Permalänk
Medlem

TIFU som familjens IT-Nisse

Sedvanlig: Detta började i Lördags inte idag. TLDR på slutet

Min brorsons CPU kylare började ge upp och han fick en ny modell på reklamationen. Som familjens PC-nisse så åkte jag över för att föra kunskapen vidare och visa honom hur man byter kylare. Sagt och gjort, var inga problem. Jag åkte hem och samma kväll hör han av sig och säger att datorn kraschar, får någon drivrutins relaterad blåskärm. När han försöker installera nya drivrutiner så buggar allt bara ut och det verkar vara just Geforce Experience som är problemet. Jag hjälper han att felsöka lite över sms utan någon lycka.

Han hade ändå tänkt att installera om windows. Jag skickar en länk på hur man gör en Boot USB men datorn vägrar och det blir bara massa felmeddelanden när han försöker. Så igår Tisdag tog jag och åkte över med en USB och vi installerade om det tillsammans. Problemen fortsätter och Nvidia vägrar installera drivrutiner, windows krånglar. Ja, det löste ju inga problem. Kanske är den där 6 år gamla SSDn som beslutade att ge upp. Jag behövde åka, men han installerade om allt på en HDD själv efter jag hade åkt. Allt verkade bra, det var nog den där SSDn som var problemet ändå! Dags att lira lite CS!

Nej så kul skulle vi inte ha det. Att spela gick inte alls och det kraschar bara för honom. Han smsar och frågar ifall han kan lämna datorn hos mig så att jag kan felsöka då han inte vet vad han ska göra mer. Jovisst, självfallet får han göra det. Lättare för mig att felsöka som har lite andra delar hemma och lättare kan byta och ha mig.

Så jag sätter mig ner och börjar ladda ner alla program jag brukar använda mig av för felsökning. Uppdaterar windows och annat pyssel. Drar igång Prime 95 och krasch.. Jaha, intressant. Kollar Windowsloggen. Testar igen, men nu vill Prime att jag läser "Read me" filen och vill inte starta. Detta har jag inte varit med om tidigare så kör en google sökning på problemet. Då läser jag följande rad på previewn av ett sökresultat "If prime 95 refuses to run it is a signal something is seriously wrong, might be the CPU or RAM that has a critical fault"

Plötsligt så rullar tiden tillbaka. Jag sitter återigen framför hans dator i pojkrummet och det är återigen Lördag. Jag pysslar med fläktkurvan och försöker få den så tyst som möjligt åt honom. Då märker jag att han inte kör på den maximala D.O.C.P inställningen och höjer hans ram från 3000 - > 3333 mhz innan jag återgår till att pyssla med fläktarna. Det sker nästan automatiskt och jag glömmer direkt bort att jag ändrat något. Jag rör mig hemåt.

Så här sitter jag nu och stresstestar systemet efter att ha ställt tillbaka ram hastigheten. Gått felfritt nu i minst en timme. Så kan det gå. Felsökt ett problem i 5 dagar som jag själv orsakade med 2 knapptryckningar och som min dementa hjärna helt glömde bort att jag gjort.

TLDR: Skulle hjälpa min brorson att byta Cpu-kylare. Ändrade i samband med det ramhastigheten och har nu felsökt problemet jag själv skapade i 5 dagar.

Hoppas läsningen roade någon så att det kom något gott ur detta till slut!

Permalänk
Medlem

Ladda bios-defaults är en bra grej att göra i ett tidigt skede.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Ladda bios-defaults är en bra grej att göra i ett tidigt skede.

Jo absolut. Det brukar vara standard, men i detta fallet var det ju en bios som ingen hade pillar på på 2 år Eller det var ju vad jag trodde i alla fall

Permalänk
Medlem

Äsch, inställningar är till för att pillas på! Tror de flesta av oss kan relatera.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Support över tele/sms/mail är en pina o tar ju även en jävla tid.
Så ett tips är att köra www.temviewer.com som är lätt o sparka igång och funkar bra, då kan man själv styra datorn, heller se vad den andra gör om man vill lära upp dom om man tex pratar över tele samtidigt.

Finns ju även RDP/VNC/NX och ett par teamviewer liknande prg till.
RDP/VNC/NX är dock inte lika lätta o sparka igång o kräver oftas öppnade portar osv Teamviewer är bara o starta så funkar det.

Sen är ju ett välkänt ordspråk rätt motiverat här!
Peta inte i i skiten så länge det fungerar, det kan börja lukta då

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Skönt att det i slutändan var ett enkelt löst problem iaf, och, tja... skit händer, helt enkelt.

Och jo, Prime95 brukar vara väldigt snabb på att hitta problem med minnet, använde det i helgen när jag uppgraderade min sambos maskin och upptäckte att det högsta stabila är 2866 MHz efter några försök. Allt såg frid och fröjd ut på 2933 MHz, men Prime95 totalexploderade direkt.

Visa signatur

5950X, 3090