Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Så. För att nordkorea har en stolle i toppen så ska inte "gammelmedia" skriva nåt negativt om dina idoler musk/trump?

Du vet om att du skriver i "gnälltråden"
Mina "idoler".... Haha

Du får försöka trolltråla i en annan tråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Om en får gnälla lite så är det ju konstigt att det gnälls så lite på de verkliga bovarna i världen. Nordkorea har ju t.ex. en riktig Bondskurk som mördar människor i 100000-tal. Venezuela, Ryssland och några andra länder är i princip lika goda kålsupare.
Ändå går folk i gemen på gammelmedias drev att Trump/Musk är "storskurkarna" i världen.

Jag avskyr både Kim Jong Un, Putin och Trump.

Men ändå bleknar min irritation där i jämförelse med alla jävla A-traktorer man hamnar bakom på vägen till jobbet sen lagen ändrades för några år sen. Det handlar om helt ofattbara mängder på vägarna nu. Att så stor andel av ungarna har råd att pendla till och från skolan i dessa djävulens fordon tyder på att människor har det rätt gott ställt fortfarande, trots all inflation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Du vet om att du skriver i "gnälltråden"
Mina "idoler".... Haha

Du får försöka trolltråla i en annan tråd

Jag är rädd för att tecknen på trolltrålande mer kommer från ditt håll…
Både ordet ”gammelmedia” och gnäll över det orättvisa skrivandet om trump/musk antyder vart källan för din mediakonsumtion härstammar. Och trålande kommer ofta från sådana mediakonsumenter.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Nu framgår det inte om det är smör, smör för mackor (bregott typ), eller vilken storlek på förpackning...
Men 250g bregott kostar 35 spänn på Willys, 250g smör kostar 45.

Du tänker kanske på 500g förpackning Bregott? För inte tala om 750g... Den kostar 80 spänn på Willys. Dock. Lidl har 750g Bregott för 60 spänn från imorrn och en vecka framöver.

I det ursprungliga inlägget stod det smör, inte matfettsblandning (t.ex. Bregott).
Det klassiska smörpaketet väger 500 g och kostar numera 55 kr till extrapris.
Jag gubbgnäller därför även på dig och din okunskap om de olika typerna av matfetter. Det finns i och för sig inga skyddade beteckningar för dessa matfetter, men smör burkar tillverkas av grädde och en nypa salt – inget annat! Övriga produkter är därför inte smör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

I det ursprungliga inlägget stod det smör, inte matfettsblandning (t.ex. Bregott).
Det klassiska smörpaketet väger 500 g och kostar numera 55 kr till extrapris.
Jag gubbgnäller därför även på dig och din okunskap om de olika typerna av matfetter. Det finns i och för sig inga skyddade beteckningar för dessa matfetter, men smör burkar tillverkas av grädde och en nypa salt – inget annat! Övriga produkter är därför inte smör.

Då vill jag gnälla tillbaka och påpeka att jag i mina ögon gjorde skillnad mellan de två i mitt inlägg:

Citat:

Nu framgår det inte om det är smör, (eller) smör för mackor (bregott typ)

Men jag kanske missade nåt ändå?

Finns det förresten smör avsett för mackor i lämplig förpackning (=burk med lock)? Det är ju mest förpackat i pappersark man hittar. Tillkommer ju då problemen med att smöra på macken. Vilket gör att man gärna vill ha lite olja uppblandat, vilket ju leder till Bregott för oss slöa som vill ha kladdet i en burk med lock och färdigblandat med olja...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Japp , då var det måndag och en ny runda med telefonförsäljare/tiggare har börjat , blockar nummer på löpande band men dom verkar ha en oändlig källa av nummer att ringa ifrån.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3| Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Japp , då var det måndag och en ny runda med telefonförsäljare/tiggare har börjat , blockar nummer på löpande band men dom verkar ha en oändlig källa av nummer att ringa ifrån.

Har du "NIX:at" ditt nummer? Tror jag fått 5 säljsamtal de senaste 6-7 åren, men jag kanske inte är en attraktiv kund

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Då vill jag gnälla tillbaka och påpeka att jag i mina ögon gjorde skillnad mellan de två i mitt inlägg:

Du kallar fortfarande alla sorters matfettsblandningar för ”smör”, vilket definitionsmässigt är inkorrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

… Finns det förresten smör avsett för mackor i lämplig förpackning (=burk med lock)? Det är ju mest förpackat i pappersark man hittar. Tillkommer ju då problemen med att smöra på macken. Vilket gör att man gärna vill ha lite olja uppblandat, vilket ju leder till Bregott för oss slöa som vill ha kladdet i en burk med lock och färdigblandat med olja...

