Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Verkar som Ubisoft snålat rejält, går bara att testa PS4 versionen i helgen, vilket inte tydliggjordes förrän nu. Tror inte jag hade tyckt om det särskilt mycket ändå men tråkigt.

Nu ska jag fortsätta Days Gone istället

När man laddar hem står det "for PS4 & PS5", men det är alltså inte PS5? Riktigt riktigt dåligt i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Märkte att alla bilder och filmer man tagit av spel på PS4;an inte följde med vid flytten till PS5.
Någon som vet om det finns någon enkel funktion för att flytta?

Skall ej gå vad jag minns. Bäst att kopiera till USB och lagra på en dator tillsvidare.

Visa signatur

Main 🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
Spel 🕹️ AMD Ryzen 7500F, Asrock A620I Lightning WiFi, 32GB 6000MHz DDR5, EVGA RTX 3060 12GB, Corsair SF750, NR200P, ~3 TB NVME SSD
Kringutrustning 🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP, Logitech G915 TKL, Logitech Superlight

Permalänk
Medlem

Måste man ladda ner alla Play at Home-spelen? Det går inte att bara claima och lägga till i biblioteket?

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Francesc:

Måste man ladda ner alla Play at Home-spelen? Det går inte att bara claima och lägga till i biblioteket?

Jag claimade alla nyss via webbläsaren 👍

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Här är en länk för att claima direkt i webbläsaren.

https://store.playstation.com/en-se/category/9779f12f-50c8-4c...

Permalänk
Medlem

Claima i PS-appen (telefon) är också smidigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

https://gmedia.playstation.com/is/image/SIEPDC/play-at-home-logo-01-en-22feb21?$800px--t$

Dessa spel är gratis att plocka hem just nu:

• Subnautica

• Enter the Gungeon

• Abzû

• The Witness

• Rez Infinite

• Astro Bot Rescue Mission

• Moss

• Thumper

• Paper Beast

• Ratchet & Clank

https://www.playstation.com/sv-se/play-at-home/

Några av dessa som är värda att spela på ps5 (förutom vr)?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

När man laddar hem står det "for PS4 & PS5", men det är alltså inte PS5? Riktigt riktigt dåligt i så fall.

Japp, satt och laddade ner men hittade inget sätt att ladda ner ps5 versionen. Sen kollade jag in hemsidan igen och de har lagt till under punkt 10: "PS5 Free Weekend Trial users will download and play the PS4 version of the game."

https://www.ubisoft.com/en-us/game/watch-dogs/legion/free-wee...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Japp, satt och laddade ner men hittade inget sätt att ladda ner ps5 versionen. Sen kollade jag in hemsidan igen och de har lagt till under punkt 10: "PS5 Free Weekend Trial users will download and play the PS4 version of the game."

Hur hittar ni att ladda ner detta gratis? Alla varianter jag hittar kostar pengar. Jag har PS Plus och en PS5'a.

Visa signatur

GigaByte B550M DS3H | AMD Ryzen 5 5600 | PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter | Kingston Fury Renegade M.2 1TB SSD | G.Skill Aegis DDR4 32GB | Corsair RM750x 750W | Zalman i3 Neo | Samsung Odyssey G3 32 tum

Permalänk
Medlem
Skrivet av ForsenKD:

Hur hittar ni att ladda ner detta gratis? Alla varianter jag hittar kostar pengar. Jag har PS Plus och en PS5'a.

Hittade ej på konsolen, men dök upp direkt i appen, men som sagt bara PS4 versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Hittade ej på konsolen, men dök upp direkt i appen, men som sagt bara PS4 versionen.

Hittade den i appen! Tack för tips!

Visa signatur

GigaByte B550M DS3H | AMD Ryzen 5 5600 | PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter | Kingston Fury Renegade M.2 1TB SSD | G.Skill Aegis DDR4 32GB | Corsair RM750x 750W | Zalman i3 Neo | Samsung Odyssey G3 32 tum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

LOL. Hem och deleta spelet då. Otroligt märkligt!

Samma med Cold War när det är gratis. Enbart PS4-versioner.

