Hjälp mig med smart kombination av Apple TV + Sonos soundbar + TV

Permalänk
Medlem

Hjälp mig med smart kombination av Apple TV + Sonos soundbar + TV

Jag har en Apple TV 4k samt en äldre Samsung Serif TV (den har inte separat box som de nyare utan alla ingångar sitter på baksidan). Jag har precis köpt en Sonos RAY (soundbar) till detta eftersom ljudet från TVn blivit mycket dåligt över tid. När jag lade beställningen kände jag inte till HDMI Arc och för/nackdelar med det vs optisk ljudkabel. Jag har nu förstått att det (kanske) spelar större roll än jag trodde och funderar därför på om jag borde lämna tillbaka den och istället sikta på en soundbar som har stöd för HDMI arc (t.ex. Sonos Beam eller kanske frångå Sonos helt för denna enheten).

Eftersom vi flyttar på TV:n lite titt som tätt (1 meter som mest) pga betraktningsvinkel och lite annat, så vill jag har så få kablar som möjligt från TV:n för att undvika trassel etc. Tillägget av en Sonos RAY med optisk kabel har nu lagt till ännu en kabel till/från TV:n.

Så till frågorna:

1. Jag har sett nedanstående bild på flera ställen. Jag tolkar den som att jag kan koppla min Apple TV genom en soundbar om den har HDMI arc. Men, då måste väl soundbar:en ha både HDMI in och HDMI ut? Detta verkar inte Sonos Beam ha, dvs även om jag skaffar en Beam så kommer jag inte ifrån att jag behöver 2st kablar till TV:n utöver strömförsörjning. Är det korrekt uppfattat?

2. Finns det någon lösning där TV:n styr volymen till ens soundbar? Med min Ray inkopplad så måste det vara fri sikt mellan TV-kontrollen och Ray för att jag ska kunna höja/sänka volymen - och TV:n har ingen aning om vad volymen är ställd till (i form av siffra). Blir det annorlunda med en annan uppsättning? Dvs kan TV:n styra volymen på en soundbar om kopplingen är via HDMI arc istället för optisk kabel? Anledningen till att denna frågan är relevant är för att jag har lite svårt att placera en soundbar på att sätt där den får helt fri sikt (Serif TV står på ben framför en hylla och soundbaren är i hyllan).

Permalänk
Medlem

1. Ja, du har förstått det helt korrekt.
2. Ja, du kan styra volym via HDMI-CEC om du byter till en soundbar som har HDMI.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

1. Ja, du har förstått det helt korrekt.
2. Ja, du kan styra volym via HDMI-CEC om du byter till en soundbar som har HDMI.

Tack för snabba svar!

1. Är det vanligt att en soundbar har både HDMI in och HDMI ut? Dvs så att man kan koppla det så här:

..för såvitt jag kan se så har inte någon soundbar från Sonos det.

2. Ok, så med andra ord blir "fri sikt" till soundbar inget problem om jag har en soundbar kopplad via HDMI (arc), eftersom signalen ändå går via kabeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av insats:

Tack för snabba svar!

1. Är det vanligt att en soundbar har både HDMI in och HDMI ut? Dvs så att man kan koppla det så här:

<Uppladdad bildlänk>

..för såvitt jag kan se så har inte någon soundbar från Sonos det.

2. Ok, så med andra ord blir "fri sikt" till soundbar inget problem om jag har en soundbar kopplad via HDMI (arc), eftersom signalen ändå går via kabeln?

1. Ja, det är vanligt att en soundbar har både HDMI in och HDMI ut, även flera HDMI in. Sonos har dock valt att inte ha det och förlitar sig istället på ARC/eARC samtidigt som man ofta läser om problem med just ARC/eARC och Sonos soundbars. Alla har dock inte problem.

2. Man behöver inte fri sikt med HDMI-CEC men det förutsätter att det alltid fungerar till 100%. Hur bra det fungerar kan variera kraftigt och även fungera bra ena dagen men inte andra. Men... oftast?

Personligen så fungerade det perfekt för mig men efter några månader så slutade Volym- fungera via HDMI-CEC. Endast Volym+ och Mute fungerade. Har inte löst sig hittills (så jag kör IR som alltid funkar) men skulle kunna lösas genom att dra ur och sätta i kablar.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Tack än en gång för givande svar!

En sak som jag märkte när jag ställde in TV:n på att använda den optiska ljudutgången var att TV:n nu inte längre visar volymen i siffra på skärm när jag höjer/sänker. Istället visar den bara en liten ikon som signalerar att det styrs av extern enhet. Jag antar att det beror på att TV:n inte "vet" vad min Sonos Ray har för volym. Det är kanske lite petigt, men det är vore rätt skönt att se volymen i siffra på TV:n som vanligt istället för att behöva lyssna sig till. Ibland är där ju inget ljud som spelas, så kanske man höjer för mycket och får en chock sen när det väl kommer ljud.

