Microsoft vill lyfta antivirus ur Windows kärna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

De drivs förhoppningsvis inte av en idiot, därav svårare att penetrera samt att mycket åtkomst är via VM.

Flesta servrar drivs av företag med, vad jag hoppas, checklistor för säkerhet.

Precis som TietoEvry?

Permalänk
Skrivet av walkir:

Precis som TietoEvry?

Dem kör väl Linux? Med VMs

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av snorleffe:

Du kan låsa upp fulla Windows.

https://support.microsoft.com/sv-se/windows/g%C3%A5-ur-s-l%C3...

Ännu bättre vore att blåsa den med en ren Windows 11-installation.

Det vet jag, men varför låsa upp den om man inte behöver? Kör ren Windows 11 S på den utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Dem kör väl Linux? Med VMs

Om det tvista de lärda. VMware ESXi kör väl med sin egna kärna? Är certifierad inom VMware, men nu är det nog 8-9 år sedan jag jobbade med det sist.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Om det tvista de lärda. VMware ESXi kör väl med sin egna kärna? Är certifierad inom VMware, men nu är det nog 8-9 år sedan jag jobbade med det sist.

VMware är väl i grunden Linux även om det nu är bare metal?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

VMware är väl i grunden Linux även om det nu är bare metal?

Vad jag vet så använder ESXi en egen proprietär kärna (VMkernel). Det är osäkert ifall de har lånat viss kod från Linux-kärnan eller ej.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Skrivet av Cloudstone:

Vad jag vet så använder ESXi en egen proprietär kärna (VMkernel). Det är osäkert ifall de har lånat viss kod från Linux-kärnan eller ej.

"ESX runs on bare metal (without running an operating system)[11] unlike other VMware products.[12] It includes its own kernel. In the historic VMware ESX, a Linux kernel was started first[13] and then used to load a variety of specialized virtualization components, including ESX, which is otherwise known as the vmkernel component.[14] The Linux kernel was the primary virtual machine;......

VMware dropped development of ESX at version 4.1, and now uses ESXi, which does not include a Linux kernel at all "

https://en.m.wikipedia.org/wiki/VMware_ESXi

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

För att Linux aldrig har virus eller hackas? 😉

För att det inte är lukrativt att utveckla virus för 1% av datorerna.

Finns gott om Linux servrar och applikationer som blivit hackade genom.

Jag är inget säkerhetsexpert på något sätt och om jag kan skriva ihop ett värdelöst skript som ställer till det på en Linux burk så ser jag inte riktigt hur det inte skulle bli värre om jag verkligen djupdök i det.

Permalänk
Medlem

Windows har skydd inbyggda för att de som hände inte skulle hända, men allt med Windows idag är att täppa till hål som man själv skapar? Som en blind leder en blind när man diskuterar Microsoft idag. När ska man bygga ett Oprativsystem och inte en glädjemaskin med nya saker i hela tiden? Jag vill en säker maskin som är min inte skit som jag inte använder, hälften av användrna vill inte hämta uppdateringar för all skit som kommer med. Gör Windows 12 som det var tänkt modulärt skydda kärnan och skapa kvalitet istället för kvantitet. Windiws store är under utredning i EU nu för Microsoft tillåter inte utvecklare att sälja sina program på andra platser än MS store som Apple och Google låter väl som en toppenide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Dem kör väl Linux? Med VMs

De maskiner från TietoEvry som kopplar upp sig mot våra system (finansbranchen) är Windows iaf.

Skrivet av andelf:

För vanliga användare duger Windows inbyggda antivirus gott. Som jag förstår det vill man ha en tredje part, som endast hanterar säkerheten, just för att är en tredje part. Varken Microsoft eller de som använder crowdstrike (indirekt) är experter, så man köper säkerheten som en tjänst.

En eventuellt säkrare lösning är att undvika Windows Server överhuvudtaget och köra Linux...

Nej de som använder lösningar som Crowdstrike gör det för att de är tvingade att göra det pga div certifieringar som kräver att de kör med slutpunktsskydd, därför som Crowstrike även har en Linuxvariant för certen är os-agnostiska i sina krav.

Skrivet av Alexander7938:

Skulle nästan säga att en ännu större faktor är hur filer och program distribueras. Linux har ofta en betrodd package manager där man kan få det mesta ”klart”, i Windows måste man ge sig ut på webben och leta runt och förhoppningsvis hitta rätt. Oavsett så brukar de absolut flesta virus tas när de först analyseras och hinner inte köra. Min erfarenhet av enterprise säkerhetssystem är att det finns några som är konsekvent riktigt riktigt bra på detektera och karantäna virus.

