Permalänk
Medlem

HDR eller inte?

Hej,

Funderar fortfarande på uppgradering av skärm. Sitter på en gammal 60hz 1440p.
Spelar mest på skärmen - alla typer av spel inkl. fps.

Har tittat på AOC 3U34G2X vilket verkar vara ett väldigt bra alternativ - men är ändå VA.

Kan inte låta bli att bli lite sugen på 38GL950G https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5083511 men den är oerhört dyr.
Bortsett från priset finns ju dock en annan stark nackdel - den har obefintlig HDR.
Det finns ju alternativ med bra HDR - t.ex. AOC AGUCG353 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5284948 - men då är det VA panel och med den problematik med smearing som kommer med det.

Det som lockar med LG är den lite högre upplösningen samt större ytan.
Jämför man då med den billiga AOC 34G2X så får man ju med den senare en mkt billigare skärm med bra prestanda, men VA, heller ingen HDR och mindre upplösning/yta. Så det blir en större kompromiss och kanske något man vill byta mycket tidigare. (Och den finns ju heller inte att få tag i för tillfället/någon månad fram minst.)

Jag har idag en grym HDR-tv där jag kan spela HDR-titlar som t.ex. RDR2.

Men - till min huvudsakliga fråga - hur tänker ni med HDR? Är det något ni tror kommer bli "standard" i spel på några års sikt? Och är det en stor "förlust" även i fps-spel att köra på icke-hdr-skärm när spelet har stöd för hdr t.ex. Battlefield V? (Jag kan ju lira hdr på min tv men funkar mindre bra med just fps.)

Om man gör en långsiktig investering i LG-skärmen - tror ni HDR är något man saknar om säg 2 år?

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Bildexpert 📺

@daolo: HDR (och det som hör till, likt P3-färgrymd) är utan tvekan framtiden inom TV- och filmproduktion. På datorsidan går det betydligt trögare men en hel del nya spel anpassar sig. Och det lär bli tydligare med nästa generation konsoler eftersom de körs mot TV-apparater där HDR är etablerat, mognat och ofta håller en mycket jämnare kvaitetesnivå, särskilt när man blandar in Dolby Vision och HDR10+

Med det sagt är HDR på majoriteten datorskärmar i bästa fall en axelryckning. Och i alldeles för många fall en försämring mot att bara köra SDR som vanligt.

Ska du prioritera HDR på en datorskärm, se då till att det är en skärm som har erkänt duglig eller bra HDR. Det är väldigt få som har det och den stora bulken av skärmar med HDR400-specen är i bästa fall då värda en axelryckning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@daolo: HDR (och det som hör till, likt P3-färgrymd) är utan tvekan framtiden inom TV- och filmproduktion. På datorsidan går det betydligt trögare men en hel del nya spel anpassar sig. Och det lär bli tydligare med nästa generation konsoler eftersom de körs mot TV-apparater där HDR är etablerat, mognat och ofta håller en mycket jämnare kvaitetesnivå, särskilt när man blandar in Dolby Vision och HDR10+

Med det sagt är HDR på majoriteten datorskärmar i bästa fall en axelryckning. Och i alldeles för många fall en försämring mot att bara köra SDR som vanligt.

Ska du prioritera HDR på en datorskärm, se då till att det är en skärm som har erkänt duglig eller bra HDR. Det är väldigt få som har det och den stora bulken av skärmar med HDR400-specen är i bästa fall då värda en axelryckning.

@Laxpudding Ja precis.. Frågan är väl om tekniken kommer kännas som en mindre kompromiss inom några år - om man kan få FALD HDR1000 på en panel motsvarande IPS..
Som sagt - jag har en grym HDR-tv och kan spela HDR-titlar där - frågan är väl om det kommer vara så utbrett med bra HDR-implementation i spel så att det är i princip standard inom 5 år.. I så fall känns det ju surt att sitta på en icke-hdrskärm..

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Bildexpert 📺

@daolo: Se det så här: Skulle HDR blir viktigt på datorn om fem år och bildskärmarna också bli mycket bättre på HDR? Ja, då lär du i vilket fall inte vilka sitta med någon bildskärm som har dagens HDR. Jämför med en TV med HDR från 2015 mot dagens TV.

Att tänka framåtkompatibelt är sällan gynnande. Så köp den skärm som passar bäst utifrån dagens förutsättningar. Så får vi se vad som är vettigt om fem år.

Permalänk
Medlem

Jag kör med HDR till och från via min 4K monitor men blir som med RTX, tappar rejält med prestanda men satan så snyggt spelen blir.
HDR och RTX när datorerna klarar det kommer jag nog stå där med plånboken haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Jag kör med HDR till och från via min 4K monitor men blir som med RTX, tappar rejält med prestanda men satan så snyggt spelen blir.
HDR och RTX när datorerna klarar det kommer jag nog stå där med plånboken haha

Ja, håller med att det är sjukt snyggt...!

