Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Varför i hela helvete har man inte kontroll av körkunskaperna när körkortet ska förnyas? Det är verkligen över mitt förstånd att man bara antar att folk fortfarande vet hur man kör bil när det var ungefär 700 år sedan man fick lappen.

Jag fick rädda en tant med rollator från att bli överkörd igår när en gubbjävel i nån mikroskopisk skitbil skulle backa ut från en parkering utan att se sig för öht.

Gubbfan fick sig en rejäl avhyvling ska ni veta, helvete vad arg jag var. Det var inte skymd sikt nånstans, och hade han vridit huvudet ens halvvägs hade han sett tanten i god tid.

I själva verket är det så att de som är mest inblandad i olyckor är yngre och följaktligen sådana som inte tagit körkort för "ungefär 700 år sedan". Blindstyren finns i alla åldrar och en del bilar gör det inte bättre. Det är tämligen ironiskt att min lillbil, som då ju teoretiskt borde vara särskilt bra i stadstrafik, kan dölja en eller flera elefanter bakom A-stolparna i en riktigt olycklig vinkel vid t ex övergångsställen. Snett bakåt är det också katastrofalt usel sikt, vilket just när man ska backa inte är så lyckat. C-stolpen är "fet" och i och med att bilen inte är så lång förvärras effekten. Speglarna har också rätt dålig krök på glaset, men det blev säkert billigare så.

Sedan går ju en del rätt in bakom bilen trots att man backar och då pratar jag inte om barn. Det har även hänt mig vid en utfart där det är en trottoar på motsatt sida. Den kunde man absolut inte gå på tydligen, utan istället går man mitt i gatan och rakt in nära bakom bilen. Notera nu också att gatan är enkelriktad och de kom gående från det håll trafik inte förväntas, förutom polisen som jag sett köra mot enkelriktningen ett antal gånger... Notera också att de gick på höger sida, dvs alltså inte heller på rätt sida om trottoar saknats.

Permalänk

Folk som biter i sin medalj på bild när de får dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av basickarl:

Folk som biter i sin medalj på bild när de får dem.

Ursprunget till denna "sedvänja" är nog dock snarare fotograferna än medaljinnehavarna.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Ursprunget till denna "sedvänja" är nog dock snarare fotograferna än medaljinnehavarna.

Förklara gärna vidare vad du menar. Folk biter i sina medaljer även på selfies?

Permalänk
Medlem
Skrivet av basickarl:

Förklara gärna vidare vad du menar. Folk biter i sina medaljer även på selfies?

Jag menar att detta är en typ av bild som man föreställs sig gärna setts från media och därför arrangerats.
Noterar att det till och med finns en artikel hos CNN, som delvis är en upprepning av en tidigare på samma tema: https://edition.cnn.com/2021/07/29/sport/olympics-biting-meda...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ztenlund:

Jag menar att detta är en typ av bild som man föreställs sig gärna setts från media och därför arrangerats.
Noterar att det till och med finns en artikel hos CNN, som delvis är en upprepning av en tidigare på samma tema: https://edition.cnn.com/2021/07/29/sport/olympics-biting-meda...

Det är ett sätt att testa guld, är det nånstans i närheten av 24k kan du göra märken i det med tänderna. Så jag antar att man gör det för att signalera att medaljen är riktig.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det är ett sätt att testa guld, är det nånstans i närheten av 24k kan du göra märken i det med tänderna. Så jag antar att man gör det för att signalera att medaljen är riktig.

Åh! Så det är inte choklad?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av ztenlund:

I själva verket är det så att de som är mest inblandad i olyckor är yngre och följaktligen sådana som inte tagit körkort för "ungefär 700 år sedan". Blindstyren finns i alla åldrar och en del bilar gör det inte bättre. Det är tämligen ironiskt att min lillbil, som då ju teoretiskt borde vara särskilt bra i stadstrafik, kan dölja en eller flera elefanter bakom A-stolparna i en riktigt olycklig vinkel vid t ex övergångsställen. Snett bakåt är det också katastrofalt usel sikt, vilket just när man ska backa inte är så lyckat. C-stolpen är "fet" och i och med att bilen inte är så lång förvärras effekten. Speglarna har också rätt dålig krök på glaset, men det blev säkert billigare så.

