Permanent radera filer vid försäljning av laptop

Permalänk

Permanent radera filer vid försäljning av laptop

Jag ska sälja min laptop till en bekant som är högt utbildad inom IT och som jag råkar veta även är duktig på att återskapa raderat innehåll. Jag har både känsliga dokument och väldigt privata filmer och bilder på datorn. Hur bör jag gå till väga/vilka program bör jag använda (helst gratis), för att radera innehållet på datorn och säkerställa så gott det går att inget kan återskapas?

Operativsystemet är Microsoft Windows 10 Pro
Hårdiskarna på datorn är:
OS (C:) (SSD)
Lokal disk (D:)

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jonathanx:

Jag ska sälja min laptop till en bekant som är högt utbildad inom IT och som jag råkar veta även är duktig på att återskapa raderat innehåll. Jag har både känsliga dokument och väldigt privata filmer och bilder på datorn. Hur bör jag gå till väga/vilka program bör jag använda (helst gratis), för att radera innehållet på datorn och säkerställa så gott det går att inget kan återskapas?

Tack på förhand!

Om du är så pass orolig så plocka ur diskarna och sälj datorn antingen utan dem eller köp billiga nya och sätt i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonathanx:

Tack på förhand!

Sälj den utan hårddiskar.

Annars brukade jag rekommendera dban, men numera nwipe.

Permalänk
Medlem

@jonathanx: Skriver du över diskarna med något random skyddsprogram ska det vara lugnt men precis som @Anderaz1 skriver så är du så orolig så är det nog lugnare för huvudet att sabba diskarna helt och köpa nya till försäljningen.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av jonathanx:

Tack på förhand!

Nästan alla (nya) SSD:er har stöd för secure-erase som fimpar krypteringsnyckeln som behövs för att läsa datan på enheten. Saknar din SSD det så hade jag plockat ut och sålt utan disk. Jag hade inte kört något random skriv-program som gör slumpmässiga skrivningar på SSD-enheten då detta sällan gör något annat än att slita på enheten.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

"Sorry, men det hände något med hårddisken, du får den till lite lägre pris"

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.