Uppgradering av stationär dator

Permalänk
Medlem

Uppgradering av stationär dator

Hej
Har en stationär dator som några i familjen upplever som långsam när de spelar spel som t ex Fortnite, Overwatch, Red dead, Mount&Blade.

Datorn har följande setup:
Intel Core i5-7500
Geforce GTX 1060 3 GB
8Gb RAM
MSI B250M Bazooka, Socket-1151
Seagate Firecuda 1TB 3.5 SSHD

Vad kan en lämplig uppgradering vara?

Permalänk
Medlem

Kolla om du kan få tag i en i7 7700 (med eller utan K) som passar ditt moderkort. Om du lyckas med det så kan 8 GB extra RAM hjälpa också.

Hittar du ingen billig i7:a som passar är det tyvärr inte mycket att göra, din i5:a har bara 4 kärnor och ingen Hyperthreading vilket är lite idag. Men en i7 7700 är inte heller ett superval, så kostar det för mycket är det inte värt det i mina ögon. Och ska du ha något nyare är det nytt moderkort också som gäller.

Grafikkortet borde ju vara helt ok, men det finns ju så klart mycket bättre att uppgradera till idag om så önskas.

Så frågan är ju vad du har för budget?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Kolla om du kan få tag i en i7 7700 (med eller utan K) som passar ditt moderkort. Om du lyckas med det så kan 8 GB extra RAM hjälpa också.

Hittar du ingen billig i7:a som passar är det tyvärr inte mycket att göra, din i5:a har bara 4 kärnor och ingen Hyperthreading vilket är lite idag. Men en i7 7700 är inte heller ett superval, så kostar det för mycket är det inte värt det i mina ögon. Och ska du ha något nyare är det nytt moderkort också som gäller.

Grafikkortet borde ju vara helt ok, men det finns ju så klart mycket bättre att uppgradera till idag om så önskas.

Så frågan är ju vad du har för budget?

Tack för ditt svar. Efter lite sökning hittar jag några processorer som verkar funkar med moderkortet:
https://www.inet.se/produkt/5300657/intel-core-i7-7700t-2-9-g...
https://www.komplett.se/product/1130498/datorutrustning/dator...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markus74:

Tack för ditt svar. Efter lite sökning hittar jag några processorer som verkar funkar med moderkortet:
https://www.inet.se/produkt/5300657/intel-core-i7-7700t-2-9-g...
https://www.komplett.se/product/1130498/datorutrustning/dator...

Hejsan.

Tyvärr så stödjer ditt moderkort som högst en 7700K. Vill du ha en CPU från Senare generation så behöver du ett nytt moderkort. Ett tips kan vara att kolla vad som jobbar mest när det spelas på datorn, just Red Dead slår nog i taket på CPUn men typ Fortnite och overwatch bör fungera. Kolla även hur mycket minne som används, då 8GB kan vara lite lite ibland. En grej som skulle kunna snabba upp datorn rejält generellt är en SSD.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@Markus74: Föråt om jag var otydlig, jag menade begagnad Över typ 1500kr tycker jag inte en i7 7700 är värd idag. Och som sagt passar inga nyare processorer ditt moderkort. Då får du en bra mycket mer framtidssäker dator om du byter moderkort+processor till en AMD Ryzen-kombo. Typ:
Ryzen 3600
och
MSI B450 Mortar Max

Men i övrigt gäller de andra tipsen, en SSD snabbar upp datorn överlag. Mer minne kan snabba på om 8GB inte räcker till. Grafikkort kan vara det som sätter begränsningen beroende på spel

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Markus74:

En begagnad i7-7700 som andra rekommenderar tycker jag absolut inte är värt det. Det är dags att ta sig vidare i min mening.
Jag håller dock med posten ovanför att en Ryzen 3600 med ett MSI Mortar Max moderkort är riktigt prisvärt.
Du kan behålla din gamla minnen, men jag hade personligen lagt 1000kr till och uppgraderat till 16GB minne som är mycket snabbare.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Markus74: Antingen 8GB DDR4 och en begagnad i7 7700K om du hittar en begagnad till ett bra pris.

Eller typ detta:

ASRock B450M Pro4 är otroligt mycket moderkort för pengarna. Antagligen varför det säljer slut hela tiden. Bra VRM (2x SM4337 2x SM4336), utmärkt VRM kylning, 2 stycken M.2 platser, 4 RAM slots.

ASRock B450M Pro4 VRM kylning (samma som Asrock Fatal1ty B450 Gaming K4) :

VORTEZ ASRock B450M Pro4 Review
Pros

• Motherboard is bland but will suit many colour schemes

• Great performance

• As good as X470 boards in many tests

• Good value for money

• Twin M.2 slots

• Simple and easy to use BIOS

• Good energy efficiency

Cons

• Not the best overclocking

FUNKYKIT ASRock B450M Pro4 Motherboard Review
Pros:

• High performance

• High compatibility

• Inexpensive

• StoreMI support

• 3 graphics outputs / support for 3 monitors

• 2 M.2 sockets

Cons:

• Nothing worth to mention

ANAND TECH ASRock B450 Pro4 and B450M Pro4

ASRock B450M Pro4
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@tBiorrith: Passar på att ställa en fråga om just de komponenterna. Ska passa på och uppgradera och tycker om delarna du valt, speciellt RAM-minnet som är på kampanj.

Det jag undrar är om jag behöver vara orolig om jag inte hittar just dessa HyperX-stickor på MSI-moderkortets kompabilitetssida?

Visa signatur

RTX 4070 Super - ASUS Dual EVO OC 12GB | AMD Ryzen 5700x3d @ 4,1 GHz | Gigabyte B550 Gaming X V2 | Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL| Seasonic Focus GX 650W | WD Black SSD SN770 1TB Gen 4 | Cooler Master Hyper 212 Black Edition | AOC Q27G2U

Permalänk
Medlem

@Piomp: Inte riktat till mig men hoppar in ändå, du kan vara lugn MSI har kanske inte testat just de minnena och kan därför inte garantera full kompatibilitet som de gör med de minnen de testat själva, men Ryzen har blivit mindre känsliga för olika minnen sen första generationen, så idag är det bara tuta och köra i princip. Moderkortet stödjer minneshastigheter upp till 4133 MHz, så 3600 MHz vågar jag nästan svära på kommer fungera utan problem, bara aktivera den högre hastigheten i BIOS så de inte går i standard 2133 MHz.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Starric: Grymt, tackar för snabbt svar!

Visa signatur

RTX 4070 Super - ASUS Dual EVO OC 12GB | AMD Ryzen 5700x3d @ 4,1 GHz | Gigabyte B550 Gaming X V2 | Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL| Seasonic Focus GX 650W | WD Black SSD SN770 1TB Gen 4 | Cooler Master Hyper 212 Black Edition | AOC Q27G2U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piomp:

@tBiorrith: Passar på att ställa en fråga om just de komponenterna. Ska passa på och uppgradera och tycker om delarna du valt, speciellt RAM-minnet som är på kampanj.

Det jag undrar är om jag behöver vara orolig om jag inte hittar just dessa HyperX-stickor på MSI-moderkortets kompabilitetssida?

Nej det är ingen fara. Som ovanstående skriver är det bara för att MSI inte har testat och godkänt just precis det minnena.
Vill du dock känna dig extra trygg finns det AMD certifierade minnen. De är även med på MSIs lista över testade minnen.

https://www.inet.se/produkt/5301820/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Finns även med RGB.
https://www.inet.se/produkt/5301807/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...