Äkta smör tål att stå framme i rumstemperatur och håller sig i flera veckor. Det enda som brukar hända är att smörets yta kan få en mörkt gulare färgton.
Det funkar utmärkt om du vill ha den äkta smörsmaken och full bredbarhet. Om du däremot har vissa husdjur kan du behöva ett lock på smörbyttan eller behöva ställa in den i skafferiet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Du kallar fortfarande alla sorters matfettsblandningar för ”smör”, vilket definitionsmässigt är inkorrekt.

Så är även glödlampor.
https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/belysning-elprodukter/lampor-belysning/led-lampor-glodlampor/philips-classic-led-glodlampa-6w-e27/410284
Länken innehåller förvisso Elgigantens egen formulering, men jag gissar att närmare 100% av befolkningen kallar det de säljer för glödlampa och inte ljuskälla. Vilket definitionsmässigt är troligen inkorrekt för iallafall lysrörs och LED-baserade diton.

Vad använder du själv för att matfettsblanda din matfettsblandnings-gås med förresten?
Kan ju tipsa om att att matfettsblandnings-steka dina matfettsblandnings-sopp och lägga på denna macka. Jag gillar inte svamp dock, så jag tar lite leverpastej istället. Och gurka. Med ett glas O'Boy, f'låt chokladdryckspulver av märket O'Boy.
Men det blev lite svårläst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Så är även glödlampor.
https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/belysning-elprodukter/lampor-belysning/led-lampor-glodlampor/philips-classic-led-glodlampa-6w-e27/410284
Länken innehåller förvisso Elgigantens egen formulering, men jag gissar att närmare 100% av befolkningen kallar det de säljer för glödlampa och inte ljuskälla. Vilket definitionsmässigt är troligen inkorrekt för iallafall lysrörs och LED-baserade diton.

Vad använder du själv för att matfettsblanda din matfettsblandnings-gås med förresten?
Kan ju tipsa om att att matfettsblandnings-steka dina matfettsblandnings-sopp och lägga på denna macka. Jag gillar inte svamp dock, så jag tar lite leverpastej istället. Och gurka. Med ett glas O'Boy, f'låt chokladdryckspulver av märket O'Boy.
Men det blev lite svårläst.

Jag använder äkta smör på mina smörgåsar och oftast även till stekning. Ibland blandar jag ut smöret med en skvätt oliv- eller rapsolja.
Smöret står, som jag skriver ovan, framme i rumstemperatur och är därför alltid bredbart.
Det är drygt, precis som vissa här!

Det är fullständigt korrekt att bara beskriva den sötsliskiga sockerblandningen med minimal kakaohalt som endast ”O’Boy” eftersom det är ett oerhört väl inarbetat varumärke. Där krånglade du till det lite i onödan …

Permalänk
Medlem

Mjukost.. fifan.

Brukade vara 400g-burkar.. som sedan för något år sedan sänktes till 330g och priset var detsamma.. nu har de sänkt till 320 gram med samma pris (lyckans ost).. Snart finns det väl knappt 100 gram i burken till 40kr..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Skrivet av Bjirn:

Har du "NIX:at" ditt nummer? Tror jag fått 5 säljsamtal de senaste 6-7 åren, men jag kanske inte är en attraktiv kund

Jag håller med att det fungerar jäkligt bra med NIX. Jag har samma erfarenhet som dig, Bjirn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Om du har barn har jag ett helt fantastiskt tips. Regga ditt nummer på ett av barnen. Dubbel surf och inte en enda telefonförsäljare.

Permalänk
Medlem

Fick nyligen Android 15 automatiskt installerat på min mobil. Kul, tänkte jag, men jag fick också en massa nytt bling-bling som t.ex. att skärmen inte bara tänds och allt finns där med någon slags automatik, ungefär som när jag slår på skärmarna till datorn, nej, det liksom växer fram samtidigt som det zoomas så det blir som en psykedelisk upplevelse. Och jag kan inte komma på hur jag ska stänga av eländet, jag vill bara att skärmen tänds och allt finns där precis som jag varit van vid. Nu blir jag nästan sjösjuk om jag tittar på när skärmen tänds. Vem fan hittar på sånt här? Har någon frågat användarna om sånt här onödigt bling-bling är ett starkt önskemål och varför finns det inget uppenbart och enkelt sätt att stänga av skiten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Fick nyligen Android 15 automatiskt installerat på min mobil. Kul, tänkte jag, men jag fick också en massa nytt bling-bling som t.ex. att skärmen inte bara tänds och allt finns där med någon slags automatik, ungefär som när jag slår på skärmarna till datorn, nej, det liksom växer fram samtidigt som det zoomas så det blir som en psykedelisk upplevelse. Och jag kan inte komma på hur jag ska stänga av eländet, jag vill bara att skärmen tänds och allt finns där precis som jag varit van vid. Nu blir jag nästan sjösjuk om jag tittar på när skärmen tänds. Vem fan hittar på sånt här? Har någon frågat användarna om sånt här onödigt bling-bling är ett starkt önskemål och varför finns det inget uppenbart och enkelt sätt att stänga av skiten?