Med det sagt, användare är riskfaktor #1!

Helt klart en enorm skillnad i riskfaktor, men en ännu större ser man om man kör "netstat -a", på en Windows maskin så är det ofta precis hur många processer som helst som väntar på en port (där främsta problemet är port 135 och 445) medan man på en Linux maskin ofta enbart har port 22 för SSH aktivt.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Skulle nästan säga att en ännu större faktor är hur filer och program distribueras. Linux har ofta en betrodd package manager där man kan få det mesta ”klart”, i Windows måste man ge sig ut på webben och leta runt och förhoppningsvis hitta rätt. Oavsett så brukar de absolut flesta virus tas när de först analyseras och hinner inte köra. Min erfarenhet av enterprise säkerhetssystem är att det finns några som är konsekvent riktigt riktigt bra på detektera och karantäna virus.

Med det sagt, användare är riskfaktor #1!

Windows har en pakethantereare, winget, som fungerar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

De drivs förhoppningsvis inte av en idiot, därav svårare att penetrera samt att mycket åtkomst är via VM.

Flesta servrar drivs av företag med, vad jag hoppas, checklistor för säkerhet.

Tieto Evry

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Windows har en pakethantereare, winget, som fungerar bra.

Did not know! Tack för infon, ska testas

Jag tänkte mest på vanliga användare - aldrig sätt en vanlig hem användare köra en package manager på Windows medans det är mycket vanligare på Linux system - vilket ofta är problemet i grunden, användarna!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Skrivet av Massy:

Jag är inget säkerhetsexpert på något sätt och om jag kan skriva ihop ett värdelöst skript som ställer till det på en Linux burk så ser jag inte riktigt hur det inte skulle bli värre om jag verkligen djupdök i det.

Tricket är ju inte att skriva något som är destruktivt om du kör det med högsta möjliga rättigheter: alla datoroperativsystem ger dig av nödvändighet kommandon och verktyg som kan användas för att sköta systemet och som naturligtvis då också kan användas för att miss-sköta systemet.

Den stora frågan är hur du kommer till en punkt där du utan fysisk tillgång till datorn får den (eller en användare på den) att exekvera ditt skadliga program med tillräckligt höga rättigheter för att faktiskt ställa till det.
Utan tvekan har Microsofts tekniska val och deras beslut om hur användarupplevelsen ska fungera gjort Windowsplattformen till en oerhört mycket mer sårbar miljö än andra moderna operativsystem. Till och med om du frångår deras mest idiotiska standardinställningar och säkrar upp systemet enligt konstens regler finns det hål kvar: Nästa månad fyller Patch Tuesday 21 år. Hur många månader har det inte släppts kritiska säkerhetsuppdateringar för Windows?

Visst, mina Macar och Linuxdatorer och FreeBSD-maskiner har också fått katastrofala hål fixade under årens lopp, men inte i den här skalan: man har helt enkelt gjort säkerhetsmässigt bättre val när man skruvat ihop de här systemen. Och det är inte för att de bygger på nyare filosofi: teamet som byggde Windows NT hade decennier av Unix att dra lärdom av, och gjorde detta i stor omfattning. Sen tog marknadsavdelningen över tyglarna…. 🙄

Permalänk
Sötast
Skrivet av Bobiri:

Man blir så himla trött på Linux folket som lyckas vända precis alla nyheter till deras operativsystem. Snark.

Äh, ingen pratar om 4dje platsararen när man tittar på vinnarpodiet i sport väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Tricket är ju inte att skriva något som är destruktivt om du kör det med högsta möjliga rättigheter: alla datoroperativsystem ger dig av nödvändighet kommandon och verktyg som kan användas för att sköta systemet och som naturligtvis då också kan användas för att miss-sköta systemet.

Den stora frågan är hur du kommer till en punkt där du utan fysisk tillgång till datorn får den (eller en användare på den) att exekvera ditt skadliga program med tillräckligt höga rättigheter för att faktiskt ställa till det.
Utan tvekan har Microsofts tekniska val och deras beslut om hur användarupplevelsen ska fungera gjort Windowsplattformen till en oerhört mycket mer sårbar miljö än andra moderna operativsystem. Till och med om du frångår deras mest idiotiska standardinställningar och säkrar upp systemet enligt konstens regler finns det hål kvar: Nästa månad fyller Patch Tuesday 21 år. Hur många månader har det inte släppts kritiska säkerhetsuppdateringar för Windows?