Sedan går ju en del rätt in bakom bilen trots att man backar och då pratar jag inte om barn. Det har även hänt mig vid en utfart där det är en trottoar på motsatt sida. Den kunde man absolut inte gå på tydligen, utan istället går man mitt i gatan och rakt in nära bakom bilen. Notera nu också att gatan är enkelriktad och de kom gående från det håll trafik inte förväntas, förutom polisen som jag sett köra mot enkelriktningen ett antal gånger... Notera också att de gick på höger sida, dvs alltså inte heller på rätt sida om trottoar saknats.

Det låter väldigt mycket som "jamen alla andra då?!"
Jag har inte sagt att jag själv ska vara undantagen förnyad körkortskontroll bara för jag är under 40. Regler ändras till och från, och alla som har körkort vid det tillfället förväntas veta om det, men inga kontroller görs.

Oavsett hur bilen är ut ska du ha koll på omgivningen. Om bilens design är så fruktansvärt dålig att du inte kan se bakåt kanske du behöver en extern observatör, eller montera backkamera. Det är ditt ansvar som bilförare att kontrollera omgivningen.

Vad gäller mitt specifika exempel observerade jag situationen hela vägen från att gubben satte sig i bilen. Tanten som gick bakom var ingen fartdemon direkt, så hade han ens tittat runt sig innan han satte sig hade han förstått vad som fanns runt omkring. Men noll kontroll. Därav förnyad körkortskontroll, hade han betett sig så under uppsikt av en provare hade han inte fått godkänt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Det låter väldigt mycket som "jamen alla andra då?!"
Jag har inte sagt att jag själv ska vara undantagen förnyad körkortskontroll bara för jag är under 40. Regler ändras till och från, och alla som har körkort vid det tillfället förväntas veta om det, men inga kontroller görs.

Oavsett hur bilen är ut ska du ha koll på omgivningen. Om bilens design är så fruktansvärt dålig att du inte kan se bakåt kanske du behöver en extern observatör, eller montera backkamera. Det är ditt ansvar som bilförare att kontrollera omgivningen.

Vad gäller mitt specifika exempel observerade jag situationen hela vägen från att gubben satte sig i bilen. Tanten som gick bakom var ingen fartdemon direkt, så hade han ens tittat runt sig innan han satte sig hade han förstått vad som fanns runt omkring. Men noll kontroll. Därav förnyad körkortskontroll, hade han betett sig så under uppsikt av en provare hade han inte fått godkänt.

Det är ju dock fakta att det är unga som är det stora riskmomentet i trafiken, inte 70+ som glömt vad random trafikmärke betyder.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

Det är ju dock fakta att det är unga som är det stora riskmomentet i trafiken, inte 70+ som glömt vad random trafikmärke betyder.

Tycker nog egentligen att en uppkörning inför varje körkortsförnyelse vore rättfärdigat även om det vore bökigt att genomföra. Var ute med min far en gång för länge sen och frågade honom efter en minst sagt bekymmersam resa om han någon gång uppmärksammat hur omgivningen reagerade på hans framfart. Det hade han inte gjort men lite senare ringde han och berättade att han slutade köra bil. Det blev en väckarklocka för honom att kolla hur omgivningen upplevde hans körteknik. Har själv slutat köra bil sedan jag fått reda på att min syn är 80% på vänster öga och 50% på höger och att det enda som kan göra något åt saken är operation av ögonen. Upplever själv att körning blivit obekvämt. Förr var det bekvämt och ganska avkopplande att köra.
Har också sett exempel på äldre som nog borde sluta med körandet men den stora mängden olyckstillbud står som sagt ungdomar för.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av kundun:

Det är ju dock fakta att det är unga som är det stora riskmomentet i trafiken, inte 70+ som glömt vad random trafikmärke betyder.