Jag slog av animationer när jag fick Android 12 (tror jag det var)... Kändes som att jag hade fått en hjärnblödning e dyl. Kruxet är dock att det blir mycket hackigare och att ändra ljusstyrkan mjukt på skärmen tydligen också är en "animation". Jag föredrar dock det framför alternativet tills vidare.

Man kan säga mycket om Apple, men även om det finns andra irritationsmoment så har de i alla fall inte installerat en strokesimulator i iOS/iPadOS som standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag slog av animationer när jag fick Android 12 (tror jag det var)... Kändes som att jag hade fått en hjärnblödning e dyl. Kruxet är dock att det blir mycket hackigare och att ändra ljusstyrkan mjukt på skärmen tydligen också är en "animation". Jag föredrar dock det framför alternativet tills vidare.

Man kan säga mycket om Apple, men även om det finns andra irritationsmoment så har de i alla fall inte installerat en strokesimulator i iOS/iPadOS som standard.

Så enkelt var det alltså. Nu har jag en oneplus och där finns en massa extra skit som jag inte lyckats helt debloata men hittade slå av animationer till slut, dolt under rubriken "Hjälpmedel" (vem kunde ana det?), och nu är det tack och lov över. Inga animationer mer. Tack och extra

Permalänk
Medlem

Jag blev tipsad att testa Edge istället för min vanliga Google Chrome i laptopen och luren. Sagt och gjort, jag bytte standardwebläsare i datorn (Edge är ju med från grunden i Win11), och laddade hem appen till luren! I datorn var det ganska likt, efter att ha hämtat ett par webläsartillägg, men luren... Nästa gång jag gjorde en omstart av min telefon hade Edge (antar jag att det var) skapat helt ny både låsskärm och startskärm! Min favoritbakgrund (ett eget foto) var utbytt mot nåt AI-genererat skit, plus massa bling-bling och appar som jag hade tagit bort för att jag aldrig använder dem. Och de´appar jag själv hade lagt dit var väck från startskärmen! Troligtvis hade det gått att ändra i inställningar, men det blev en snabb avinstallation av Edge och ta tillbaka Chrome som standardwebläsare i luren! Sen såg lurens startskärm ut som den brukar igen! Aldrig mer Edge i min Androidlur!

På datorn kan väl Edge vara värd en chans till...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knorkas:

Jag blev tipsad att testa Edge istället för min vanliga Google Chrome i laptopen och luren. Sagt och gjort, jag bytte standardwebläsare i datorn (Edge är ju med från grunden i Win11), och laddade hem appen till luren! I datorn var det ganska likt, efter att ha hämtat ett par webläsartillägg, men luren... Nästa gång jag gjorde en omstart av min telefon hade Edge (antar jag att det var) skapat helt ny både låsskärm och startskärm! Min favoritbakgrund (ett eget foto) var utbytt mot nåt AI-genererat skit, plus massa bling-bling och appar som jag hade tagit bort för att jag aldrig använder dem. Och de´appar jag själv hade lagt dit var väck från startskärmen! Troligtvis hade det gått att ändra i inställningar, men det blev en snabb avinstallation av Edge och ta tillbaka Chrome som standardwebläsare i luren! Sen såg lurens startskärm ut som den brukar igen! Aldrig mer Edge i min Androidlur!

Testade oxå Edge med ungefär samma erfarenhet som du. Försökte i ett par månader med långsamt stegrande irritation och kroknade till slut och avinstallerade Edge i både luren och datorn.

Permalänk
Moderator
Moderator

Forumets regler (specifikt § 1.2 som verkar ha glömts av) samt vår policy om politik gäller även i denna tråd. Några inlägg har raderats.

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Knorkas:

Du måste ju installerat Microsoft Launcher också. Edge gör inget sådant, kör den både på datorerna och i mobilen sedan flera år.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Ringde till Tele2 igår för att höra om bredbands priser.. idag har jag blivit uppringd 7 ggr. Den åttonde svarade jag och de undrade om jag vart intresserad av deras superdeal.

TV flexibel+ och bredband Premium för det eminent priset av 1200 kr i månaden i 24 månader.

Man "Får" tydligen en iPad och ett PS5....

Trött på försäljare

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Dagens gnäll för mig är att Sweclockers verkar tycka att reglerna om politik är väldigt flytande och använder sig av den när det passar dom själva. (Inte för att jag hade något med ovanstående moderatorsåtgärder att göra, kanske ska preciseras).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Dagens gnäll för mig är att Sweclockers verkar tycka att reglerna om politik är väldigt flytande och använder sig av den när det passar dom själva. (Inte för att jag hade något med ovanstående moderatorsåtgärder att göra, kanske ska preciseras).

