Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Nej, tyvärr tror jag inte det. De observationer jag gjort under 12 år som yrkesförare är att kvinnor är något sämre på att, i alla fall, respektera väjningsplikt.

För många år sedan annonserades att polisen skulle komma på besök på min då 9-årige sons skola och vi föräldrar ombads att prata lite trafik, trafikregler och trafikvett med våra barn. Som ansvarskännande förälder gjorde jag naturligtvis det men först ville jag veta vad han redan hade för kunskaper och idéer så jag frågade en hel del och det visade sig att han hade en ganska god uppfattning om mycket i trafiken. Svaret på frågan: "Är det något man speciellt ska se upp med i trafiken?" gjorde mig lite konfunderad eftersom han utan tvekan svarade: "tanter".

"Varför då?", frågade jag. Han svarade: "Tanter stannar aldrig och släpper fram barn vid övergångsställen". Mina försök att få honom att inse att det måste vara fördomar gav inte resultat och på ett föräldramöte strax efter polisens besök på skolan berättade jag för de närvarande om frågan och svaret. Det fick till resultat att alla mammor attackerade mig med med påståenden om att jag uppfostrat mina barn till att hata kvinnor blandat med en hel del annat som inte passar att prata högt om.

En av lärarna tog till orda och sa att hon nog måste göra alla ilskna "tanter" besvikna eftersom hon mycket ofta, när hon var ute med ungarna, såväl med hennes egna som med skolklassen, hade gjort samma observation och var tvungen att ge min son rätt, man var tvungen att se upp för "tanter". Det tog mig ur skottlinjen men diskussionen fortsatte ganska länge och övergick till påståenden liknande att om det fanns endast ett uns av sanning i min sons "observation" så berodde det på att kvinnor tvingades till dubbelarbete genom att de hade heltidsjobb och ingen hjälp av sina mansgrisar till män när de kommit hem från jobbet utan tvingades göra allt hemarbete själva. Jag blev förvånad över hur hätsk diskussionen blev. Hade man haft samma regler som på forumen här på sweC hade merparten av mammorna blivt avstängda en längre tid. Jag hade, av någon anledning, en rätt ansträngd relation till många av mammorna i den klassen under ganska lång tid.

Korrigerade lite tårta-på-tårta-fel
Permalänk
Avstängd

Motsatsen till gubbgnäll - gubbglädje!
Det finns inget härligare än att kunna gå och delvis löpa i skor utomhus där man inte får ont i knäna, fotlederna, eller andra delar av benen utan man får kötta igenom sin 11 kilometer långpromenad utan att nederkroppen börjar gråta pga. åldersfaktorer.

Perfekta temperaturen också: det var så varmt trots molnigt att jag blev svettig men den lilla vind som blåste svalkade mig och jag blev inte nedkyld utan bara svald så jag kunde fortsätta och gå och bli svettig igen och svalkad, och så vidare.

Skorna är: "Nike Performance - FLEX EXPERIENCE RUN 9 - Löparskor för tävling".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Gissa varför jag har gått över 100% till streamat innehåll? Vägrar betala för att få se reklam, jävla dumheter. Och inte få välja när jag ska se det jag vill se? Fattar inte hur tablå-tv fortfarande är en grej, förbannad stenåldersteknologi är vad det är.

Word! Köpte en Apple TV 4K (gen 6) och sade upp tv "Operatören" Kommer aldrig se tillbaka.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

För många år sedan annonserades att polisen skulle komma på besök på min då 9-årige sons skola och vi föräldrar ombads att prata lite trafik, trafikregler och trafikvett med våra barn. Som ansvarskännande förälder gjorde jag naturligtvis det men först ville jag veta vad han redan hade för kunskaper och idéer så jag frågade en hel del och det visade sig att han hade en ganska god uppfattning om mycket i trafiken. Svaret på frågan: "Är det något man speciellt ska se upp med i trafiken?" gjorde mig lite konfunderad eftersom han utan tvekan svarade: "tanter".