Och ändå var det inte en 20-åring som höll på att köra över tanten.
Nej, generellt är det inte äldre som orsakar flest olyckor, men att behöva göra en kortare uppkörning när man är 23 efter kortet togs vid 18 är ändå bättre än inget, eller hur?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Världens mest otacksamma jobb har dom som jobbar på BMW, Audi och Mercedes. Då menar jag dessa stackars människor som installerar denna hemska spak! Ja den som sitter till vänster bakom ratten, det är ju ingen som använder den och dessa stackars människor måste montera en sån i varje bil. Snacka om ett otacksamt jobb

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Tycker nog egentligen att en uppkörning inför varje körkortsförnyelse vore rättfärdigat även om det vore bökigt att genomföra. Var ute med min far en gång för länge sen och frågade honom efter en minst sagt bekymmersam resa om han någon gång uppmärksammat hur omgivningen reagerade på hans framfart. Det hade han inte gjort men lite senare ringde han och berättade att han slutade köra bil. Det blev en väckarklocka för honom att kolla hur omgivningen upplevde hans körteknik. Har själv slutat köra bil sedan jag fått reda på att min syn är 80% på vänster öga och 50% på höger och att det enda som kan göra något åt saken är operation av ögonen. Upplever själv att körning blivit obekvämt. Förr var det bekvämt och ganska avkopplande att köra.
Har också sett exempel på äldre som nog borde sluta med körandet men den stora mängden olyckstillbud står som sagt ungdomar för.

Skrivet av Shudnawz:

Och ändå var det inte en 20-åring som höll på att köra över tanten.
Nej, generellt är det inte äldre som orsakar flest olyckor, men att behöva göra en kortare uppkörning när man är 23 efter kortet togs vid 18 är ändå bättre än inget, eller hur?

Absolut, själv har jag en svärmor jag tjatar på att hon ska sluta köra. Och själv börjar det kännas obekvämt att köra i skymning.
Längre provperiod för unga kanske, för jag tror inte problemet är den teoretiska delen av körningen så omprov tror jag inte hade sänkt olycksfrekvensen nog för att motivera administrationen för omprov. Det är den praktiska biten med risktagning som jag tror är den stora boven med ungas körstil.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av kundun:

Absolut, själv har jag en svärmor jag tjatar på att hon ska sluta köra. Och själv börjar det kännas obekvämt att köra i skymning.
Längre provperiod för unga kanske, för jag tror inte problemet är den teoretiska delen av körningen så omprov tror jag inte hade sänkt olycksfrekvensen nog för att motivera administrationen för omprov. Det är den praktiska biten med risktagning som jag tror är den stora boven med ungas körstil.

Kanske läge att blanda upp teorin med bilder på bilolycksoffer, motsvarande bilderna på dassiga lungor på cigarettpaket?
"Kolla vad du kan ställa till med om du kör som en rövhatt. Så håll dig i skinnet, slyngel."

Problemet är väl att många egentligen vet hur man kör ordentligt, så att utsätta dem för en ny uppkörning kommer eventuellt inte ge nånting. Snarare bör risken de tar med att busköra ligga närmare dem själva, typ snabbare indraget körkort och under längre period. Högre böter, obligatorisk samhällstjänst vid trafikförseelser.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Kanske läge att blanda upp teorin med bilder på bilolycksoffer, motsvarande bilderna på dassiga lungor på cigarettpaket?
"Kolla vad du kan ställa till med om du kör som en rövhatt. Så håll dig i skinnet, slyngel."

Problemet är väl att många egentligen vet hur man kör ordentligt, så att utsätta dem för en ny uppkörning kommer eventuellt inte ge nånting. Snarare bör risken de tar med att busköra ligga närmare dem själva, typ snabbare indraget körkort och under längre period. Högre böter, obligatorisk samhällstjänst vid trafikförseelser.

Det här gjorde de ju på "riskettan" Fick man ju se lite en grafisk film från olyckor, samt ngn kortfilm om en ung kille i en saab som körde över en unge som skulle hämta socker hos grannen.

Och mitt dagens gubbgnäll: behöver knappt tanka då jag nästan hel jobbat hemma senaste året/semester nu, men för fasen 17,45kr/l för dieseln?

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Det är ett sätt att testa guld, är det nånstans i närheten av 24k kan du göra märken i det med tänderna. Så jag antar att man gör det för att signalera att medaljen är riktig.

Du har helt rätt. Men man kan gör det utan att ha en kamera pekat mot sitt ansikte.

