Simple - Mitt egenbyggda tidrapporteringsverktyg

Permalänk

Simple - Mitt egenbyggda tidrapporteringsverktyg

Hej! Jag tänkte visa min egenbyggda onlinetjänst Simple. Simple är ett tidrapporteringsverktyg där man enkelt kan räkna sin tid på olika aktiviteter. Genom att räkna sin tid så kan du tex se hur mycket du arbetar varje dag och vecka, och hur mycket tid du lägger på olika aktiviteter.

Simple är främst skapat för konsulter, men kan användas privat också om man vill få koll på sin tid. För de som är intresserad av programmering så är tjänsten byggt i html, css, javascript, php och MySQL.

Kolla in hemsidan eller gå direkt till Simple.

Feedback och förbättringar mottages gärna!😊

Visa signatur

Mina projekt: Simple | Drömlabb

Permalänk
Vila i frid

Upplever ett av de vanligare symptomen - som utvecklare förväntar man sig att en ny användare skall veta logistiken bakom det hela, i vilken ordning saker och ting skall göras och hur man gör för att komma vidare.

T.ex - jag klappade mig själv på tasken, sen då? Det finns massor av yta på sidan att förklara arbetsgången i varje enskilt steg och presentera i vilket skede/steg man befinner sig i och vad som redan har gjorts och vad som komma skall i nästa steg. Samtidigt bör det finnas en väg genom processen som minimerar upprepningar.

Exempel på ett webgui som har kommit väldigt långt, men som tyvärr är inte ända framme ännu, är Acronis Cyber Protection Console (f.d. Acronis Cloud Backup). Man är aldrig rädd att klicka fel eftersom man alltid vet vad som kommer att hända i nästa steg. Jämförelsevis är Veeam öken på det.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Upplever ett av de vanligare symptomen - som utvecklare förväntar man sig att en ny användare skall veta logistiken bakom det hela, i vilken ordning saker och ting skall göras och hur man gör för att komma vidare.

T.ex - jag klappade mig själv på tasken, sen då? Det finns massor av yta på sidan att förklara arbetsgången i varje enskilt steg och presentera i vilket skede/steg man befinner sig i och vad som redan har gjorts och vad som komma skall i nästa steg. Samtidigt bör det finnas en väg genom processen som minimerar upprepningar.

Exempel på ett webgui som har kommit väldigt långt, men som tyvärr är inte ända framme ännu, är Acronis Cyber Protection Console (f.d. Acronis Cloud Backup). Man är aldrig rädd att klicka fel eftersom man alltid vet vad som kommer att hända i nästa steg. Jämförelsevis är Veeam öken på det.

Tack för feedbacken! Det finns en kort instruktion i början, men du menar att det skulle behövas mer för att förstå hela flödet? Finns det någon specifik sak som var otydlig tycker du?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kul grej! Funkar bra, inte så mycket onödigt, direkt till sak, använbar!

Trippledot menyn lite för liten på mobil, ska den verkligen vara floating round?

Få underlaget prrsenterat och nedbrutet på olika vis för faktureringsunderlag vore kul.

Texten på aktiviteterna klipper för fort på mobil.

Är taggar rätt sätt att presentera aktiviteter? List form med bredare knapppar löser trunkeringen samt problemet att de flesta håller mobilen i höger hand, svårt att klicka på vänster och övre delen av skärmen

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag tycker att listan med aktiviteter skulle byggas på nedåt istället, en rad för varje.

Det blir förmodligen lättare att scrolla i mobilen. På en dator så ser det konstigt ut nu, svårt att veta vilken aktivitet som är vilken.

När jag kör ett demoexempel utan att vara inloggad så räknas inte tiden upp på aktiviteter i vyn som kategoriserar dem. Borde summera i den vyn?

Permalänk
Medlem

Riktigt imponerande! Väldigt bra UX och, som redan nämnt, rakt på sak. Gillar verkligen hur man får testa "hela" appen innan man ens skrivit upp sig. "Tutorial"-delen är väldigt bra också.

Feedback:
När man skriver in en ny Task och klickar enter, känns det som ett naturligt steg att det är den man vill markera också. Nu måste man skriva + enter och sen klicka, känns som ett onödigt steg.