"Varför då?", frågade jag. Han svarade: "Tanter stannar aldrig och släpper fram barn vid övergångsställen", blev svaret. Mina försök att få honom att inse att det måste vara fördomar gav inte resultat och på ett föräldramöte strax efter polisens besök på skolan berättade jag för de närvarande om frågan och svaret. Det fick till resultat att alla mammor attackerade mig med med påståenden om att jag uppfostrat mina barn till att hata kvinnor blandat med en hel del annat som inte passar att prata högt om.

En av lärarna tog till orda och sa att hon nog måste göra alla ilskna "tanter" besvikna eftersom hon mycket ofta, när hon var ute med ungarna, såväl med hennes egna som med skolklassen, hade gjort samma observation och var tvungen att ge min son rätt, man var tvungen att se upp för "tanter". Det tog mig ur skottlinjen men diskussionen fortsatte ganska länge och övergick till påståenden liknande att om det fanns endast ett uns av sanning i min sons "observation" så berodde det på att kvinnor tvingades till dubbelarbete genom att de hade heltidsjobb och ingen hjälp av sina mansgrisar till män när de kommit hem från jobbet utan tvingades göra allt hemarbete själva. Jag blev förvånad över hur hätsk diskussionen blev. Hade man haft samma regler som på forumen här på sweC hade merparten av mammorna blivt avstängda en längre tid. Jag hade, av någon anledning, en rätt ansträngd relation till många av mammorna i den klassen under ganska lång tid.

Jag kan ju se ganska tydligt vem som kör från min position när de kör förbi och nej, det är ingen "conformation bias" då jag faktiskt fört en viss statistik på detta. Kvinnor är kraftigt överrepresenterade när det gäller att inte respektera väjningsplikter för bussar som ska svänga ut från hållplats. Jag har också fått mycket skit för att jag hävdar det men även kvinnliga kollegor säger samma sak. Jag har ingen förklaring till vad det beror på dock.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av anon132576:

Om man inte får vidröra ribban, hur väl ska man då kolla att den inte vidrörs? Om ribban darrar lite av att man duttar till den superlätt, men den rör sig inte från sitt läge, ska man då bli diskad eller? Hur är det om kläderna bara snuddar vid ribban, och isåfall hur noga ska man kolla om kläderna snuddar? Millimeter, mikrometer eller nanometernivå...? Osv.

Är väl enklare då att säga att så länge ribban stannar kvar där uppe så är det grönt ljus...?

Nu ändrade dom väl på längd o trestegs regeln från att om det vart ett märke i plastellinan så var det övertramp. Till att det räcker med att med domaren ska tycka eller så är det kameran vete fan. O då kan du ju snacka om mm. Med dagens teknik borde det vara enkelt att få till en ribba som funkar. Det är fan sjukt som det är idag.

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX / LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av serafim:

"Varför då?", frågade jag. Han svarade: "Tanter stannar aldrig och släpper fram barn vid övergångsställen", blev svaret. Mina försök att få honom att inse att det måste vara fördomar gav inte resultat och på ett föräldramöte strax efter polisens besök på skolan berättade jag för de närvarande om frågan och svaret. Det fick till resultat att alla mammor attackerade mig med med påståenden om att jag uppfostrat mina barn till att hata kvinnor blandat med en hel del annat som inte passar att prata högt om.

Kvinnor är naturligtvis ofelbara, skulle de till synes brista i något område, är det närmsta man som bär ansvaret genom sin blotta existens.

Det är bara att tugga i sig.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Dirkschneider:

Nu ändrade dom väl på längd o trestegs regeln från att om det vart ett märke i plastellinan så var det övertramp. Till att det räcker med att med domaren ska tycka eller så är det kameran vete fan. O då kan du ju snacka om mm. Med dagens teknik borde det vara enkelt att få till en ribba som funkar. Det är fan sjukt som det är idag.

Det enda vettiga vore att man hade en zon där avstampet träffar och sedan mäta från där foten faktiskt träffar plankan. Det är ingen stor sak med dagens teknik. Som man gör idag är lite stenålder. Utnyttja dagens teknik så hopparna kan fokusera på att hoppa långt istället för på att träffa plankan så exakt som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Kvinnor är naturligtvis ofelbara, skulle de till synes brista i något område, är det närmsta man som bär ansvaret genom sin blotta existens.