Jag tror det är ganska enkelt:
- politik bidrar till dålig stämning
- politik kopplad direkt till en artikels ämne är okej i artikelns diskussionstråd
- allt möjligt med ’woke’ och andra modeord är mest till för att bli osams
- trump och hans förfaranden har sällan med detta forum att göra
- de flesta som följer en tråd är intresserade av dess ämne, inte sidospår som politik oftast innebär

Mitt gubbgnäll blir alla som gnäller om allt nu gör tiden. Redaktionens arbete suger, censur, allt är reklam eller dolda syften, nya produkter suger och är dyra… jag är såklart en del av detta, men det blir ändå sämre stämning genomgående på sidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tror det är ganska enkelt:
- politik bidrar till dålig stämning
- politik kopplad direkt till en artikels ämne är okej i artikelns diskussionstråd
- allt möjligt med ’woke’ och andra modeord är mest till för att bli osams
- trump och hans förfaranden har sällan med detta forum att göra
- de flesta som följer en tråd är intresserade av dess ämne, inte sidospår som politik oftast innebär

Mitt gubbgnäll blir alla som gnäller om allt nu gör tiden. Redaktionens arbete suger, censur, allt är reklam eller dolda syften, nya produkter suger och är dyra… jag är såklart en del av detta, men det blir ändå sämre stämning genomgående på sidan

Jag håller med dig till fullo (även om andra punkten är en sanning med modifikation.)
Synd att Sweclockers själva inte verkar göra det, bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Du måste ju installerat Microsoft Launcher också. Edge gör inget sådant, kör den både på datorerna och i mobilen sedan flera år.

Om det följde med automatiskt när jag installerade appen så gjorde jag väl det. Men jag hade inte förrän nu ens hört talas om Microsoft Launcher, eller vad det är och gör med telefonen.

Edit: Jag googlade vad det är för nåt, och det låter som om jag kan ha fått med nåt sånt. Men det var definitivt inget jag gjorde medvetet. Och skitet försvann ju när jag plockade väck Edge, slutet gott allting gott! 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Ringde till Tele2 igår för att höra om bredbands priser.. idag har jag blivit uppringd 7 ggr. Den åttonde svarade jag och de undrade om jag vart intresserad av deras superdeal.

TV flexibel+ och bredband Premium för det eminent priset av 1200 kr i månaden i 24 månader.

Man "Får" tydligen en iPad och ett PS5....

Trött på försäljare

Tyvärr är deras (och de flesta andras) kundtjänstpersonal drillade att göra så, vet jag av en f.d. Tele2-medarbetare, och de anser sig inte bundna av NIX om du själv har kontaktat kundtjänst en gång. Så fort jag har haft behov att kontakta supporten försöker de, eller Comviq som ju är samma bolag, tjata på mig en ny tjänst. "Du har ju inget TV-paket, men det ordnar jag bla bla." eller "Jag ser att du inte har nån bindningstid, kanske du behöver en ny telefon..." (ville inte få nån bindningstid heller, men det sa jag inte) osv...

Men NIX minskar annars antalet försäljare radikalt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Jag håller med dig till fullo (även om andra punkten är en sanning med modifikation.)
Synd att Sweclockers själva inte verkar göra det, bara.

Det blir ju lite som med domare i fotboll eller något, det är en del av spelet att det kan gå fel och mål bli bortdömda felaktigt. Samma sak här, en moderator kan göra misstag eller ha en dålig dag, det är en del av att hänga här. Jag tror inte de vill illa och ibland är saker gränsfall och tolkningsfrågor

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det blir ju lite som med domare i fotboll eller något, det är en del av spelet att det kan gå fel och mål bli bortdömda felaktigt. Samma sak här, en moderator kan göra misstag eller ha en dålig dag, det är en del av att hänga här. Jag tror inte de vill illa och ibland är saker gränsfall och tolkningsfrågor

En gång i tiden var jag med ich hjälpte till att modda ett större svenskt forum/community och skriver under på varje sak du skriver här. Mkt som kan påverka ett enskilt modd-beslut men så länge man försöker vara genomgående konsekvet och lyhörd brukar det gå bra.

Sen är det ju som med allt annat - can't please everyone.

Och som kort reflektion hade jag tyckt det vart kul/intressant om det fanns nånstans på swec att diskutera politik men har full förståelse för valet som är taget. Finns dessutom 1000 andra ställen att göra det på (men swec har ett antal medlemmar som jag gärna hade läst även på ämnet politik - hög std generellt sett här inne )

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR 1440p/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem

Lögner, gnäll, korkade, elaka, otrevliga, & så varelser som tar nästan nypris eller nypris på begagnat (lol).

Skönt att helvetet finns mwehehe.

Visa signatur

adm radio 3110