Visst, mina Macar och Linuxdatorer och FreeBSD-maskiner har också fått katastrofala hål fixade under årens lopp, men inte i den här skalan: man har helt enkelt gjort säkerhetsmässigt bättre val när man skruvat ihop de här systemen. Och det är inte för att de bygger på nyare filosofi: teamet som byggde Windows NT hade decennier av Unix att dra lärdom av, och gjorde detta i stor omfattning. Sen tog marknadsavdelningen över tyglarna…. 🙄

Jag hör vad du säger men det är inte jättestor skillnad på att köra ett bash skript som sudo och att högerklicka på något i Windows och klicka "kör som admin" eller i Mac klicka på "kör ändå" i säkerhetsinställningarna.

Säkerhetshål är något annat men dumma användare kommer köra lika mycket skadlig kod på alla operativsystemen givet att de exponeras för lika många onda filer.

Att du knappt kan få virus på en iPhone handlar inte så mycket om att iPhone är otroligt säker. Det handlar om att användaren inte får köra filer som Apple inte godkänt. Gör det operativsystemet säkrare för dumma användare? Ja. Betyder det per definition att operativsystemet har färre allvarliga säkerhetshål? Nej.

Säkerhetshål kommer dessutom ofta med applikationerna som installeras. Stänger du ner alla portar och aldrig laddar ner något från nätet så lär ju alla operativsystem vara lika säkra.. Kör du en gammal version av SSH på Linux lär den ha fler säkerhetshål än en modern på Windows. Är det då OS:et som hsr säkerhetshål? Nja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Största anledningen är att det inte är fler virus är väl för att det är få som kör det samt att väldigt få hemdator kör det.
Mindre användarbas = mindre attraktiv

NEJ! SELinux har varit ute rätt länge som stabil produkt. "Security by obscurity is not security at all"
Det finns mer pengar för hackare att "tjäna" om de kan hacka linuxkerneln eftersom hela internet och nästan alla betalsystem bygger på det. Att hacka enskilda användare ger långt mer ringa monetära resultat. Windows som local server är nästan helt utdött i de brancher som hanterar transaktioner.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Och kolla vad du kan köra i ring0 i windows/os2 eller classic macOS jämfört med OSX, Linux eller BSD.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Tieto Evry

Hahaha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Jag hör vad du säger men det är inte jättestor skillnad på att köra ett bash skript som sudo och att högerklicka på något i Windows och klicka "kör som admin" eller i Mac klicka på "kör ändå" i säkerhetsinställningarna.

Som du resonerar, så är det alltså ingen skillnad att låsa upp en bil med en unik nyckel eller en glasspinne?

Du verkar även förtränga att samtliga lokala lösenord på alla Windows-versioner går att nollställa på ett par sekunder/minuter. Det är enbart Bitlocker och liknande som eventuellt skyddar mot detta om personen har låst sin dator.

Känns som att folket hos Microsoft helt glömde bort säkerhetstänket när registret skapades.

Glöm inte heller bort det går att byta ut osk.exe, ultiman.exe och sethc.exe till valfri fil, så att man inte ens behöver logga in i datorn längre för att få full access. Visst är Trusted Installer trevligt?

Permalänk
Skrivet av Massy:

Jag hör vad du säger men det är inte jättestor skillnad på att köra ett bash skript som sudo och att högerklicka på något i Windows och klicka "kör som admin" eller i Mac klicka på "kör ändå" i säkerhetsinställningarna.

Säkerhetshål är något annat men dumma användare kommer köra lika mycket skadlig kod på alla operativsystemen givet att de exponeras för lika många onda filer.

Att du knappt kan få virus på en iPhone handlar inte så mycket om att iPhone är otroligt säker. Det handlar om att användaren inte får köra filer som Apple inte godkänt. Gör det operativsystemet säkrare för dumma användare? Ja. Betyder det per definition att operativsystemet har färre allvarliga säkerhetshål? Nej.

Säkerhetshål kommer dessutom ofta med applikationerna som installeras. Stänger du ner alla portar och aldrig laddar ner något från nätet så lär ju alla operativsystem vara lika säkra.. Kör du en gammal version av SSH på Linux lär den ha fler säkerhetshål än en modern på Windows. Är det då OS:et som hsr säkerhetshål? Nja.