Det är bara att tugga i sig.

Förr sa man att bakom varje framgångsrik man står en stark kvinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Det enda vettiga vore att man hade en zon där avstampet träffar och sedan mäta från där foten faktiskt träffar plankan. Det är ingen stor sak med dagens teknik. Som man gör idag är lite stenålder. Utnyttja dagens teknik så hopparna kan fokusera på att hoppa långt istället för på att träffa plankan så exakt som möjligt.

Att träffa plankan bra är ju ett stort moment i sporten, samma sak med att ta bort ribban vilket säkert gör underverk för publiken samt gör det svårt för hopparen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Att träffa plankan bra är ju ett stort moment i sporten, samma sak med att ta bort ribban vilket säkert gör underverk för publiken samt gör det svårt för hopparen

Håller med till 100%. Att ta bort plankan, ribban, ringen kulstötarna ska stå kvar i, osv. förstår ju grenen.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Ta bort ribban är nog inte så lyckat eftersom man som hoppare siktar efter ribban men att bara kräva plankträff med en bredare planka och mäta från där foten träffar plankan vore inte så stor grej och skulle ta bort kravet på millimeterprecision i avstampet.

Permalänk
Skrivet av Semjonov:

Skrivet av GLaDER:

Håller med till 100%. Att ta bort plankan, ribban, ringen kulstötarna ska stå kvar i, osv. förstår ju grenen.

Skrivet av serafim:

Ta bort ribban är nog inte så lyckat eftersom man som hoppare siktar efter ribban men att bara kräva plankträff med en bredare planka och mäta från där foten träffar plankan vore inte så stor grej och skulle ta bort kravet på millimeterprecision i avstampet.

Jag förespråkar inte att ta bort plankan.
Däremot att få till en ribba du inte kan vidröra utan att någon form av larm ljuder.
Som det är nu så har det säkert hänt att någon som hoppat en lägre höjd vunnit.
Men ribban ska vara kvar men vidrör du den så är det samma som rivning.

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX / LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja de borde tänka på återvinningen när de designar sina förpackningar, men du behöver inte separera för att de ska gå att återvinna utan lägg den bara i behållaren för det materialslag som utgör huvuddelen av förpackningen.

Glasförpackningar specifikt har ju ofta andra typer av material som inte går att få bort, om det så är någon form av "hällhjälp" i en oljeflaska, folien på en champagneflaska eller en kvarvarande ring av plast eller metall efter korken, men de hör ändå hemma i glasåtervinningen exempelvis.

Rent glas utan några tillbehör i ofärgat, glas med tillhörande tillbehör som någon metallring eller plast i färgat glas. Färgat glas beror på metalltillsatser.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehsnils:

Rent glas utan några tillbehör i ofärgat, glas med tillhörande tillbehör som någon metallring eller plast i färgat glas. Färgat glas beror på metalltillsatser.

Nej det är inte rekommendationen. Ringar kan sitta kvar men man ska ändå lägga de i rätt behållare.

Skrivet av fti:

Skruvkorkar av metall ska inte sitta kvar på flaskorna, men ringen som är kvar efter korken kan dock sitta kvar. Flaskhalsarna avskiljs, och metallringarna återvinns separat.

https://www.ftiab.se/170.html

Permalänk
Medlem

Jag har helt klart blivit kallad gubbe för att jag hatar datorer med fönster på sidorna, ge mig slutna vanliga chassin.

Och till dagens Gubbgnäll:
När man sorterar bort chassin med fönster hos Inet så syns fortfarande, juste chassin med fönster.

Det skriker inom mig..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aldhissla:

Jag har helt klart blivit kallad gubbe för att jag hatar datorer med fönster på sidorna, ge mig slutna vanliga chassin.

När man sorterar bort chassin med fönster hos Inet så syns fortfarande, juste chassin med fönster.

Det skriker inom mig..

