Nej, tyvärr tror jag inte det. De observationer jag gjort under 12 år som yrkesförare är att kvinnor är något sämre på att, i alla fall, respektera väjningsplikt.
För många år sedan annonserades att polisen skulle komma på besök på min då 9-årige sons skola och vi föräldrar ombads att prata lite trafik, trafikregler och trafikvett med våra barn. Som ansvarskännande förälder gjorde jag naturligtvis det men först ville jag veta vad han redan hade för kunskaper och idéer så jag frågade en hel del och det visade sig att han hade en ganska god uppfattning om mycket i trafiken. Svaret på frågan: "Är det något man speciellt ska se upp med i trafiken?" gjorde mig lite konfunderad eftersom han utan tvekan svarade: "tanter".
"Varför då?", frågade jag. Han svarade: "Tanter stannar aldrig och släpper fram barn vid övergångsställen". Mina försök att få honom att inse att det måste vara fördomar gav inte resultat och på ett föräldramöte strax efter polisens besök på skolan berättade jag för de närvarande om frågan och svaret. Det fick till resultat att alla mammor attackerade mig med med påståenden om att jag uppfostrat mina barn till att hata kvinnor blandat med en hel del annat som inte passar att prata högt om.
En av lärarna tog till orda och sa att hon nog måste göra alla ilskna "tanter" besvikna eftersom hon mycket ofta, när hon var ute med ungarna, såväl med hennes egna som med skolklassen, hade gjort samma observation och var tvungen att ge min son rätt, man var tvungen att se upp för "tanter". Det tog mig ur skottlinjen men diskussionen fortsatte ganska länge och övergick till påståenden liknande att om det fanns endast ett uns av sanning i min sons "observation" så berodde det på att kvinnor tvingades till dubbelarbete genom att de hade heltidsjobb och ingen hjälp av sina mansgrisar till män när de kommit hem från jobbet utan tvingades göra allt hemarbete själva. Jag blev förvånad över hur hätsk diskussionen blev. Hade man haft samma regler som på forumen här på sweC hade merparten av mammorna blivt avstängda en längre tid. Jag hade, av någon anledning, en rätt ansträngd relation till många av mammorna i den klassen under ganska lång tid.