I test-mode så är sidomenyn / info-panelens ikon kanske inte självklar när den är minimerad. Dvs är inte helt givet vad det är för något.

Sen kan du nog se över hur det hela funkar på mobilen. Kan tänka mig att många kommer använda telefonen som "tracker" och sen jobba på datorn. Så att se till att det funkar fint på olika skärmar är nog gul!

Som sagt, riktigt imponerande och blev sugen på att skapa ett sånt snygg projekt själv nu!

EDIT: DU har också ett object som loggas i console, som nog inte ska vara med. Sen skulle jag nog minifiera (uglify om du så vill) all JS för att få new storlekarna lite. Även om prestanda inte är ett issue just nu, men ingen anledning att inte göra tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

jag klappade mig själv på tasken

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

Kul grej! Funkar bra, inte så mycket onödigt, direkt till sak, använbar!

Trippledot menyn lite för liten på mobil, ska den verkligen vara floating round?

Få underlaget prrsenterat och nedbrutet på olika vis för faktureringsunderlag vore kul.

Texten på aktiviteterna klipper för fort på mobil.

Är taggar rätt sätt att presentera aktiviteter? List form med bredare knapppar löser trunkeringen samt problemet att de flesta håller mobilen i höger hand, svårt att klicka på vänster och övre delen av skärmen

Kul att höra!😀 Och tack för goda tankar!

Trippledot menyn är floating för att synas mer. Designen gjordes ursprungligen på datorn, men jag kan hålla med om att en vanlig platt och större skulle vara mer "standard" framförallt för mobilen.

Textlängden på aktiviteterna i mobil håller jag helt med om, jag kollar på en bättre lösning där.

"Är taggar rätt sätt att presentera aktiviteter?" Hur menar du?

Bredare knappar, så att det skapas en längre lista är en god ide!

Skrivet av MickeBoy:

Hej!

Jag tycker att listan med aktiviteter skulle byggas på nedåt istället, en rad för varje.

Det blir förmodligen lättare att scrolla i mobilen. På en dator så ser det konstigt ut nu, svårt att veta vilken aktivitet som är vilken.

När jag kör ett demoexempel utan att vara inloggad så räknas inte tiden upp på aktiviteter i vyn som kategoriserar dem. Borde summera i den vyn?

Kul att du nämner det! Att bygga aktiviteterna som en lista är faktiskt något som jag redan bestämt för att göra, kul att du kom på något så snabbt som jag gått och funderat på länge hehe👍

Tack för infon, det ska jag kika på.

Skrivet av Ellumination:

Riktigt imponerande! Väldigt bra UX och, som redan nämnt, rakt på sak. Gillar verkligen hur man får testa "hela" appen innan man ens skrivit upp sig. "Tutorial"-delen är väldigt bra också.

Feedback:
När man skriver in en ny Task och klickar enter, känns det som ett naturligt steg att det är den man vill markera också. Nu måste man skriva + enter och sen klicka, känns som ett onödigt steg.

I test-mode så är sidomenyn / info-panelens ikon kanske inte självklar när den är minimerad. Dvs är inte helt givet vad det är för något.

Sen kan du nog se över hur det hela funkar på mobilen. Kan tänka mig att många kommer använda telefonen som "tracker" och sen jobba på datorn. Så att se till att det funkar fint på olika skärmar är nog gul!

Som sagt, riktigt imponerande och blev sugen på att skapa ett sånt snygg projekt själv nu!

EDIT: DU har också ett object som loggas i console, som nog inte ska vara med. Sen skulle jag nog minifiera (uglify om du så vill) all JS för att få new storlekarna lite. Även om prestanda inte är ett issue just nu, men ingen anledning att inte göra tänker jag.

Tack för fina ord Ellumination!😀

God idé med att plocka bort steget! Det gav mig en idé för hur man skulle kunna göra det möjligt: När aktiviteten skapas så trycker man enter, och då markeras den nya aktiviteten med en linje runt vilket signalerar att den är aktiv. När man trycker igen på enter så startas aktiviteten. Dvs allt man behöver göra är att trycka på enter två gånger istället för en, ifall man vill starta den. Borde vara det enklaste sättet att göra det på vad jag kan komma på nu?

Bra att du såg object, ska plocka bort det med en gång.

Tack för feedbacken!

Visa signatur