Vi är säker i liknande ålder 45+
Håller med dig, har aldrig förstått iden med att se kretskort i en låda och har absolut aldrig förstått iden med att de fanstygen ska blinka och lysa också. Finns väl en anledning till att det aldrig har blivit rätt att ha genomskinliga lådor till annan elektronik såsom TV, spelkonsol, mediaspelare eller annat. (X-box fanns i en genomskinlig låda men den var inte i klarglas så man såg egentligen inget ändå)

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Håller med dig, har aldrig förstått iden med att se kretskort i en låda och har absolut aldrig förstått iden med att de fanstygen ska blinka och lysa också. Finns väl en anledning till att det aldrig har blivit rätt att ha genomskinliga lådor till annan elektronik såsom TV, spelkonsol, mediaspelare eller annat. (X-box fanns i en genomskinlig låda men den var inte i klarglas så man såg egentligen inget ändå)

Ang TV.
Den "våta" drömmer idag är väll att ha en tv som är super platt, i metall och limmad. Metallen skall vara genomskynlig och du ska ha en massa LED's på den. Och helst ska den gå sönder efter 6 månader och du får betala dubbla inköpspriset för att få lagat den.

Själv har min TV fortfarande max upplösning på 720p..

Och jag är faktiskt "bara" 33

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aldhissla:

Ang TV.
Den "våta" drömmer idag är väll att ha en tv som är super platt, i metall och limmad. Metallen skall vara genomskynlig och du ska ha en massa LED's på den. Och helst ska den gå sönder efter 6 månader och du får betala dubbla inköpspriset för att få lagat den.

Själv har min TV fortfarande max upplösning på 720p..

Och jag är faktiskt "bara" 33

Helst ska vi nog bara ha en glasskiva som man kan sätta på väggen, när inte TV:n är på så ska den inte synas. Kanske ska den kunna lysa fint i någon rolig färg.

Jag kör iallafall en HD-TV men har ändå inte förstått lysande saker.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Jag är bara 40 men jag har inte fattat det heller. Däremot var mina datorer i yngre år ofta utan sidopanelen, inte för att det var snyggt men för kylning och snabbt kunna byta komponenter och så.

Trenden med genomskinliga elektronikprodukter var ju Imacs fel. Det var några jobbiga år där när allt skulle vara transparent med detaljer i någon halvtransparent klatschig färg. Crystal Xbox var ju förhållandevis återhållsam jämfört med mycket annat i och med att den inte hade någon färg som stod ut utan hela den var samma. Nedan var mycket värre i mina ögon exempelvis.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Jag är bara 40 men jag har inte fattat det heller. Däremot var mina datorer i yngre år ofta utan sidopanelen, inte för att det var snyggt men för kylning och snabbt kunna byta komponenter och så.

Trenden med genomskinliga elektronikprodukter var ju Imacs fel. Det var några jobbiga år där när allt skulle vara transparent med detaljer i någon halvtransparent klatschig färg. Crystal Xbox var ju förhållandevis återhållsam jämfört med mycket annat i och med att den inte hade någon färg som stod ut utan hela den var samma. Nedan var mycket värre i mina ögon exempelvis.
https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-d30c93330e34f6fcf3dc85eaa48c0402

Varken Imac, X-box eller dessa nintendomaskiner var snygga någonstans men jag vet att crystal Xbox var eftertraktat av många. Inte av mig ska tilläggas.

Att kunna byta komponenter har ju sin fördel om man då kör utan lucka men istället så drar det in mycket mer damm gissar jag. Damfilter gör säkert lite nytta vid fläktarna annars.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Varken Imac, X-box eller dessa nintendomaskiner var snygga någonstans men jag vet att crystal Xbox var eftertraktat av många. Inte av mig ska tilläggas.

Nja, jag tyckte nog att den var ganska snygg då, men inte idag. Dock hade jag en vanlig svart.

Citat:

Att kunna byta komponenter har ju sin fördel om man då kör utan lucka men istället så drar det in mycket mer damm gissar jag. Damfilter gör säkert lite nytta vid fläktarna annars.