RDR2 på min gamla skärm jmft med HDR i 4k är som natt och dag..!
Det är det som skrämmer mig lite om alla titlat snart är där - då känns det som att ha en svartvit skärm om man inte har HDR..

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av daolo:

Det är det som skrämmer mig lite om alla titlat snart är där - då känns det som att ha en svartvit skärm om man inte har HDR..

Ifall du idag köper en skärm som har medioker till kass reproduktion av HDR så kommer den skärmen i framtiden fortfarande vara lika kass och medioker den dag HDR blir stort öven för PC-spelande.

Med andra har du kanske inte så mycket att vinna på att planera för HDR med ett bildskärmssköp i dagsläget. Då blir det förhoppningsvis en enklare beslut med att köpa den lämpligaste skärmen för dagens spelande.

Permalänk
Medlem

Har du en bra HDR-tv idag så blir du nog missnöjd oavsett (på den fronten). Priserna är dessutom rätt svåra att motivera när cx 48 snart skeppas. Går det att fixa med upphängning/möblering så blir det en fin spelskärm.

En mellanväg är ju att köpa något billigare såsom 34GN850, ignorera HDR, och uppgradera när skärmarna har kommit ikapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Har du en bra HDR-tv idag så blir du nog missnöjd oavsett (på den fronten). Priserna är dessutom rätt svåra att motivera när cx 48 snart skeppas. Går det att fixa med upphängning/möblering så blir det en fin spelskärm.

En mellanväg är ju att köpa något billigare såsom 34GN850, ignorera HDR, och uppgradera när skärmarna har kommit ikapp.

Ja.. Nackdelen med cx 48 som jag spontant tänker är väl att den inte är curved, att den inte är wide och man kan ju gissa att även den blir ganska dyr. Kanske också lite väl stor för mitt skrivbord.
Och då kan jag lika gärna spela på min TV. Men tack för tipset, det är ju ändå en alternativ väg.

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

Tänkte låna en gammal tråd. Onödigt att öppna en ny för min fråga.

Har en gammal Svive pyx c801 34" 3440x1440 144Hz.

När jag spelar t.ex Valheim så får jag en fråga om jag vill aktivera HDR. Tror inte det är aktiverat i windows.

Borde jag göra det? Och vilka för och nackdelar finns det med att ha HDR i just detta spel?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Tänkte låna en gammal tråd. Onödigt att öppna en ny för min fråga.

Har en gammal Svive pyx c801 34" 3440x1440 144Hz.

När jag spelar t.ex Valheim så får jag en fråga om jag vill aktivera HDR. Tror inte det är aktiverat i windows.

Borde jag göra det? Och vilka för och nackdelar finns det med att ha HDR i just detta spel?

Det enklaste är väl att helt enkelt testa och se vad du själv tycker.

Men din skärm hör till den stora majoriteten av skärmar med HDR400 som Laxpudding skriver om i början av tråden, och kollar man på tillverkarens sida för skärmen så nämner de inte ens HDR vilket säger en hel del om hur bra den skärmen troligtvis är på HDR. En helt normal spelskärm med andra ord, där HDR-funktionen mest finns där bara för sakens skull och inte för att den är särskilt användbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det enklaste är väl att helt enkelt testa och se vad du själv tycker.

Men din skärm hör till den stora majoriteten av skärmar med HDR400 som Laxpudding skriver om i början av tråden, och kollar man på tillverkarens sida för skärmen så nämner de inte ens HDR vilket säger en hel del om hur bra den skärmen troligtvis är på HDR. En helt normal spelskärm med andra ord, där HDR-funktionen mest finns där bara för sakens skull och inte för att den är särskilt användbar.

Har testat någon gång i nått spel, men upplever att det blir lite mjölkigt och matt. Samt att alla färger dras ner ordentligt.
Kanske har jag fel, eller någon felaktig inställning?

Kommer ihåg min gamla skärm med IPS panel som jag hade. Fantastiska färger.
Blir lite som att gå ifrån IPS till VA/TN typ.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Tänkte låna en gammal tråd. Onödigt att öppna en ny för min fråga.

Har en gammal Svive pyx c801 34" 3440x1440 144Hz.

När jag spelar t.ex Valheim så får jag en fråga om jag vill aktivera HDR. Tror inte det är aktiverat i windows.

Borde jag göra det? Och vilka för och nackdelar finns det med att ha HDR i just detta spel?

Jag har en bra 4k HDR skärm, min upplevelse i spel är att natten blir SVART, du ser inte ett skit, med HDR.
Alla mörka hörn i byggnader osv blir mattsvarta med HDR jämfört med utan HDR.

Om inte HDR är aktiverat i windows så borde den inte köra HDR i spelet även om det är på.

HDR har varit en upplevelse både i spel och film, framförallt film, men nackdelarna för mig personligen i spel är för stora, sen skulle jag rekommendera en skärm som kör HDR 1000.