Ja, användare med adminbehörighet kan göra vad som helst, men systemet och hur det interagerar med applikationer är fortfarande en väldigt viktig del av den totala säkerheten.

Att du som du säger ”knappt kan få” malware på iPhone - till den grad att firmor som NSO Group under långa perioder inte har exploits att sälja till moderna telefoner och system - beror på att iOS är djäkligt genomtänkt ur perspektivet att användares handlingar inte ska kunna ställa till med systemvid skada. Det är objektivt sett ett otroligt säkert system.

Mer traditionella system har sin grund i en mycket mer naiv världsbild, men även där kan man göra bättre och sämre val när man förbättrar dem. I absolut värsta fall: Hur många sätt finns det för en användare att bli ägd utan att röra något eller genom att utföra en vardaglig operation? Det är direkt relaterat till i vilken utsträckning användarprocesser får lov att påverka systemprocesser. För att ta ett konkret exempel: Microsoft valde att låta nätverksskrivare installera drivrutiner i Windows. Apple och övriga Unixar valde istället att stöda ett system där skrivarna får anpassa sig till en standard. Hela förra sommaren ägnade Microsoft åt att misslyckas med att fixa sitt sätt att hantera skrivare på. Det var inte ett olyckligt sammanträffande.

Ett annat mätvärde man kan använda för att avgöra hur säkert ett system är, är hur många ovanliga operationer en användare behöver utföra för att få in malware på sin dator. I macOS är det normala att man får sina program igenom App Store där det förekommer viss kontroll, eller att man köper signerade binärer som genomgått Apples enklare mjukvarukontroll, oftast från kända utvecklare. Annars behöver man först få användaren att överstyra systemets motvilja mot att köra icke-signerad kod, sen dessutom precis som med övrig programvara elevera installationsprogrammets rättigheter, och sen i många fall godkänna systemets varningar om att ett program försöker få tillgång till priviligierade aspekter av systemet.
I Linux och BSD:erna får du de flesta av dina program i form av signerade paket genom distributionens/operativsystemets repo, och vill du av någon anledning göra på ett mer manuellt sätt har du oftast ett avancerat behov och en väldigt bra orsak.

I Windows är det normala att man hämtar program från individuella webbsidor, vilket underlättar typosquatting och look-alikes. Alla program har olika installationssätt, så en användare kommer aldrig studsa på att ett installationsprogram ser oseriöst ut. Microsoft har en programvaruaffär, men nästan ingen använder den, och länge var det exempelvis så att om man försökte köpa Office den vägen så fanns bokstavligen inget annat än scam-appar eller kurser att köpa när man sökte på relaterade termer.

Som jag sagt på andra ställen: Basen i Windows är fantastiskt genomtänkt. Men vad man byggt ovanpå, och sättet man prioriterat kompatibilitet över säkerhet gör Windows till den absolut minst säkra plattformen att använda. Att det också är en väldigt vanlig plattform är en sak, men ärligt talat: det är definitivt inte bara en plattforms vanlighet som ska användas som mätvärde för hur attraktiv den är att attackera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Som du resonerar, så är det alltså ingen skillnad att låsa upp en bil med en unik nyckel eller en glasspinne?

Du verkar även förtränga att samtliga lokala lösenord på alla Windows-versioner går att nollställa på ett par sekunder/minuter. Det är enbart Bitlocker och liknande som eventuellt skyddar mot detta om personen har låst sin dator.

Känns som att folket hos Microsoft helt glömde bort säkerhetstänket när registret skapades.

Glöm inte heller bort det går att byta ut osk.exe, ultiman.exe och sethc.exe till valfri fil, så att man inte ens behöver logga in i datorn längre för att få full access. Visst är Trusted Installer trevligt?

Du kan ju inte hoppa över hälften av säkerhetsfunktionerna i Windows och hävda att det därför är sämre än något annat. Varenda företagslaptop kör Windows och är krypterat utan bekymmer. Det går ju byta ut filer som står för inloggning etc även på Linux givet att man lyckas få den åtkomsten. Någonstans där blir kryptering viktigt. Den kommer du inte runt av att byta binären som loggar in dig. Är du inte krypterad kan du ju även vara plocka ur disken och läsa att innehåll utan att logga in också. Gäller både Windows och Linux..

Jag föredrar också Linux i många fall. Mac OS i andra fall. Men det är ganska naivt att tro så som många verkar göra att " det finns inga virus för Mac" eller "det går inte få virus på Linux". Och när det kommer till telefoner så är det bara kika på hur många Android och iPhone som blivit "rootade" eller jailbreakade genom åren. Vissa av dessa jailbreak för iPhone har dessutom gått att köra direkt i safari men det är som tur är länge sedan nu..