Permalänk
Medlem

17,64kr/l Diesel.
Säger inget mer.

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Något relaterat gubbgnäll: Varför har folk börjat nia igen? Mestadels yngre butikspersonal och liknande yrken där de verkar tro att det är extra hövligt på något sätt, vilket det inte är.

(Youtube personligheter som tror de har uppnått någon form av överhet är komiskt/tragiskt förstås.)

Blir man niad så går man därifrån.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MalZon:

17,64kr/l Diesel.
Säger inget mer.

Nu blev tanken 50 kr dyrare. Det ska nog gå.

Vid 20 kr, där börjar jag klaga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Blir man niad så går man därifrån.

Jag är kanske lite för ung för att gubbgnälla om detta. Men var det inte så att man tilltalade folk med deras titel typ "verkmästare Nilsson" eller "doktor Adolphsson", och tilltalet "ni" användes för personer som var av så låg ställning att den inte var värd att nämnas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Jag är kanske lite för ung för att gubbgnälla om detta. Men var det inte så att man tilltalade folk med deras titel typ "verkmästare Nilsson" eller "doktor Adolphsson", och tilltalet "ni" användes för personer som var av så låg ställning att den inte var värd att nämnas?

Man niade de med lägre ställning ja. Så var det i mångt och mycket fram till Du-reformen i slutet av 60-talet.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serafim:

Tycker nog egentligen att en uppkörning inför varje körkortsförnyelse vore rättfärdigat även om det vore bökigt att genomföra. Var ute med min far en gång för länge sen och frågade honom efter en minst sagt bekymmersam resa om han någon gång uppmärksammat hur omgivningen reagerade på hans framfart. Det hade han inte gjort men lite senare ringde han och berättade att han slutade köra bil. Det blev en väckarklocka för honom att kolla hur omgivningen upplevde hans körteknik. Har själv slutat köra bil sedan jag fått reda på att min syn är 80% på vänster öga och 50% på höger och att det enda som kan göra något åt saken är operation av ögonen. Upplever själv att körning blivit obekvämt. Förr var det bekvämt och ganska avkopplande att köra.
Har också sett exempel på äldre som nog borde sluta med körandet men den stora mängden olyckstillbud står som sagt ungdomar för.

Samtidigt hade det varit en sjuk kostnad och tagit en massa tid. Min tanke är snarare att man borde tvinga läkare, optiker och liknande att anmäla så fort någon börjar närma sig problem som kan minska körförmågan. Vi har väl redan något sånt men det borde vara hårdare för det är väldigt många som fortsätter att köra bil långt efter de borde. Sen borde vi också försöka minska "stigmat" att prata med sina äldre närstående om sådana saker, hur man nu ska göra det.

Sen är det förstås sant att unga människor är överrepresenterade i olycksstatistiken, men riktigt gamla är också överrepresenterade vad jag förstår, speciellt om man ser till olyckor per körd distans. Skillnaden är att yngre förare är oerfarna men jobbar på att få mer erfarenhet medan äldre bara blir sämre förare med tiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Iskra:

Jag är kanske lite för ung för att gubbgnälla om detta. Men var det inte så att man tilltalade folk med deras titel typ "verkmästare Nilsson" eller "doktor Adolphsson", och tilltalet "ni" användes för personer som var av så låg ställning att den inte var värd att nämnas?

Jo precis, därför känns det bara dumt när någon använder ni för att försöka vara extra trevlig liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Word! SAP är tyskarnas hämnd för två förlorade världskrig.

Glöm inte att det inte finns något sätt att enkelt se hur många timmar man redan reggat på ett projekt eller att man inte kan gå tillbaka mer än en månad i tidigare tidrapporter utan att gå tillbaka till startsidan och välja ett nytt startdatum. Därefter kan man gå tillbaka en månad till innan man får backa ut och göra samma sak igen. Sen har vi nitiska projektledare som lägger upp 23 olika tidskoder för olika delar av ett projekt med olika kombinationer för olika aktiviteter.

När man sen skall ta ut flex eller semester måste man ange klockslag även för heldagar...