Permalänk
Medlem

Ja juste, THPS 1+2 uppgraderingen kom idag, tycker inte jag sett många prata om det (inkl mig själv, jag glömde också bort tills alldeles nyss):

Gratis för oss med Digital Deluxe... annars $10 tror jag? Tror det ska komma på skiva också.

EDIT: För att migrera din save från PS4 versionen behöver du starta PS4 versionen (antingen på en PS4 eller PS5) och gå in i Options i spelet och välja Upload Save där. Efter den är uppladdad kan du avinstallera PS4 versionen. Tänkte jag upplyser så du inte avinstallerar PS4 versionen i förväg.

la till om ps4 save migrering
Visa signatur

Spel 🕹️ AMD Ryzen 7500F, Asrock A620I Lightning WiFi, 32GB 6000MHz DDR5, EVGA RTX 3060 12GB, Corsair SF750, NR200P, ~3 TB NVME SSD
Kringutrustning 🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP, Logitech G915 TKL, Logitech Superlight

Permalänk
Medlem

Någon som vet var man kan köpa Disco Elysium: Final Cut som kommer nu på tisdag den 30:e? Hittar det varken i Playstation Store eller på Prisjakt av någon konstig anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dex:

Någon som vet var man kan köpa Disco Elysium: Final Cut som kommer nu på tisdag den 30:e? Hittar det varken i Playstation Store eller på Prisjakt av någon konstig anledning.

Sökte lite snabbt, men en reddit post jag hittade sa att det inte skulle gå att förbeställa utan kommer finnas på PS Store på release.

Source: https://www.reddit.com/r/DiscoElysium/comments/mcmrms/disco_e...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Sökte lite snabbt, men en reddit post jag hittade sa att det inte skulle gå att förbeställa utan kommer finnas på PS Store på release.

Source: https://www.reddit.com/r/DiscoElysium/comments/mcmrms/disco_e...

Ah toppen, tack för hjälpen!

Konstigt, men så länge man kan köpa det till release iallafall så går det ju lika bra!

Permalänk
Medlem

Alltså, försöker mig på cod nu med handkontroll, nu kom jag ihåg hur mycket jag svor när spelat fps soel på både ps3 och ps4, är heeeelt handikappad ju 👀😄
Tror det är svårt för en 46årig gubbe att skola sig till HK, när man senaste 20åren spelat, cs,bf, cod, och det sista pubg... varför är inte allt mus/tangbord kompatibelt för?! 😝😄

Permalänk
Medlem

Försöker också spela lite Battlefield 1 med handkontroll efter att ha spelat BF 2/3/4 på PC och det går inte. Jag hoppas verkligen att nästa BF6 som kommer är mus+tangentbords-kompatibelt annars vet jag inte om det blir något köp för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Alltså, försöker mig på cod nu med handkontroll, nu kom jag ihåg hur mycket jag svor när spelat fps soel på både ps3 och ps4, är heeeelt handikappad ju 👀😄
Tror det är svårt för en 46årig gubbe att skola sig till HK, när man senaste 20åren spelat, cs,bf, cod, och det sista pubg... varför är inte allt mus/tangbord kompatibelt för?! 😝😄

COD är ju kompatibelt med mus + tangentbord dock på konsoll? Kör med det om du vill.
Finns som inget knep att bara lära sig så där, är bara att nöta, jag är själv fortfarande mycket sämre med HK än kb+m. Kan rekommendera att spela igenom några single player campaigns för att vänja sig lite där innan man hoppar online och försöker ta död på folk som är experter med kontroll.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Francesc:

Försöker också spela lite Battlefield 1 med handkontroll efter att ha spelat BF 2/3/4 på PC och det går inte. Jag hoppas verkligen att nästa BF6 som kommer är mus+tangentbords-kompatibelt annars vet jag inte om det blir något köp för mig.

Om man köper en XIM räknas det som fusk va?
Vill dom jaga spelare från PC borde dom ha servrar som har mus/tangbord tillåtelse och kompatibelt
Vill spela vidare på days gone... men vill ha mus/tangbord!