Jo, jag misstänker att det inte hjälpte kylningen så mycket i praktiken. Ibland, om det var varmt och jag verkligen gjorde något krävande, så ställde jag en golv- eller bordsfläkt så den blåste på de varma bitarna vilket nog hjälpte en del. Men mest handlade det om att byta diskar tror jag, på den tiden hade jag många diskar och moderkorten hade ofta bara 2 (gånger 2) IDE-kanaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldhissla:

Jag hamnar väl av ålder i kategorin gubbe men har heller aldrig förstått bling-bling-trenden. Mina datorer är diskreta, tysta och svala. Mina fyra senaste byggen är gjorda på svarta lådor utan fönster från Fractal Design. Samtliga med luftkylning och PWM-fläktar som ställs till min 200 rpm. Man måste lägga örat till lådan för att höra att datorn är igång. Enda ljuset är "på"-knappen som lyser svagt i blått.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serafim:

Jag hamnar väl av ålder i kategorin gubbe men har heller aldrig förstått bling-bling-trenden. Mina datorer är diskreta, tysta och svala. Mina fyra senaste byggen är gjorda på svarta lådor utan fönster från Fractal Design. Samtliga med luftkylning och PWM-fläktar som ställs till min 200 rpm. Man måste lägga örat till lådan för att höra att datorn är igång. Enda ljuset är "på"-knappen som lyser svagt i blått.

Jag funderar på om det helt enkelt handlar om ens smak. Jag var rätt bilintresserad när jag var yngre exempelvis men det har aldrig lockat med någon neonfärgad riskokare eller en massa flames eller så. Hellre en diskret sleeper i så fall. På samma sätt skippar jag gaming-estetiken men är inte heller intresserad av att exempelvis trycka in en värstingdator i ett gammalt 386-chassi med turboknapp eller så, hellre då en diskret låda eller något annat stilrent.

Permalänk
Skrivet av Aldhissla:

Det skriker inom mig..

Orsaken till varför jag kör fönster är just för att se moderkorts LEDS om något blir fel vid uppstart samt att kunna se hur dammigt det har blivit i chassin. Gillar att vara effektivt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej det är inte rekommendationen. Ringar kan sitta kvar men man ska ändå lägga de i rätt behållare.

Den rekommendationen verkar variera beroende på var man bor och kanske också över tiden då tidigare var det så att allt glas med metalldelar skulle gå i färgat glas.

Permalänk
Medlem

Har McDonalds blivit fritidsgård på senare år.
När jag började äta på Donken i början av åttiotalet så åt vi där.
Idag, åtminstone i centrala Stockholm samlas horder av barn/ungdomar upp till kanske 25-årsåldern där e n beställer en milkshake och dennes övriga 7 i sällskapet bara är med och stojar med sina telefoner.
Är de rubbade? Det finns väl tusentals platser roligare att hänga på än i en sunkig McDonalds-restaurang?
Liknande ser jag ibland i större ”Gallerior”
Just ungdomar som verkar glida runt helt planlöst utan att nämnvärt verka handla något.
När jag åker till en galleria för att köpa ex. batterier eller någon sladd så tar besöket i gallerian max 5-10 minuter beroende på hur mycket folk där är.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Har McDonalds blivit fritidsgård på senare år.

Jepp. De är väl trångbodda och har ingenstans att hänga.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Jepp. De är väl trångbodda och har ingenstans att hänga.

Jag kan komma på 100 mer tilltalande platser på rak arm än Donken och/eller gallerior, där man kan hänga. Eller varför är de inte på sina fritidsgårdar? De har väl öppet året om? Är inte ungar upp till 25-årsåldern på kollo så här års?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dockland:

varför är de inte på sina fritidsgårdar?

Ja, varför är de uppstudsiga tonåringarna inte där vi vuxna bestämt att de ska vara på fritiden? Obegripligt..

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Ja, varför är de uppstudsiga tonåringarna inte där vi vuxna bestämt att de ska vara på fritiden? Obegripligt..

Men Donken, Gallerior?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K