Tips om reparationsverkstäder för LG tv?

Permalänk
Medlem

Tips om reparationsverkstäder för LG tv?

Tja, igår flög en hårborste från sonens hand rakt in i min LG 55” oled tv. Det vart ett ”stenskott” i glaset och nu visas bara färgglada streck från skadan i någon sekund innan den stängs av. Antar att det är soptippen som gäller, men eftersom motsvarande tv idag kostar ca 14kkr så tänkte jag kolla runt vad det kostar att byta skärm. Har ni några tips på verkstäder man kan slänga ut en förfrågan till?
Med vänlig hälsning, Sev

Permalänk
Bildexpert 📺

@Sevan: Svaret är att reservdelen för en trasig bildpanel kostar ungefär 3/4-delar av TV:ns ursprungspris, alltså det pris den hade vid lansering, vilket för LG:s 55-tums OLED i B-modellen är runt 20-25000 kronor beroende på generation. På denna kostnad kommer sedan frakt och kostnaden för reparationen etc. Så med andra ord får den helt ny 65:a för kanske samma kostnad. Eller en helt ny 55:a som under rea kan kosta mycket mindre än reservdelen.

Därför repareras extremt sällan TV-apparater och skärmar i konsumentklass. Garantiärenden brukar bestå av att man får en utbytesskärm. Men ingen bekostar en reparation på modeller av äldre snitt eftersom det inte lönar sig.

Frågan är inte ovanlig och i flera fall i forumet har det visat sig att man har en hemförsäkring som hjälper till ekonomiskt i alla fall. Ny TV lär det då bli.

Permalänk
Medlem

LG Skälv har reparation. När jag pratade med deras suport så var han kuning och sjyst

https://www.lg.com/se/support/repair-warranty/request-repair

https://www.lg.com/se/support/parts-accessories

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Spacetronic är LG:s certifierade serviceverkstad.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Kan man reparera banding?
Hade lite i början på min e6v från start. Mediamarkt var var hemma och kalibrera min TV nästan direkt och då såg man lite. Sen har det blivit värre och nu är det en ganska tjock mörk rand i mitten som ibland i vissa gråare scener är riktigt störande..
@Laxpudding vet du kanske om de går att lösa/minska det?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Bildexpert 📺

@Nima2001: Det ligger i panelen och kan inte fås bort annat än att byta panelen.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: ahh va tråkigt..
Om den är över 3 år gammal så är det kört då.. Kommer kosta multum att byta panel va..?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@Laxpudding: ahh va tråkigt..
Om den är över 3 år gammal så är det kört då.. Kommer kosta multum att byta panel va..?

Tycker han gav dig svaret redan 2020-04-30 18:01 eller?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Nima2001: Kollar jag statistiken på prisjakt kostade en 55B6V runt 30-25.000 kronor som ny. Så räkna snabbt på vad det är värt att ordna upp en så pass gammal modell.

Permalänk
Medlem

Vill påminna om att LG har 3 års garanti på sina paneler. De har en tekniker som kommer hem till er och fixar dem på plats.
Det gäller såklart GARANTI ärenden som banding, döda pixlar inbränning osv.
Finns inte din generations panel på lager, monteras en nyare.
Flera på Minhembio.se har fått 2 generationer nyare panel monterad på sina generation 6 TVs.

Håll full koll på garantitiden och utnjyttja möjligheten som LG har. Har du problem med panelen (som du inte orsakat själv) använd förmånen. Du har ju betalat för den.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

@ToddTheOdd: AHh just. Missade det. Tur du sa!
Dom borde införa så man kan ge medaljer för bästa inlägg - som ditt

@KingCobra fan är 3 månader över min garanti.. Tror jag.. Har redan fått panelen utbytt men antar att garantitiden räknas från inköp och inte från utbyte..?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Med vänlig hälsning, Sev

Permalänk

kolla om du har drulle på din hemförsäkring har för mig de blir typ 1500:- självrisk och antingen får du en likvärdig eller så köper de ut den.

notera utköpt så får du eventuellt räkna med åldersavdrag på priset lite beroende på hur gammal den är.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Hej, det verkar som att jag får ut vad jag betalade för den utan självrisk. Har en lite utökad drulle.

Skrivet av Rouge of Darkness:

kolla om du har drulle på din hemförsäkring har för mig de blir typ 1500:- självrisk och antingen får du en likvärdig eller så köper de ut den.

notera utköpt så får du eventuellt räkna med åldersavdrag på priset lite beroende på hur gammal den är.

Permalänk
Skrivet av Sevan:

Hej, det verkar som att jag får ut vad jag betalade för den utan självrisk. Har en lite utökad drulle.

se där då är ju problemet löst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

se där då är ju problemet löst.

Nja, problemet är kvar, men symptomet på problemet är löst... Förbjud alla hårsborstar!

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Skrivet av coll:

Nja, problemet är kvar, men symptomet på problemet är löst... Förbjud alla hårsborstar!

bättre att gå till själva källan isf verktyget är inte problemet en kniv har aldrig dödat någon bara personen som använde den.

förbjud barn...

Visa signatur