Är detta helt oundvikligt vid den här typen av uppsättning? Eller skulle HDMI-CEC hantera det bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av insats:

Tack än en gång för givande svar!

En sak som jag märkte när jag ställde in TV:n på att använda den optiska ljudutgången var att TV:n nu inte längre visar volymen i siffra på skärm när jag höjer/sänker. Istället visar den bara en liten ikon som signalerar att det styrs av extern enhet. Jag antar att det beror på att TV:n inte "vet" vad min Sonos Ray har för volym. Det är kanske lite petigt, men det är vore rätt skönt att se volymen i siffra på TV:n som vanligt istället för att behöva lyssna sig till. Ibland är där ju inget ljud som spelas, så kanske man höjer för mycket och får en chock sen när det väl kommer ljud.

Är detta helt oundvikligt vid den här typen av uppsättning? Eller skulle HDMI-CEC hantera det bättre?

Jag har på min 4K Google Steamer/CCGTV (inte inkopplad just nu) som är inkopplade in TV:ns* HDMI port 3 (CEC). På min 4K Apple TV, direkt inkopplad i en hemmabio receiver** (i TV:ns ARC/eARC HDMI port 2) har jag siffor. * = TV:n är en OLED Panasonic TX - 55LZ1000E. ** = Receivern har eARC.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Ingen av bilderna använder det kanske bästa med ARC... Koppla all utrustning direkt till TV och kör ljudet över (e)ARC. På så vis kan du alltid välja om du vill använda enbart TVns ljud eller dra igång soundbar.

Skrivet av insats:

Tack än en gång för givande svar!

En sak som jag märkte när jag ställde in TV:n på att använda den optiska ljudutgången var att TV:n nu inte längre visar volymen i siffra på skärm när jag höjer/sänker. Istället visar den bara en liten ikon som signalerar att det styrs av extern enhet. Jag antar att det beror på att TV:n inte "vet" vad min Sonos Ray har för volym. Det är kanske lite petigt, men det är vore rätt skönt att se volymen i siffra på TV:n som vanligt istället för att behöva lyssna sig till. Ibland är där ju inget ljud som spelas, så kanske man höjer för mycket och får en chock sen när det väl kommer ljud.

Är detta helt oundvikligt vid den här typen av uppsättning? Eller skulle HDMI-CEC hantera det bättre?

Optiskt är gammal förlegad teknik, (e)ARC är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ingen av bilderna använder det kanske bästa med ARC... Koppla all utrustning direkt till TV och kör ljudet över (e)ARC. På så vis kan du alltid välja om du vill använda enbart TVns ljud eller dra igång soundbar.

Optiskt är gammal förlegad teknik, (e)ARC är bättre.

Uppfattat. MEN - även om jag skulle uppgradera till Sonos Beam som har HDMI så behöver jag 2st HDMI-kablar till TV:n (En för Beam och en för Apple TV). Hmm, optimal lösning för mig vore en Sonos soundbar som har en HDMI-ingång också, så att Apple TV:n hade kunnat gå igenom den och därmed enbart en kabel (utöver ström behövs för TVn). Men det finns alltså inte. Klurigt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av insats:

Jag har en Apple TV 4k samt en äldre Samsung Serif TV (den har inte separat box som de nyare utan alla ingångar sitter på baksidan). Jag har precis köpt en Sonos RAY (soundbar) till detta eftersom ljudet från TVn blivit mycket dåligt över tid. När jag lade beställningen kände jag inte till HDMI Arc och för/nackdelar med det vs optisk ljudkabel. Jag har nu förstått att det (kanske) spelar större roll än jag trodde och funderar därför på om jag borde lämna tillbaka den och istället sikta på en soundbar som har stöd för HDMI arc (t.ex. Sonos Beam eller kanske frångå Sonos helt för denna enheten).

Eftersom vi flyttar på TV:n lite titt som tätt (1 meter som mest) pga betraktningsvinkel och lite annat, så vill jag har så få kablar som möjligt från TV:n för att undvika trassel etc. Tillägget av en Sonos RAY med optisk kabel har nu lagt till ännu en kabel till/från TV:n.

Så till frågorna:

1. Jag har sett nedanstående bild på flera ställen. Jag tolkar den som att jag kan koppla min Apple TV genom en soundbar om den har HDMI arc. Men, då måste väl soundbar:en ha både HDMI in och HDMI ut? Detta verkar inte Sonos Beam ha, dvs även om jag skaffar en Beam så kommer jag inte ifrån att jag behöver 2st kablar till TV:n utöver strömförsörjning. Är det korrekt uppfattat?

