Varför i hela helvete har man inte kontroll av körkunskaperna när körkortet ska förnyas? Det är verkligen över mitt förstånd att man bara antar att folk fortfarande vet hur man kör bil när det var ungefär 700 år sedan man fick lappen.
Jag fick rädda en tant med rollator från att bli överkörd igår när en gubbjävel i nån mikroskopisk skitbil skulle backa ut från en parkering utan att se sig för öht.
Gubbfan fick sig en rejäl avhyvling ska ni veta, helvete vad arg jag var. Det var inte skymd sikt nånstans, och hade han vridit huvudet ens halvvägs hade han sett tanten i god tid.
I själva verket är det så att de som är mest inblandad i olyckor är yngre och följaktligen sådana som inte tagit körkort för "ungefär 700 år sedan". Blindstyren finns i alla åldrar och en del bilar gör det inte bättre. Det är tämligen ironiskt att min lillbil, som då ju teoretiskt borde vara särskilt bra i stadstrafik, kan dölja en eller flera elefanter bakom A-stolparna i en riktigt olycklig vinkel vid t ex övergångsställen. Snett bakåt är det också katastrofalt usel sikt, vilket just när man ska backa inte är så lyckat. C-stolpen är "fet" och i och med att bilen inte är så lång förvärras effekten. Speglarna har också rätt dålig krök på glaset, men det blev säkert billigare så.
Sedan går ju en del rätt in bakom bilen trots att man backar och då pratar jag inte om barn. Det har även hänt mig vid en utfart där det är en trottoar på motsatt sida. Den kunde man absolut inte gå på tydligen, utan istället går man mitt i gatan och rakt in nära bakom bilen. Notera nu också att gatan är enkelriktad och de kom gående från det håll trafik inte förväntas, förutom polisen som jag sett köra mot enkelriktningen ett antal gånger... Notera också att de gick på höger sida, dvs alltså inte heller på rätt sida om trottoar saknats.