Permalänk
Medlem

Kan man se någonstans hur många timmar man lagt ner i ett spel? Ser bara framsteg i procent i huvudmenyn.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Kvarnis:

Kan man se någonstans hur många timmar man lagt ner i ett spel? Ser bara framsteg i procent i huvudmenyn.

Gå till din profil och sen till spel. Där ser du game time

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det om man köper PS4 spel som är uppgraderingsbara till PS5.
Om det senare släpps en riktig release till PS5, kommer dessa vara likvärdiga då.

Dvs ska jag vänta på en riktig PS5 version eller kan man lika gärna köpa det som finns nu?

Visa signatur

|
|

Permalänk
Medlem
Skrivet av aGGe!:

Hur fungerar det om man köper PS4 spel som är uppgraderingsbara till PS5.
Om det senare släpps en riktig release till PS5, kommer dessa vara likvärdiga då.

Dvs ska jag vänta på en riktig PS5 version eller kan man lika gärna köpa det som finns nu?

Du får googla dig fram vilka PS4 spel som patchats och vilka som inte har det.
Här är en guide som täcker större delen av spelen, dock inte alla:
https://www.resetera.com/threads/ps5-backwards-compatibility-...
Ett PS4 spel som är patchat har tex höjd FPS cap till 60 och/eller högre upplösning. Ett exempel är Killzone : Shadow Fall som har upplåst fps till 60 (men har kvar en 30fps cap pga PS4/PS4 Pro konsolerna).

När det gäller spel man köper som finns i två versioner (PS4/PS5) så märks det när man väl köpt spelet att man kan välja vilken del man vill ladda ner. Ja, de är likvärdiga förutom att PS5 versionen har högre upplösning/bättre grafik/mer fps.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Om man köper en XIM räknas det som fusk va?
Vill dom jaga spelare från PC borde dom ha servrar som har mus/tangbord tillåtelse och kompatibelt
Vill spela vidare på days gone... men vill ha mus/tangbord!

Vet inte vad en XIM gör så kan inte uttala mig kring det.

Vissa spel har support för mus+tangentbord. Så kan ju hoppas att det fortsätter åt det hållet nu när crossplay blir vanligare också. Vill spela med mina kompisar som spelar på PC.

Permalänk
Medlem

Ratchet and Clank (2016) som är gratis i PS Plus Collection och även just nu del av #PlayAtHome för er utan PS Plus (Hämta senast 31/3!), kommer få en 60 fps uppdatering i April månad.

Började spela men 30 fps störde upplevelsen, att spela i 60 kommer va grymt

https://twitter.com/insomniacgames/status/1376580160875495427...

Permalänk
Konsolgrävare

Så avundsjuk på alla som missade ps4 generationen och får nu uppleva alla bra spel med next gen patcher!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej, så jag köpte ett 12mån psn på get gifted, men när jag väl fixat appen och sen klickar på länken jag fick på sms händer inget, jag kommer in i appen men jag får inte mitt kort. Vad gör jag för fel?

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Så avundsjuk på alla som missade ps4 generationen och får nu uppleva alla bra spel med next gen patcher!

Hade PS4 från release och i ca 3 år efter det tills jag sålde den till frugans systerson så jag har missat massor utav godbitar från PS4-generationen.
Är en riktig fröjd att få lira dem nu med patcher.
Har iof bara kört Days gone hittills(45h in i spelet, närmar mig nog slutet) men har span på andra "gamla" titlar som jag väntar få en PS5 patch(Last of us 2 samt Red dead redemption 2 vilka jag förutsätter kommer att bli "next-gen" på något sätt någongång).

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Skrivet av CusmaR:

Okej, så jag köpte ett 12mån psn på get gifted, men när jag väl fixat appen och sen klickar på länken jag fick på sms händer inget, jag kommer in i appen men jag får inte mitt kort. Vad gör jag för fel?

Dom har problem med dessa ”kort”. Jag köpte för ett par veckor sedan med samma strul. De är dock snabba att betala tillbaka(!)
(Slutade med att jag köpte genom ps store direkt, inget strul)