<Uppladdad bildlänk>

2. Finns det någon lösning där TV:n styr volymen till ens soundbar? Med min Ray inkopplad så måste det vara fri sikt mellan TV-kontrollen och Ray för att jag ska kunna höja/sänka volymen - och TV:n har ingen aning om vad volymen är ställd till (i form av siffra). Blir det annorlunda med en annan uppsättning? Dvs kan TV:n styra volymen på en soundbar om kopplingen är via HDMI arc istället för optisk kabel? Anledningen till att denna frågan är relevant är för att jag har lite svårt att placera en soundbar på att sätt där den får helt fri sikt (Serif TV står på ben framför en hylla och soundbaren är i hyllan).

Jag skulle definitivt skaffat en Soundbar med eARC och HDMI in och ut.
Inkoppling beror på om din TV har eARC eller inte.
Med eARC: Apple TV -> TV -> Soundbar
Utan eARC: Apple TV -> Soundbar -> TV
Detta för att kunna njuta av all ljudformat i soundbaren.

Själv skulle jag aldrig köpa en Sonos soundbar då jag har väldigt dålig erfarenhet av den Sonos högtalare jag har.
Samsung har t.ex. ett gäng.

Sonos har ju AirPlay så man kan ju skicka ljudet över detta. Brukar dock inte bli så bra alltid med synk problem m.m.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Jag skulle definitivt skaffat en Soundbar med eARC och HDMI in och ut.
Inkoppling beror på om din TV har eARC eller inte.
Med eARC: Apple TV -> TV -> Soundbar
Utan eARC: Apple TV -> Soundbar -> TV
Detta för att kunna njuta av all ljudformat i soundbaren.

Min TV har ARC men inte eARC. När du skriver "Utan eARC" syftar du då på vanlig ARC eller på optisk ljudkabel?

Skrivet av Prelatur:

Själv skulle jag aldrig köpa en Sonos soundbar då jag har väldigt dålig erfarenhet av den Sonos högtalare jag har.
Samsung har t.ex. ett gäng.

Har du något exempel på en Samsung som har både HDMI in och ut? När jag sökt på prisjakt går det typ inte att filtrera på HDMI in och ut. Resultaten man får stämmer inte när man kollar mer noga på specarna. Tycker det verkar vara väldigt ovanligt?

Skrivet av Prelatur:

Sonos har ju AirPlay så man kan ju skicka ljudet över detta. Brukar dock inte bli så bra alltid med synk problem m.m.

Ja, men Apple TV har inte stöd för att sätta en airplay-enhet som standardval, utan det går bara tillfälligt, om det inte gäller deras egna Homepod.

Permalänk
Medlem

Det finns inga Sonos soundbars med HDMI in (eller ut), inte ens deras kommande modell "Arc Ultra".

Då får du vända dig till andra tillverkade och denna funktion finns i regel på Soundbars i premiumsegmentet, till exempel hos Samsung (Q990D etc) samt Sonys lite dyrare varianter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av insats:

Min TV har ARC men inte eARC. När du skriver "Utan eARC" syftar du då på vanlig ARC eller på optisk ljudkabel?

Har du något exempel på en Samsung som har både HDMI in och ut? När jag sökt på prisjakt går det typ inte att filtrera på HDMI in och ut. Resultaten man får stämmer inte när man kollar mer noga på specarna. Tycker det verkar vara väldigt ovanligt?

Ja, men Apple TV har inte stöd för att sätta en airplay-enhet som standardval, utan det går bara tillfälligt, om det inte gäller deras egna Homepod.

Skillnaden mellan ARC och eARC är främst att eARC har större bandbredd så fler ljudformat stöds.
Så eARC är bättre än ARC som är bättre än Optisk.
Vanlig ARC täcker rätt många format så kan täcka de behov man har.

Själv har jag en LG TV och en LG S80QR som jag hittade på nån rea för under 5.000.
Funkar bra som bioljud men inte så bra för musik.
Gjorde en lista på de som jag kunde tänka mig och slog till när nåt av dem fick ett bra pris.

Prisjakt har ju blivit rätt mycket sämre sedan classic försvann samtidigt som pricerunner har blivit bättre.
Filter på de som har HDMI Passtrough: https://www.pricerunner.se/cl/86/Soundbars-Hemmabiopaket?attr...

Hade inte koll på detta, har en Apple TV 4K men har aldrig behövt använda AirPlay.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W