Ansvarade för 40 konsulter ett tag som rapporterande i systemet. Jag godkände alltid deras rapporterande. Hade absolut ingen aning om nått var korrekt eftersom det var totalt omöjligt att ha koll. Jag hade 200+ rader som skulle godkännas varje gång i ett segt buggigt världsfrånvänt system samtidigt som jag hade annat göra plus ett liv utanför jobbet.

Men ekonomerna gillade det som vanligt. Upplevd kontroll är tydligen viktigt för ekonomer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Man niade de med lägre ställning ja. Så var det i mångt och mycket fram till Du-reformen i slutet av 60-talet.

Nja... Man hade under lång tid titlar även för folk i "lägre" ställning. Innan ni blev vanligt i tilltal hade man ganska krystade sätt att benämna folk i skrift men annars var det "herr Larsson", om man inte visste namnet då det blev "herrn". För damer var det "fru Larsson", "frun" eller "fröken". "Ni" blev det så småningom tilsammans med titeln om man kände till den. "Doktor Larsson", "Intendent Persson", o s v, men kände man inte till titeln blev det "ni", oavsett vilken samhällsställning eller titel personen hade.
Man du-ade inte ens inom familjen mer än mellan makar. När jag tog studenten så lade min far officiellt bort titlarna med mig i en särskilt utbringad skål. Det var året innan Bror Rexed 1967 blev "du och Bror" med hela svenska folket.

Roligaste "titel"-incidenten var på en konferens 1996 i Cottbus i Tyskland, där man fortfarande håller hårt på titlar. Jag ledde en av sessionerna och man hade en lista över vilka som stod på tur att prata och när det blev en professor Meyer på tur annonserade jag det med "professor Meyer". Han protesterade och krävde att man titulerade honom "Herr professor, doktor, doktor Meyer", han hade nämligen två doktorsexamina och innehade dessutom en professur. Han nästan skrek med en röst halvt kvävd av ilska och indignation: "Nein, nein, nein, es heisst Herr Professor Doktor Doktor Meyer, bitte stellen Sie mich richtig vor!"
Nästa gång han stod på tur blev det bara en "doktor", jag hade inte insett att båda krävdes. Han krävde att jag annonserade honom korrekt men varje gång blev det något fel. När han för femte gången fick ordet hade jag tröttnat och annonserade honom som "Herr, etcetera, Meyer". Han blev rasande och lämnade lokalen. Han insisterade efter det på att jag inte skulle få "presidera" mera, ett slag i luften eftersom man bara ledde en session men en markering mot den som inte riktigt förstod att uppskatta hans suveränitet.

Feeelstaavningar...
Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Nja... Man hade under lång tid titlar även för folk i "lägre" ställning. Innan ni blev vanligt i tilltal hade man ganska krystade sätt att benämna folk i skrift men annars var det "herr Larsson", om man inte visste namnet då det blev "herrn". För damer var det "fru Larsson", "frun" eller "fröken". "Ni" blev det så småningom tilsammans med titeln om man kände till den. "Doktor Larsson", "Intendent Persson", o s v, men kände man inte till titeln blev det "ni", oavsett vilken samhällsställning eller titel personen hade.
Man du-ade inte ens inom familjen mer än mellan makar. När jag tog studenten så lade min far officiellt bort titlarna med mig i en särskilt utbringad skål. Det var året innan Bror Rexed 1967 blev "du och Bror" med hela svenska folket.

Roligaste "titel"-incidenten var på en konferens 1996 i Cottbus i Tyskland, där man fortfarande håller hårt på titlar. Jag ledde en av sessionerna och man hade en lista över vilka som stod på tur att prata och när det blev en professor Meyer på tur annonserade jag det med "professor Meyer". Han protesterade och krävde att man titulerade honom "Herr professor, doktor, doktor Meyer", han hade nämligen två doktorsexamina och innehade dessutom en professur. Han nästan skrek med en röst halvt kvävd av ilska och indignation: "Nein, nein, nein, es heisst Herr Professor Doktor Doktor Meyer, bitte stellen Sie mich richtig vor!"
Nästa gång han stod på tur blev det bara en "doktor", jag hade inte insett att båda krävdes. Han krävde att jag annonserade honom korrekt men varje gång blev det något fel. När han för femte gången fick ordet hade jag tröttnat och annonserade honom som "Herr, etcetera, Meyer". Han blev rasande och lämnade lokalen. Han insisterade efter det på att jag inte skulle få "presidera" mera, ett slag i luften eftersom man bara ledde en session men en markering mot den som inte riktigt förstod att uppskatta hans suveränitet.

