På din netstat-körning ser det ut som om du lyckats sätta upp en qbittorent-nox som lyssnar både på IPv4 och IPv6 på port 33587. Plus att samma process bara lyssnar på IPv6 på port 8181. Jag gissar att 33587 är en slumpmässigt vald port som externa bittorrent-klienter ska ansluta till (eventuellt med hjälp av UPNP-hål i brandväggen), medan 8181 är webbgränssnittet.
Men curl-kommandot har ju lyckats hämta en sida från qbittorrent-nox på en IPv4-adress och port 8181. Förvirrande. Men trafik kanske hoppar på det sättet automagiskt om man kör mot localhost?
Vad händer om du installerar curl på en annan dator i nätverket och ger exakt samma kommando, respektive ett kommando där du anger IPv6-adressen i stället? IPv6-adressen är den som börjar på fe80 och slutar på f. Det är en icke routbar adress, så de båda datorerna måste sitta på samma LAN.
Edit: Slutar på 1 -> slutar på f.
Edit2: Efter lite uppfräschning av mina IPv6-kunskaper så verkar det som om fe80-adressen antagligen är en sådan adress som tilldelas interface som inte lyckats få någon IPv6-adress via DHCP (IPv4-motsvarigheten är 169.254.0.0/16). Därmed blir den antagligen svår att nå från en annan dator. Jag ser två lösningar: 1) Stäng av IPv6 i Ubuntu eller 2) Se till att din router börjar dela ut IPv6-adresser på LAN och se till att Ubuntu får en.