gear: Nikon Z7 II & Z6, DJI Mavic 2 Pro, Nikon Z 14-24, Nikon Z 24-200
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Dags för en ny kamera, min Nikon 300 börjar få ett par år på nacken och inte så bra i mörker och blir väldigt brusigt.

Vad är åsikterna gällande mirror-less? Har kollat på Nikon Z5 och den verkar bra för min budget (runt 10-15k). Eller ska man forsätta med D och ta typ en Nikon D7500?

Har två linser men har inget emot att göra hoppet från APS-C till fullformat, men frågan om det är värt det?

Bryr mig inte så mycket om film.

Spontant tänker jag:
https://www.scandinavianphoto.se/kamera/systemkamera/nikon/z5...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terzom:

Dags för en ny kamera, min Nikon 300 börjar få ett par år på nacken och inte så bra i mörker och blir väldigt brusigt.

Vad är åsikterna gällande mirror-less? Har kollat på Nikon Z5 och den verkar bra för min budget (runt 10-15k). Eller ska man forsätta med D och ta typ en Nikon D7500?

Har två linser men har inget emot att göra hoppet från APS-C till fullformat, men frågan om det är värt det?

Bryr mig inte så mycket om film.

Spontant tänker jag:
https://www.scandinavianphoto.se/kamera/systemkamera/nikon/z5...

Jag hade absolut hoppat på mirrorless alla dagar i veckan. Nikon z50 är en väldigt fin instegs kamera till Nikons fullformat. Du kommer bli nöjd.

Visa signatur

Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Jag hade absolut hoppat på mirrorless alla dagar i veckan. Nikon z50 är en väldigt fin instegs kamera till Nikons fullformat. Du kommer bli nöjd.

Du säger Z50 men den är APS-C (samma som min D300), men du säger insteget till fullformat? Menar du Z5 eller tycker du jag ska köra på Z50 för att behålla linserna?

Permalänk
Medlem

Försöker lära mig Canon R8, gick från en 5D Mark II till denna och måste säga att jag hade högre förväntningar på ISO-prestandan. 12800 är inte användbart för norrsken i mina ögon, däremot så ser 6400 rätt bra ut. Sen är det många andra förbättringar så jag får känna mig nöjd överlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terzom:

Du säger Z50 men den är APS-C (samma som min D300), men du säger insteget till fullformat? Menar du Z5 eller tycker du jag ska köra på Z50 för att behålla linserna?

Blev lite snabbt med fingrarna där, menar så klart Z5.

Visa signatur

Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Försöker lära mig Canon R8, gick från en 5D Mark II till denna och måste säga att jag hade högre förväntningar på ISO-prestandan. 12800 är inte användbart för norrsken i mina ögon, däremot så ser 6400 rätt bra ut. Sen är det många andra förbättringar så jag får känna mig nöjd överlag.

Generellt sett räcker ISO 1600 för norrsken helt utmärkt, förutsatt att du har f/4 objektiv och du använder 5 sek slutartid.
Med f/2.8 kan du sänka exponeringstiden, men behålla ISO.

Canon har aldrig varit jättebra med höga ISO-värden. Där är det Sony som är överlägsen med brusreducering utan att ha brusreducering (NR) igång.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Generellt sett räcker ISO 1600 för norrsken helt utmärkt, förutsatt att du har f/4 objektiv och du använder 5 sek slutartid.
Med f/2.8 kan du sänka exponeringstiden, men behålla ISO.

Canon har aldrig varit jättebra med höga ISO-värden. Där är det Sony som är överlägsen med brusreducering utan att ha brusreducering (NR) igång.

Det beror på, vi har ofta rätt snabbt svängande norrsken och då vill jag frysa rörelsen bättre för att det inte ska smetas ut. Max 1-2 sek siktar jag på men gärna lägre, med 2.8 räcker 1600-6400 rätt långt om det är starkt sken.

Permalänk
Medlem

Underbar seglingshelg med nästan inga moln och nästan fullmåne

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fotodumpar lite igen. Här är lite av det senaste jag varit ute och fångat på bild

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Några foton av en byggnad som skrek "The Last of Us" i Milano

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

<Uppladdad bildlänk>

Trodde först att någon släpat med sig ett trumset ner till sjön