Haha ja Tyskar är roliga!
Jobbar i en tysk firma och jag envisas med att kalla alla för deras förnamn bara.
Först blir de lite chockade men de gillar den nordiska platta hierarkin egentligen.
Så det gäller bara att bli kompis med dem så är de väldigt vänliga. Mitt trick är att proklamera min kärlek till tyskt veteöl och schweinshaxe så blir man ofta accepterad som man är.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Samtidigt hade det varit en sjuk kostnad och tagit en massa tid. Min tanke är snarare att man borde tvinga läkare, optiker och liknande att anmäla så fort någon börjar närma sig problem som kan minska körförmågan. Vi har väl redan något sånt men det borde vara hårdare för det är väldigt många som fortsätter att köra bil långt efter de borde. Sen borde vi också försöka minska "stigmat" att prata med sina äldre närstående om sådana saker, hur man nu ska göra det.

Sen är det förstås sant att unga människor är överrepresenterade i olycksstatistiken, men riktigt gamla är också överrepresenterade vad jag förstår, speciellt om man ser till olyckor per körd distans. Skillnaden är att yngre förare är oerfarna men jobbar på att få mer erfarenhet medan äldre bara blir sämre förare med tiden.

Nu är det ju så redan, åtminstone för yrkesförare. Man måste göra hälsokontroller för att få förnya den högre behörigheten och vården är skyldig rapportera när man ställer t.ex. diabetesdiagnos till transportstyrelsen. Egentligen borde det gälla alla behörigheter men det är inte så tyvärr.

Det finns dock ett problem här. Har man fått en felaktig diagnos och därmed förlorat behörigheten så är det i princip omöjligt få tillbaka den, oavsett hur många intyg och försäkringar på att diagnosen var felaktig man har. Jag har själv varit orolig vid två tillfällen att förlora min högre behörighet, dels när jag fick min autismdiagnos och sedan när jag fick diabetesdiagnosen. Trots att jag kört buss långt innan jag fick autismdiagnosen så var jag tvungen ha ett detaljerat intyg på att jag klarade av det, autism är något man föds med och inget man bara får helt plötsligt. Diabetesdiagnosen var felaktig men den går inte få bort. Den har tack och lov inte ställt till det för mig ännu men regler ändras då och då så helt plötsligt kan jag bli av med min behörighet trots att jag egentligen är frisk.

Vad jag vill säga med det är att det är inte bara svart eller vitt. Det finns gott om exempel på människor som har förlorat sina körkort trots att de klarar alla krav, samtidigt som det finns de som får fortsätta köra fast de inte borde. Det är tyvärr lite godtyckligt som det är idag och transportstyrelsen är väldigt trubbiga i detta sammanhang.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av RetarDeD:

Mitt trick är att proklamera min kärlek till tyskt veteöl och schweinshaxe så blir man ofta accepterad som man är.

Du slipper undan med att inte inkludera sauerkraut? Udda! Själv blev jag invigd @ Ratskeller München.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Du slipper undan med att inte inkludera sauerkraut? Udda! Själv blev jag invigd @ Ratskeller München.

Haha nejnej, alla utlänningar vet vad sauerkraut är, så det är för lätt.
Att hylla en lokalproducerad hefeweizen och "haxen" på den lokala Ratskeller'n är det bästa tricket i boken!
Då får man alla tyskar över på sin sida

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Haha nejnej, alla utlänningar vet vad sauerkraut är, så det är för lätt.
Att hylla en lokalproducerad hefeweizen och "haxen" på den lokala Ratskeller'n är det bästa tricket i boken!
Då får man alla tyskar över på sin sida

Knödeln brukar serveras i stället för potatis, men sant att surkål är ett bra tilltugg. Jag fick Knödeln översatt till kroppkakor men det stämde ju inte alls! Inget fläsk i mitten men annars verkade det ganska likt. Å andra sidan var ju fläsket vid sidan om...