Jag kör själv med både det ena och det andra säkerhetstänket inkl Yubikey och kurser i datasäkerhet på universitetsnivå etc så det är inte som jag är helt obevandrad i ämnet...

Liknelsen med glasspinne och bilnyckel förstår jag inte alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Liknelsen med glasspinne och bilnyckel förstår jag inte alls.

Ägde en gång i tiden en Golf GTI -79 som gick att låsa upp med just en glasspinne Hade även lyckats låsa in nyckeln vid ett tillfälle och lånade då valfri nyckel från en förbipasserande. Dvs lite så jag även ser på säkerheten i Windows numera

Kanske råkar jag ha djupare kunskap kring just Windows, men mig veterligen är det inte möjligt att dumpa ut alla lösenord i klartext från /etc/passwd i Linux längre. Detta var dock en vanlig brist i slutet av 90-talet, där webroot och includes i exempelvis PHP kunde ställa till det rejält.

Ang. Windows och säkerhet, så känner jag mig dock lagom säker med koll på alla services samt extra brandväggsfiltrering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Ägde en gång i tiden en Golf GTI -79 som gick att låsa upp med just en glasspinne Hade även lyckats låsa in nyckeln vid ett tillfälle och lånade då valfri nyckel från en förbipasserande. Dvs lite då jag även ser på säkerheten i Windows numera

Kanske råkar jag ha djupare kunskap kring just Windows, men mig veterligen är det inte möjligt att dumpa ut alla lösenord i klartext från /etc/passwd i Linux längre. Detta var dock en vanlig brist i slutet av 90-talet, där webroot och includes i exempelvis PHP kunde ställa till det rejält.

Ang. Windows och säkerhet, så känner jag mig dock lagom säker med koll på alla services samt extra brandväggsfiltrering.

Min morfar hade en gång en glasspinne-bil han med. Det var dock en Peugeaut (eller hur nu fransmännen stavar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Ägde en gång i tiden en Golf GTI -79 som gick att låsa upp med just en glasspinne Hade även lyckats låsa in nyckeln vid ett tillfälle och lånade då valfri nyckel från en förbipasserande. Dvs lite så jag även ser på säkerheten i Windows numera

Kanske råkar jag ha djupare kunskap kring just Windows, men mig veterligen är det inte möjligt att dumpa ut alla lösenord i klartext från /etc/passwd i Linux längre. Detta var dock en vanlig brist i slutet av 90-talet, där webroot och includes i exempelvis PHP kunde ställa till det rejält.

Ang. Windows och säkerhet, så känner jag mig dock lagom säker med koll på alla services samt extra brandväggsfiltrering.

Beroende på hur starka lösenorden är så kan man komma ganska långt med tex https://manpages.ubuntu.com/manpages/oracular/en/man8/john.8.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Beroende på hur starka lösenorden är så kan man komma ganska långt med tex https://manpages.ubuntu.com/manpages/oracular/en/man8/john.8.....

Vore kul att testa! Har bara bruteforcat rar-filer tidigare och nollställt Windows-lösenord för eget bruk när minnet svikit mig Första gången jag "knäckte" något var gamla ini-filen till WS FTP, där allt bara var skiftat i ascii-tabellen och ökade med + 1 för varje steg

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Beroende på hur starka lösenorden är så kan man komma ganska långt med tex https://manpages.ubuntu.com/manpages/oracular/en/man8/john.8.....

det gör man inte heller längre sedan några år eftersom shadow-lösenorden krypteras med bitsträckande algoritmer, dvs lösenorden är inte bara krypterade, de är krypterade flera tusen ggr i konstruktion (yescrypt) som gör det omöjligt att parallellisera dekrypteringen (dvs stegen måste göras i sekvens) och saltade. Dessutom är /etc/shadow inte läsbar för vanliga användare.

Skrivet av Massy:

...
Jag föredrar också Linux i många fall. Mac OS i andra fall. Men det är ganska naivt att tro så som många verkar göra att " det finns inga virus för Mac" eller "det går inte få virus på Linux".
...

Finns väl inte en enda person i den här tråden som har påstått något ens i närheten av detta, kan säga att jag enbart har stött på det påståendet från Windowsanvändare (dvs de brukar skriva att macOS och Linux-folk påstår detta).

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|